חלקם לא קטרים חג'אזים
ראשית נציין שמרבית התמונות דווקא לא נלקחו מאתרים בבעלות סורית (בין היתר מפני שאין כמעט נגישות לאינטרנט בסוריה כיום, אבל גם בגלל שאני מכיר את האתרים). אני חוזר ומזכיר שמנומס ומקובל להצהיר על מקור התמונות במקרים כאלו (כתובת האתר, שם הצלם והתאריך - אם ידועים). במקרה זה, התמונות צולמו בשנים 1998, 1999 ו-2000 והאתר בו מדובר הוא
International Working Steam Locomotives, בו מצויינים גם הצלמים וכן פרטים רבים מאוד על הצילומיפ ונושאיהם. רציתי גם לציין שלמרות שחלק מהתמונות אכן צולמו על קווים חג'אזיים במקורם, בשתיים הראשונות (1 ו-2) נראים שני קטרים שמעולם לא שירתו ברכבת החג'אזית המקורית (התורכית): בראשונה (בתחנת דמשק) נראה קטר מסוג D של מסילת בירות דמשק (סידור גלגלים 0-6-2 למי שזה מעניין) שנבנה עוד ל]ני תחילת הקמת המערכת החג'אזית. לאחר שהחברה פורקה, שולב חלק מהציוד הנייד ברכבת הסורית (שנקראת עדיין 'הרכבת החג'אזית' אבל מופעלת על-ידי הרכבת הסורית למרות שהקו החג'אזי לא שייך למדינה) למרות שהוא דווקא שייך למדינה, כמו גם הקו בין דמשק לגבול הלבנוני. התמונה השנייה צולמה בעמאן שבירדן, ונראה בה קטר פעיל ירדני - אין כיום קטרי קיטור ירדנים ששירתו בארץ לפני קום המדינה, כך שזה לא קטר חג'אזי מקורי (למרות שלחברה הממשלתית קוראים 'הרכבת החג'אזית הירדנית). לפי האתר, מדובר בקטר טנק מתוצרת HSP הבלגית בעל סידור גלגלים 2-6-2 (עם T בצד ימין, אבל זה לא יוצא לי) שנבנה בשנת 1956. מישהו גם התרשם מהתמונה עם 'הדרך הדו מסלולית' - לצערי עלי לאכזבו פעמיים - ראשית, אין מדובר בדרך כי אם בקו רכבת, ולקו כזה אין שני מסלולים אלא שתי מסילות; שנית, הקו הנראה בתמונה (הקו מדרעא מערבה, לחיפה) בהחלט אינו קו כפול - מדובר פשוט בתחנת זיזון שעל הקו, בה חויגה הרכבת ונערך סבב צילומים לתיירים ששכרו אותה. אם אני זוכר נכון, בכל המערכת של מסילות 105 אין אף קטע קו כפול (אולי חוץ מהקו הפרברי החדש יחסית באיזור דמשק).