חוויה

dreamt

New member
חוויה

שלום לכל חברי הפורום, ההודעה הזאת הינה..מן "אוף טופיק". אז ככה, שמי האמיתי הינו אביב רונן, הנני webmaster, wapmaster, מעצב גרפי, מתכנת ומפתח מקצועי. מתכנת בשפות: vbs,vb,vb.net, asp, asp.net, c, vc++, java, php4, js, sql, xml, wml-wap וכו´ עיצוב: פוטושופ, פיינטשופ, פלאש, בין השאר טכנאי מחשבים, ומדריך אינטרנט מוסמך, מנכ"ל ובעלים של חברת מחשבים. אני מספר לכם את כל זה בשביל להגיע לפואנטהשלי שזאת היא מעבר ללינוקס, או תחילת הלמידה, זאת הטיחה בפניבפעם הראשונה הרגשה של "מתחיל" - "לא יודע כלום" ממש כמעט הכל מהתחלה. הרגשה שאני לא רגיל לה. הרגשה שצריך ללמוד מהתחלה..לשאול שאלות מטומטמות שכששואלים אותי שאלות אשר אלו קשורות לנושאים פשוטים אשר אלו ניראים לי כלגיטימים וטבעיים לגמרי זה מביך. בין היותימנכ"ל והעבודה הקשה..אני מנסה להתחבר ללינוקס..להכיר את העניין..ומקווה ללמוד. תודה לכולכם.ובהצלחה:)
 

yaircarel

New member
מובטחת חוויה וריגוש

אני גם בעל היסטוריה וידע, שאמנם פחות משלך ובטוח שאין לי עבודה מבטיחה ומאתגרת. אבל מה? מאז שהתחלתי עם הלינוקס אני לומד ולומד ומתלהב ונפל ושוב מתלהב ושוב נופל עד שפתאום משהו מצליח וזה וואו, פשוט כל כך הרבה דברים בתוך הפיסי הפשוט והקטן שנראה חסר עונים למדי עד שמתחילים עם מערכת אמיתית ושותנת לך את החופש לנסות ולטעות. אני מבטיח לך מסע מהנה.
 

humuschipsalat

New member
מהנה אבל

עלול לפעמים להיות שובר אז לא להתיאש אל תצפה לחיים קלים במיוחד בהתחלה...
 

