השבת - ענין דתי או סוציאלי?

מצב
הנושא נעול.

Ccyclist

Well-known member
מאיפה הקרצת את הרעיון המוזר ש"אוטובוסים מחליפים את הרכבת"?

בעיקרון כן, אפשר להפעיל כל תח"צ במדינה על ידי חתימה של השר.
תחת מספר סעיפים רלוונטיים, כך כתוב בתקנות התעבורה.
יחד עם זאת, עיקר השירות ביום המנוחה (גם במדינות אחרות), מתבצע על ידי אוטובוסים שלא פעם גם מחליפים את פעילות הרכבות.

כשהקו האדום יפעל, מספר קווי האוטובוס וכך מספר הנהגים שידרשו ירד, אבל זה זניח כמובן. ובכל מקרה, ברור לך שאין תרומה ממשית להפעלת קו רכבת אחד בגוש דן ללא תחבורה ציבורית תומכת ומשלימה על ידי אוטובוסים.

כל כוונתי היא שגם אם יחליטו שיש להפעיל תחבורה ציבורית בשבת כבר בעוד חודש, זה אומר שתהיה יותר פגיעה בשירות בימי חול, עקב המחסור בנהגים.
מאיפה הקרצת את הרעיון המוזר ש"אוטובוסים מחליפים את הרכבת"?
המערכת הרכבתית היא נפרדת ממערכת האוטובוסים. היא עיקרית יותר והמסלולים שלה בלעדיים ולכן בימי שבת וראשון היא פועלת לפי לו"ז ש' ולו"ז א' (התקף גם בחגים) שבמקרים מסויימים אינו שונה במאומה מיום חול ובמקרים אחרים יכול להיות בתדירות מופחתת. סגירת שלוחות היא נדירה ביותר וקורה במקומות שבהם ישנן אלטרנטיבות אבל למרבית המערכת הרכבתית אין תחליף.
&nbsp
באשר לסגירות לשם עבודות תשתית - אלו אינן מתבצעות בכל סוף שבוע אלא בסופי שבוע מסויימים בלבד. הסגירות האלו אינן משקפות את לוחות הזמנים הרגילים של סוף השבוע כפי שסגירות הקו לבאר שבע בעת ההכפלה לא שיקפו במאומה את לוח הזמנים של הרכבת בימי חול. האוטובוסים החלופיים במקרי עבודות תשתית פועלים במקביל לקטע הסגור בקו כדי לאפשר גישה לקטעים הפעילים וככל שהקו ארוך יותר או מסובך יותר (שלוחות וכו') כך יותר ממנו פועל בין התחנות שבקצה הקטע הסגור או שיותר ממנו פועל ורק השלוחה בה נעשות העבודות סגורה. במקרים מסויימים במערכת הארצית בבריטניה אני מכיר מקרים של הסטת מסלול למסילות אחרות כדי שקו בינעירוני יוכל להמשיך לפעול למרות סגירות תשתית.
&nbsp
אוטובוסים אולי יחליפו רכבות בקווי לילה (N20 הלונדוני שמקביל לענף אדג'וור של הקו הצפוני למשל) אבל לא שירות יום.
 

olli3

New member
מנהל
לא הייתי בחו"ל מעולם, זה מה שסיפרו לי.

