חדוות הלמידה
נשבע לך שאני לא יודע מה זה מדריך אינטרנט מוסמך, וטכנאי PC יש הרבה. זה אומר מעט מאוד. אני מכיר אנשים שאינם מוסמכים (עבדך הנאמן אינו מוסמך בכלום, ובכל זאת), ויש להם "גישה" למחשב, ואילו מוסמכים למיניהם חסרי "גישה" לחלוטין. לכן זה לא אומר לי כלום. אל תיקח את זה כאילו אני מתקיף או מזלזל בך, אבל תארים מגיעים מהיכן שהוא, ורמת "ההסמכה" תלויה באותו המקום בו היא ניתנה, כך שמאוד קשה למצוא "רמה משותפת". רובנו עובדים קשה, ובכל זאת, ללינוקס תמיד יש לי זמן (וגם אני מנכ"ל של חברה קטנה, וגם אני טכ´ PC, אם כי לא מוסמך, וגם אני סיסטם של יוניקס, אבל מה לעשות, מוסמך אני לא...). הרבה דברים בלינוקס נראים לא טריוויאליים, ולא נוחים, בהתחלה. הרבה מאוד גם נעשה, או נעשה טוב יותר, אם נדייק, בקונסול (ושאף אחד לא יקרא לזה "חלון דוס"!!!). לכן כדאי שתקבל קצת כיוונים לעתיד: 1) הקונסול הוא ידידך. אתה יכול להבין יותר מהקונסול, לבצע פעולות מהר יותר בו, ובסופו של דבר, כמעט כל המנוסים במערכות היוניקס למיניהן הם חברים של הקונסול. אם אתה רוצה ללמוד את המערכת ברמה של סיסטם, לא משתמש, תכניס לראש שקונסול הוא כלי לגיטימי לביצוע מטלות, ובד"כ, אחרי תקופת הנסות קצרה, מהיר יותר. הוא גם כלי טוב להבנת בעיות, החל מפקודות ה man שישנן בו, וכלה בעובדה שאתה מקבל הודעות שגיאה מדוייקות יותר במקרה של בעיות. 2) האינטרנט הוא ידידך, בפרט גוגל. אין שאלה שאין לה פתרון באינטרנט. אולי לא הכי קל למצוא את הפיתרון, אבל אין אחת כזאת. עקב הקריאות של הודעות השגיאה בלינוקס (קריאות=קלות הבנה), ועקב העובדה שאין לך וילונות שמסתירים את הקרביים של המערכת, אתה יכול להסיק על פי הודעת השגיאה והמטלה בדיוק מה קרה, ולחפש פיתרון לכך. פעמים רבות תצטרך לספק מידע על מה ניסית לעשות, ומה קרה, או פירוט אפילו יותר מעמיק. לינוקס בלי חיבור לאינטרנט זה כמו פלפון בלי קליטה. אפשר לשחק בו משחקים, אבל אין הרבה יותר מה לעשות בו. באנאלוגיה הזאת, אתה צריך לזכור שללא אינטרנט, אתה יכול לבצע מספק מוגבל של פעילויות בלינוקס שלך, כתחנת עבודה, ותו לא. כמו כן, לא תהיה לך גישה למידע שיסיע לך לפתור בעיות, באינטרנט. 3) דפי מידע הם חביריך היותר טובים. אין ברירה בלינוקס, אלא לקרוא. אם אתה לא מוכן לקרוא, עדיף שתחזור למערכות ה"הצבע והקלק". אם אתה כן מוכן לקרוא, סביר להניח שתתקל בבעיה אחרת - מהיכן להתחיל. אני מכיר אנשים שקראו את כל דפי המידע של לינוקס, מהראשון לאחרון. אני מניח שאין לך זמן לזה, ורוב מה שתקרא, אם לא תיישם, יתיישן, ולא ישמש אותך (כמו כן, גם לא "תתחבר" אליו). ההמלצה שלי היא להציב לך סט של מטלות במערכת הלינוקס שלך (רבים עושים את זה גם לחלונות, ברמת השרת - להקים שרת דואר, לבצע כך וכך, וכו´) וללמוד את הנושא