זמנים משתנים

נולי

New member
נו באמת?

אל תכעס אבל בגלל גישות כאלה המצב הוא כזה. בוא נגדיר ישיבה:האם ישיבה זה ביביסטר לילדים דתיים מקום שרק נותן תעסוקה כל השאר צריך לבוא מאליו? האם אנחנו נולדים יודעי תפילה ודרך ארץ? וכל השאר זה רק הוואי של דתיים? ישיבה היא מקום שבו מחנכים ישיבה שבא לא מתפלים היא ישיבה שצריכה למצוא פתרונות ולא שום דבר אחר.
 
סניגוריה על הנוער!!!

פשוט חייבת לומר לכם משהו! אני מכירה את הנוער הזה מקרוב! ואני חושבת שהוא נוער מופלא ממש! זכיתי להשתתף בהרבה סמינריונים לתיכוניסטים. נכון, הבנות שם לא ממש ששות אלי צניעות.... נכון, הבנים רק מנסים להבריז מהיחידות כל הזמן, נכון שגם בתפילה זו מלחמה לא קלה לנסות ליצור מצב שאפשר לשמוע את קולו של החזן (ולא בגלל שהוא כזה נחבא אל הכלים(... אבל כל פעם מחדש, אני שומעת את השאלות שלהם. ויש לי הפתעה, תמיד הם שואלים אותם שאלות! אלה שאלות מאוד, מאוד בסיסיות באמונה! שאלות שהיה אפשר לענות עליהם שנים קודם... ומשום מה זה לא קרה. ותמיד, אני רואה את החברה` האלה, שנה שנתיים אחרי התיכון... ואז הם נראים כל כך אחרת! אני בכלל לא מתייאשת כשאני רואה אותם כך עם שיער ארוך, מתעניינים רק בסרטים ובבחורות, לא יודעת למה, תמיד אני בטוחה שרובם ימצאו את התשובות בעצמם עוד לפני גיל 20 בכל אופן, בעיניי הם יפים ועמוקים להפליא!! וסיפור אחד קצר: סיפר לי בחור אחד, שמדריך הרבה סמינריונים לנוער, שפעם אחת, באיזו חתונה, ניגשו אליו שני בחורים. אחד מהם אמר למדריך הזה, ששנים הוא מסתובב עם מספר הטלפון שלו אצלו בארנק, בגלל כמה מילים שהוא אמר בסמינריון. המילים האלה כל כך השפיעו עליו... אותו ילד אמר לו, שאלה היו המילים הראשונות שהוא שמע, שפתחו לו קצת את העיניים וגרמו לו להתחיל לחשוב על הכוון האמיתי שלו בחיים.... אז יש תקווה, חברים!
 

מני*

New member
לסנגר תמיד זה טוב

אבל אני לא מדבר בכללות ואני לא רוצה להיכנס לוויכוח איזה ישיבה טובה ואיזה לא. אבל ישנם דברים שבישבות שחורות אין מה שיש בישבות תיכוניות למשל. אבל כפי שאמרתי בכל מקום יש ויש ובאמת שלא צריך להכליל, ואני מקווה שאם הנהלת הישיבה היו יושבים אם ההורים ומסבירים להם, היה הכל נראה אחרת.
 

מני*

New member
להסביר...

את שואלת מה להסביר להורים? צריך להסביר להם שצורת החשיבה שלהם של החינוך זה לא מה שחינכו אותם, כי הדור של אז היינו שלהם השתנה, ההורים שלך לא היו חשופים למה שהנוער של היום חשופים היום הכל פרוץ אצל הנוער.
 

ה-ת-מ-י-ם

New member
זה נכון לגבי כל הנוער ...

טופ, רוב הנוער ... ובלי קשר לאם הם למדו בישיבות / תיכונים דתיים / תיכונים חילוניים ... יש נוער עם ראש על הכתפיים, ששואל הרבה שאלות ... לא מוכן לקבל כל תשובה ... ולא תמיד הוא מקבל תשובות מספקות
 
