השבת - ענין דתי או סוציאלי?

מצב
הנושא נעול.

ronatd

New member
השבת - ענין דתי או סוציאלי?

השבת - ענין דתי או סוציאלי?
לאחרונה העליתי את הנושא של איך תיראה השבת כאן:
השבת - ענין דתי או סוציאלי?
לאחרונה אנחנו שומעים הרבה ויכוחים על נושא השבת: איך היא צריכה להיראות, אילו שירותים צריכים להיות זמינים בשבת, ומה לגבי העובדים שנאלצים לעבוד בשבת? מה שמבלבל הוא, שמדובר פה לא רק בעניין דתי, אלא גם בעניין סוציאלי. כלומר, מצד אחד, הרצון לתת שירותים חיוניים 7 ימים בשבוע, כמו תחבורה ציבורית, אולי גם שירותים בעלי אופי יותר בידורי. מצד שני, יש את הרצון של האנשים לנוח לפחות יום אחד בשבוע, וכאן בא לסייע חוק שעות עבודה ומנוחה, שמעגן את הזכות לנוח לפחות 36 שעות רצופות בסוף השבוע, וגם הסכמים קיבוציים, במקומות עבודה בהם נהוג שבוע עבודה של 5 ימים בשבוע.
ועוד לא דיברנו על הדת.
אז ככה: ישנם שירותים חיוניים שצריכים לפעול 7 ימים בשבוע. אין ויכוח על זה שחשמל צריך להיות מסופק סביב השעון, גם בשבת, וחדרי מיון צריכים לפעול סביב השעון. לדעתי, גם תחבורה ציבורית צריכה לפעול 7 ימים בשבוע. כי זה צודק יותר, שגם מי שאין לו כסף לרכב פרטי, יוכל להתנייד בסוף השבוע. עכשיו אתם שואלים מה עם המנוחה השבועית של העובדים? תתפלאו, אבל הפתרון לבעיה הזו מאוד פשוט, ואני מתפלא שאף אחד לא מציע את זה. הפתרון הוא שמי שעובד בשבת, יקבל יום מנוחה ביום אחר של השבוע. כלומר, אם מישהו צריך לעבוד בשבת, הוא יכול לקבל, נניח את יום שלישי או יום רביעי כיום מנוחה. העובדים יצאו ליום מנוחה לפי סבב מקובל, כך שלא כולם יצאו באותו היום, וכך העסק יוכל לפעול 7 ימים בשבוע, וזכויות העובדים ליום מנוחה לא תיפגענה. אגב, ההצעה הזו תקפה לכל העובדים, יהודים, נוצרים או בודהיסטים, אין זה משנה כלל לאיזה דת, לאום או קבוצה אתנית הם שייכים. כך אפשר להפעיל תחבורה ציבורית בשבת, וכך אפשר להפעיל מרכולים, חנויות מכולת, או כל שירות אחר בשבת.
עכשיו אני מגיע לנושא של בג“ץ המרכולים, ומאבק בעלי המכולות. זהו מאבק שחלק מהאנשים הציגו כמאבק בכפייה הדתית, וחלק כמאבק סוציאלי. אני רק רוצה להדגיש, שחלק מהאנשים שנאבקו בעד סגירת חנויות מכולת הם דווקא חילוניים, דוגמת אורי רמתי. ההיגיון מעבר למאבק הזה, הוא לא רק זכות העובדים למנוחה, אלא גם מצב בו חלק מהחנויות פתוחות בשבת, וחלק מהחנויות סגורות בשבת. מצב זה יוצר תחרות לא הוגנת, כביכול, כיוון שחנות שאיננה פתוחה בשבת מפסידה לקוחות אם לידה יש חנות שכן פתוחה בשבת. אז קודם כל, המסחר מתקיים לא רק בשבת, אלא בכל ימות השבוע, ובעיקר בימי חול, כך שלא הייתי דואג כל כך לפרנסתם של חנויות שסגורות בשבת. מעבר לכך, בד“כ בחנויות שפתוחות בשבת, המחירים יקרים יותר, כיוון שצריך לשלם שעות נוספות לעובדים כדי שיעבדו בשבת. לפיכך לא אתפלא, שדווקא אנשים רבים יעדיפו לקנות בחנות שסגורה בשבת, גם אם לידה יש חנות שפתוחה בשבת.
לסיכום, אני חושב שזה מאוד חשוב שתהיה תחבורה ציבורית בשבת, במתכונת מצומצת. ואין לי התנגדות עקרונית שחלק מהמרכולים וחנויות המכולת יהיו פתוחים בשבת. איש הישר בעיניו יעשה.
ראיון עם אורי רמתי:
https://www.youtube.com/watch?v=KRG...
ראיון עם משה גלסנר:
https://www.youtube.com/watch?v=KeV...

המקור כאן: https://www.facebook.com/david.ronat/posts/10208221447327841
 
מי שעובד בשבת כבר מקבל יום מנוחה אחר לפי חוק.