הרלוונטי לעניין. כך תוכל לפתור, סביר להניח, את כל המטלות, ותוך כדי כך, "להשתפשף" במערכת, עד לרמת שליטה. עם הביצוע, יבוא הניסיון, ותבוא המיומנות, כמו גם ה"תפישה" כדי לפתור בעיות לא מוכרות מהר יותר. אתה רק צריך למצוא את ההתחלה, ואת חלקה הממשי תוכל למצוא בעברית בפינגוין. יש מקורות אחרים, כמובן, אבל הם בד"כ לא בעברית. אם אנגלית לא מפחידה אותך, אזי תתחיל בקטנות - כיצד לשלוט בקונסולה, פקודות שימושיות, ומשם תמשיך הלאה. אם יש לך רקע וידע ברשתות, סביר להניח שלא תופתע ולא תגלה שלינוקס עובד אחרת, אלא, איך נגיד? יותר אלגנטי. זכור שלכל בעיה יש יותר מפתרון יחיד בלינוקס, ורק לעיתים מאוד נדירות "התקנה מחדש" מהווה אחד מהפתרונות האפשריים והשימושיים. 4) אל תובך. אתה לומד משהו חדש, אין סיבה להיות נבוך. העזר בשלושת הסעיפים הקודמים, ותוכל לשאול שאלות אינטיליגנטיות ויעילות, שיאפשרו לאחרים לתת לך תשובה. שאלות אינטליגניטיות אינן סיבה למבוכה, אלא להיפך - הן סיבה לגאוה - "הנה, ניסיתי, ביצעתי א´, ב´, ג´, וקיבלתי כך וכך, וזאת לא התוצאה לה צפיתי. המערכת מוגדרת, בעניין הרלוונטי כך, והקבצים האלו והאלו מציגים את ההגדרות האלו ואלו". - זאת שאלה אינטליגנטית, שמראה שראת ואכן נתקלת ממש בבעיה. זה קורה לכולנו, ואני לא מכיר איש לינוקס אחד שלא שואל. אני מכיר הרבה שלא יודעים לשאול, אבל שאלות כאלו מוסיפות כבוד - הן מראות שחיפשת, קראת, ניסית לבד, ולא הצלחת. הן מראות שאתה יודע היכן ההגדרות הרלוונטיות, והן מראות שאתה יודע להפריד עיקר מטפל. סביר להניח שיקח זמן מה עד שתדע לשאול שאלות כאלו, אבל זאת בהחלט מטרה טובה לשאוף אליה. יש דברים שבאים עם נסיון, ויש דברים שבהם אחרים פשוט נתקלו כבר, ואתה טרם. אין בכך בושה, אם אתה יודע להיכן אתה מכוון. אתה צריך לזכור ששאלות שמכבדות את בעליהן הן שאלות שנשאלות אחרי שניסית לבד, וקראת, ולכן אתה יודע מה רלוונטי ומה לא. אל תתבייש לשאול כאלו שאלות, ובכלל, אל תתבייש לשאול, גם אם אתה מתחיל, והשאלות שלך עוד לא "מהוקצעות". הרבה פעמים, אגב, שאלה "מכובדת" יכולה להיות מהצורה "אני רוצה לבצע ABC, ואני מבקש את עזרתכם בלמצוא מידע, או נקודת התחלה". אם חיפשת ולא מצאת, לגיטימי, ואנחנו נשמח לסייע. זאת שאלה שתשמח אותנו, הקצת יותר מנוסים, ותאפשר לנו לתת לך נקודת פתיחה, ואולי אפילו תעניין אותנו במטלה ויעד חדש למערכת הלינוקס שלנו, במקביל לשלך. אל תתבייש לשאול. אנחנו כאן בשביל זה. אם תיישם את הנקודות שהצגתי, סביר להניח שתשלוט במערכת ברמה סבירה תוך זמן לא רב, ותוכל להצטרף אלינו, כחלק מהקהילה הזאת, כחבר ששואל ועונה לשאלות, או בעברית, כחבר מועיל ורציני. אנחנו נשמח לכל חבר רציני שירחיב את הקהילה - הרי אנחנו שואפים לקהילת לינוקס ישראלית גדולה וחזקה! בהצלחה בלימוד!