ezaton

New member
חדוות הלמידה

נשבע לך שאני לא יודע מה זה מדריך אינטרנט מוסמך, וטכנאי PC יש הרבה. זה אומר מעט מאוד. אני מכיר אנשים שאינם מוסמכים (עבדך הנאמן אינו מוסמך בכלום, ובכל זאת), ויש להם "גישה" למחשב, ואילו מוסמכים למיניהם חסרי "גישה" לחלוטין. לכן זה לא אומר לי כלום. אל תיקח את זה כאילו אני מתקיף או מזלזל בך, אבל תארים מגיעים מהיכן שהוא, ורמת "ההסמכה" תלויה באותו המקום בו היא ניתנה, כך שמאוד קשה למצוא "רמה משותפת". רובנו עובדים קשה, ובכל זאת, ללינוקס תמיד יש לי זמן (וגם אני מנכ"ל של חברה קטנה, וגם אני טכ´ PC, אם כי לא מוסמך, וגם אני סיסטם של יוניקס, אבל מה לעשות, מוסמך אני לא...). הרבה דברים בלינוקס נראים לא טריוויאליים, ולא נוחים, בהתחלה. הרבה מאוד גם נעשה, או נעשה טוב יותר, אם נדייק, בקונסול (ושאף אחד לא יקרא לזה "חלון דוס"!!!). לכן כדאי שתקבל קצת כיוונים לעתיד: 1) הקונסול הוא ידידך. אתה יכול להבין יותר מהקונסול, לבצע פעולות מהר יותר בו, ובסופו של דבר, כמעט כל המנוסים במערכות היוניקס למיניהן הם חברים של הקונסול. אם אתה רוצה ללמוד את המערכת ברמה של סיסטם, לא משתמש, תכניס לראש שקונסול הוא כלי לגיטימי לביצוע מטלות, ובד"כ, אחרי תקופת הנסות קצרה, מהיר יותר. הוא גם כלי טוב להבנת בעיות, החל מפקודות ה man שישנן בו, וכלה בעובדה שאתה מקבל הודעות שגיאה מדוייקות יותר במקרה של בעיות. 2) האינטרנט הוא ידידך, בפרט גוגל. אין שאלה שאין לה פתרון באינטרנט. אולי לא הכי קל למצוא את הפיתרון, אבל אין אחת כזאת. עקב הקריאות של הודעות השגיאה בלינוקס (קריאות=קלות הבנה), ועקב העובדה שאין לך וילונות שמסתירים את הקרביים של המערכת, אתה יכול להסיק על פי הודעת השגיאה והמטלה בדיוק מה קרה, ולחפש פיתרון לכך. פעמים רבות תצטרך לספק מידע על מה ניסית לעשות, ומה קרה, או פירוט אפילו יותר מעמיק. לינוקס בלי חיבור לאינטרנט זה כמו פלפון בלי קליטה. אפשר לשחק בו משחקים, אבל אין הרבה יותר מה לעשות בו. באנאלוגיה הזאת, אתה צריך לזכור שללא אינטרנט, אתה יכול לבצע מספק מוגבל של פעילויות בלינוקס שלך, כתחנת עבודה, ותו לא. כמו כן, לא תהיה לך גישה למידע שיסיע לך לפתור בעיות, באינטרנט. 3) דפי מידע הם חביריך היותר טובים. אין ברירה בלינוקס, אלא לקרוא. אם אתה לא מוכן לקרוא, עדיף שתחזור למערכות ה"הצבע והקלק". אם אתה כן מוכן לקרוא, סביר להניח שתתקל בבעיה אחרת - מהיכן להתחיל. אני מכיר אנשים שקראו את כל דפי המידע של לינוקס, מהראשון לאחרון. אני מניח שאין לך זמן לזה, ורוב מה שתקרא, אם לא תיישם, יתיישן, ולא ישמש אותך (כמו כן, גם לא "תתחבר" אליו). ההמלצה שלי היא להציב לך סט של מטלות במערכת הלינוקס שלך (רבים עושים את זה גם לחלונות, ברמת השרת - להקים שרת דואר, לבצע כך וכך, וכו´) וללמוד את הנושא הרלוונטי לעניין. כך תוכל לפתור, סביר להניח, את כל המטלות, ותוך כדי כך, "להשתפשף" במערכת, עד לרמת שליטה. עם הביצוע, יבוא הניסיון, ותבוא המיומנות, כמו גם ה"תפישה" כדי לפתור בעיות לא מוכרות מהר יותר. אתה רק צריך למצוא את ההתחלה, ואת חלקה הממשי תוכל למצוא בעברית בפינגוין. יש מקורות אחרים, כמובן, אבל הם בד"כ לא בעברית. אם אנגלית לא מפחידה אותך, אזי תתחיל בקטנות - כיצד לשלוט בקונסולה, פקודות שימושיות, ומשם תמשיך הלאה. אם יש לך רקע וידע ברשתות, סביר להניח שלא תופתע ולא תגלה שלינוקס עובד אחרת, אלא, איך נגיד? יותר אלגנטי. זכור שלכל בעיה יש יותר מפתרון יחיד בלינוקס, ורק לעיתים מאוד נדירות "התקנה מחדש" מהווה אחד מהפתרונות האפשריים והשימושיים. 4) אל תובך. אתה לומד משהו חדש, אין סיבה להיות נבוך. העזר בשלושת הסעיפים הקודמים, ותוכל לשאול שאלות אינטיליגנטיות ויעילות, שיאפשרו לאחרים לתת לך תשובה. שאלות אינטליגניטיות אינן סיבה למבוכה, אלא להיפך - הן סיבה לגאוה - "הנה, ניסיתי, ביצעתי א´, ב´, ג´, וקיבלתי כך וכך, וזאת לא התוצאה לה צפיתי. המערכת מוגדרת, בעניין הרלוונטי כך, והקבצים האלו והאלו מציגים את ההגדרות האלו ואלו". - זאת שאלה אינטליגנטית, שמראה שראת ואכן נתקלת ממש בבעיה. זה קורה לכולנו, ואני לא מכיר איש לינוקס אחד שלא שואל. אני מכיר הרבה שלא יודעים לשאול, אבל שאלות כאלו מוסיפות כבוד - הן מראות שחיפשת, קראת, ניסית לבד, ולא הצלחת. הן מראות שאתה יודע היכן ההגדרות הרלוונטיות, והן מראות שאתה יודע להפריד עיקר מטפל. סביר להניח שיקח זמן מה עד שתדע לשאול שאלות כאלו, אבל זאת בהחלט מטרה טובה לשאוף אליה. יש דברים שבאים עם נסיון, ויש דברים שבהם אחרים פשוט נתקלו כבר, ואתה טרם. אין בכך בושה, אם אתה יודע להיכן אתה מכוון. אתה צריך לזכור ששאלות שמכבדות את בעליהן הן שאלות שנשאלות אחרי שניסית לבד, וקראת, ולכן אתה יודע מה רלוונטי ומה לא. אל תתבייש לשאול כאלו שאלות, ובכלל, אל תתבייש לשאול, גם אם אתה מתחיל, והשאלות שלך עוד לא "מהוקצעות". הרבה פעמים, אגב, שאלה "מכובדת" יכולה להיות מהצורה "אני רוצה לבצע ABC, ואני מבקש את עזרתכם בלמצוא מידע, או נקודת התחלה". אם חיפשת ולא מצאת, לגיטימי, ואנחנו נשמח לסייע. זאת שאלה שתשמח אותנו, הקצת יותר מנוסים, ותאפשר לנו לתת לך נקודת פתיחה, ואולי אפילו תעניין אותנו במטלה ויעד חדש למערכת הלינוקס שלנו, במקביל לשלך. אל תתבייש לשאול. אנחנו כאן בשביל זה. אם תיישם את הנקודות שהצגתי, סביר להניח שתשלוט במערכת ברמה סבירה תוך זמן לא רב, ותוכל להצטרף אלינו, כחלק מהקהילה הזאת, כחבר ששואל ועונה לשאלות, או בעברית, כחבר מועיל ורציני. אנחנו נשמח לכל חבר רציני שירחיב את הקהילה - הרי אנחנו שואפים לקהילת לינוקס ישראלית גדולה וחזקה! בהצלחה בלימוד!
 