השבת - ענין דתי או סוציאלי?
לאחרונה העליתי את הנושא של איך תיראה השבת כאן:
השבת - ענין דתי או סוציאלי?
לאחרונה אנחנו שומעים הרבה ויכוחים על נושא השבת: איך היא צריכה להיראות, אילו שירותים צריכים להיות זמינים בשבת, ומה לגבי העובדים שנאלצים לעבוד בשבת? מה שמבלבל הוא, שמדובר פה לא רק בעניין דתי, אלא גם בעניין סוציאלי. כלומר, מצד אחד, הרצון לתת שירותים חיוניים 7 ימים בשבוע, כמו תחבורה ציבורית, אולי גם שירותים בעלי אופי יותר בידורי. מצד שני, יש את הרצון של האנשים לנוח לפחות יום אחד בשבוע, וכאן בא לסייע חוק שעות עבודה ומנוחה, שמעגן את הזכות לנוח לפחות 36 שעות רצופות בסוף השבוע, וגם הסכמים קיבוציים, במקומות עבודה בהם נהוג שבוע עבודה של 5 ימים בשבוע.
ועוד לא דיברנו על הדת.
אז ככה: ישנם שירותים חיוניים שצריכים לפעול 7 ימים בשבוע. אין ויכוח על זה שחשמל צריך להיות מסופק סביב השעון, גם בשבת, וחדרי מיון צריכים לפעול סביב השעון. לדעתי, גם תחבורה ציבורית צריכה לפעול 7 ימים בשבוע. כי זה צודק יותר, שגם מי שאין לו כסף לרכב פרטי, יוכל להתנייד בסוף השבוע. עכשיו אתם שואלים מה עם המנוחה השבועית של העובדים? תתפלאו, אבל הפתרון לבעיה הזו מאוד פשוט, ואני מתפלא שאף אחד לא מציע את זה. הפתרון הוא שמי שעובד בשבת, יקבל יום מנוחה ביום אחר של השבוע. כלומר, אם מישהו צריך לעבוד בשבת, הוא יכול לקבל, נניח את יום שלישי או יום רביעי כיום מנוחה. העובדים יצאו ליום מנוחה לפי סבב מקובל, כך שלא כולם יצאו באותו היום, וכך העסק יוכל לפעול 7 ימים בשבוע, וזכויות העובדים ליום מנוחה לא תיפגענה. אגב, ההצעה הזו תקפה לכל העובדים, יהודים, נוצרים או בודהיסטים, אין זה משנה כלל לאיזה דת, לאום או קבוצה אתנית הם שייכים. כך אפשר להפעיל תחבורה ציבורית בשבת, וכך אפשר להפעיל מרכולים, חנויות מכולת, או כל שירות אחר בשבת.
עכשיו אני מגיע לנושא של בג“ץ המרכולים, ומאבק בעלי המכולות. זהו מאבק שחלק מהאנשים הציגו כמאבק בכפייה הדתית, וחלק כמאבק סוציאלי. אני רק רוצה להדגיש, שחלק מהאנשים שנאבקו בעד סגירת חנויות מכולת הם דווקא חילוניים, דוגמת אורי רמתי. ההיגיון מעבר למאבק הזה, הוא לא רק זכות העובדים למנוחה, אלא גם מצב בו חלק מהחנויות פתוחות בשבת, וחלק מהחנויות סגורות בשבת. מצב זה יוצר תחרות לא הוגנת, כביכול, כיוון שחנות שאיננה פתוחה בשבת מפסידה לקוחות אם לידה יש חנות שכן פתוחה בשבת. אז קודם כל, המסחר מתקיים לא רק בשבת, אלא בכל ימות השבוע, ובעיקר בימי חול, כך שלא הייתי דואג כל כך לפרנסתם של חנויות שסגורות בשבת. מעבר לכך, בד“כ בחנויות שפתוחות בשבת, המחירים יקרים יותר, כיוון שצריך לשלם שעות נוספות לעובדים כדי שיעבדו בשבת. לפיכך לא אתפלא, שדווקא אנשים רבים יעדיפו לקנות בחנות שסגורה בשבת, גם אם לידה יש חנות שפתוחה בשבת.
לסיכום, אני חושב שזה מאוד חשוב שתהיה תחבורה ציבורית בשבת, במתכונת מצומצת. ואין לי התנגדות עקרונית שחלק מהמרכולים וחנויות המכולת יהיו פתוחים בשבת. איש הישר בעיניו יעשה.
ראיון עם אורי רמתי:
https://www.youtube.com/watch?v=KRG...
ראיון עם משה גלסנר:
https://www.youtube.com/watch?v=KeV...

המקור כאן: https://www.facebook.com/david.ronat/posts/10208221447327841
מי שעובד בשבת כבר מקבל יום מנוחה אחר לפי חוק.
 

itamo

New member
זאת צריכה להיות בחירה אישית

מי שעובד בשבת כבר מקבל יום מנוחה אחר לפי חוק.
זאת צריכה להיות בחירה אישית
כל עובד צריך לקבל יום חופש שבועי ולא צריך להפלות אותו לרעה רק בגלל שהוא יהודי ובגלל זה למנוע ממנו לעבוד בשבת או למנוע מבעל עסק לפתוח חנות בשבת אם הוא מעוניין בכך.
רק בגלל שכמה בעלי מכולות מפחדים מתחרות, אלפי אזרחים אחרים שמעוניינים לבצע קניות במקומות שכן רוצים להיות פתוחים בשבת לא צריכים לסבול.
&nbsp
בכל מקרה אם טירוף הכשרות הזה ימשך מי שירוויחו בגדול יהיו בעלי העסקים הערבים והרשויות הערביות שמרכזי הקניות הגדולים יעברו אליהם.
בגלל שאף בעל עסק ערבי שמכבד את עצמו לא יציית לחוקים שנובעים בצורה ישירה מיהדות ומכיוון שאף רשות מקומית ערבית לא תעז לאכוף חוקים כאלה, המסחר ואיתו הכסף הגדול יעברו בסופו של דבר לציבור הערבי.
אני בעד, זאת סוג של אפליה מתקנת.
&nbsp
 

Bus Nerd

Active member
אף אחד לא יאבד את יום החופש השבועי שלו אם תהיה תח"צ בשבת

זאת צריכה להיות בחירה אישית
כל עובד צריך לקבל יום חופש שבועי ולא צריך להפלות אותו לרעה רק בגלל שהוא יהודי ובגלל זה למנוע ממנו לעבוד בשבת או למנוע מבעל עסק לפתוח חנות בשבת אם הוא מעוניין בכך.
רק בגלל שכמה בעלי מכולות מפחדים מתחרות, אלפי אזרחים אחרים שמעוניינים לבצע קניות במקומות שכן רוצים להיות פתוחים בשבת לא צריכים לסבול.
&nbsp
בכל מקרה אם טירוף הכשרות הזה ימשך מי שירוויחו בגדול יהיו בעלי העסקים הערבים והרשויות הערביות שמרכזי הקניות הגדולים יעברו אליהם.
בגלל שאף בעל עסק ערבי שמכבד את עצמו לא יציית לחוקים שנובעים בצורה ישירה מיהדות ומכיוון שאף רשות מקומית ערבית לא תעז לאכוף חוקים כאלה, המסחר ואיתו הכסף הגדול יעברו בסופו של דבר לציבור הערבי.
אני בעד, זאת סוג של אפליה מתקנת.
&nbsp
אף אחד לא יאבד את יום החופש השבועי שלו אם תהיה תח"צ בשבת
כל עובד, יהודי או לא, יוכל לבחור אם יום החופש שלו יהיה שבת או יום אחר בשבוע. זה נותן לעובדים יותר גמישות, לא פחות.
 
