לשון הרע

לשון הרע

בראי הזמן לא אתבונן כי אם אכה על חטא במס שפתיי הריק. לשון נחש שילחה אותה הרחק, אסיט מבט אזיל דמעה בפנים. מילים פגעו בלב כסכינים, חצבו באמונה עד תיסדק. אושרי במו ידיי אני חונק מעיר את השדים היְשֵנִים. לכן שמעו דברי ולא בִּכְדִי חירתו את שמי בראש חוצות העיר זיכרו את כל אשר כעת אומר. לא תרכשו בכסף או עדי את מה שלא נקבע לו אף מחיר כי רק בלב אוהב ערכו נשמר.
 

צינסקי

New member
איזו עוצמה

כמה שאהבתי את הקצר (יחסית) הזה. יש כאן דברי תוכנה חכמים, כתובים בליטוף נהדר. אמירות ישירות, מכות בדרכן, חודרות עד העצב הדק. "לא תרכשו בכסף או עדי את מה שלא נקבע לו אף מחיר כי רק בלב אוהב ערכו נשמר" - ששיייווו, איזה סיום !!! מעולה. צינסקי.
 

קסנדרה*

New member
טוב שם טוב משמן טוב....

בראי הזמן לא אתבונן כי אם אכה על חטא במס שפתיי הריק. לשון נחש שילחה אותה הרחק, אסיט מבט אזיל דמעה בפנים. מילים פגעו בלב כסכינים, חצבו באמונה עד תיסדק. אושרי במו ידיי אני חונק מעיר את השדים היְשֵנִים. לכן שמעו דברי ולא בִּכְדִי חירתו את שמי בראש חוצות העיר זיכרו את כל אשר כעת אומר. לא תרכשו בכסף או עדי את מה שלא נקבע לו אף מחיר כי רק בלב אוהב ערכו נשמר. אריה אני מוצאת איכשהו את הקשר לחג החנוכה, חג פך השמן, כאסוציאציה שעלתה בי מיצירתך "טוב שם טוב משמן טוב" וזאת מצאתי מיצירתך ובהקשר לכותרת. נדמה לי שכתבת את היצירה כשהיא מכוּונת למעשה כלשהו ואולי אני טועה, כי נדמה לי שיש משהו, ספור המסתתר בין התאור הנקרא. כלומר הפשט מאד ברור אבל לדעתי יש גם את הדרש שלא ברור לי. בבית הראשון אתה מתאר מה כואבות המלים ועל הכאב האצור בפנים והעלבון הצורב עד שסדקו את האמונה (כמה קשה). בבית השני אתה מנסה להעביר את מה שחשוב לדעת ששם טוב או ערכו של האדם לא ניתן לקנותו בשווה כסף או בזהב ולא נמדד בערך חומרי אלא רק באהבת הזולת, "ואהבת לרעך כמוך". שבוע טוב קסנדרה
 
אריה אריה

איך אנחנו אומרים לפעמים דברים נוראיים, והם, כמו חץ - מרגע שנשלחו, לא נוכל להשיבם, ולא נותר אלא לקוות, שבפעם הבאה נחשוב יותר ונאמר פחות. הסוף נהדר! נ.ב. ואריה כי ישאג, מי לא יירא? שלך,
 
תודה לכם, אבל האם שמתם לב שזו

סונטה איטלקית - נכונה, כולל המשקל והמקצב... כדי לא לחטוא לאחרים, עדיין לא אפרש ואבאר. תודה לכם על התגובות!!! אריה.
 

קסנדרה*

New member
אריה ממש לא שמתי לב ../images/Emo13.gif

אבוי לי ולבושתי
התעמקתי במלים. במשמעות. קסנדרה
 

צינסקי

New member
לא שמתי לב ../images/Emo4.gif

אני לא טוב בדברים האלה. אבל עכשיו, כשאמרת...
צינסקי.
 
איזה יופי צרוף

המילים החרוזים המשקל המדוד ולהכניס את הרעיון לתוך תבנית מוקפדת בהחלט ראוי לכל שבח אריה אריה שאגתך נשמעת למרחוק
אהבתי מאוד סנדרלין
 
תודה גם לסנדרלין והסבר סופי ליצירה

ובכן, כדי לפנות מקום ליצירות אחרות ובכך שלא תהא תגובתי (המאוחרת) זו שתחזיר את הנושא למעלה, אסבירו כעת (וסליחה ל-femme שאני אולי "גונב" ממנה את הזכות לנחש). הפשט, ברור למדי וכן כפי שכולכם ראיתם. לפעמים נאמרות מילים שלא היו צריכות להיאמר ואנו מצרים על כך מאד. הפשט מדבר על "מישהי" שפגעתי בה ולכן עזבה, הלכה ואיננה עוד עימי. אני מבקש מאחרים ללמוד ממעשי ולא לחזור עליהם "איזהו החכם הלומד מנסיונם של אחרים?" לגבי הדרש - ניסיתי גם בכותרת וגם בתוכן לרמוז על נושאים אחרים הקשורים לנושא האמירות שאנו מצרים בגינן. הכותרת – "לשון הרע", שאנשים כה ממהרים להוציא זה על זה, בין אם "באמונה" – שהם מאמינים שמישהו לא בסדר וחושבים שזו "חובתם" לשלוח בו את חיצי (סכיני) ביקורתם הצודקת, ובין אם הם ממהרים להאשים משיקולים אישיים ומילותיהם המתנצלות בהמשך הן בגדר "מס שפתיים ריק" ותו לא. בנוסף ישנם "שדים" שמוטב לא להעירם – כגון השד העדתי וחבריו. "חירתו את שמי בראש חוצות העיר" – בה כמשפט נגד לאלו הממהרים להכריז בראש חוצות על פלוני כי הוא בעל קלון ומלבינים פניו ברבים. אני אומר שאת אלו שאינם בסדר (למשל הדובר בשיר) יש להכריז עליהם בראש חוצות למען ילמדו האחרים. ובאמת המשפט המסכם הוא : "לא תרכשו בכסף או עדי את מה שלא נקבע לו אף מחיר כי רק בלב אוהב ערכו נשמר" המדבר גם על אהבה וגם על "טוב שם טוב משמן טוב" (קהלת פרק ז' פסוק א' - יפה קסנדרה!) לסיכום על הסונטה. מאחר וראיתי כי אין היענות רבה (מן הסתם עקב המידע החסר על המשקל) החלטתי שהגיע העת להביא סונטה משלי השומרת על כללי התוכן, מבנה משקל וכד'. אולי מר בד יאות ל-"שפצר" את יצירתו בהתאם למשקל זה (איפה הוא בכלל מר-בד זה לאחרונה?) שלכם כתמיד, אריה.
 

