חשיבות ההזדהות

חשיבות ההזדהות

שלום לכולם (אחרי שהמון זמן נעדרתי מהפורום מכל מיני סיבות), אני מסיימת עכשיו לקרוא את החלק השני של "מקרה ידוע מראש" של איאן פירס. מי שלא יודע במה מדובר יש שתי ביקורות נהדרות במאמרים שגרמו לי לקרוא את הספר. בקצרה מדובר בתעלומת רצח שמתרחשת באוקספורד של המאה ה17 המוצגת דרך עיניהם של 4 דמויות שונות שחושפות בפנינו את רוח התקופה כולל האיטריגות והתככים פוליטיים, מאבקי חברה ודת ויחסים בין אישיים. הספר מתורגם נפלא ומאוד קריא ומעניין, כתוב נהדר ובאמת מצליח להעביר תחושה של תקופה שלמה אבל... את הסיפור הראשון של האיטלקי שמגיע לאנגליה מסיבות משפחתיות וכלכליות צלחתי בלי בעיה והייתי די מרותקת לסיפור העצוב שמתגלגל שם (שבונה את הרקע לאחרים). בגלל שהאיטלקי זר במקום אנחנו מכירים יחד איתו את הנפשות הפועלות וזה כמובן מקל על הכניסה לסיפור. הסיפור השני לעומת זאת הוא סיפורו של דמות שהייתה משנית בסיפור הראשון. התחלתי את הסיפור הזה בעניין שלאט לאט התחלף בתחושה של בחילה וגועל עזה. הגיבור של הסיפור השני הוא בן אדם יהיר בכל מובן, הוא מבטא בצורה מדוייקת את התחושה של המעמדות הגבוהים כלפי המעמדות "הנחותים" מהם. היחס שלו לנשים הרתיח אותי וזה למרות שברור לי שכך חשבו בזמנו (למרות שגם הוא יוצא דופן בספר מבחינה זו). הוא שקרן, רמאי, בוגדני, חמום מוח ותמיד משוכנע שהוא ומטרותיו הם החשובים מכולם ושכל יתר האנשים לוקים בבעיה זו או אחרת. הוא עושה מספר דברים מאוד קשים במהלך הסיפור שרק יותר גורמים להסתייגות ממנו. היה לי ממש קשה להמשיך לקרוא עליו ועל מחשבותיו כי לא רק שלא היה איכפת לי מקורותיו פשוט נגעלתי ממנו בצורה מאוד חזקה. נכון שיש דמויות בספרים של אנשים שהם אנטי-גיבורים או דמויות שליליות אבל לרוב אנו כקוראים מודעים ומוכנים לכך מראש ויש מספיק דברים מסקרנים שגורמים להמשך הקריאה (לא קראתי את החטא ועונשו או לוליטה אבל אני מדברת על ספרים מהסוג הזה). במקרה הזה השינוי מהגיבור הראשון לשני היה מאוד קיצוני וגרם לי כמעט להחליט להפסיק לקרוא את הספר למרות שהוא מעולה. בעצם השאלה שאני מנסה להעלות כאן היא על חשיבות ההזדהות עם הגיבור או הגיבורה הראשיים. יש כמובן בימינו הרבה מאוד סוגים של ספרים שמתעלים על המבנה המוכר של גיבור נפלא ואמיץ שכולנו רוצים בטובתו. אבל השאלה היא האם בעצם הזדהות אחרי הכל היא לא המניע העיקרי שגורם לנו לרצות לקרוא את קורותיו של הגיבור? והאם אותו ניסיון של הסופר לעשות משהו פחות שגרתי לא בעצם פוגע במידת המשיכה של הסיפור? מה דעתכם? יצא כבר שקראתם ספר ומרוב שנרתעתם מהדמות הראשית הפסקתם לקרוא את הספר?. אני אגב מסיימת את העמודים האחרונים של קטע זה בתחושת הקלה גדולה כאילו נפטרתי מאיזו חובה לא נעימה שהיה עליי לבצע. לא בדיוק התחושה שהייתי רוצה שתהיה לי במהלך קריאת ספר...
 

een ogenblik

New member
לגבי הספר המסויים הזה

אם כל הספר היה כתוב מנקודת המבט של הדמות הזו, כנראה שלא הייתי אוהבת את הספר. יכול להיות שלא הייתי טורחת לסיים ספר כזה, הכתוב מנקודת מבט שכזו (מצד שני, קראתי את כל "קרל מברסט"/ז'אן ז'נה, אז אולי הייתי מסיימת בכל זאת). מכיוון שנקודת המבט הזו היא רק נקודת מבט אחת על הסיפור, ובאה להראות כיצד אנשים אחרים מבינים אחרת את המציאות, חלקו השני של הספר לא הפריע לי. אבל אני כותבת בדיעבד. אני זוכרת שבקריאה ראשונה, לפני שהגעתי לסוף הספר, לא ממש הבנתי מה רוצים ממני. אמנם הספר מוצג כהצגת ארבע זוויות ראייה שונות של אותו סיפור, כאשר כל אחת מהן מגלה פרטים אחרים, אבל גם מצויידת הבנה זו מראש, קשה היה לקלוט עד כמה הזוויות אכן שונות, ועד כמה הסיפור בסוף יהיה שונה מהסיפור בהתחלה, ועדין הכל אותו סיפור.
 

Rivendell

New member
קודם כל - תודה, היה מעניין לקרוא

מעבר לזה, אני חושבת שספר שקשה להזדהות עם הדמויות הראשיות בו הוא ספר מאתגר יותר, שדורש הרבה יותר מהקורא. אישית אני לא תמיד מצליחה להכנס לספרים כאלה, אבל כשזה מצליח - זה בד"כ מדהים וחזק. ואגב, אני לא חושבת שיש לזה קשר לגיבורים. לפעמים הרבה יותר קל להתחבר לאנטי גיבורים, כאלה שאינם מושלמים, שטועים, שעושים שטויות. האנטי גיבורים נוטים להיות הרבה יותר דומים לבני אדם, ולהרגיש דברים שכולנו מרגישים לפעמים.
 
למעלה