וזה הסבר אפשרי למי שהופתע מזה שיחימוביץ מתנגדת לתח״צ בשבת.

אף אחד לא יאבד את יום החופש השבועי שלו אם תהיה תח"צ בשבת
כל עובד, יהודי או לא, יוכל לבחור אם יום החופש שלו יהיה שבת או יום אחר בשבוע. זה נותן לעובדים יותר גמישות, לא פחות.
וזה הסבר אפשרי למי שהופתע מזה שיחימוביץ מתנגדת לתח״צ בשבת.
בכלכלה ריכוזית כמו בחלומות של יחימוביץ, גמישות וחופש הפרט הן מילים גסות.
 

Ccyclist

Well-known member
באירופה נותנים לעובדים יומיים מנוחה ויש תח"צ ומסחר.

אף אחד לא יאבד את יום החופש השבועי שלו אם תהיה תח"צ בשבת
כל עובד, יהודי או לא, יוכל לבחור אם יום החופש שלו יהיה שבת או יום אחר בשבוע. זה נותן לעובדים יותר גמישות, לא פחות.
באירופה נותנים לעובדים יומיים מנוחה ויש תח"צ ומסחר.
בחיי שאני לא מבין מה "סוציאלי" ב"יום מנוחה" בודד שאין בו שירותים בסיסיים המאפשרים להנות ממנו.
&nbsp
בסוף שבוע אירופאי המסחר בשבת מלא והמסחר בראשון מצומצם יותר אך קיים. במקביל מקומות בילוי, מסעדות ואתרים היסטוריים פתוחים לציבור וניתן לבקר בהם בין השאר בזכות התח"צ.
&nbsp
אם תבדקו אטרקציות ספציפיות כמו רכבות חובבים / מורשת בבריטניה תגלו שהפעלה מלאה של 7 ימים בשבוע שמורה לחודשי הקיץ בלבד כאשר בשיא החורף יכולים לצמצם את לוח הזמנים לימי שבת וראשון בלבד כי אלו הימים שעיקר הציבור חופשי לבוא ולהנות מהאטרקציה. בנוסף למשמרות שמאפשרות פתיחה מהבוקר עד הערב המוכרות מהארץ יש בבריטניה גם מושג של "משרות סוף שבוע" בנות יום או יומיים שנועדו לתת לסטודנטים לעבוד בסוף השבוע במקום שיצטרכו לקושש שעות בזמן שבוע הלימודים.
&nbsp
בתחתית של לונדון שלוחת קנסינגטון אולימפיה פועלת אך ורק בימים ש'-א' כי יש דרישה לבנייני התערוכה של אולימפיה, בעוד שקו ווטרלו והסיטי (קו שאטל בן שתי תחנות שיש לו אחטרנטיבות בהחלפה בין קו היובל לקו הצפוני) אינו פועל ביום א' כי אין תנועה ערה בין תחנת ווטרלו המשמשת את קווי היוממים של מחוז סארי ו"חגורת הברוקרים" שלו למרכז הפיננסי בסיטי ביום זה. ללונדון יש שני מרכזים עיקריים, הסיטי והווסט אנד כאשר אחד נועד לפיננסים ועסקים והשני נועד לבילויים, תאטראות ומועדונים, לקניות וכן לעסקים יצירתיים יותר כמו תחום הצילום או הפרסום. אין שום בעיה בהתאמת הרשת לצרכים שונים של ימים שונים.
&nbsp
וזו לא רק בריטניה. מסיבות כאלו ואחרות יוצא שבעלי מזה עשור ואני טסים או עושים נסיעת רכבת בינעירוניות בתוך אירופה ביום א' או נמצאים באיזה יעד ביום זה בחופשה בת כשבוע. בדרך כלל התיזמון אינו דרישה שלי לחקור את התחום אלא פשוט נופל על יום זה (במיוחד בחופשות פנים בספרד המבוססות על סוף תקופת שכירת רכב). בכל פעם יש תח"צ שמאפשר להגיע משדה התעופה או תחנת הרכבת למלון, יש איפה לקנות שתייה בדרך בבית עסק שאינו חושש מפקחים דרוזים כי הוא חוקי לחלוטין(קריטי במיוחד בטיסות כי יש הגבלות נוזלים במטען היד והגבלות משקל על המזוודה אם יש אז אי אפשר להצטייד מראש).
&nbsp
בפורום זה סיקרתי נסיעות שהתקיימו ביום א' כולל:
אוטובוסים עמוסים מדי להעלות נוסעים במלטה
רכבת 300 קמ"ש בין מאלגה לקורדובה בספרד
נסיעת החלפה בת שתי רכבות בין נמה"ת מילאנו מאלפנסה לקומו שבאיטליה
פניקולר לראש הר סאן סלבטורה בקנטון טיצ'ינו דובר האיטלקית בשוויץ
ובעתיד הקרוב אעשה עוד שירשור מסע שהתחיל ביום ראשון אירופאי.
&nbsp
 

