לייבוביץ ואקזיסטנציאליסם

quatso

New member
לייבוביץ ואקזיסטנציאליסם

אני לא בטוח במה שאני אומר אבל נדמה לי שלייבוביץ פשוט הלביש (בלי להודיע לאף אחד..) רעיונות אקזיסטציאליסטיים על היהדות. מה שאני כן בטוח זה שהוא היה יהיר ולא מספיק איכותי כדי להגיע לאמת.
 

יחיאב

New member
קח ../images/Emo75.gif טבול ב ../images/Emo74.gif ושתהיה

לך שנה טובה ומתוקה. רק אל תשחק איתנו בנדמה לי
 

אלול

New member
נראה לי שלא הבנת את גודל החידוש...

דבר ראשון יש כאן חידוש מדהים שגורס שההגות היהודית עצמאית מכל הגות פילוסופית ו/או אמונית שנוצרה על כדה"א. נוסף לזה, שים לב לכך שליבוביץ´ שלא היה ממחבבי התנועה החסידית (בניגוד אלי
) הוא המאשם בהכנסה של אקזיסטנציאליזם ,בעוד שהחסידות היא הגות בעלת מאפינים אקזיסטנציאלים מובהקים ..... החידוש האחרון הוא שאתה מחלק אוכל באתר ....מזכיר לי איזה מנהג חסידי....
 

quatso

New member
הסבר לדברי

ישעיהו ליבוביץ דיבר על ערכים. הוא למעשה המציא לעצמו מושג כזה ערכים כיון שהוא הגיע למבוי סתום בחפשו את האמת. זה היה המוצא שלו ואני מוכרח לומר שזה מוצא מחוכם מאוד ובוודאי בגדים חדשים ויפים למלך...(אם אתם מבינים מה אני אומר...
. היה עקשן ישיעהו שלנו אומנם אני מעריך אותו על שלא החשיב עצמו כיודע אמת אולם ברגע שהוא התיאש מהאמת הוא היה צריך לעזוב את השימוש בשכל לגמרי......דבר שהוא פחד לעשות.לו היה עושה כזה דבר אז הייתי קורא לו איש אמת .... זינחו הכל דחו הכל! עשו ואז שימעו.
 

אלול

New member
מושג ה"אמת" שאתה משתמש בו

1.איננו מושג ה"אמת" שליבוביץ´ השתמש בו . 2.(באופן ממש לא מפתיע) איננו מושג ה"אמת" שקאנט השתמש בו. תוכל לעיין בספר של נעמי כשר כדי להבין במה מדובר . הייתי מבקש ממנהל הפורום להעלות את הפרק בנושא ה"אמת" כי זה עלה כבר מספר פעמים בפורום....
 

quatso

New member
סגנון ותוכן

יחיאב קודם כל נראה לי שאתה אדיוט שיותר מתרשם מסגנון מאשר מהתוכן. אני גם לא אוהב את סגנונך ברור? ואני לא רוצה שתגיב גם על זה תשתדל להתאפק כל הענין מטופש כל הפורום הזה מטופש כולל אני.
 
הדומה והשונה

אני מסכים במישור מסויים. ליבוביץ´ שייך לפילוסופיה המודרנית שהאקזיסטנציאליזם הוא זרם חשוב בה. חשיבותה של פילוסופיה זו ועיקר משנתו של ליבוביץ´ הוא בביטול המטאפיזיקה. ישנם הבדלים מסויימים בין ליבוביץ´ לאקזיסטנציאליזם בכך שלמשל אצל ליבוביץ´ כל הכרעה רצונית היא לגיטמית כאשר לפי האקזיסטנציאליזם ישנם הכרעות לא אותנטיות. התייחסות של ליבוביץ´ לכך מצויה באחת משיחותיו עם טוני לביא.
 
יחי האקזיסטנצייאליזם

אהלן, בודאי שליבוביץ היה אקז´ אבל לא רק הוא. יש הגות יהודית אקזי´ כבר אצל ר´ נחמן מברסלב במיוחד ובחסידות בכלל וגם בהגות המודרנית כמו הרב סולוביציק ומרטין בובר וכו´. השאלה היא מה מכלילים במושג הרחב הזה של אקזיסטנציליזם. אפשר להתמקד באיבוד תחושת הוודאות והמשמעות ומתוך כך ההגעה לחוויית הניכור. אפשר להדגיש את הצד של הקפיצה וקבלת ההכרעה ליטול את הגורל לידיים ולהיות בן-חורין, ובהקשר זה אפשר לדבר על חירות חילונית (כמו אצל קאמי) ואפשר לדבר על הקפיצה מתוך חירות אל הדת (כמו אצל קירקגור, ר´ נחמן ואף לייבוביץ, למרות שיש הבדלים ביניהם ואין להאריך). אולם לייבוביץ לא היה רק אקזיסטנציליסט בכך שדיבר על אמונה לשמה אלא הוא שילב גם את החשיבה הרציונאליסטית והרחיק כל נימה מגשימה מהאל. זה בהחלט תפיסה ישראלית מקראית בולטת אלא שמתוך רצונו להפשיט את האל הגיע לידי האבסורד הפילוסופי שבו האל מרוב היותו מושלם ועליון הריהו אינו יודע ולא נמצא בקשר עם האדם. לכן אין מושג של השגחה ולא התגלות בהיסטוריה ולא כלום. יש נתק מוחלט, ואם כך מה משמעות הדת? אם לא שיאמץ לעצמו את האבסורד האקזיסטנ´ שאומר שככל שלא שייך מבחינה הגיונית לקיים את הדת תקיים אותה, וזה עוד הופך לאידאל. מה שזה עושה לבני אדם זה מחלת נפש ויצירת תסבוכות נפשיות. דת כזו אינה שייכת לאדם כאדם, כיצור עם רגשות, תחושות החפץ גם להבין. זה יפה לאוניברסיטה ולא לחיים. וכבר כתבו על כך לאחרונה מאמר בעיתון באחש ממוספי סוף שבוע בראיון עם נכדו של לייבוביץ שהיכירו מקרוב והראה איזה אדם עמוק וגדול מצד אחד היה, אך איזה אדם מנוכר לעצמו ולחיים היה בעצם. הרחמן ישלח רפואה שלמה לי ולכל המסתבכים. אמן.
 
כיצד לאדם חכם כל כך

אין את הכוחות הנפשיים לשנות את דעתו? הרי ברור לך ששום פילוסופיה אינה יכולה להתבסס על רגשות - הם סובייקטיביים לחלוטין. ועוד ברור לך שההבנה של הפילוסופיה האקז´ המכירה בכך שערכים אינם רציונליים אינה אבסורדית כלל. נראה לי שבעזרת מילים אתה מנסה לשכנע את עצמך שעל האדם כפוי לחיות בעולם דמיוני של לחשים וסגולות. דבר זה גם מזכיר את הערתו של ליבוביץ על הרב קוק שהכיר את משנתו של הרמב"ם וידע עד כמה היא אינה מתיישבת עם הקבלה. האם תוכל לפתור את החידה?
 

quatso

New member
re

מי אמר שפילוסופיה צריכה להתבסס על רגשות? בכלל איך אפשר לבסס משהו על רגשות? מה בדיוק אתה מכנה בשם רגש? אם יש לי מיחוש בלב אני יכול לחשוב על אהבה אבל אז זו מחשבה ולא רגש. הרגש עצמו הוא דומם. הוא משהו גופני. גם המחשבה למעשה היא כזו. המפתח לתשובה לדעתי נמצא בשאלה מה זה האדם....
 
למעלה