את בכוונה מעוותת את דברי, או שבאמת לא הבנת?
כי ניסיתי להסביר, שהיחס הכוללני, הוא כלפי היבטים מאוד ספציפיים, היבטים בהם החברה החרדית מצליחה להתגבר על השוני הפנימי, ולפעול כלפי חוץ בצורה מאוחדת.
 
את מוזמנת לנסות לגשת לבית משפט, אבל אני מספק שתמצאי מקום שבו כתבתי שכל הרבנים פושעים.
אין לי שום סיבה לכתוב זאת, ודיברתי על משהו שונה לחלוטין, שמשום מה בחרת לא להתייחס עליו, ובמקום זה לערבב שני סעיפים נפרדים, כדי שיראה כאילו אני מנסה להוציא את כל הציבור החרדי כפושעים.
 
דיברתי על שתי בעיות:
בעיה אחת היא, שכשיש תלונות של ממש נגד רב, הקהילה מסרבת למסור אותם לרשויות החוק, ומנסה לטפל בזה פנימית, הרבה פעמים בצורה לא טובה.
זכורה לי פרשה שהתפוצצה בתקשורת לפני מספר שנים, ואם את מתעקשת אנסה למצוא קישורים רלוונטיים.
 
כמובן, שעל פרשה אחת שהתגלתה, אפשר רק לתהות כמה נשארו בסתר.
 
סיפור אחר, שצרם לי במיוחד היה סיפור הרב מוטי אלון, שאגב הורשה (למקרה שחשבת שאני מאשים אותו סתם), ומה קרה לתלמיד שהתעמת איתו:
http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/497/840.html
 
לעניין "אפליה מתקנת":
ראשית, בואי לא נשכח שמודבר בציבור שבחר וממשיך לבחור את דרכו.
השווא למגזרים אחרים, כאלה שנקלעו לעוני בגלל נסיבות מוצאם ולא מבחירה, אינה הוגנת כלל.
גם לא השוואה לאפליה בגלל מאפיינים מולדים כגון צבע אור, או מגדר.
 
"אפליה מתקנת" הומצאה כדי לכפות על מעסיקים לתקן אפליה אמתית. היות וקשה לאכוף חוקים נגד אפליה ולהוכיח שמעסיק נתון בחר בגבר לתפקיד ולא באישה כי הוא מועמד מתאים יותר, ולא בגלל שהמעסיק לא אוהב נשים, החליטו לשים עוד כלי: לכפות עליו לבחור במי שמופלה בד"כ.
 
אני לא בטוח עד כמה הכלי הזה טוב ונכון במקומות תכאלה, אבל בכל מקרה אני רואה אותו כלא רלוונטי לחלוטין למצב של החרדים.
 
כן, יש בחברה הזו עוני גדול, כן, יש להם פער לימודי ענק להשלים - אבל כל זה מבחירה!
אם אני, בתור חילוני, הייתי בוחר לא ללמוד מקצוע, או שהורי לא יכלו לממן לי אוניברסיטה, הייתי צריך לעבוד עכשיו בעבודה הרבה פחות נחשקת מהייטק, ואף אחד לא היה טוען, ובצדק, שמגיע לי משהו.
ככה מתנהלת החברה שלנו - אין "מגיע", כל עוד אתה יכול להתפרנס בכבוד, תתפרנס איך שאתה יודע.
 
כפי שאת מציגה את המצב כרגע, המעטים מהציבור שבוחרים ללמוד ולצאת לעבודה, למעשה עושים "לנו" (שאר הציבור) טובה, ובגלל שהם עושים טובה, צריך לבוא לקראתם ולשכנע אותם שימשיכו וירבו.
 
סלחי לי, אבל מבחינתי זו גישה מגעילה.
לו לציבור החילוני במדינה הזו היית יכולת להתאחד בנושאים חשובים, כפי שהיא קיימת בציבור החרדי (חוזרים לסעיף 1), כבר מזמן היינו משנים את המאזן בממשלה (לצערי אפילו ל-"מחאה החברתית" מלפני שנתיים לא היה מספיק כוח), והיינו לוקחים את כל התקציבים שהמדינה משלמת למגזר ע"מ שיוכל לקיים את אורח החיים שלו.
 
ואז - רוצים לא רוצים, הולכים לעבוד, כי אין מה לאכול, והיום אנחנו לא במדבר ומאן לא נופל משמיים.
ולא - לא חייבים לימודים אקדמאים כדי לעבוד.
יש הרבה משרות שאפילו בלי השכלה תיכונית אפשר להסתדר בהן. מה לעשות, שהן לא ממש נחשקות, ולפעמים אפילו "נאלצים" להביא עובדים זרים לאייש אותן, כי זה מעל לכבודו של ישראלי מצוי לעבוד בהן.
 
את שוב שאלת אותי אם אני רוצה להרביץ למישהו - אולי הטון התקיף שלי גורם לך לחשוב שאני רק מחפש אלימות.
אבל אני לא.
עלי "נכפה" לעבוד.
לא בגלל שמישהו בא ועמד מעלי עם מקל ואמר שירביץ לי.
אלא בגלל שאף אחד לא נותן לי כסף כדי לשבת וללמוד ספר עתיק כלשהו. אף אחד לא נותן לי מספיק כסף כדי לגדל ילדים בלי לעבוד.
 
אם אני רוצה לאכול, אם אני רוצה לגור בדירה ולא ברחוב, אם אני רוצה לפרנס משפחה - אני חייב ללכת לעבוד.
על פניו, וכלפי חוץ, נראה כי הציבור החרדי, ברובו, נמצא תחת אשליה שעליו החובה הזו לא חלה.
 
התקציבים שממשלת ישראל מעבירה לטובת הציבור הזה, תרמו כנראה להבנה הזו, כמו גם הקלות נוספות בדוגמת חוסר החובה לשרת בצה"ל, דבר שאם אני הייתי מנסה, הייתי יושב בכלא.
דרך אגב, למעסיקים כבר יש תמריץ להעדיף חרדים: הם לא יזומנו למילואים באמצע פרויקט חשוב.
 
בדבר אחד אני מסכים איתך: מה שרואים משם לא רואים מכאן.
את חיה בתוך המגזר, את מאמינה במה ששאר האנשים שם מאמינים, ואת מזדהה איתם.
אני, ואחרים מחוץ למגזר כמוני, לא. ולכן, אני לא יכול לקבל את כל בקשות ההטבה האלו.
 
הדרך להוציא חרדים לעבודה מבחינתי היא ע"י שלילת תקציבים, לא ע"י מתן הטבות.