trilliane

Well-known member
מנהל
דתי. ולראיה, בשאר העולם פותרים את הנושא הסוציאלי

השבת - ענין דתי או סוציאלי?
לאחרונה העליתי את הנושא של איך תיראה השבת כאן:
השבת - ענין דתי או סוציאלי?
לאחרונה אנחנו שומעים הרבה ויכוחים על נושא השבת: איך היא צריכה להיראות, אילו שירותים צריכים להיות זמינים בשבת, ומה לגבי העובדים שנאלצים לעבוד בשבת? מה שמבלבל הוא, שמדובר פה לא רק בעניין דתי, אלא גם בעניין סוציאלי. כלומר, מצד אחד, הרצון לתת שירותים חיוניים 7 ימים בשבוע, כמו תחבורה ציבורית, אולי גם שירותים בעלי אופי יותר בידורי. מצד שני, יש את הרצון של האנשים לנוח לפחות יום אחד בשבוע, וכאן בא לסייע חוק שעות עבודה ומנוחה, שמעגן את הזכות לנוח לפחות 36 שעות רצופות בסוף השבוע, וגם הסכמים קיבוציים, במקומות עבודה בהם נהוג שבוע עבודה של 5 ימים בשבוע.
ועוד לא דיברנו על הדת.
אז ככה: ישנם שירותים חיוניים שצריכים לפעול 7 ימים בשבוע. אין ויכוח על זה שחשמל צריך להיות מסופק סביב השעון, גם בשבת, וחדרי מיון צריכים לפעול סביב השעון. לדעתי, גם תחבורה ציבורית צריכה לפעול 7 ימים בשבוע. כי זה צודק יותר, שגם מי שאין לו כסף לרכב פרטי, יוכל להתנייד בסוף השבוע. עכשיו אתם שואלים מה עם המנוחה השבועית של העובדים? תתפלאו, אבל הפתרון לבעיה הזו מאוד פשוט, ואני מתפלא שאף אחד לא מציע את זה. הפתרון הוא שמי שעובד בשבת, יקבל יום מנוחה ביום אחר של השבוע. כלומר, אם מישהו צריך לעבוד בשבת, הוא יכול לקבל, נניח את יום שלישי או יום רביעי כיום מנוחה. העובדים יצאו ליום מנוחה לפי סבב מקובל, כך שלא כולם יצאו באותו היום, וכך העסק יוכל לפעול 7 ימים בשבוע, וזכויות העובדים ליום מנוחה לא תיפגענה. אגב, ההצעה הזו תקפה לכל העובדים, יהודים, נוצרים או בודהיסטים, אין זה משנה כלל לאיזה דת, לאום או קבוצה אתנית הם שייכים. כך אפשר להפעיל תחבורה ציבורית בשבת, וכך אפשר להפעיל מרכולים, חנויות מכולת, או כל שירות אחר בשבת.
עכשיו אני מגיע לנושא של בג“ץ המרכולים, ומאבק בעלי המכולות. זהו מאבק שחלק מהאנשים הציגו כמאבק בכפייה הדתית, וחלק כמאבק סוציאלי. אני רק רוצה להדגיש, שחלק מהאנשים שנאבקו בעד סגירת חנויות מכולת הם דווקא חילוניים, דוגמת אורי רמתי. ההיגיון מעבר למאבק הזה, הוא לא רק זכות העובדים למנוחה, אלא גם מצב בו חלק מהחנויות פתוחות בשבת, וחלק מהחנויות סגורות בשבת. מצב זה יוצר תחרות לא הוגנת, כביכול, כיוון שחנות שאיננה פתוחה בשבת מפסידה לקוחות אם לידה יש חנות שכן פתוחה בשבת. אז קודם כל, המסחר מתקיים לא רק בשבת, אלא בכל ימות השבוע, ובעיקר בימי חול, כך שלא הייתי דואג כל כך לפרנסתם של חנויות שסגורות בשבת. מעבר לכך, בד“כ בחנויות שפתוחות בשבת, המחירים יקרים יותר, כיוון שצריך לשלם שעות נוספות לעובדים כדי שיעבדו בשבת. לפיכך לא אתפלא, שדווקא אנשים רבים יעדיפו לקנות בחנות שסגורה בשבת, גם אם לידה יש חנות שפתוחה בשבת.
לסיכום, אני חושב שזה מאוד חשוב שתהיה תחבורה ציבורית בשבת, במתכונת מצומצת. ואין לי התנגדות עקרונית שחלק מהמרכולים וחנויות המכולת יהיו פתוחים בשבת. איש הישר בעיניו יעשה.
ראיון עם אורי רמתי:
https://www.youtube.com/watch?v=KRG...
ראיון עם משה גלסנר:
https://www.youtube.com/watch?v=KeV...

המקור כאן: https://www.facebook.com/david.ronat/posts/10208221447327841
דתי. ולראיה, בשאר העולם פותרים את הנושא הסוציאלי
ומי שמתנגד לשבת בטענות סוציאליות של מנוחה/תחרות לא מוחה נגד עסקים שפתוחים 24/7, כאילו שם נגמרה התחרות בשעות הפתיחה או אין פגיעה במנוחת העובדים. רק השבת קדושה.
 

olli3

New member
מנהל
זה עניין דתי, אבל גם ככה אין מספיק נהגים להפעלת עוד שירות.

