ירושלים היא מקור טוב ללימוד על מתן שמות תחנות רקל"ה
אני חייב לומר קודם כל שברמה העקרונית שמות תחנות הקו האדום בירושלים הם פנטסטיים. נכון, אמנם תוכלו להגיד שזו לא חוכמה כי לירושלים אין ערי פרוורים גדולות כמו ראשון לציון, רמת גן, בת ים ועוד ועוד, ולכן אין מקום להתבלבל בין רחוב בירושלים לעיר אחרת, ופחות קשה לתת שמות מיוחדים לכל התחנות. חוץ מזה, לפרוורים הקטנים שכן יש לירושלים, לא צפויה להגיע בטווח הקרוב רכבת קלה (על הטווח הרחוק כן מדברים כבר). אבל - עדיין שמות תחנות הרכבת הקלה בירושלים הן מצויינות, ולנת"ע כדאי ללמוד ממתן השמות הירושלמיים. השם "כיכר דניה" היא בעיניי ההברקה הכי גדולה מבין שמות תחנות הקו האדום הקיים בירושלים. אני עובר בכיכר הזאת הרבה, וטוב שנתנו לתחנת הרכבת את שם הכיכר, מה שממתג את ירושלים ואת הרקל"ה כעירוניות יותר. "ה'דוידקה'" הוא שם מוצלח מאוד (לא לטעמי, חובב השמות העבריים לפי הכללים, אבל כן לטעמם של רוב הירושלמים): למרות שהוא לא כל כך הברקה, הדוידקה הוא שמה הלא רשמי והמוכר מאוד של הכיכר הירושלמית שבה נמצאת התחנה - כבר ממלחמת השחרור לפני 70 שנה. השם הרשמי של הכיכר הוא "כיכר החירות", אבל אף אחד לא מכיר את השם הרשמי. כולם קוראים לכיכר על שם המרגמה הבודדת האגדית היחידה שהיתה לישראל בחזית הירושלמית ידעה לעשות בעיקר רעש חזק ופחות לירות באופן יעיל, והפחידה את הירדנים מאוד. ישראל העבירה בחוכמה את המרגמה ממקום למקום כדי שהירדנים יחשבו שלישראל יש הרבה מרגמות או תותחים וייכנעו. התותח הושאר לאחר המלחמה בכיכר כעדות למה שבלם את הירדנים בחזית הירושלמית, והוקמה במקום אנדרטה לזכר הנופלים בקרבות. אין ירושלמי שלא מכיר את כיכר ה"דוידקה", ואף אחד כמעט לא יודע ששמה הרשמי הוא כיכר החירות. זו דוגמה לגוש-דנים מביניכם של תחנת רכבת קלה עם שם לא רשמי של מקום ששגור על פיהם של כולם. אני אישית אוהב פורמליות וחוקיות ושמות עבריים לפי הכללים ולא אוהב את השם של תחנת הקלה, אבל אני מהדור הצעיר יותר של ירושלים, וכנראה היה נכון לשמר את השם "דוידקה" שמנציח את קרבות מלחמת השחרור.
גם גבעת התחמושת והר הרצל, הסמלים הלאומיים שמכילים את האתוס הישראלי-טיפוסי של ערבוב של ישועת הניצחון במלחמה הקשה עם העצב והשכול הלאומיים - שמות אלה הם שמות טובים לתחנת רקל"ה.
באופן כללי בירושלים נתנו גם להרבה תחנות שמות של שכונות, ופחות שמות של רחובות עם שם לועזי. אני זוכר שאבשלום קור היה מעורב במתן שמות התחנות. למרות ששכונת יפה נוף הירושלמית היא שכונה קטנה יחסית ולא כל כך מוכרת, נתנו לתחנה את השם "יפה נוף" וכך כולם יודעים היום בזכות הרכבת איפה זה יפה נוף. אותו דבר לגבי גבעת המבתר. יש עוד שכונות בשמות תחנות: "קריית משה", "שועפאט", "בית חנינא" ו"פסגת זאב מרכז". אחלה שמות! ייתכן שכשייסלל הקו הירוק הבהיר להר נוף יהיה צורך לשנות את השם של "קריית משה" כי תהיינה עוד תחנה או שתיים בקריית משה, אבל סה"כ אחלה שמות. בשמות התחנות המתוכננות של הקווים האדום, הירוק והכחול הייתי מכניס כמה שינויים, אבל תלמדו מהירושלמים!
צריכים לדבר למרות הכל על שם תחנת הרק"ל "התחנה המרכזית בעקבות פתיחת תחנת הסמוכה "ירושלים - יצחק נבון", ועל זה אני מעלה שירשור נפרד.
רק שיהיה ברור - אני לא אומר שמה שעשית הוא טוב או או לא טוב, כי אני לא מכיר את תל אביב וגוש דן ברמה שאני יכול לומר אם ההצעות שלך הן טובות או לא. אבל בגדול זה נראה יפה מאוד, במודל הירושלמי. נתתי רק הארה על ירושלים כהצעה לכולם פה.