יציאת מצרים השנה בעבורי:

22ק ו ס ם

New member
אני בכלל לא חושב שזה עצוב

נכון שמתרחשות טעויות, אבל בחישוב הכללי אני מניח שהמנחה יודע יותר, ולכן צודק ביותר מקרים מהסטודנט. תראה, רוב הסטודנטים איטיים למדי והיו מתברברים שנים אם היו יכולים עם הדוקטורט. אני חושב שטוב שיש מישהו מעליהם שהוא נחרץ וחותך דברים. זה יועיל להם בטווח הארוך.
 
בעיני תפקיד המנחה

והוועדה (אם יש כזו) הוא בין היתר לעזור לסטודנט להגדיר את הגבולות, שכן למנחה יש יותר נסיון וידע לגבי מה מעשי ומה לא. בתחום שלי לא מקובל לכתוב ספרים אז המקרה של הקרבת הרמה כדי לסיים מהר ולהכניס את התיקונים לספר לא מוכר לי. כן מוכרות לי דיסרטציות שנמשכו ונמשכו- בין היתר כי מבחינת המנחים הסטודנט הוא כוח עבודה זול. מנחים שדורשים זאת, או שמאפשרים לעבודה להתמשך עוד ועוד, מועלים בעיני בתפקידם ופוגעים בסופו של דבר בסטודנט. בין דיסרטציה מינימליסטית, שמספיקה בדיוק כדי לעמוד בדרישות מתלמיד מחקר ולפרסם 3-4 מאמרים בכתבי עת טובים, לבין דיסרטציה מקיפה ביותר שנמשכת עשר שנים אני בוחר בראשונה. אני לא מקבל את הטענה המרומזת שקיצור פוגע בתקפות העובדתית והלוגית של הטיעון, או באיכות המחקר. המאמר של ווטסון וקריק שבו פרסמו לראשונה את המודל של מבנה ה DNA ושעבורו זכו בפרס נובל (בלי להיכנס לשאלת הגניבה ו/או גזילת הקרדיט מרוזלינד פרנקלין),תפס בקושי שני עמודים בנייצ'ר. זה לא אומר שלא עומד מאחוריו מחקר, סינתזה משמעותית של מידע ממקורות שונים, ולא גורע מפריצת הדרך המשמעותית שהוא היווה. בשני העמודים האלה גלומות כל-כך הרבה משמעויות ואני בכלל לא בטוח שאילו היו מפרסמים את המודל במאמר של עשרה או עשרים עמודים האימפקט שלו היה גדול יותר. בעיני, אגב, המאמר הזה הוא מאסטרפיס אמיתי, במיוחד בגלל היכולת לומר כל-כך הרבה בכל-כך מעט מילים. לעומתך, ככל שאני כותב יותר אני מבין שיותר קל לכתוב באריכות (שלא לומר טרחנות) ולעטוף את הטיעונים והרעיונות בהרבה מלל שלא אומר כלום מאשר לכתוב בתמציתיות ולעניין, בצורה בהירה ומעניינת לקורא. כמו קוסם, גם לי היו מאמרים שנדרשתי לקצר (למשל מאמר שהעורך הסכים לקבל בתנאי שאהפוך אותו ל brief report) או מאמרים שנדחו ע"י כתב עת אחד בגרסה ארוכה (ובצדק) והתקבלו ע"י כתב עת לא פחות נחשב בגרסה מקוצרת. אני לא חושב שהקיצור פגע כהוא זה באיכות העבודה ולפחות במקרה השני אף שיפר אותה.
 

אור302

New member
ולי קרה להפך

שלחתי מאמר של יותר מעשרת אלפים מילה ועוד נדרשתי להוסיף כמה פסקות. מרב עצבים הוספתי עשרה עמודים, וכולם היו מרוצים. אני בהחלט מסכים איתך שקל לכתוב באריכות על דברים שעדיף היה לכתוב עליהם בקיצור. אבל לא זה תמיד המקרה, ואפשר גם לכתוב באריכות באופן ברור וסלקטיבי שלא מעוור את הקורא. תלוי איך עושים זאת. לא מזמן קראתי מאמר ארוך ומסורבל שעבר קיצור כשנכנס לספר. ומה? בספר הוא יותר מסורבל ומעוות מאשר במקור. וגם במקור הכותב קיצר בעניין מסוים שלוואי והיה מרחיב בו. ולא פעם אני חושב שקיצור הוא פשוט תירוץ נוח לא לפתח עניין שלו היה מפותח היה חושף את חולשת המאמר. כמה נוח לכתוב באיזו הערת שוליים ש"אין זה המקום להיכנס לדיון" ו"ראה זה וזה לדיון נוסף" מבלי להתמודד עם הסיבוכים שאותו דיון נוסף מעלה ביחס למאמר המדובר. אל לנו להניח שמחקר קצר הוא מעט המזיק את המרובה. הוא יכול להיות מעט המורח יותר מעט. כמה נוח להסתפק בדיון צר יותר שאינו יכול ואינו רוצה להביא בחשבון אלף ואחד דברים אחרים, וכמה קשה לנסות לקחת הכול בחשבון גם אם זה פוגע בסיכויי הפרסום של המחקר. הרי, בסופו של דבר, איננו חוקרים כדי להתפרסם. לפחות כך אני מקווה. ואם לקורא קשה, נו, לכותב היה יותר קשה. לא באנו לבלות.
 

d a p h n a

New member
תלוי מאוד בתחום

יש תחומים שבהם זה לגמרי סביר לכתוב דוקטורט של פחות מ-100 עמודים. ואגב, גם במדעי הרוח, למרות שאנחנו כותבים דוקטורטים ארוכים יותר (באורך של ספר), אני עדיין חושבת שעדיף שזה יהיה ספר יחסית קצר ולא מאוד ארוך. יצא לי לקרוא לא מעט ספרים אקדמיים ואלה מהם שהיו ארוכים במיוחד בדרך כלל לא הצליחו לשכנע אותי שהיתה סיבה טובה לאורך שלהם.
 

אור302

New member
מעניין, אני קראתי לא מעט ספרים קצרים

שלא הצליחו לשכנע אותי שישנה הצדקה לקיומם כספר. לא חסרים מקרים כאלה, שאדם יצר חיבור של 80 עמוד, שזה ארוך מדי למאמר וקצר מדי לספר. מה עושים? מותחים, מורחים, מעבים, עד שנוצר "ספר תמציתי שנמנע מן הארכנות הטרחנית המקובלת בימים עברו." נתקלתי בביקורות רבות על ספרים ארוכים מדי אבל לא בביקורת על ספרים קצרים מדי. אולי אני הראשון.
 

d a p h n a

New member
אני לא מתכוונת לספר של 80 עמודים

זה באמת נשמע לי קצר. אבל יש המון ספרים אקדמיים שעושים עבודה מצויינת ב-250-350 עמודים. ונניח יש גם כמה ספרים שבאמת עוסקים בנושאים מורכבים וגדולים ומגיעים ל-500 עמודים. אבל רק לעיתים רחוקות יצא לי לראות ספר אקדמי שהתארך משמעותית מעל ל-500 עמודים וגם באמת הצדיק את ההתארכות הזו.
 

אור302

New member
טוב, לי לא באמת יצא לראות ספרים

בני יותר מחמש מאות עמודים. אני מניח שיש יותר בהיסטוריה. אבל זה גם עניין של איך בנוי הספר. יש ספרים ארוכים אשר בנויים כך שלא נדרשת קריאה רציפה של כל הספר, ויש ספרים קצרים שהייתי מאוד רוצה שיהיו ארוכים יותר, תחת לשלוח אותי לחפש מאמרים ישנים של הכותב. אני אישית מעדיף ספרים ארוכים ככל האפשר שמאפשרים קריאה חלקית שלהם לפי הצורך. כך מתקבלת התמורה הטובה ביותר עבור המחיר. אגב, לא דיברתי על ספרים בין 80 עמוד, אלא על ספרים שגרעינם הוא 80 עמוד אשר נמרחו למאתיים. פעם ראיתי ספר בין 250 עמוד ומתוכם 70 עמוד היו מסביב: הערות, נספחים, רשימת מקורות. בעיניי זה לא פרופרוציונלי כאשר שלושים אחוז מהספר הם לא המחקר עצמו.
 

מממאיה35

New member
קצת ארוך אפילו ../images/Emo13.gif

אצלנו הגבילו ל-100 עמ' ברווח כפול! בסופו של דבר כתבתי 120 עמ' ברווח אחד וחצי..
 
למעלה