קסנדרה*

New member
תודה אריה על ההסבר. מר בד שוכב עם

גב תפוס - כך, עד לפני יומיים. מאחלים לו לזקוף קומתו במהרה בימינו
קסנדרה
 

קסנדרה*

New member
איציק ברצון רב

סוֹנֶטָה, סוֹנֶט - צורה שכיחה וחביבה של שיר לירי מרוכז, הבנוי מארבעה-עשר שורות. בעברית מכונה הסונטה "שיר זה"ב" בזכות יוקרתה ואומנות מחברה ועפ"י מספר שורותיה. בגימטריה זהב=14. מן המוסכמות הוא, שעל הרעיון הסונטיאלי להיות מיוחד וראוי ללְבוּש יפה ומהודר. ראשיתן ורובן של הסונטות בשירי אהבה, אבל אח"כ נִתגַונוּ נושאיהן. מקור הסונטה באיטליה וצורתה הבסיסית נקראת ע"ש מחבר הסונטות האיטלקי פטרארקה, במאה הי"ד. הסונטה האיטלקית בנויה מארבעה בתים של 3+3+4+4שורות. שני הבתים הראשונים , הקווארטטים, מתלכדים בתוכן ובתבנית החריזה שלהם לאוקטט ושני האחרונים (טרצטים) מתלכדים לססטט. מבנה בסיסי אחר יש לסונטה האנגלית הקרויה גם "שיקספירית" (שייקספיר כתב יותר ממאה וחמישים סונטות אהבה). מבנה הבתים בסונטה הזו: 2+4+4+4 , שלושה קווארטטים וקופלט מסיים. תוך שמירה על יסוד ה-14 שורות נתגוונה מאד החלוקה הפנימית של השורות ואנו מוצאים סונטות עם חלוקות שונות של שורות ובלבד שנשמרה המסגרת של 14 שורות. לאה גולדברג חיברה סונטות ברוב הצורות הידועות וגם המציאה צורה חדשה וקראה לה "סונטת אהב"ה" זו בנויה משלוש עשרה שורות (אהב"ה בגימטריה=13) ומתחלקת לארבעה בתים של 2+3+4+4. הרעיון של הסונטה (הנושא) - נמצא באוקטבה, ואילו בססטט חל מפנה והוא מכיל את המסקנה, הפתרון, הייחוד או ההפתעה. גם מהקווארטט הראשון לשני ומהטרצט הראשון לשני חלה כמובן התפתחות. הטרצט האחרון (בשיטה הפטרארקית) או הקופלט (השייקספירית) מביא את הסונטה לשיאה. גם מתווה החריזה של הסונטה דורש שינוי בססטט, כדי ללכד את שתי הטרצטים. תכנית החריזה של הקווארטטים היא בד"כ: אבבא אבבא, או אבאב אבאב ואילו תבנית החריזה של הססטט מחייבת חרוז-בריח והיא יכולה להיות: גגד ההד או גדג הדג או גדד גהה או גדה גדה. יש עוד הרבה חומר אבל אני חושבת שזה יספיק לשלב א', אני ארכז חומר ואעלה אותו למאמרים למעוניינים. מתווה החריזה של הסונטה האנגלית הוא: אבאב גדגד הוהו זו. תבנית המשקל הוא ברוב המקרים - שורה פנטאמטרית (חרוז בן 5 רגליים). המקורות: אשר ריבלין- עיבוד ועריכת החומר קסנדרה.
 

femme

New member
אריה יקר ...היום זה המקל ../images/Emo8.gif

אני לא אתייחס לשיר עצמו, כי אם לכמה אמירות שלך מתוך ההסבר שנתת. לשון הרע של האנשים, אשר במודע או לא משתמשים בה עלולה להרוס לפעמים חיים שלמים של אדם. למרות נסיוננו ולמרות כוונתנו הטובה ללמד אחרים ולחסוך להם כאב לב וטעויות , זה לא עובד ואם ניקח את ילדינו לדוגמא, הרי לעולם לא ירצו להשכיל מנסיון ההורים. וזה שאתה מצטער כי לקחת ממני את הזכות לנחש - אז הנה לך דוגמא למס שפתיים
. אבל אני לא אעזוב אותך בכל זאת.
 
אריה יקר

עכשיו...אני מחוברת סופית לשירך זה לאחר שקראתי את האמור...בו חשבתי... יפה דרשת...אהבתי ואוסיף ציטוט מתוך שירו של אהוד בנאי ניצוץ האהבה "למקום אליו אני הולך הן גם אתה תגיע, למקום אליו אתה הולך כן גם אני אגיע אך בלי ניצוץ האהבה שום דבר לא יטמיע" ואהבת לרעך... טלי - תובנה
 

frustrated

New member
מצויין!!!

שמתי לב כבר בתחילה כי זו סונטה איטלקיה, מעוצבת נפלא, הקצב, המשקל, המילים... הבית האחרון חותם את היצירה באש.
 
לשון הרע זה אחד הדברים שמאד קשה

לנו לשמור... יש שחושבים שרק דברים המכוונים ברוע ונשלחים כחצים הם הם הנחשבים ללשון הרע ורק הם היכולים להזיק. לעיתים, גם דברים טובים שאנו מספרים על פלוני, עלולים להזיק. אהבתי את היצירה הכה עשירה בשפה, והמוקפדת כהרגלך והסוף נהדר שלך פו
 
למעלה