השבת - ענין דתי או סוציאלי?
לאחרונה העליתי את הנושא של איך תיראה השבת כאן:
השבת - ענין דתי או סוציאלי?
לאחרונה אנחנו שומעים הרבה ויכוחים על נושא השבת: איך היא צריכה להיראות, אילו שירותים צריכים להיות זמינים בשבת, ומה לגבי העובדים שנאלצים לעבוד בשבת? מה שמבלבל הוא, שמדובר פה לא רק בעניין דתי, אלא גם בעניין סוציאלי. כלומר, מצד אחד, הרצון לתת שירותים חיוניים 7 ימים בשבוע, כמו תחבורה ציבורית, אולי גם שירותים בעלי אופי יותר בידורי. מצד שני, יש את הרצון של האנשים לנוח לפחות יום אחד בשבוע, וכאן בא לסייע חוק שעות עבודה ומנוחה, שמעגן את הזכות לנוח לפחות 36 שעות רצופות בסוף השבוע, וגם הסכמים קיבוציים, במקומות עבודה בהם נהוג שבוע עבודה של 5 ימים בשבוע.
ועוד לא דיברנו על הדת.
אז ככה: ישנם שירותים חיוניים שצריכים לפעול 7 ימים בשבוע. אין ויכוח על זה שחשמל צריך להיות מסופק סביב השעון, גם בשבת, וחדרי מיון צריכים לפעול סביב השעון. לדעתי, גם תחבורה ציבורית צריכה לפעול 7 ימים בשבוע. כי זה צודק יותר, שגם מי שאין לו כסף לרכב פרטי, יוכל להתנייד בסוף השבוע. עכשיו אתם שואלים מה עם המנוחה השבועית של העובדים? תתפלאו, אבל הפתרון לבעיה הזו מאוד פשוט, ואני מתפלא שאף אחד לא מציע את זה. הפתרון הוא שמי שעובד בשבת, יקבל יום מנוחה ביום אחר של השבוע. כלומר, אם מישהו צריך לעבוד בשבת, הוא יכול לקבל, נניח את יום שלישי או יום רביעי כיום מנוחה. העובדים יצאו ליום מנוחה לפי סבב מקובל, כך שלא כולם יצאו באותו היום, וכך העסק יוכל לפעול 7 ימים בשבוע, וזכויות העובדים ליום מנוחה לא תיפגענה. אגב, ההצעה הזו תקפה לכל העובדים, יהודים, נוצרים או בודהיסטים, אין זה משנה כלל לאיזה דת, לאום או קבוצה אתנית הם שייכים. כך אפשר להפעיל תחבורה ציבורית בשבת, וכך אפשר להפעיל מרכולים, חנויות מכולת, או כל שירות אחר בשבת.
עכשיו אני מגיע לנושא של בג“ץ המרכולים, ומאבק בעלי המכולות. זהו מאבק שחלק מהאנשים הציגו כמאבק בכפייה הדתית, וחלק כמאבק סוציאלי. אני רק רוצה להדגיש, שחלק מהאנשים שנאבקו בעד סגירת חנויות מכולת הם דווקא חילוניים, דוגמת אורי רמתי. ההיגיון מעבר למאבק הזה, הוא לא רק זכות העובדים למנוחה, אלא גם מצב בו חלק מהחנויות פתוחות בשבת, וחלק מהחנויות סגורות בשבת. מצב זה יוצר תחרות לא הוגנת, כביכול, כיוון שחנות שאיננה פתוחה בשבת מפסידה לקוחות אם לידה יש חנות שכן פתוחה בשבת. אז קודם כל, המסחר מתקיים לא רק בשבת, אלא בכל ימות השבוע, ובעיקר בימי חול, כך שלא הייתי דואג כל כך לפרנסתם של חנויות שסגורות בשבת. מעבר לכך, בד“כ בחנויות שפתוחות בשבת, המחירים יקרים יותר, כיוון שצריך לשלם שעות נוספות לעובדים כדי שיעבדו בשבת. לפיכך לא אתפלא, שדווקא אנשים רבים יעדיפו לקנות בחנות שסגורה בשבת, גם אם לידה יש חנות שפתוחה בשבת.
לסיכום, אני חושב שזה מאוד חשוב שתהיה תחבורה ציבורית בשבת, במתכונת מצומצת. ואין לי התנגדות עקרונית שחלק מהמרכולים וחנויות המכולת יהיו פתוחים בשבת. איש הישר בעיניו יעשה.
ראיון עם אורי רמתי:
https://www.youtube.com/watch?v=KRG...
ראיון עם משה גלסנר:
https://www.youtube.com/watch?v=KeV...

המקור כאן: https://www.facebook.com/david.ronat/posts/10208221447327841
זה עניין דתי, אבל גם ככה אין מספיק נהגים להפעלת עוד שירות.
כיום, בימי חול קיים מחסור של כ-3500 נהגי תחבורה ציבורית. המצב הזה, יש לא מעט "סידורים ריקים", נסיעות בלו"ז שלא משובץ אליהן אף נהג, כי פשוט אין אחד כזה בנמצא.

אם תחל לפעול תחבורה ציבורית בשבת במתכונת רציפה יותר ממה שיש כיום (נניח במתכונת הזהה ליום העצמאות), הנהגים שמפעילים אותה ינוחו ביום אחר בשבוע. ואז מה? אם גם ככה ביום יום יש סידורים ריקים, עכשיו יהיו פשוט יותר סידורים ריקים.

כל עוד שלא נפתר המשבר של המחסור בנהגים, אי אפשר באמת לשפר שירות גם ביום חול. השיפור הוא על הנייר, יותר נסיעות בלו"ז, הארכת שעות פעילות וכו'. בפועל, אם אין נהג שיכול לבצע את הנסיעה, זה שהיא מופיעה בלו"ז, לא יהפוך אותה למבוצעת.

בשורה התחתונה, לטעמי, כל עוד שיש מחסור בנהגים, אין מה לדבר בכלל על הפעלת תחבורה ציבורית סדירה בשבת.
 
אז מגייסים

זה עניין דתי, אבל גם ככה אין מספיק נהגים להפעלת עוד שירות.
כיום, בימי חול קיים מחסור של כ-3500 נהגי תחבורה ציבורית. המצב הזה, יש לא מעט "סידורים ריקים", נסיעות בלו"ז שלא משובץ אליהן אף נהג, כי פשוט אין אחד כזה בנמצא.

אם תחל לפעול תחבורה ציבורית בשבת במתכונת רציפה יותר ממה שיש כיום (נניח במתכונת הזהה ליום העצמאות), הנהגים שמפעילים אותה ינוחו ביום אחר בשבוע. ואז מה? אם גם ככה ביום יום יש סידורים ריקים, עכשיו יהיו פשוט יותר סידורים ריקים.

