שכחת הרבה דברים כאן.
למה להבים פחות רלוונטית לדעתי
למי שיכול, נסיעה ברכב פרטי, הגמישות שזה נותן, כמעט תמיד עדיפה.
אלא אם הרכב הפרטי דורש מעבר באזור פקוק שזה סיוט, ואז מציאת חניה, שזה סיוט.
זאת המציאות לדעתי, נסעתי שנים יום-יום מרכבת רחובות לתל-אביב, ואחרי זה מרמת גן לבנימינה, עשיתי את אותם מסלולים גם ברכב פעם בשבוע, והייתה לי נקודת השוואה מצויינת.
ה"תשלום" שנוסע מלהבים לבאר שבע הוא קטן יחסית בהשוואה ל"תשלום" שמשלם נוסע מאזור גדרה-קריית-מלאכי-יד בנימין בנסיעה לתל-אביב. הפקקים בכניסה לתל-אביב הם הרבה פחות סימפטיים, ומציאת חניה בעיר היא תענוג גבולי. בנוסף, התחבורה הציבורית בתל-אביב טובה מאוד, מה גם שהתחנות עצמם (השלום, סבידור והאונברסיטה) ממקומות כך שהרבה פעמים בכלל לא צריך נסיעה נוספת.
בהקשר הזה, מכיוון שגם בבית יהושוע יש עובדים רבים באיזור תל-אביב, אני מאמין שהצלחת התחנה הנ"ל היא אנלוגיה טובה יותר.
לגבי גדרה, השכונות החדשות בדרום מזרח נמצאות במקום שמאוד נוח להם לסוע דווקא לתחנה בכפר מנחם, ולא לחצות את גדרה כדי להגיע ליבנה. מה גם שמדובר בשכונות החדשות והחזקות יותר, סבירות גבוהה יותר לעבודה במרכז או לנסיעה לאונברסיטאות השונות, דרומה או צפונה.
נקודה אחרונה היא עניין הסטודנטים (אחווה, תל-אביב ובאר-שבע), לסטודנט, וגם אגב לאיש שעובד בתחומי ההיי-טק השונים, נסיעה באוטובוס לא מקבילה לנסיעה ברכבת. היכולת לשבת מול שולחן ופשוט לנצל את הזמן לעבודה ולימודים היא יכולת מאוד חשובה שלי אישית מאוד עזרה בשלבים השונים של חיי.
שכחת הרבה דברים כאן.
הדבר הראשון שאתה לא מתייחס אליו הוא התדירות. גם אם מישהו גר במרחק הליכה של 10 דקות מתחנת רכבת ויש לו רכבת פעם בשעה בזמנים שלא מתאימים לו - הוא לא יסע בה.
אם אדם צריך להגיע לעבודה ברמת גן, בסמוך לתחנת רכבת מרכז כל בוקר בשעה 8:30. לצערו הרכבת יכולה להביא אותו לרכבת מרכז בשעות 7:40 או 8:40. מה הוא יעשה? יגיע 50 דקות לעבודה לפני הזמן? לא. הוא יסע ברכב שלו, ישים אותו בחניון הנתיב המהיר וימשיך משם בשאטל חינמי למתחם הבורסה ברמת גן.
האם קיימת בעיה לבעל רכב פרטי לנסוע לתל אביב, לחנות בחניון הנתיב המהיר ולהמשיך משם בשאטל חינמי למרכזי תעסוקה שונים ללא פקקים? כמו כן, כפי שציינת התחבורה הציבורית בגוש דן טובה, גם עם השאטל לא מביא אותו ליעדו, הוא כן מביא אותו למקומות מרכזיים ביותר אשר מהם יש קווי אוטובוס תדירים עד תדירים ביותר למקומות כה רבים.
בנוגע ללהבים, הפקק ביציאה מלהבים הוא פקק ממש לא קטן. ביציאה מלהבים, על הגשר נתלה שלט ענק הקורא לכל התושבים להתקשר לישראל כ"ץ ולפקסס לו על כמה כיף לתושבי להבים להיתקע בפקק.
לגבי ההשוואה בין רכבת לאוטובוס, מתי בפעם האחרונה נסעת באוטובוס? האם אתה מודע לכך שבכל אוטובוס חדש בחברות שזכו במכרזים יש מדף מתקפל בו ניתן להניח את הלפטופ וגם כוס/בקבוק שתיה? האם אתה מודע לכך שבאוטובוס יש שקעי USB לטעינת מכשירים סלולאריים ושיש באוטובוס גם רשת אלחוטית? אומנם זה פחות נוח מרכבת ויותר צפוף, אבל בקווי מטרופולין בין השרון לת"א ולהיפך כבר ראיתי לא מעט אנשים יושבים עם הלפטופ באוטובוס. נפוץ מאד בקו 90 המקשר בין הרצליה פיתוח למרכז ת"א. בכל נסיעה כזאת יש לפחות 5 לפטופים פתוחים. ניתן לראות מראות דומים בקווים 149/249/347 של מטרופולין.
מעבר לכך, בוא ותשכנע סטודנטים שונים בבן גוריון לעבור מהאוטובוס לרכבת. להזכירך, רוב הסטודנטים שגרים במרכז הארץ (אפילו מאשקלון וצפונה) לא נוסעים כל יום לאוניברסיטה וחוזרים. רובם פשוט שוכרים דירה בבאר שבע, גם כדי לחוות את הקהילתיות הסטודנטיאלית. כך שסטודנט אחרי סופ"ש שחוזר במוצ"ש או בראשון בבוקר, לרוב לא מנצל את זמן הנסיעה ללמידה.
עכשיו מתי מתחילים האוטובוסים לעבוד בשבת? סביב 6-7 בערב (גם בקיץ, לפני צאת השבת). מתי רכבת ישראל מתחילה לפעול? כשעה לאחר צאת השבת. זה לא פרקטי לכולם.
שלישית, מחיר הנסיעה. כל עוד המחיר בין הרכבת לאוטובוס אינו שווה וזמן הנסיעה לא שונה במיוחד - סטודנטים רבים ממשיכים לנסוע באוטובוס. אתה גם שוכח שהאוטובוס גמיש יותר בהורדה שלו בתוך באר שבע, באיזורים רבים מתגוררים סטודנטים רבים. תחנת הרכבת לעומת זאת נגישה לשכונה ג' אומנם אבל כאן זה נגמר. תחבורה משלימה מתחנת הרכבת הביתה? הצחקת אותי... יש את קו 5 ונחש לאן הוא נוסע? לשכונה ג'. אז לקחת ספיישל? ללכת ברגל? עדיף כבר לקחת אוטובוס ולרדת ליד הביתה או אפילו לקחת טרמפ.
שורה תחתונה, גם כיום רבים הסטודנטים אשר ממשיכים לנסוע בטרמפים ובאוטובוסים, אתה יכול לראות את זה בכל יום חמישי-שישי-מוצ"ש-ראשון.
לגבי בית יהושוע, תאמין שלא מעט מתושבי נתניה משתמשים בה על מנת להגיע לת"א ולגוש דן באופן כללי. אפילו חיילים נוסעים במונית שירות מנתניה אל תחנת בית יהושוע על מנת להגיע לת"א ודרומה.
זאת מעבר לכך שכל היישובים הסמוכים לתחנת בית יהושוע מלבד נתניה עוברים ובהרבה את כל סך התושבים אשר הכנסת לחישוב לגבי תחנת כפר מנחם, כל זה יחד עם תושבי קרית מלאכי שפשוט לא ישתמשו בתחנה הזאת.
לגבי תושבי גדרה. מתוך השכונות החדשות, כמה אנשים עובדים במקומות שהרכבת תקל עליהם את החיים משמעותית? בדקת את זה? נניח ו20% מתושבי השכונה יביעו עניין ברכבת. ואז הם יגלו שיש רכבת פעם בשעה (זה גם מה שיהיה), ואז לחלקם זה יתאים ולחלקם זה לא יתאים.
אז חלק ימשיכו להגיע לתחנות יבנה ואולי גם חלק יגיעו לתחנת כפר מנחם, אבל ממש לא כולם יעברו לתחנת כפר מנחם.
כך את הכל בפרופציות. זה נחמד להציג שיש מספר כזה או אחר של נוסעים פוטנציאליים. אבל הפוטנציאל הזה לא יתממש במידה וזמני הרכבות לא יתאימו לאנשים שונים וכך ממספר של 70 אלף אפשר לרדת בקלות ל50 אלף ואף פחות. הרי בהלוך יכול להיות שהרכבת מתאימה אבל בחזור הנוסע יכול להמתין 40 דקות לרכבת... אותו הדבר לגבי הסטודנטים באחווה. סטודנט שגר ברחובות ויש לו מספר קווי אוטובוס שחוצים את רחובות ברחוב הראשי בתדירות גבוהה למכללת אחווה, מאשר רכבת פעם בשעה + החלפה לשאטל שלא מובטח לו שהרכבת מתאימה בזמניה לתחילת/סיום השיעורים, מה הוא יעדיף?
אז אי אפשר להתאים את הלו"ז לכולם, כולם, כולם. לכן גם אם יש פוטנציאל לשימוש ברכבת של 70000, זה לא אומר שהשירות יתאים לכולם וגם עם 70000 הצהירו שישתמשו ברכבת במידה ותקום, זה לא אומר שהם לקחו בחשבון את זה שתהיה רכבת פעם בשעה ושבהחלט יש מצב ששעות הנסיעה של הרכבת לא יתאימו להם.