dreamt

New member
Cקשר להסמכה

נקודה שבוערת לי להבהיר הינה שאינני מוסמך בכל הקשור לתיכנות ידידי, הדבר היחיד שיש לי הסמכה אליו זה הדרכת אינטרנט+אופיס וPC. ואכן מסכים אני איתך שבכל הקשור לסמכה יש לשים דגש על מקור ההסמכה, לדוגמה אישית, לקורס טכנאות באתי כשכל החומר כבר ידוע ורק הייתי נוכח על מנת לעבור הקורס, את המבחנים עשיתי, ולא היו מעט מקרים (והאמת היא שהיו אלו הרבה ) שהמרצה שאל עצתי. כל השאר - באופן אטודידקטי ומוכך בפרויקטים. הנני בסך הכל בן 17, אטודידקט ברוב תחומי המחשבים באופן מוכח. השילוב של לנהל חברה ולימודים הוא נורא ואיום..אבל אבוי..עם חברה אוהבת ומעודדת מסתדרים עם זה. תודה לכם על התגובות החמות..אביב.
 

dreamt

New member
רציתי להוסיף

לא מעט אנשים מהארץ ומחול אמרו לי (וחלקם במבטא אנגלית נורא מצחיק - בריטי, ) מדוע להיכנס לעסק בגיל צעיר - או אצטט מילים של מנכ"ל חברה בניו יורק Why the hell you want this shit! ומשפט אחרי הוסיף.חכה חכה איזה גודל של משקפיים אתה תצצטרך עוד 5 שנים. התשובה הדיפלומטית היתה - ניסיון, סקרנות, דחף טבעי, מימוש עצמי, כישרון, וכסף - מה לעשות צריכים כסף, במיוחד במצב של ימינו. אקשר המשפט הנ"ל לדברי ידידי אשר כתב מעל בעניין הסמכות -אין עוררין בעובדה אשר זאת טוענת שלא יעזור לאף אחד מאיתנו - ואין משנה הדבר באיזה מוסד הוכשרת - כמה תארים - מי האבא שלך או מי האמא - היום - לפחות בישראל - כל התעודות אין הן רלוונטיות. התשובה "אוף רקורד" הייתה לי אליו - "וואלה לא יודע איך נכנסתי לזה..פתאום התעוררתי ומצאתי עצמי שקוע."
 

antidot

New member
עצה לי אליך

כמו שאני, בהיותי איש סיסטם של חלונות (ולא משנה מה הרקורד שלי בחלונות) שוכח מה"מעמד" שלי ולא מתבייש לשאול שאלות, כך אני מציע גם לך. אין כאן בפורום מנכ"לים, מנהלים, דוקטורים, פרופסורים וכו´. כאן בפורום יש אנשי לינוקס שרוצים ללמוד לינוקס או מוכנים לתרום מהידע שלהם. ברוך הבא לעולם הנפלא של לינוקס, איפה שפושטים את התארים בכניסה והדבר היחיד שחשוב זה הידע ונכונות ללמוד. Antid0t (שהרגיש כמו ילד שלומד ללכת לפני כמה ימים כאשר מצא את עצמו רק עם מחשבי לינוקס בבית)
 

avigor

New member
בעניין החוויה - מסקרן אותי לדעת....

שמתי לב שרוב המשתתפים בפורום הזה קשורים לעולם המחשב והרשת או מקצועית או מתוך עניין מיוחד של חובבים. לכן, נראה לי מעבר לכל שאלה וספק שלימוד הלינוקס אמור להיות להם חוויה חשובה. האם זה אומר שכלל משתמשי מחשב צריכים גם לעבור חוויה מעין זו? אם כן - לפעמים כשהפרה בועטת - דלי החלב נשפך? ואם לא - זה הופך את לינוקס למתאים רק למגזר מסויים של האוכלוסיה? ועוד - האם שמתם לב שההתפתחות של המערכת הזו היא בכיוון של מאפיינים של חלונות? ככל שאלה מתרבים עולה כאן החדווה - הנה גרסה חדשה ידידותית יותר וכו. כתבתי את זה לא מתוך קנטרנות אלא מתוך ראיית עצמי כמשתמש השואל כל הזמן את עצמו האם בגלל שעברתי חוץ מהתקנה של MSOFFICE תהליך התקנה של OPENOFFICE אני עכשיו יותר חכמה? אני לא מצליחה עדין להגדיר לעצמי, בשונה מקודמי בשרשור הזה שהם אנשי מחשב בצורה זו או אחרת, איזו מן חוויה הייתה לי. וכל מה שנכתב כאן איננו קנטרנות אלא קשור לניסיון שלי לחזות נכון את התפתחות העתידית בעולם המחשוב
 

beitar

New member
לא קנטרנות אלא שאלות נכונות לדעתי.

תראה, מי שמשתמש בגנו/לינוקס אינו בהכרח חכם יותר. מי שצלח התקנה של ראד האט או מנדרייק אינו בהכרח מבין יותר ממי שצלח התקנה של חלונות 98 (נדמה לי שהתקנה של ראד האט או מנדרייק קלות יותר בגרסאות האחרונות, והתקנה של 98 עבר כמעט כל נער חובב מחשבים). מערכות הגנו/לינוקס היא מערכת חופשית, וככזאת אין לה כיוון אחד. הגולשים, המתכנתים וסתם אנשים כמוני וכמוך לוקחים את המערכת לכיוונים השונים, וזאת על פי דרישות השוק הכלליות. אם בעבר לינוקס היתה מערכת לגורואים ספורים, היום, בגלל שזו תוכנה חופשית, וכל אחד לוקח אותה לכיוון שנוח לה, למשל, אנשי "לינדוס" מנסים לקחת אותה לכיוון ה"להיות דומה לחלונות" להבדיל מהם, אנשי דביאן ממשיכים לתת מערכת שהיא יוניקסית יותר, שאינה תדבר להמון ככל הנראה, אבל תעשה מאושרים לא מעט אנשי לינוקס/יוניקס וותיקים. הכיוון של יותר "חלונות", יותר KDE יותר GNOME, יותר יישומים גרפיים מתקדמים, הוא כיוון מבורך בעיניי. בסופו של דבר, כשאני מתקין לינוקס יש לי את החופש לבחור בין לסייר בקונסול במחיקה / העתקה והפעלת קבצים (נוח ומהיר בהרבה עבורי) או לעשות את זה דרך מגוון סיירים חלונאיים (זה של KDE למשל או זה של גנום ויש עוד המון אחרים). עכשיו לשאלה שלך: האם צריך להיות איש מחשבים כדי להנות מלינוקס? במידה מסויימת לדעתי התשובה חיובית, כשיש הסתייגויות. איש מחשבים במקרה של לינוקס יכול להיות כל מתכנת (גם בשפות סקריפט) יכול להיות סתם איש שעוסק ברשתות מחשבים וכו´... או סתם אדם שנמצא 10 שעות ביום מול המחשב ומחפש משהו מאתגר ומעניין. אני עוד יותר אסתייג ואומר, שלינוקס עושה צעדי ענק לכיוון מי שסתם רוצה מחשב לעבוד איתו שעה ביום, והוא לא איש מחשבים. אני מאמין שתוך שנה שנתיים ללינוקס לא תהיה שום נחיתות במערכת הגרפית, וכל משתמש (גם בעברית) יוכל לעבוד בצורה מאוד קלה ואינטואיטיבית בלינוקס, ויותר ויותר משחקים יהיו זמינים גם ללינוקס. כשכל זה קורה, אם אנחנו זוכרים שבלינוקס יש לנו חופש לבחור כיצד המערכת נראית, כשיש לנו את החופש להעתיק את המערכת, להוריד אותה מהרשת וכו´, כשאנחנו יודעים שיש לה לא מעט יתרונות בתחומים כמו אבטחה אני חושב, שזה מה שגורם (ובעיקר יגרום) למערכת לדבר גם ללא מעט משתמשים שהם לא אנשי מחשבים של ממש. כמובן שכל מה שאמרתי כאן זו דעתי בלבד, בטח יש שיחלקו עלי, אבל, זו דעתי האישית.
 

dreamt

New member
ידידות

באם נירצה או באם לא - ובאם נודה בזאת או לא - כולנו מחפשים בסופו של דבר משהו שיהיה לנו כמשתמשים או כמפתחים נוח לעבוד עימו. הקשוי הינו לשמור על איזון - איזהו קו האיזון? יהיה שחצן ממני לקבוע.
 

ezaton

New member
צריכים לזכור כמה דברים

ובעיקר שלינוקס זה יותר מהפצה. את יכולה לעשות עם המערכת מה שאתה רוצה, בכל שלב של הקיום שלה. את יכולה להתקין אותה מהפצה "ידידותית" שכוללת כלים "ידידותיים" ונוחים, את יכול להתקין אותה ידנית, מכלום (וזה אכן אפשרי), ולהדר לך את המערכת שלב שלב, כראות עינייך. את יכולה לעשות כל זאת, ועוד. את יכולה לשנות מיקומי קבצי הגדרות (סתם, כי בא לך), או להשאר עם מה שה"הפצה" שלך בחרה עבורך, וכן הלאה, עד לרמה של אילו תוכנות יותקנו, ואיזה מנהל שולחן עבודה יעלה (גם אם יהיה אחד בכלל, כלומר, את לא חייבת מערכת גראפית בכלל!). בכיוון הגראפי טוב ויפה למתחילים. ה"ידידותיות" של המערכת בהחלט במגמת שיפור, אבל צריך לזכור שמאחורי הגראפיקה היפה והחלונות הנוצצים, נמצאת אותה מערכת בדיוק שתשמש אותי, או כל אחד אחר, ואין דברים שמסתירים. אם מי מאיתנו ירצה לשנות דברים מהותיים במערכת שלו, אין "וילונות", ואין דבר שיסתיר, או ימנע מאיתנו לעשות ככל העולה על רוחנו. אני איש מחשבים, אבל לא כי נולדתי כך, אלא כי זה מעניין אותי. לא נולדתי עם מקלדת ביד, אלא למדתי לבד, בדרך הארוכה והאיטית. יש יופי במערכת שלא מסתירה את תכולתה מאחורי מחיצות. אני אוהב את זה ככה. אני לא שולל כלים גראפיים ו"ידידותיות למשתמש", אבל אם המערכת תמנע ממני לבצע דברים בדרך שלי אישית יותר מהירה, אני אעבור למערכת אחרת. זאת הסיבה שאני עם לינוקס... הכיוון העתידי? לדעתי, תהיינה הפצות "ידידותיות" יותר, בו בזמן שתישארנה ההפצות ה"שמרניות", אבל גם אלו, וגם אלו, מאחורי המנשקים הגראפיים היפים, תשארנה אותו הדבר. זאת דעתי. יהיה קל ויפה לעשות דברים גראפית, אבל תשאר תמיד האפשרות לבצע אותם ידנית "בדרך הישנה". ככה צריך להיות.
 
לצערי, המציאות לא ממש כך ../images/Emo10.gif

כבר נתקלתי בהפצות (lycoris כמדומני, לשעבר redmond-linux), שחסרו בהן כלים לא גרפיים ... (דוגמה - אין csh, מה שאין לך בסקריפטים של bash/sh, תמיר לבד). עלינו לעמוד על המשמר בנושאים הללו, עז. או שנישאר עם עודפי וילונות המסתירים את המציאות.
 

ezaton

New member
נעשה את הדבר המקובל

לא נשתמש בהם. זה הכל. הם לא בשבילנו.
 
למעלה