ירושלים של ערב

ירושלים של ערב

ירושלים של ערב

בגלל גדר ההפרדה והמחסומים, תושבי השכונות הערביות של ירושלים עוברים לגור בשכונות היהודיות. התושבים היהודים מגלים חשדנות

עשרות משפחות ערביות מבית חנינא ושועפט מתעניינות לאחרונה במעבר לשכונות היהודיות בצפון ירושלים. הסיבה לכך היא התוואי המפותל של גדר ההפרדה בצפון ירושלים, האצת בנייתה, וכן המחסומים ופעילות כוחות הביטחון באזור.

לחדשות תפוז אנשים נודע כי רוב התושבים הערבים שמבקשים לעבור לשכונות היהודיות בירושלים הם נוצרים, ממשפחות מבוססות. חלקם בעלי עסקים, שרוב לקוחותיהם היו תושבי הרשות הפלסטינית, שבעבר היו מסתננים מהשטחים, ולאחר בניית הגדר הפסיקו להגיע.

השכונות המבוקשות ביותר הן פסגת זאב ונווה יעקב, ובין הרחובות המבוקשים נמנים שמחה הולצברג, מזל גדי, מזל תאומים ושדרות משה דיין, כולם בשכונת פסגת זאב. מתווכי דירות ירושלמים סיפרו כי מדובר בעלייה חדה בביקוש לדירות בשכונות היהודיות, מצד תושבי השכונות הערביות. לפי נתוניהם, לפני בניית גדר ההפרדה עמד הביקוש על בין ארבע לחמש דירות בשנה.

סמיר שערבי (32), סוכן נדל"ן מבית חנינא, מספר: "בחודש האחרון הגיעו אלי למעלה מחמישים בקשות לשכירת דירות, ועוד כעשרים בקשות לרכישת דירות, כולן באזור פסגת זאב ונווה יעקוב. כל הפניות מגיעות ממשפחות מבוססות, שחלקן מתגוררות בשטחים ומחזיקות בתעודת זהות כחולה".

סמיר מאמין כי שוכרי הדירות חוששים כי תוואי הגדר יביא לסיפוחם לרשות הפלסטינית. "הם רוצים לשמור על ביטוח הבריאות שלהם, החברות בקופות החולים וזכויות הביטוח הלאומי" הוא אומר. "מלבד זאת, הם סובלים קשות מהמחסומים. דרך שבעבר הייתה לוקחת חמש עד עשר דקות, הפכה למסלול מכשולים שבמקרה הטוב נמשך שעתיים".

עו"ד איבאט מאהאר, בת 46 משועפט, היא ערביה-נוצרייה שעברה לאחרונה לשכונת פסגת זאב בירושלים. "לאחרונה הרבה נוצרים ערבים עוברים לפסגת זאב" היא מספרת. "אנחנו עובדים עם היהודים בתוך ירושלים, והמחסומים והמצב הבטחוני מקשים עלינו מאוד לגור בשועפט".

התושבים החדשים מצפים להשתלב גם במערכת החינוך. איבט רשמה את ילדיה לבית הספר התיכון בפסגת זאב, והיא לא היחידה. מבית הספר התיכון בפסגת זאב נמסר כי מספר גדול מהרגיל של תלמידים ערבים ילמדו שם בשנת הלימודים הקרובה.

יוסוף, בן 42, הוא מתווך דירות, שבעצמו רכש דירה ברחוב שמחה הולצברג בפסגת זאב. הוא מספר: "הלקוחות התחילו לבקש דירות בשכונות היהודיות, ראיתי שהביקוש גובר, והגעתי למסקנה שגם אני צריך לעבור. לאחרונה התחילו לעבוד איתי מתווכים ישראלים, שזיהו את הביקוש. אני עובד עם שלוש חברות נדל"ן ישראליות כרגע. רק בשבוע האחרון אני על סף סגירת שתי עסקאות בפסגת זאב צפון, ויש עוד עסקאות רבות בדרך".

רינה גבאי, תושבת שכונת נווה יעקב, הביעה חשש משכניה החדשים, שחלקם כבר עברו לשכונה. "אני מתייחסת אליהם בבחינת כבדהו וחשדהו" היא אומרת. "הם בסך הכל נחמדים, הם באו בגלל החומה שבונים להם באזורים שבהם גרו. אני לא מפחדת מהם - אבל גם לא סומכת עליהם".

מעיריית ירושלים נמסר כי "עיריית ירושלים עורכת סדרת פעולות למתן שירותים מלאים לתושבים אשר יוותרו מצדה השני של הגדר. ככלל, במדינה דמוקרטית לכל אדם זכות לרכוש בית ולהתגורר במקום שיחפוץ בו".

(צילום-רויטרס)
 
למעלה