מאיפה הקרצת את הרעיון המוזר ש"אוטובוסים מחליפים את הרכבת"?
המערכת הרכבתית היא נפרדת ממערכת האוטובוסים. היא עיקרית יותר והמסלולים שלה בלעדיים ולכן בימי שבת וראשון היא פועלת לפי לו"ז ש' ולו"ז א' (התקף גם בחגים) שבמקרים מסויימים אינו שונה במאומה מיום חול ובמקרים אחרים יכול להיות בתדירות מופחתת. סגירת שלוחות היא נדירה ביותר וקורה במקומות שבהם ישנן אלטרנטיבות אבל למרבית המערכת הרכבתית אין תחליף.
&nbsp
באשר לסגירות לשם עבודות תשתית - אלו אינן מתבצעות בכל סוף שבוע אלא בסופי שבוע מסויימים בלבד. הסגירות האלו אינן משקפות את לוחות הזמנים הרגילים של סוף השבוע כפי שסגירות הקו לבאר שבע בעת ההכפלה לא שיקפו במאומה את לוח הזמנים של הרכבת בימי חול. האוטובוסים החלופיים במקרי עבודות תשתית פועלים במקביל לקטע הסגור בקו כדי לאפשר גישה לקטעים הפעילים וככל שהקו ארוך יותר או מסובך יותר (שלוחות וכו') כך יותר ממנו פועל בין התחנות שבקצה הקטע הסגור או שיותר ממנו פועל ורק השלוחה בה נעשות העבודות סגורה. במקרים מסויימים במערכת הארצית בבריטניה אני מכיר מקרים של הסטת מסלול למסילות אחרות כדי שקו בינעירוני יוכל להמשיך לפעול למרות סגירות תשתית.
&nbsp
אוטובוסים אולי יחליפו רכבות בקווי לילה (N20 הלונדוני שמקביל לענף אדג'וור של הקו הצפוני למשל) אבל לא שירות יום.
לא הייתי בחו"ל מעולם, זה מה שסיפרו לי.
לא דיברו איתי ספציפית על שירות לילי, אמרו שזה יותר נפוץ בשירות לילי אך קיים גם בשירות יום במקומות שונים (ממש לא זוכר איפה).
 

Ccyclist

Well-known member
תטייל קצת, באמת או וירטואלית (יש לו"ז בגוגל ומידע באתרים)

לא הייתי בחו"ל מעולם, זה מה שסיפרו לי.
לא דיברו איתי ספציפית על שירות לילי, אמרו שזה יותר נפוץ בשירות לילי אך קיים גם בשירות יום במקומות שונים (ממש לא זוכר איפה).
תטייל קצת, באמת או וירטואלית (יש לו"ז בגוגל ומידע באתרים)
ע"ע מסעי הוירטואלי לטהרן כדי לגלות מה אופציות התח"צ ופעילויות הפנאי שם בימי שישי.
&nbsp
אפשר לבחור כמה ערים מפורסמות ברחבי העולם, להחליט על מלון, מספר יעדים לביקור ו"חברים בפרברים" שצריך לבקר ולבדוק בעצמך את תמונת המצב. למהדרין אני מציע שאחת הטיסות תהיה ביום א'.
&nbsp
מה שתגלה הוא ששירות לילי נדיר יחסית אך שירות יום א' מקובל מאד ושירות יום א' בתדירות יום חול מאד נפוץ בקווים הראשיים ביותר.
&nbsp
רק כך אפשר להבטיח למי שמוותר על האופציה לקנות רכב או להשתמש ברכבו להגיע לעיר הגדולה שניתן לקיים חיי חברה ותרבות מלאים בלי להכביד על הכבישים העמוסים.
 
חייבים להפעיל את רכבת ישראל בשבת

את הקו האדום יהיה אפשר להפעיל בשבת?
את הכרמלית יהיה אפשר להפעיל בשבת?
את רכבל המפרץ יהיה אפשר להפעיל בשבת?
אני לא מתייחס לרק"ל בירושלים, כי בכל זאת מדובר בירושלים.
ואני לא מתייחס לרכבת ישראל, כי מדובר בחברה ממשלתית.
אבל כאשר משרד התחבורה יחשוב להפעיל את המערכות שהזכרתי בשבת, יהיה אפשר לגלות הבנה להעלאת המחסור בנהגים כסיבה לאי הפעלת תח"צ בשבת.

בינתיים ידוע מה מתכננים ללו"ז הקו האדום...
חייבים להפעיל את רכבת ישראל בשבת
אדם נוחת בנתב"ג בשבת וצריך להגיע לראש פינה. או לערד.
האופציה היחידה שיש לו עולה יותר משעלה לו כרטיס הטיסה.
לכן קוים בינעירוניים חייבים לפעול בשבת.
רכבת ישראל היא הציר של התחבורה, וגם האוטובוסים צריכים לעבוד.
המצב כיום מביך ביותר.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
ממש היום בפיקניק יום העצמאות אחד החברים דיבר על כך

חייבים להפעיל את רכבת ישראל בשבת
אדם נוחת בנתב"ג בשבת וצריך להגיע לראש פינה. או לערד.
האופציה היחידה שיש לו עולה יותר משעלה לו כרטיס הטיסה.
לכן קוים בינעירוניים חייבים לפעול בשבת.
רכבת ישראל היא הציר של התחבורה, וגם האוטובוסים צריכים לעבוד.
המצב כיום מביך ביותר.
ממש היום בפיקניק יום העצמאות אחד החברים דיבר על כך
הוא נוסע לא מעט בעולם במסגרת עבודתו, ונפגש עם אנשים שהיו בישראל ומספרים לו על ההלם של הנחיתה בנתב"ג ואז הגילוי שבעצם אין להם רכבת (או תחבורה ציבורית אחרת, למעט מוניות ספיישל). הם יודעים שיש משם רכבת ובנו על שימוש בה, ולא העלו בדעתם שהיא עובדת רק 24/6 ולא 24/7... ממש "אור לגויים".
 

Bus Nerd

Active member
אולי האפשרות לעבוד בשבת בשכר גבוה יותר תביא נהגים חדשים?

זה עניין דתי, אבל גם ככה אין מספיק נהגים להפעלת עוד שירות.
כיום, בימי חול קיים מחסור של כ-3500 נהגי תחבורה ציבורית. המצב הזה, יש לא מעט "סידורים ריקים", נסיעות בלו"ז שלא משובץ אליהן אף נהג, כי פשוט אין אחד כזה בנמצא.

אם תחל לפעול תחבורה ציבורית בשבת במתכונת רציפה יותר ממה שיש כיום (נניח במתכונת הזהה ליום העצמאות), הנהגים שמפעילים אותה ינוחו ביום אחר בשבוע. ואז מה? אם גם ככה ביום יום יש סידורים ריקים, עכשיו יהיו פשוט יותר סידורים ריקים.

כל עוד שלא נפתר המשבר של המחסור בנהגים, אי אפשר באמת לשפר שירות גם ביום חול. השיפור הוא על הנייר, יותר נסיעות בלו"ז, הארכת שעות פעילות וכו'. בפועל, אם אין נהג שיכול לבצע את הנסיעה, זה שהיא מופיעה בלו"ז, לא יהפוך אותה למבוצעת.

בשורה התחתונה, לטעמי, כל עוד שיש מחסור בנהגים, אין מה לדבר בכלל על הפעלת תחבורה ציבורית סדירה בשבת.
אולי האפשרות לעבוד בשבת בשכר גבוה יותר תביא נהגים חדשים?
 

אורי404

New member
ועדיין אני פוגש נהגים, שממש לא אוהבים את מוצאי השבת

יש מפעילות שמשלמות 200% ויותר בשבת...
ועדיין אני פוגש נהגים, שממש לא אוהבים את מוצאי השבת
ואני ממש לא מתכוון לסוג
. הם מספרים לי, שכל השבוע הם עובדים. יש אפשרות להיות בשבת וגם בצאתה לנוח ו/או להיות עם המשפחה.
לי אישית לא מפריע לעבוד במוצאי שבת. עשיתי את זה מספר פעמים, בשנה שעברה. אבל עובדים אחרים איתי לא ניאותו לבצע את זה.
 

mister K

New member
כי לבוא לעבוד 3-4 שעות במוצ"ש זה באמת לא סוציאלי

ועדיין אני פוגש נהגים, שממש לא אוהבים את מוצאי השבת
ואני ממש לא מתכוון לסוג
. הם מספרים לי, שכל השבוע הם עובדים. יש אפשרות להיות בשבת וגם בצאתה לנוח ו/או להיות עם המשפחה.
לי אישית לא מפריע לעבוד במוצאי שבת. עשיתי את זה מספר פעמים, בשנה שעברה. אבל עובדים אחרים איתי לא ניאותו לבצע את זה.
כי לבוא לעבוד 3-4 שעות במוצ"ש זה באמת לא סוציאלי
הרבה יותר משתלם לעבוד פעם בחודש שבת שלמה מאשר לבוא לעבודה למספר מועט של שעות במוצ"ש.
לכן הפעלת תח"צ בשבת תיטיב גם עם הנהגים לעומת המצב כיום.
 

itamo

New member
אם יתנו תנאים טובים לא תהיה בעיה של נהגים

זה עניין דתי, אבל גם ככה אין מספיק נהגים להפעלת עוד שירות.
כיום, בימי חול קיים מחסור של כ-3500 נהגי תחבורה ציבורית. המצב הזה, יש לא מעט "סידורים ריקים", נסיעות בלו"ז שלא משובץ אליהן אף נהג, כי פשוט אין אחד כזה בנמצא.

אם תחל לפעול תחבורה ציבורית בשבת במתכונת רציפה יותר ממה שיש כיום (נניח במתכונת הזהה ליום העצמאות), הנהגים שמפעילים אותה ינוחו ביום אחר בשבוע. ואז מה? אם גם ככה ביום יום יש סידורים ריקים, עכשיו יהיו פשוט יותר סידורים ריקים.

כל עוד שלא נפתר המשבר של המחסור בנהגים, אי אפשר באמת לשפר שירות גם ביום חול. השיפור הוא על הנייר, יותר נסיעות בלו"ז, הארכת שעות פעילות וכו'. בפועל, אם אין נהג שיכול לבצע את הנסיעה, זה שהיא מופיעה בלו"ז, לא יהפוך אותה למבוצעת.

בשורה התחתונה, לטעמי, כל עוד שיש מחסור בנהגים, אין מה לדבר בכלל על הפעלת תחבורה ציבורית סדירה בשבת.
אם יתנו תנאים טובים לא תהיה בעיה של נהגים
אם כל נהג ירוויח 10k לא תהיה בעיה של נהגים
 

olli3

New member
מנהל
כי רק כסף זה מה שחשוב לנהגים... ממש לא.

אם יתנו תנאים טובים לא תהיה בעיה של נהגים
אם כל נהג ירוויח 10k לא תהיה בעיה של נהגים
כי רק כסף זה מה שחשוב לנהגים... ממש לא.
כמה זמן אתה יכול להתאפק לשירותים? כמה נהגים מוכנים לסבול את זה שאין חדר נהגים נורמלי לשבת בו ולעשות הפסקה, לאכול, לנוח? עזוב את זה שבחדרי נהגים לא פעם יש מצלמות בקרה וכשצריך להקפיץ נהג ולגזול לו את ההפסקה, ישר מסתכלים במצלמה לראות מי בחדר הנהגים כדי להקפיץ אותו לנסיעה.

שלא לדבר על זה שנהגים הם גם קופאיים, מסתובבים עם התיק מלא בכסף, אותו הם צריכים לפרוק בקופה, גם על חשבון ההפסקה שלהם.

זה לא רק כסף, יש מלא נהגים בתיירות שלא מעיזים לעבור לתחבורה ציבורית בגלל הדברים שלעיל. ויש גם את המופרעים שעולים לאוטובוס וחושבים שהאוטובוס שייך להורים שלהם, משגעים את הנהג ומפריעים לו בנהיגה, לא פעם תוך צעקות, קללות וכו'.
 
ברוח היום, קווים פותחת במבצע לגיוס נהגים:

כי רק כסף זה מה שחשוב לנהגים... ממש לא.
כמה זמן אתה יכול להתאפק לשירותים? כמה נהגים מוכנים לסבול את זה שאין חדר נהגים נורמלי לשבת בו ולעשות הפסקה, לאכול, לנוח? עזוב את זה שבחדרי נהגים לא פעם יש מצלמות בקרה וכשצריך להקפיץ נהג ולגזול לו את ההפסקה, ישר מסתכלים במצלמה לראות מי בחדר הנהגים כדי להקפיץ אותו לנסיעה.

שלא לדבר על זה שנהגים הם גם קופאיים, מסתובבים עם התיק מלא בכסף, אותו הם צריכים לפרוק בקופה, גם על חשבון ההפסקה שלהם.

זה לא רק כסף, יש מלא נהגים בתיירות שלא מעיזים לעבור לתחבורה ציבורית בגלל הדברים שלעיל. ויש גם את המופרעים שעולים לאוטובוס וחושבים שהאוטובוס שייך להורים שלהם, משגעים את הנהג ומפריעים לו בנהיגה, לא פעם תוך צעקות, קללות וכו'.
ברוח היום, קווים פותחת במבצע לגיוס נהגים:
מבצע גיוס של קווים
 

tenen

New member
אולי גם ניתן להם מנוי לחדר כושר וחשמל חינם?

אם יתנו תנאים טובים לא תהיה בעיה של נהגים
אם כל נהג ירוויח 10k לא תהיה בעיה של נהגים
אולי גם ניתן להם מנוי לחדר כושר וחשמל חינם?
הכסף הזה לא מגיע מהשמים.
 

Ccyclist

Well-known member
שירותים ומנוחה אלו תנאים בסיסיים.

אולי גם ניתן להם מנוי לחדר כושר וחשמל חינם?
הכסף הזה לא מגיע מהשמים.
שירותים ומנוחה אלו תנאים בסיסיים.
כשאני נוהג לשעה - שעתיים אני צריך שירותים ביעד או מנוחה.
 

mister K

New member
בעית נהגים תהיה גם אם הם ירוויחו 10K

אם יתנו תנאים טובים לא תהיה בעיה של נהגים
אם כל נהג ירוויח 10k לא תהיה בעיה של נהגים
בעית נהגים תהיה גם אם הם ירוויחו 10K
וזאת משום שנהג אוטובוס הפך בשנים האחרונות להיות שם נרדף לסמרטוט שמתעללים בו ואין לו יכולת להגן על עצמו.
מצד אחד הנוסעים שהופכים ליותר ויותר בלתי נסבלים ואלימים, ומן הצד השני התקנות שהפכו ליותר ויותר דרקוניות ומסרסות את הנהגים, פשוטו כמשמעו.
אני משוגע על אוטובוסים ועל נהיגה מאז שאני זוכר את עצמי, אבל יודע שהמקצוע הזה יוציא אותי מדעתי ולכן לא חושב אפילו לעסוק בו. לא משנה מה המשכורת.
 

אורי404

New member
מסכים מאוד

בעית נהגים תהיה גם אם הם ירוויחו 10K
וזאת משום שנהג אוטובוס הפך בשנים האחרונות להיות שם נרדף לסמרטוט שמתעללים בו ואין לו יכולת להגן על עצמו.
מצד אחד הנוסעים שהופכים ליותר ויותר בלתי נסבלים ואלימים, ומן הצד השני התקנות שהפכו ליותר ויותר דרקוניות ומסרסות את הנהגים, פשוטו כמשמעו.
אני משוגע על אוטובוסים ועל נהיגה מאז שאני זוכר את עצמי, אבל יודע שהמקצוע הזה יוציא אותי מדעתי ולכן לא חושב אפילו לעסוק בו. לא משנה מה המשכורת.
מסכים מאוד
 

tenen

New member
אני לא מסכים עם זה

בעית נהגים תהיה גם אם הם ירוויחו 10K
וזאת משום שנהג אוטובוס הפך בשנים האחרונות להיות שם נרדף לסמרטוט שמתעללים בו ואין לו יכולת להגן על עצמו.
מצד אחד הנוסעים שהופכים ליותר ויותר בלתי נסבלים ואלימים, ומן הצד השני התקנות שהפכו ליותר ויותר דרקוניות ומסרסות את הנהגים, פשוטו כמשמעו.
אני משוגע על אוטובוסים ועל נהיגה מאז שאני זוכר את עצמי, אבל יודע שהמקצוע הזה יוציא אותי מדעתי ולכן לא חושב אפילו לעסוק בו. לא משנה מה המשכורת.
אני לא מסכים עם זה
בשכר כזה אתה לוקח חייל קרבי משוחרר שנראה כמו מקרר אני לא יודע אנשים ינסו לתקוף אותו ואם יתקפו קצת הגנה עצמית שהיא חוקית ו3-4 עצמות שבורות לתוקפים הראשונים והתופעה תיעלם.
אם השכר היה 10 אלף שקל אז אני בספק שלא היית מצליח לאייש את המשרות האלו.
אני לא חושב שצריך להעלות כך את השכר מסיבות אחרות, בין השאר משום שאתה במשק של חסר בעובדים ואתה פשוט תיקח עובדים מתחום אחר בו הם נדרשים וכדי לאייש גם שם תצטרך להעלות משכורות בעוד ועוד מקצועות ובסוף הדבר היחיד שתקבל זו אינפלציה.
 

Ccyclist

Well-known member
יש פתרונות לרשת יעילה יותר, סיבוב פרברי למשל.

זה עניין דתי, אבל גם ככה אין מספיק נהגים להפעלת עוד שירות.
כיום, בימי חול קיים מחסור של כ-3500 נהגי תחבורה ציבורית. המצב הזה, יש לא מעט "סידורים ריקים", נסיעות בלו"ז שלא משובץ אליהן אף נהג, כי פשוט אין אחד כזה בנמצא.

אם תחל לפעול תחבורה ציבורית בשבת במתכונת רציפה יותר ממה שיש כיום (נניח במתכונת הזהה ליום העצמאות), הנהגים שמפעילים אותה ינוחו ביום אחר בשבוע. ואז מה? אם גם ככה ביום יום יש סידורים ריקים, עכשיו יהיו פשוט יותר סידורים ריקים.

כל עוד שלא נפתר המשבר של המחסור בנהגים, אי אפשר באמת לשפר שירות גם ביום חול. השיפור הוא על הנייר, יותר נסיעות בלו"ז, הארכת שעות פעילות וכו'. בפועל, אם אין נהג שיכול לבצע את הנסיעה, זה שהיא מופיעה בלו"ז, לא יהפוך אותה למבוצעת.

בשורה התחתונה, לטעמי, כל עוד שיש מחסור בנהגים, אין מה לדבר בכלל על הפעלת תחבורה ציבורית סדירה בשבת.
יש פתרונות לרשת יעילה יותר, סיבוב פרברי למשל.
בעיר ברייטון שבבריטניה יש פתרון שבמקום לשלוח שני קווים שונים לפרברים סמוכים קווים רבים בנויים כך שיש סיבוב פרברי בקצה המסלול ותחנת הויסות היא טכנית התחנה האחרונה / ראשונה בקו. בצורה כזו אפשר לצמצם בחצי את מספר הנהגים בקווים האמורים או להריץ את אותם הקווים בתדירות של 75%-66% מזו ששני הקווים ביחד היו נותנים לקטע המרכזי אך עדיין לתת תדירות גדולה ויתר מזו של קווים פרבריים נפרדים ועם פחות נהגים.
&nbsp
כמו כן הסדרת מערכת הרב קו ואיפשור תשלום באשראי ללא מגע כדי שנוסעים מזדמנים יוכלו לשלם במהירות ויעילות יענו על בעיות תפקיד ה"קופאי".
&nbsp
אבל אין לזה קשר ישיר להחלטה בת 70 שלא התקבלה באמצעים דמוקרטיים למנוע תחבורה ציבורית מאזרחי המדינה שבדרך מטעמי כפייה דתית ותו לא.
 

matrix200200

Active member
עניין דתי ואפילו יותר מעניין דתי זה עניין אידאלוגי ופוליטי.

השבת - ענין דתי או סוציאלי?
לאחרונה העליתי את הנושא של איך תיראה השבת כאן:
השבת - ענין דתי או סוציאלי?
לאחרונה אנחנו שומעים הרבה ויכוחים על נושא השבת: איך היא צריכה להיראות, אילו שירותים צריכים להיות זמינים בשבת, ומה לגבי העובדים שנאלצים לעבוד בשבת? מה שמבלבל הוא, שמדובר פה לא רק בעניין דתי, אלא גם בעניין סוציאלי. כלומר, מצד אחד, הרצון לתת שירותים חיוניים 7 ימים בשבוע, כמו תחבורה ציבורית, אולי גם שירותים בעלי אופי יותר בידורי. מצד שני, יש את הרצון של האנשים לנוח לפחות יום אחד בשבוע, וכאן בא לסייע חוק שעות עבודה ומנוחה, שמעגן את הזכות לנוח לפחות 36 שעות רצופות בסוף השבוע, וגם הסכמים קיבוציים, במקומות עבודה בהם נהוג שבוע עבודה של 5 ימים בשבוע.
ועוד לא דיברנו על הדת.
אז ככה: ישנם שירותים חיוניים שצריכים לפעול 7 ימים בשבוע. אין ויכוח על זה שחשמל צריך להיות מסופק סביב השעון, גם בשבת, וחדרי מיון צריכים לפעול סביב השעון. לדעתי, גם תחבורה ציבורית צריכה לפעול 7 ימים בשבוע. כי זה צודק יותר, שגם מי שאין לו כסף לרכב פרטי, יוכל להתנייד בסוף השבוע. עכשיו אתם שואלים מה עם המנוחה השבועית של העובדים? תתפלאו, אבל הפתרון לבעיה הזו מאוד פשוט, ואני מתפלא שאף אחד לא מציע את זה. הפתרון הוא שמי שעובד בשבת, יקבל יום מנוחה ביום אחר של השבוע. כלומר, אם מישהו צריך לעבוד בשבת, הוא יכול לקבל, נניח את יום שלישי או יום רביעי כיום מנוחה. העובדים יצאו ליום מנוחה לפי סבב מקובל, כך שלא כולם יצאו באותו היום, וכך העסק יוכל לפעול 7 ימים בשבוע, וזכויות העובדים ליום מנוחה לא תיפגענה. אגב, ההצעה הזו תקפה לכל העובדים, יהודים, נוצרים או בודהיסטים, אין זה משנה כלל לאיזה דת, לאום או קבוצה אתנית הם שייכים. כך אפשר להפעיל תחבורה ציבורית בשבת, וכך אפשר להפעיל מרכולים, חנויות מכולת, או כל שירות אחר בשבת.
עכשיו אני מגיע לנושא של בג“ץ המרכולים, ומאבק בעלי המכולות. זהו מאבק שחלק מהאנשים הציגו כמאבק בכפייה הדתית, וחלק כמאבק סוציאלי. אני רק רוצה להדגיש, שחלק מהאנשים שנאבקו בעד סגירת חנויות מכולת הם דווקא חילוניים, דוגמת אורי רמתי. ההיגיון מעבר למאבק הזה, הוא לא רק זכות העובדים למנוחה, אלא גם מצב בו חלק מהחנויות פתוחות בשבת, וחלק מהחנויות סגורות בשבת. מצב זה יוצר תחרות לא הוגנת, כביכול, כיוון שחנות שאיננה פתוחה בשבת מפסידה לקוחות אם לידה יש חנות שכן פתוחה בשבת. אז קודם כל, המסחר מתקיים לא רק בשבת, אלא בכל ימות השבוע, ובעיקר בימי חול, כך שלא הייתי דואג כל כך לפרנסתם של חנויות שסגורות בשבת. מעבר לכך, בד“כ בחנויות שפתוחות בשבת, המחירים יקרים יותר, כיוון שצריך לשלם שעות נוספות לעובדים כדי שיעבדו בשבת. לפיכך לא אתפלא, שדווקא אנשים רבים יעדיפו לקנות בחנות שסגורה בשבת, גם אם לידה יש חנות שפתוחה בשבת.
לסיכום, אני חושב שזה מאוד חשוב שתהיה תחבורה ציבורית בשבת, במתכונת מצומצת. ואין לי התנגדות עקרונית שחלק מהמרכולים וחנויות המכולת יהיו פתוחים בשבת. איש הישר בעיניו יעשה.
ראיון עם אורי רמתי:
https://www.youtube.com/watch?v=KRG...
ראיון עם משה גלסנר:
https://www.youtube.com/watch?v=KeV...

המקור כאן: https://www.facebook.com/david.ronat/posts/10208221447327841
עניין דתי ואפילו יותר מעניין דתי זה עניין אידאלוגי ופוליטי.
וכבר רשמתי את הטיעונים של החרדים בהתנגדות הנחרצת שלהם לעניין.
 

iritilan

New member
עניין דתי בעיקרו, אבל לא רק

השבת - ענין דתי או סוציאלי?
לאחרונה העליתי את הנושא של איך תיראה השבת כאן:
השבת - ענין דתי או סוציאלי?
לאחרונה אנחנו שומעים הרבה ויכוחים על נושא השבת: איך היא צריכה להיראות, אילו שירותים צריכים להיות זמינים בשבת, ומה לגבי העובדים שנאלצים לעבוד בשבת? מה שמבלבל הוא, שמדובר פה לא רק בעניין דתי, אלא גם בעניין סוציאלי. כלומר, מצד אחד, הרצון לתת שירותים חיוניים 7 ימים בשבוע, כמו תחבורה ציבורית, אולי גם שירותים בעלי אופי יותר בידורי. מצד שני, יש את הרצון של האנשים לנוח לפחות יום אחד בשבוע, וכאן בא לסייע חוק שעות עבודה ומנוחה, שמעגן את הזכות לנוח לפחות 36 שעות רצופות בסוף השבוע, וגם הסכמים קיבוציים, במקומות עבודה בהם נהוג שבוע עבודה של 5 ימים בשבוע.
ועוד לא דיברנו על הדת.
אז ככה: ישנם שירותים חיוניים שצריכים לפעול 7 ימים בשבוע. אין ויכוח על זה שחשמל צריך להיות מסופק סביב השעון, גם בשבת, וחדרי מיון צריכים לפעול סביב השעון. לדעתי, גם תחבורה ציבורית צריכה לפעול 7 ימים בשבוע. כי זה צודק יותר, שגם מי שאין לו כסף לרכב פרטי, יוכל להתנייד בסוף השבוע. עכשיו אתם שואלים מה עם המנוחה השבועית של העובדים? תתפלאו, אבל הפתרון לבעיה הזו מאוד פשוט, ואני מתפלא שאף אחד לא מציע את זה. הפתרון הוא שמי שעובד בשבת, יקבל יום מנוחה ביום אחר של השבוע. כלומר, אם מישהו צריך לעבוד בשבת, הוא יכול לקבל, נניח את יום שלישי או יום רביעי כיום מנוחה. העובדים יצאו ליום מנוחה לפי סבב מקובל, כך שלא כולם יצאו באותו היום, וכך העסק יוכל לפעול 7 ימים בשבוע, וזכויות העובדים ליום מנוחה לא תיפגענה. אגב, ההצעה הזו תקפה לכל העובדים, יהודים, נוצרים או בודהיסטים, אין זה משנה כלל לאיזה דת, לאום או קבוצה אתנית הם שייכים. כך אפשר להפעיל תחבורה ציבורית בשבת, וכך אפשר להפעיל מרכולים, חנויות מכולת, או כל שירות אחר בשבת.
עכשיו אני מגיע לנושא של בג“ץ המרכולים, ומאבק בעלי המכולות. זהו מאבק שחלק מהאנשים הציגו כמאבק בכפייה הדתית, וחלק כמאבק סוציאלי. אני רק רוצה להדגיש, שחלק מהאנשים שנאבקו בעד סגירת חנויות מכולת הם דווקא חילוניים, דוגמת אורי רמתי. ההיגיון מעבר למאבק הזה, הוא לא רק זכות העובדים למנוחה, אלא גם מצב בו חלק מהחנויות פתוחות בשבת, וחלק מהחנויות סגורות בשבת. מצב זה יוצר תחרות לא הוגנת, כביכול, כיוון שחנות שאיננה פתוחה בשבת מפסידה לקוחות אם לידה יש חנות שכן פתוחה בשבת. אז קודם כל, המסחר מתקיים לא רק בשבת, אלא בכל ימות השבוע, ובעיקר בימי חול, כך שלא הייתי דואג כל כך לפרנסתם של חנויות שסגורות בשבת. מעבר לכך, בד“כ בחנויות שפתוחות בשבת, המחירים יקרים יותר, כיוון שצריך לשלם שעות נוספות לעובדים כדי שיעבדו בשבת. לפיכך לא אתפלא, שדווקא אנשים רבים יעדיפו לקנות בחנות שסגורה בשבת, גם אם לידה יש חנות שפתוחה בשבת.
לסיכום, אני חושב שזה מאוד חשוב שתהיה תחבורה ציבורית בשבת, במתכונת מצומצת. ואין לי התנגדות עקרונית שחלק מהמרכולים וחנויות המכולת יהיו פתוחים בשבת. איש הישר בעיניו יעשה.
ראיון עם אורי רמתי:
https://www.youtube.com/watch?v=KRG...
ראיון עם משה גלסנר:
https://www.youtube.com/watch?v=KeV...

המקור כאן: https://www.facebook.com/david.ronat/posts/10208221447327841
עניין דתי בעיקרו, אבל לא רק
בנושא התחבורה הציבורית, שממילא עובדת במשמרות חש את האפשרות לעבוד 7 ימים בשבוע בעוד הנהגים עובדים 5/6 ימים בשבוע.
מצד שני לו היה הרוב החילוני לא היה אדיש לנושא התחבורה הציבורית, אז כבר היתה תחבורה ציבורית בשבת. כבר מזמן המדינה לא שומרת שבת. בתי קולנוע, בריכות שחייה, קניונים מחוץ לעיר כולם פתוחים. רשות השידור שממומנת על ידי המדינה משדרת בשבת. מוזיאונים, שמקבלים תמיכה מהמדינה/עיריה פתוחים בשבת. נושא התחבורה הציבורית כנראה לא מעניין מספיק את רוב הציבור רק שאין אינטרס לממשלות ולעיריות לעשות משהו בנדון.
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה