התחרות בשירותי התחבורה הציבורית
התחרות בשירותי התחבורה הציבורית
הנהגת התחרות בשירותי התחבורה הציבורית הסדירה הנהגת התחרות בשירותי התחבורה הציבורית הביאה לשיפור בשירות ולהורדת מחירים. כך נמצא בניתוח של מחלקת המחקר של בנק ישראל. עד שנת 2000 הפעילות בתחום אופיינה במונופול: שני הקואופרטיבים הגדולים ("אגד" ו"דן") סיפקו כמעט את כל שירותי התחבורה הסדירה באוטובוסים והפעילו כ95- אחוזים מהאוטובוסים, מזה הפעילה "אגד" כ70- אחוזים. עם הנהגת התחרות בתחום מציינת מחלקת המחקר גם את הארגון מחדש ב2002- של "דן" כחברה בע"מ ואת התייעלותה של חברת אגד. בתחילת 1997 החליטה הממשלה לפתוח את התחבורה הציבורית לתחרות, ובאמצע 1998 הקים משרד התחבורה מנהלת תחבורה ציבורית. ב1999- הכריזה רשות ההגבלים העסקיים כי אגד, לרבות החברות שבשליטתה או בבעלותה, היא מונופול בשירותי ההסעה של תחבורה ציבורית בין-עירונית. מנהלת התחבורה הציבורית הוציאה תכנית כוללת להנהגת תחרות בענף במספר שלבים. כך נקבע כי במהלך שבע שנים לכל היותר יקוימו מכרזים לכל קווי התחבורה הציבורית, כי בשלב הראשון ייצאו מכרזים להפעלתם של כ21- אחוזים מהקווים של "אגד" וכ23- אחוזים מקווי "דן", וכי "אגד" ו"דן" לא יורשו להשתתף במכרזים על הקווים שיוצאו בהיקף של כ15%- מפעילות הענף, כפי שנמדדת על פי שעות-נהג; זאת כדי לאפשר כניסה והתבססות של המפעילים החדשים. ב2000- נחתם הסכם בין הממשלה לאגד, המסדיר בין היתר את נושאי התחרות. בהסכם נקבעו הסכומים שתשלם המדינה ל"אגד", והקלות בתכנית להנהגת התחרות: בתקופת ההסכם (9 שנים) יוצעו לא יותר מ25- אחוזים מהקווים למפעילים אחרים, ול"אגד" ול"דן" יותר להשתתף במכרזים רק לאחר שיועברו 8 אחוזים מפעילותן למפעילים אחרים. בחירת הקווים שמוצאים במכרזים נקבעת על ידי משרד התחבורה. עם פתיחתו ההדרגתית של הענף לתחרות, נוצר מעבר בנסיעות אל חברות האוטובוסים החדשות, המתחרות בקואופרטיבים. מקובל למדוד פעילות זו באמצעות "תוצר הנסיעות", המבטא את הערך המוסף המקומי של פעילותם התחבורתית. תוצר הנסיעות בקואופרטיבים לתחבורה, שנהנו ממונופול במרבית הקווים, פחת בכ14 - אחוזים, לעומת הירידה הנמוכה יותר של תוצר כלל הנסיעה באוטובוסים, בכ12- אחוזים. המעבר לווה הן בגידול בתדירות האוטובוסים במסגרת לוחות הזמנים והן בירידות משמעותיות של התעריפים. הליך הנהגת התחרות בתחבורה הציבורית הניב ב2002- פירות משמעותיים, עם הפעלתם של קווים בידי הזכיינים החדשים. נציין כי כל האשכולות (מספר קווים שיש בהם יתרונות לרשת) שהופעלו על ידם בשנת 2002 הועברו מ"אגד", ונטלו מפעילותה כ5.5- אחוזים, וב2003- יועברו כ2.5- אחוזים נוספים. הקווים שנטלו מ"דן" ויופעלו ב2003- בידי זכיין פרטי תופסים כ8- אחוזים מפעילותה. מקור: דובר בנק ישראל
התחרות בשירותי התחבורה הציבורית
הנהגת התחרות בשירותי התחבורה הציבורית הסדירה הנהגת התחרות בשירותי התחבורה הציבורית הביאה לשיפור בשירות ולהורדת מחירים. כך נמצא בניתוח של מחלקת המחקר של בנק ישראל. עד שנת 2000 הפעילות בתחום אופיינה במונופול: שני הקואופרטיבים הגדולים ("אגד" ו"דן") סיפקו כמעט את כל שירותי התחבורה הסדירה באוטובוסים והפעילו כ95- אחוזים מהאוטובוסים, מזה הפעילה "אגד" כ70- אחוזים. עם הנהגת התחרות בתחום מציינת מחלקת המחקר גם את הארגון מחדש ב2002- של "דן" כחברה בע"מ ואת התייעלותה של חברת אגד. בתחילת 1997 החליטה הממשלה לפתוח את התחבורה הציבורית לתחרות, ובאמצע 1998 הקים משרד התחבורה מנהלת תחבורה ציבורית. ב1999- הכריזה רשות ההגבלים העסקיים כי אגד, לרבות החברות שבשליטתה או בבעלותה, היא מונופול בשירותי ההסעה של תחבורה ציבורית בין-עירונית. מנהלת התחבורה הציבורית הוציאה תכנית כוללת להנהגת תחרות בענף במספר שלבים. כך נקבע כי במהלך שבע שנים לכל היותר יקוימו מכרזים לכל קווי התחבורה הציבורית, כי בשלב הראשון ייצאו מכרזים להפעלתם של כ21- אחוזים מהקווים של "אגד" וכ23- אחוזים מקווי "דן", וכי "אגד" ו"דן" לא יורשו להשתתף במכרזים על הקווים שיוצאו בהיקף של כ15%- מפעילות הענף, כפי שנמדדת על פי שעות-נהג; זאת כדי לאפשר כניסה והתבססות של המפעילים החדשים. ב2000- נחתם הסכם בין הממשלה לאגד, המסדיר בין היתר את נושאי התחרות. בהסכם נקבעו הסכומים שתשלם המדינה ל"אגד", והקלות בתכנית להנהגת התחרות: בתקופת ההסכם (9 שנים) יוצעו לא יותר מ25- אחוזים מהקווים למפעילים אחרים, ול"אגד" ול"דן" יותר להשתתף במכרזים רק לאחר שיועברו 8 אחוזים מפעילותן למפעילים אחרים. בחירת הקווים שמוצאים במכרזים נקבעת על ידי משרד התחבורה. עם פתיחתו ההדרגתית של הענף לתחרות, נוצר מעבר בנסיעות אל חברות האוטובוסים החדשות, המתחרות בקואופרטיבים. מקובל למדוד פעילות זו באמצעות "תוצר הנסיעות", המבטא את הערך המוסף המקומי של פעילותם התחבורתית. תוצר הנסיעות בקואופרטיבים לתחבורה, שנהנו ממונופול במרבית הקווים, פחת בכ14 - אחוזים, לעומת הירידה הנמוכה יותר של תוצר כלל הנסיעה באוטובוסים, בכ12- אחוזים. המעבר לווה הן בגידול בתדירות האוטובוסים במסגרת לוחות הזמנים והן בירידות משמעותיות של התעריפים. הליך הנהגת התחרות בתחבורה הציבורית הניב ב2002- פירות משמעותיים, עם הפעלתם של קווים בידי הזכיינים החדשים. נציין כי כל האשכולות (מספר קווים שיש בהם יתרונות לרשת) שהופעלו על ידם בשנת 2002 הועברו מ"אגד", ונטלו מפעילותה כ5.5- אחוזים, וב2003- יועברו כ2.5- אחוזים נוספים. הקווים שנטלו מ"דן" ויופעלו ב2003- בידי זכיין פרטי תופסים כ8- אחוזים מפעילותה. מקור: דובר בנק ישראל