נכוןןןןןןןןןןןן

ונתעלם לרגע מהמושגים שהזכרת כמו חילוני דתי וכו`- אתה יודע כמה אנשים אני מכירה שפתאום עם סיום התיכון התחילו להשתמש בראש ולחשוב <דבר שלא כ``כ עודדו אותם לעשות בתיכון> והגיעו למסקנות חד משמעיות ומצאו את האור, והיום הם פשוט מ א ו ש ר י ם !!!! <למרות שאפחד בסביבתם לא מבין אותם.... ואני חושבת הם חיפשו אחר תשובות ולא ויתרו , אם היינו דואגים לספק תשובות גם לשואלים הפחות אינטנסיביים שלא דוחפים מרפקים על מנת למצוא תשובות אלא מסתפקים ב``טוב`` ו``בסדר`` ו ``ככה זה`` כמה אנשים היו מוצאים היום את האור??? בציפייה לגאולה וונדר
 

מני*

New member
ולמה הם לא עשו את זה.....

ולמה הם לא עשו את זה בתיכון? או בבית הספר כי לא נתנו להם שום דבר ביהדות לכי היום לתיכון תשאלי מי שבר את הלוחות? יגידו לך איזה שם של ילד ששבר:))) ולא משה רבינו. בזמנו כשהרב לאו היה רבה של תל-אביב אז הזמינו אותו מבית ספר תיכון מסויים בפתח תקווה לתת הרצאה בערב חנוכה, וכשהרב לאו הגיע לבית הספר ניגש אילו יו``ר מועצת התלמידים ואמר לו כבוד הרב, היות ואנחנו יודעים שהרב לא מחלל שבת ו``חג`` אז דאגנו לרב לדירה עם אוכל לכל שמונת ימי החג בכדי שהרב לא יסע בחזרה בחג הבית, זה לא מצחיק זה מעשה שהיה ואני שמעתי את זה מהרב לאו, אז מה את רוצה אחרי דברים כאלו? עם קצת קצת היו נותנים להם בתיכון קצת יהדות הכל היה נשמע ונראה אחרת. בתקווה שרת החינוך תעשה משהו כמו שהיא אמרה בתחילת דרכה כשרת החינוך.
 
מני, סליחה אבל אתה חי באשליות!!!

אם לא שמת לב, כל הדיון פה התפתח דוקא מתוך נקודת מוצא של נוער דתי. וזו בדיוק ההוכחה לכך, שאפשר ללמוד תורה על בוריה מגן טרום-חובה, להכיר את כל פרוש רש``י על התורה בע``פ, לבלוע מסכתות שלמות בגמרא ובכל זאת להרגיש שלא מבינים כלום בכל הרעיון הענק הזה שנקרא אלוקים!!! על זה אנחנו מדברים! לא על חוסר ידע, לא על בורות אלא, אל בעיה בהפנמה של כל זה, על חוסר יכולת לראות כיצד ואיפה זה מתחבר לחיים האישיים של כל אחד ואחד! והטעות שאתה עושה היא בדיוק אותה טעות, שרבים המחנכים וההורים עושים. הם חושבים, שאם ידחפו לילד עוד שעור בגמרא, או ישלחו אותו לפנימיה יותר חרדית, הכל יסתדר והילד יתאפס. הם לא מבינים, מה מתחולל פנימה בנפשו של הילד ולא מסוגלים לשמוע את הצעקה שלו לעזרה!!! ושוב, אל תספר לי מעשיות על ישיבות תיכוניות וחרדיות. הבעיה קיימת אצל כל הנוער, באשר הוא!!! ואכן, כמו מקודם אני סבורה: אשמים הם ההורים! אין אף מחנך או רב, גרוע ככל שיהיה, שיכול לקחת מילד את מה שהוא ינק מאמו מגיל 0 ומה שהוא למד בדוגמה אישית מאביו... מצד שני, אם הבסיס הזה חסר, אפילו רב דגול לא תמיד מועיל... אגב, זה לא בא לשלול את העובדה, שיש גם ילדים מבתים טובים באמת, בנים של רבנים ואנשי חינוך באמת דגולים, שגם להם יש את אותם שאלות... אבל פה כבר נכנסים לעניין הפשוט, שכל ילד הוא נשמה בפני עצמה, עם סיפור חיים משל עצמה והוא צריך לבנות את עצמו בדרך שלו ולא יעזור כלום....
 

מני*

New member
וזה מה שאני אמרתי...

א. החינוך זה מהבית, ולבוא לאשים את המורים או את הנהלת הישיבה זה עוול שעושים לילד. ואני חוזר ומדגיש גם בישיבות ולא משנה איזה ישיבות ישנם את אותם בחורים שיכולים לגרום לבחור שבא מבית טוב לרדת, ועל כך אפשר לנסות לאשים את הנהלת הישיבה שאחד כזה נמצא בישיבה. ב. ובקשר לשאלות שיש לילד, הבעיה לא תיפטר על ידי עוד שיעור בגמרא (אני דרך אגב לא אהבתי ללמוד) אבל שאלות על הרעיון של דבר הנקרא אלוקים לא היה לי כי בבית וגם בישיבה לימדו אותי על-זה. ועכשיו בלי לפגוע באף אחד, ואם כן אני מבקש מראש סליחה. אולי זה ההבדל הקטן שברגע שלומדים ורוצים לילמוד חסידות אז השאלות על מושג אלוקים הם קצת אחרת.
 

מני*

New member
הבהרה....

היות ובהודעה קודמת כתבתי על המושג של אמונה בקב``ה ואיך לומדים את זה בחסידות, אז אני מביא כאן קטע שמתפרסם השבוע בגיליון של שיחת השבוע. מהי הגישה הנכונה לתופעת הספקות באמונה? יש הסבורים שספקות כאלה הם תופעה טבעית אצל אנשים שניחנו בחשיבה עצמאית, וכי הדבר מעיד על התמודדות אמיתית עם ענייני האמונה. החסידות גורסת שספקות באמונה הם דבר שלילי ביותר. איך אפשר להעלות על הדעת שיהודי יטיל ספק, ולו לרגע קט, בקיומו של הבורא ובאמיתתה של התורה?! וכי אפשר להשלים עם העובדה שבליבו של יהודי מקננות, ולו בסתר, מחשבות כפירה ואפיקורסות?! איך מסלקים את הספקות? לכאורה, הפתרון הוא לספק הסברים ותשובות, שישללו את הספקות ויוכיחו את האמונה. האמת היא, שבדרך זו אין כל ביטחון שהספקות אכן ייעלמו. השכל,מעצם טבעו, איננו מוחלט ואינו חד-משמעי. הטיעון המוחץ ביותר משאיר תמיד סדק קל לדעה המנוגדת. השכל יכול לטעון, שיש הסתברות גדולה יותר שהאמת היא בצד מסויים. אין השכל יכול לשלול לחלוטין את האפשרות השנייה, וממילא גם אין בכוחו לסלק ספקות. חיזוק האמונה תורת החסידות מלמדת, כי ספקות באמונה, כשמם כן הם - חולשה ורפיון-מה באמונה. כאשר האמונה חזקה ואיתנה, והיא מאירה בנפש בכוח ובעוצמה - אין שום ספקות. הספקות נוצרים כאשר האמונה היא חלשה, מעורפלת, מופשטת מדי. על קרקע כזאת צומחים הספקות. הבעיה אינה של השכל, אלא של עוצמת האמונה. הספקות מלמדים על חולשת האמונה, והתחזקות האמונה תגרום ממילא לסילוק הספקות. מסופר כי חסיד אחד התאונן לפני אדמו``ר ה`צמח-צדק`, שנופלים לו ספקות באמונה. שאלו הרבי: ``ומה אכפת לך?``. נזדעק החסיד: ``רבי! הרי יהודי אני!``. השיב הרבי: ``אם-כן, הרי זה בסדר``... ועוד מסופר, כי יהודי אחד בא ל`צמח-צדק` והתאונן שיש לו ספקות באמונה. שאלו הרבי: ``אתה מפחד מהצאר?``. השיב האיש: ``כן``. שאלו שוב: ``האם ראית פעם את הצאר?``. ענה האיש: ``לא, מעולם לא ראיתיו``. הקשה הרבי: ``אם-כן, מדוע אתה מפחד ממנו, מהי ההוכחה שהוא אכן קיים?``. ענה האיש: ``אחי סיפר לי שראה אותו פעם``. הוסיף הרבי ושאל: ``האם גם לי אתה מאמין?``. השיב היהודי: ``בוודאי``. אמר לו הרבי: ``ובכן``... סיפורים אלה משקפים את דרך טיפולה של החסידות בתופעת הספקות. פחות לעסוק בדיונים פילוסופיים, יותר לחזק את האמונה הפשוטה. ואיך מחזקים את האמונה? על-ידי התורה; וליתר דיוק - על-ידי פנימיות התורה. התורה היא חכמתו של הקב``ה. היא המזון של הנשמה. כאשר יהודי לומד תורה כראוי ומתדבק בקדושתה - מתחזקים כוחותיה של הנשמה, וממילא מתחזקת גם האמונה. כוח ריפוי תורת החסידות אמנם עוסקת בסוגיות רבות של אמונה בה`, והיא מסבירה את הדברים בהיגיון רב ובטיעונים שכליים, אבל במהותה האמיתית והפנימית היא איננה שכל. היא פנימיות התורה, חשיפת הנשמה שבכל דבר. החסידות אמנם נתלבשה בשכל, ואנו לומדים אותה בצורה שאנו מבינים אותה בשכלנו, אבל השכל אינו אלא צורת ביטוי של החסידות, ואין הוא ממצה את מהותה. החסידות, במהותה, היא נשמה - נשמת התורה. אלפי יהודים שסבלו מספקות באמונה חשו מיד בכוחה המרפא של החסידות. לאחר זמן-מה של לימוד תורת החסידות גילו, כי הספקות נמוגו; הם פשוט נעלמו. לא רק משום שהחסידות סיפקה תשובות שכליות לספקות (וגם זאת עושה החסידות בהצלחה גדולה), אלא בעיקר משום שהיא חיזקה את הנשמה ואת האמונה, וממילא לא היה עוד מקום לספקות. זה כוחה המופלא של תורת הבעל-שם-טוב, שהיא מסלקת ספקות ומאירה את הנשמה.
 