כל עוד שלא נפתר המשבר של המחסור בנהגים, אי אפשר באמת לשפר שירות גם ביום חול. השיפור הוא על הנייר, יותר נסיעות בלו"ז, הארכת שעות פעילות וכו'. בפועל, אם אין נהג שיכול לבצע את הנסיעה, זה שהיא מופיעה בלו"ז, לא יהפוך אותה למבוצעת.

בשורה התחתונה, לטעמי, כל עוד שיש מחסור בנהגים, אין מה לדבר בכלל על הפעלת תחבורה ציבורית סדירה בשבת.
אז מגייסים
 
את הקו האדום יהיה אפשר להפעיל בשבת?

זה עניין דתי, אבל גם ככה אין מספיק נהגים להפעלת עוד שירות.
כיום, בימי חול קיים מחסור של כ-3500 נהגי תחבורה ציבורית. המצב הזה, יש לא מעט "סידורים ריקים", נסיעות בלו"ז שלא משובץ אליהן אף נהג, כי פשוט אין אחד כזה בנמצא.

אם תחל לפעול תחבורה ציבורית בשבת במתכונת רציפה יותר ממה שיש כיום (נניח במתכונת הזהה ליום העצמאות), הנהגים שמפעילים אותה ינוחו ביום אחר בשבוע. ואז מה? אם גם ככה ביום יום יש סידורים ריקים, עכשיו יהיו פשוט יותר סידורים ריקים.

כל עוד שלא נפתר המשבר של המחסור בנהגים, אי אפשר באמת לשפר שירות גם ביום חול. השיפור הוא על הנייר, יותר נסיעות בלו"ז, הארכת שעות פעילות וכו'. בפועל, אם אין נהג שיכול לבצע את הנסיעה, זה שהיא מופיעה בלו"ז, לא יהפוך אותה למבוצעת.

בשורה התחתונה, לטעמי, כל עוד שיש מחסור בנהגים, אין מה לדבר בכלל על הפעלת תחבורה ציבורית סדירה בשבת.
את הקו האדום יהיה אפשר להפעיל בשבת?
את הכרמלית יהיה אפשר להפעיל בשבת?
את רכבל המפרץ יהיה אפשר להפעיל בשבת?
אני לא מתייחס לרק"ל בירושלים, כי בכל זאת מדובר בירושלים.
ואני לא מתייחס לרכבת ישראל, כי מדובר בחברה ממשלתית.
אבל כאשר משרד התחבורה יחשוב להפעיל את המערכות שהזכרתי בשבת, יהיה אפשר לגלות הבנה להעלאת המחסור בנהגים כסיבה לאי הפעלת תח"צ בשבת.

בינתיים ידוע מה מתכננים ללו"ז הקו האדום...
 

Bus Nerd

Active member
בני ברק בכל מקרה יטילו וטו על הקו האדום בשבת

את הקו האדום יהיה אפשר להפעיל בשבת?
את הכרמלית יהיה אפשר להפעיל בשבת?
את רכבל המפרץ יהיה אפשר להפעיל בשבת?
אני לא מתייחס לרק"ל בירושלים, כי בכל זאת מדובר בירושלים.
ואני לא מתייחס לרכבת ישראל, כי מדובר בחברה ממשלתית.
אבל כאשר משרד התחבורה יחשוב להפעיל את המערכות שהזכרתי בשבת, יהיה אפשר לגלות הבנה להעלאת המחסור בנהגים כסיבה לאי הפעלת תח"צ בשבת.

בינתיים ידוע מה מתכננים ללו"ז הקו האדום...
בני ברק בכל מקרה יטילו וטו על הקו האדום בשבת
גם אם שאר התח"צ בארץ תעבוד בשבת. אולי יהיה אפשר להפעיל גרסה מקוצרת של הקו מתחנת ביאליק (אם יותקן מפלג) אבל אין סיכוי שבני ברק יאפשרו לקו האדום אפילו לחלוף דרך עירם בלי לעצור בשבת.

אפילו לר"י הם לא מאפשרים להפעיל שירות במסילת הירקון במוצ"ש.
 
בבני ברק התוואי תת-קרקעי. אפשר להפעיל את הקו האדום בשבת

בני ברק בכל מקרה יטילו וטו על הקו האדום בשבת
גם אם שאר התח"צ בארץ תעבוד בשבת. אולי יהיה אפשר להפעיל גרסה מקוצרת של הקו מתחנת ביאליק (אם יותקן מפלג) אבל אין סיכוי שבני ברק יאפשרו לקו האדום אפילו לחלוף דרך עירם בלי לעצור בשבת.

אפילו לר"י הם לא מאפשרים להפעיל שירות במסילת הירקון במוצ"ש.
בבני ברק התוואי תת-קרקעי. אפשר להפעיל את הקו האדום בשבת
ללא פתיחת התחנות בתחומי בני ברק.
מה עדיף? מאות כלי רכב בז'בוטינסקי בבני ברק על פני הקרקע או רכבת קלה מתחת לפני הקרקע?
 

Bus Nerd

Active member
אני רק אומר לך מה יקרה, לא אומר שאני תומך בהם

בבני ברק התוואי תת-קרקעי. אפשר להפעיל את הקו האדום בשבת
ללא פתיחת התחנות בתחומי בני ברק.
מה עדיף? מאות כלי רכב בז'בוטינסקי בבני ברק על פני הקרקע או רכבת קלה מתחת לפני הקרקע?
אני רק אומר לך מה יקרה, לא אומר שאני תומך בהם
ברור לי שאתה צודק. על זה אין ויכוח.
אבל עיריית בני ברק בהחלט תעדיף מאוד כלי רכב פרטיים על פני רכבת בסבסוד ממשלתי, גם אם אותה הם לא יכולים לראות או להרגיש. אל תחפש לוגיקה אצלם כי לא תמצא.

