תשובה ל- chataka ולזאב
רק כדי למנוע אי הבנות - מה שאני כותב הם שאלות תם, ואולי שאלות מיתממות, כדי ללמוד מתשובותיכם. לא טענתי כי אלו הם דעותי ואיני מציג פה את סולם הערכים שלי. מי שמכיר את התחום שבו אני עוסק יודע שגם בו יש הרבה בעיות של סולם ערכים, ולא פה המקום לפרט. אני גם לא מורה לאומנויות לחימה, אז קשה לי לדעת איך אני הייתי נוהג, אם מצד אחד היה עלי לחשוב על יושר וערכים, ומצד שני היה עלי לדאוג לפרנסתי. הגבול פה בין מותר לאסור כנראה דק מאוד, וכנראה די גמיש. מה שניסיתי להראות זה שגם בתחומים אחרים בחיים יש את הדילמות הללו. אם הייתם עובדים בחנות בגדים, לא הייתם אומרים ללקוחה שהשימלה נראית עליה נהדר? אם לא, אולי לא הייתם מצליחים למכור. אם כן, האם זה אומר שסולם הערכים שלכם לא בסדר? ונניח ששימלה זה לא דבר מהותי, והייתם זורקים איזה מחמאה ללקוחה, גם אם היא לא נכונה. מה עם מתווך נדל"ן שמוכר בית במיליון דולר. זה כבר לא משהו קטן. אז ליפות קצת את המציאות (איזה סביבה נהדרת, וכו') או לספר את כל האמת? בקיצור, הבעיה הזו קיימת בכל מיני תחומים בחיים. אני שוב תוהה איך דווקא בתחום אומנויות הלחימה אנו מצפים מאנשים להיות טהורים יותר. זה מזכיר את הדיון שהיה פה לפני איזה חודש על למה מורה הספיק ללמד. היו כאלה שניסו להסביר את זה בצורה פילוסופית, והיו כאלו שאמרו שזה בדיוק כמו כל תחום אחר בחיים - לפעמים נמאס ועושים הסבה מקצועית. בני