הלואי וזה היה כל כך פשוט...

יש רק דבר אחד אתה שוכח, שפה אנחנו מדברים על נוער. אצל נוער, עולם השכל, העולם הפנימי, עולם המחשבה ועולם הרגש קשורים זה לזה בעבותות חזקים. ומכאן נגרם הבלבול הגדול שלהם. לפי מה שכתבת, היה אפשר לחשוב, שלנוער שגדל בחינוך חסידי אין שאלות אמונה, אבל המציאות מוכיחה ההיפך! גם להם יש שאלות, גם להם לא הכל ברור! מי שיתעלם מזה, יצטער בסוף. אני מאמינה, שהתורה של הדור, תלויה בדור של עצמו. החסידות היא תורה חדשה, שהביאה אור גדול מאוד לעולם. אבל הנוער היום זקוק למשהו מעבר, לתוספת. היום אנו עומדים בדור של גאולה. כיצד ניתן לתת לנוער בדור כזה, עם כל כוחות הנפש המיוחדים שלו, המיוחדים לתקופה זו, את אותה התורה שנתנו לילד שחי לו בכפר קטן ברוסיה, חלב פרות ולמד בחיידער? הנוער צמא למשהו אחר. משהו שינצל את כל כוחותיו. אנו בדור של גאולה, אנשים!!! התורה לאט לאט מתנערת מהכבלים שהייתה נתונה בהם בגלות, האמונה היא אמונה של דור גאולה! כבר אין לנו צורך בהסברים על צארים כדי להסביר לילדינו מי הוא האלוקים.....
 

מני*

New member
לא אמרתי...

לא אמרתי שנוער שגדל בחינוך חסידי אין שאלות של אמונה, לכל אחד יש מידי פעם שאלות וגם לי יש, למרות שגדלתי ואני מגדל את ילדי בחינוך חסידי. ואת צודקת במאה אחוז שאסור להיתעלם מי זה אבל זה תפקידם של מנהיגי הדור או ברמה פחותה יותר של הרבנים, שבמקום להתעסק בפוליטיקה שיתחילו להתעסק בחינוך של ילדי הדור.
 
אין מה לעשות

ששואלים על השמש..לא צריך לענות על הירח.. ושאני שואל דתי מה הרווח שלו בדתי מה זה נותן לו נפשית\פיזית.. ואין לו תשובה והוא מתחמק ונותן לך איזו תשובה מוקרצת מאיפה שהוא. אז..שמע..להרבה מאד אנשים(דתיים) אין את המילים שהתפסו את הנוער. משהו שהתקשר אלינו..אין את זה. אין מה לעשות..אנחנו נוער אחר..אולי מפונק אולי מוזר אולי מטומטם או אולי סתם שונה.בכל מקרה זה לא פעם.זה כבר לא תופס. קיבלת תשובה(אני מקוה שמספקת וברורה)..תמים.. ואם תוכל לענות לי על זה אני יוריד לכבודך את הכובע ארז
 
כתבתי על זה לפני כמה ימים

וההודעה נמחקה עקב התלאמות של כמה אנשים..ואם היית קורה אולי היית מבין.. פשוט זה לא בראש של הנוער של היום. אנחנו דור שונה לגמרי. הדת פשוט צונחת לתחתית סדר העדיפיות שלנו(הצעירים יותר). ומה לעשות..זה טבעי.. שמע ..הדת היא גם רקע להרבה מאד מלחמות של ישראל. ואם תחשוב על זה לשניה..אם זה עושה לנו רע אז למה אנחנו צריכים את זה על הראש שלנו. אני רואה את זה שאתה דתי כהפסד ודיברתי על זה לפני כמה ימים אז אני לא יחזור שוב על מה שאמרתי אז.. ארז
 
זה לא טבעי בכלל...

אבל וואלה, עלית על נקודה חשובה!!! הנוער לא מרגיש את הדת בצורה טבעית. זה נראה לו מלאכותי, צבוע וסתם חונק. פה בדיוק הנקודה הבעייתית... ורק משהו אחד קצר לומר לך, ארז יקר. צריך לזכור, שעם ישראל חי בתנאים לא טבעיים במשך אלפיים שנה. הדת שאתה רואה היום, היהדות שאתה רואה היום, היא יהדות עם נכות, יהדות שמנסה להתאושש ממחלת הגלות. זו אינה דת ישראל בתפארתה! זו אינה היהדות הטבעית! אבל אנחנו עובדים על זה... יקח כנראה קצת יותר מ53 שנה לשקם אלפיים שנות מחלה... אבל עובדים על זה! ולכל מי שמחפש פתרונות, תראו איזה יופי!!!!! מכירים את כל הישיבות התיכוניות והאולפנות לאומנות, למוסיקה, לטבע, למדע? אילו הם השילובים של הטבע בדת! זו לעניות דעתי התחלת ההבנה של מה הנוער הזה מבקש... להיות דתי בטבעיות, מתוך ניצול כל כוחות הנפש הגדולים של דור גאולה!!! כל פעם שאני רואה פרסומת לישיבה תיכונית חדשה כזאת שקמה על איזה הר נידח, אני מצביעה על זה ואומרת: הנה עוד סימן לגאולה!!!! ומאמינה בזה!
 
כשאני הייתי ילד אספקלריה...

היינו חמישה ילדים בכיתה א בחינוך העצמאי של אגודת ישראל בעיר הקודש צפת ``חדר`` היה אחד של חסידות צאנז ובקושי היו שם ילדים. היום ברוך הוא וברוך שמו יש מאות ילדים חרדים בצפת החדרים ובתי הספר מלאים וקול התורה נשמע בארצינו ישתבח שמו ואותה יהדות שקראת לה ``יהדות עם נכות`` רק הולכת ומתעצמת לדאבון לב הנאורים שניסו וינסו לשקם 2000 שנות מחלה כדברייך... והגאולה האמיתית תבוא רק מתי שנלך בדרך אבותינו הקדושים שלא שינו דבר בתורתינו הקדושה ובוודאי לא רצו לעקור את הדת מעם ישראל כפי שלדאבון לב ניסו וברוך ה` לא הצליחו ראשי המדינה בראשית הדרך...
 

מני*

New member
וזה מה שקורה...

וזה מה שקורה בחינוך החרדי שהוא מתפתח כל הזמן, והבעיה שכן יש זה שאין מקומות וכיתות לימוד, ומאידך רואים איך שיש בתי ספר של החילונים שהם נסגרים ואת מקומותיהם תופסים החינוך הדתי והחרדי.
 
ומה זה מוכיח ר` מני?

שבסוף כולם הולכים וילכו בדרך הנכונה והיא דרך התורה שבה הלכו אבותינו הקדושים בכול מקום ולא שינו כלום ממה שנאמר בה ודווקא זה ר` מני מה שמייחד ומאחד אותנו בתור עם סגולה היהדות התורה המצוות ובעזרת ה` נזכה כולנו לביאת משיח צדקינו במהרה בימינו אמן ואמן.
 
למעלה