מה שאתה צריך כדי להכשיר מעבר של הרכבת הזו שם בשבת היא איזה רב שיסביר להם שזה בסדר מבחינה הלכתית בגלל שהרכבת אוטומטית במקטע התת קרקעי או איזה שקרכלשהו כזה.
 

trilliane

Well-known member
מנהל


אני רק אומר לך מה יקרה, לא אומר שאני תומך בהם
ברור לי שאתה צודק. על זה אין ויכוח.
אבל עיריית בני ברק בהחלט תעדיף מאוד כלי רכב פרטיים על פני רכבת בסבסוד ממשלתי, גם אם אותה הם לא יכולים לראות או להרגיש. אל תחפש לוגיקה אצלם כי לא תמצא.

מה שאתה צריך כדי להכשיר מעבר של הרכבת הזו שם בשבת היא איזה רב שיסביר להם שזה בסדר מבחינה הלכתית בגלל שהרכבת אוטומטית במקטע התת קרקעי או איזה שקרכלשהו כזה.
 

אורי404

New member
המצב בין המפעילים, שכתבת שונה

את הקו האדום יהיה אפשר להפעיל בשבת?
את הכרמלית יהיה אפשר להפעיל בשבת?
את רכבל המפרץ יהיה אפשר להפעיל בשבת?
אני לא מתייחס לרק"ל בירושלים, כי בכל זאת מדובר בירושלים.
ואני לא מתייחס לרכבת ישראל, כי מדובר בחברה ממשלתית.
אבל כאשר משרד התחבורה יחשוב להפעיל את המערכות שהזכרתי בשבת, יהיה אפשר לגלות הבנה להעלאת המחסור בנהגים כסיבה לאי הפעלת תח"צ בשבת.

בינתיים ידוע מה מתכננים ללו"ז הקו האדום...
המצב בין המפעילים, שכתבת שונה
חלקם (כולל "רכבת ישראל"), לפחות מאורגנים כוועד עובדים, אבל לא בוודאות כולם. בתוך זה ההסכמים והתנאים שונים, בין חלק מהחברות, שכתבת, בהשוואה לרב חברות האוטובוסים.
אני גם חושב, שבכל אלה, שציינת אין בעיה של מחסור בעובדים (אם בכלל), לעומת המצב בחברות האוטובוסים השונות, שבהן קיימת הבעיה הזו.
 

olli3

New member
מנהל
בעיקרון כן, אפשר להפעיל כל תח"צ במדינה על ידי חתימה של השר.

את הקו האדום יהיה אפשר להפעיל בשבת?
את הכרמלית יהיה אפשר להפעיל בשבת?
את רכבל המפרץ יהיה אפשר להפעיל בשבת?
אני לא מתייחס לרק"ל בירושלים, כי בכל זאת מדובר בירושלים.
ואני לא מתייחס לרכבת ישראל, כי מדובר בחברה ממשלתית.
אבל כאשר משרד התחבורה יחשוב להפעיל את המערכות שהזכרתי בשבת, יהיה אפשר לגלות הבנה להעלאת המחסור בנהגים כסיבה לאי הפעלת תח"צ בשבת.

בינתיים ידוע מה מתכננים ללו"ז הקו האדום...
בעיקרון כן, אפשר להפעיל כל תח"צ במדינה על ידי חתימה של השר.
תחת מספר סעיפים רלוונטיים, כך כתוב בתקנות התעבורה.
יחד עם זאת, עיקר השירות ביום המנוחה (גם במדינות אחרות), מתבצע על ידי אוטובוסים שלא פעם גם מחליפים את פעילות הרכבות.

כשהקו האדום יפעל, מספר קווי האוטובוס וכך מספר הנהגים שידרשו ירד, אבל זה זניח כמובן. ובכל מקרה, ברור לך שאין תרומה ממשית להפעלת קו רכבת אחד בגוש דן ללא תחבורה ציבורית תומכת ומשלימה על ידי אוטובוסים.

כל כוונתי היא שגם אם יחליטו שיש להפעיל תחבורה ציבורית בשבת כבר בעוד חודש, זה אומר שתהיה יותר פגיעה בשירות בימי חול, עקב המחסור בנהגים.
 
איזו תועלת יש להפעלת קווי אוטובוס בינעירוניים בשבת ללא

בעיקרון כן, אפשר להפעיל כל תח"צ במדינה על ידי חתימה של השר.
תחת מספר סעיפים רלוונטיים, כך כתוב בתקנות התעבורה.
יחד עם זאת, עיקר השירות ביום המנוחה (גם במדינות אחרות), מתבצע על ידי אוטובוסים שלא פעם גם מחליפים את פעילות הרכבות.

כשהקו האדום יפעל, מספר קווי האוטובוס וכך מספר הנהגים שידרשו ירד, אבל זה זניח כמובן. ובכל מקרה, ברור לך שאין תרומה ממשית להפעלת קו רכבת אחד בגוש דן ללא תחבורה ציבורית תומכת ומשלימה על ידי אוטובוסים.

כל כוונתי היא שגם אם יחליטו שיש להפעיל תחבורה ציבורית בשבת כבר בעוד חודש, זה אומר שתהיה יותר פגיעה בשירות בימי חול, עקב המחסור בנהגים.
איזו תועלת יש להפעלת קווי אוטובוס בינעירוניים בשבת ללא
תחבורה ציבורית עירונית תומכת?
קו הרכבת האחד הזה יקרב את קו 845 למשל לעוד נוסעים. זו כבר תועלת...

אבל מה שאני למד מההודעות שלך, זה שבמדינת ישראל תמיד ימצאו את התירוץ התורן לאי הפעלת תח"צ בשבת. היום התירוץ הנוח זה המחסור בנהגים. בעוד חמש שנים אני בטוח שימצאו תירוץ אחר.
 

olli3

New member
מנהל
להזכירך, 821 קוצר ו841 בוטל. אבל לעניין כמובן...

איזו תועלת יש להפעלת קווי אוטובוס בינעירוניים בשבת ללא
תחבורה ציבורית עירונית תומכת?
קו הרכבת האחד הזה יקרב את קו 845 למשל לעוד נוסעים. זו כבר תועלת...

אבל מה שאני למד מההודעות שלך, זה שבמדינת ישראל תמיד ימצאו את התירוץ התורן לאי הפעלת תח"צ בשבת. היום התירוץ הנוח זה המחסור בנהגים. בעוד חמש שנים אני בטוח שימצאו תירוץ אחר.
להזכירך, 821 קוצר ו841 בוטל. אבל לעניין כמובן...
באותה המידה אתה יכול להגיד, איזו תועלת יש בכלל להפעלה של 845 וקווים אחרים. זה לא שכל מי שנוסע בהם גר במרחק הליכה מאחת מהתחנות שלהם.

ובהנחה שאין רכב פרטי שמישהו יכול להקפיץ אותך באמצעותו לאחת מתחנות 845 ובהנחה שאין מונית שירות, עדיין מונית ספיישל מפתח תקווה למשל או מבת ים לתל אביב, תצא זולה מנסיעה בספיישל עד קרית שמונה... ואם אתה ועוד 3 חברים/קרובי משפחה נוסעים במונית, העלות מתחלקת וזה הופך להיות לא נורא.

הקטע הוא שהתחבורה הבין עירונית מופיעה תחת הגדרה של "חיוני לצורך קיום קשרי תחבורה ציבורית" או "חיוני לצורך שמירה על בטחון הציבור", או "שירות ליישוב ספר". וכאן זה כנראה עקב העלות הגבוהה של נסיעה בין עירונית לעומת נסיעה עירונית. התפיסה לפי הבנתי היא שבתוך העיר עוד תסתדר וההוצאה על מונית לא תהיה גבוהה, אבל בבין עירוני, כמעט ואין אנשים שיסעו בספיישל.
 
אז עכשיו אתה נותן הסבר אחר

להזכירך, 821 קוצר ו841 בוטל. אבל לעניין כמובן...
באותה המידה אתה יכול להגיד, איזו תועלת יש בכלל להפעלה של 845 וקווים אחרים. זה לא שכל מי שנוסע בהם גר במרחק הליכה מאחת מהתחנות שלהם.

ובהנחה שאין רכב פרטי שמישהו יכול להקפיץ אותך באמצעותו לאחת מתחנות 845 ובהנחה שאין מונית שירות, עדיין מונית ספיישל מפתח תקווה למשל או מבת ים לתל אביב, תצא זולה מנסיעה בספיישל עד קרית שמונה... ואם אתה ועוד 3 חברים/קרובי משפחה נוסעים במונית, העלות מתחלקת וזה הופך להיות לא נורא.

הקטע הוא שהתחבורה הבין עירונית מופיעה תחת הגדרה של "חיוני לצורך קיום קשרי תחבורה ציבורית" או "חיוני לצורך שמירה על בטחון הציבור", או "שירות ליישוב ספר". וכאן זה כנראה עקב העלות הגבוהה של נסיעה בין עירונית לעומת נסיעה עירונית. התפיסה לפי הבנתי היא שבתוך העיר עוד תסתדר וההוצאה על מונית לא תהיה גבוהה, אבל בבין עירוני, כמעט ואין אנשים שיסעו בספיישל.
אז עכשיו אתה נותן הסבר אחר
קודם כתבת על מחסור בנהגים, אחר כך על כך שלהפעלת קו רכבת אחד לא תהיה תרומה, כעת אתה כותב על הבדלי עלות בין נסיעה עירונית לבין עירונית.
זה בדיוק מה שאני מתכוון שתמיד ימצאו תירוץ "להסביר" את אי הפעלת התח"צ בשבת.

היום נוח לתרץ זאת במחסור בנהגים, בעתיד ימצאו תירוץ אחר, כדוגמת התירוצים שאתה מפתח מהודעה להודעה בשרשור הזה.

בשורה התחתונה - אי הפעלת התח"צ בשבת לא נובעת מסיבה זמנית כזו או אחרת, אלא מהנוחיות של הפוליטיקאים שלא תשתנה גם כשיהיה עודף בנהגים.
 

olli3

New member
מנהל
נכון, אבל כל הכוונה שלי הייתה שהוספת נסיעות בשבת כיום תגרום

אז עכשיו אתה נותן הסבר אחר
קודם כתבת על מחסור בנהגים, אחר כך על כך שלהפעלת קו רכבת אחד לא תהיה תרומה, כעת אתה כותב על הבדלי עלות בין נסיעה עירונית לבין עירונית.
זה בדיוק מה שאני מתכוון שתמיד ימצאו תירוץ "להסביר" את אי הפעלת התח"צ בשבת.

היום נוח לתרץ זאת במחסור בנהגים, בעתיד ימצאו תירוץ אחר, כדוגמת התירוצים שאתה מפתח מהודעה להודעה בשרשור הזה.

בשורה התחתונה - אי הפעלת התח"צ בשבת לא נובעת מסיבה זמנית כזו או אחרת, אלא מהנוחיות של הפוליטיקאים שלא תשתנה גם כשיהיה עודף בנהגים.
נכון, אבל כל הכוונה שלי הייתה שהוספת נסיעות בשבת כיום תגרום
לבעיות עוד יותר קשות בימי חול עקב המחסור בנהגים שיש.

כך שאני חושב (בלי קשר למדינה), שכל עוד שקיים מחסור כזה בנהגים, אם תקום בקרוב החלטה להפעלת תחבורה ציבורית בשבת, זה יהיה רע למערך התחבורה הציבורית בימי חול, זו פשוט עובדה. אם כיום יש לא מעט סידורים ריקים בשוטף, אחרי הפעלה של תחבורה ציבורית בשבת, יהיו עוד יותר סידורים ריקים בימי חול.

כל שאר הדברים שהתגלגלנו אליהם בשיחה זה רק הסברים ללמה כיום יש את מה שיש ואין את מה שאין. ברור לכולם שיש צורך ושאם יפעילו שירות, הנוסעים יגיעו ובשמחה. ומצד שני, ברור לכולם שאם מחליטים על הפעלת תחבורה ציבורית בשבת, אין קואליציה.
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה