מניח שכולם ראו (גם אם לא קראו) את הדיונים המתישים בנוגע לטעויות בספירה וכו'. ברי לכל בר דעת שלפחות חלק מהטענות או אם תרצו, טענות חלק מהטוענים, נובעות אך ורק מהתקטנות, רצון לנגח, להשמיץ ולתקוף. אולם אתמול לקריאת דברי אחת הטוענות, לפתע היכתה בי המחשבה שיתכן שהיא באמת לא מבינה. זה היה לאחר שציינה את ההבדל בין אותו פוסט מוטעה כביכול (למען הסר ספק, אין בו שום טעות כמובן) לתזכורת של אתמול. הרי אם היא סבורה ש'תיקנתי' בין יום שישי ליום ראשון, המשמעות היא שהיא באמת לא הפנימה/הבינה את העניין. זאת בניגוד ללפחות חלק מחבריה לקבוצת ההשמצות הפבלובית, שברור לגביהם שהם הבינו מצוין וסתם חיפשו איך לתקוף.
על כן ולאחר שממילא באותם שרשורים כבר הופיעו הסברים, גם מפי וגם מאחרים, אולם חלקיים יחסית, להלן הסבר קצר על העניין. ברור שהוא לא ירצה את התוקפות הפבלוביות וברור גם שאף אחת מהן לא תצהיר שהיא (עדיין) לא הבינה ועל כן עדיין סבורה שהייתה שם טעות. אבל בכל זאת, נראה לי שכך עדיף ומכובד יותר.
אז ככה...
ספירת העומר דינה להיספר לכתחילה לאחר צאת הכוכבים. בימינו זה אומר בסביבות 20:00 בערב ולעתים מעט מאוחר יותר (למעשה שעת צאת השבת וכדו'. אמנם זה לא לגמרי מדויק, אבל לצורך העניין).
מטעמי נוחות וחשש לשכוח, אני מפרסם כאן את התזכורת מעט מוקדם יותר בדרך כלל, לאחר שקיעת החמה. עקרונית מותר כבר לספור בשעה זו (אחרת לא הייתי מפרסם את התזכורת כמובן), אך כי כאמור, עדיף להמתין לצאת הכוכבים.
הבעיה היא שיהודי שעדיין לא ספר בעצמו, אינו רשאי לאזכר את הספירה של אותו הערב. אם למשל היום בערב (דוגמה בלבד) הספירה היא 19 יום, מזמן השקיעה (למעשה מעט מוקדם יותר, אך לצורך העניין) אסור לו לומר 'הערב 19', אלא אם כבר ספר את הספירה המלאה בעצמו. כאשר יהודי שטרם ספר נשאל מה הספירה באותו יום, בדרך כלל הוא ישיב 'אתמול היה 18' (לדוגמא). כך הוא גם נותן מענה הולם לשואל וגם לא פוסל את ספירתו שלו עצמו.
בימים כתיקונם אין עם זה שום בעיה. אני יכול לספור לפני התזכורת וכך אכן אני נוהג. בצורה כזאת, אין לי שום בעיה לכתוב את הספירה הנכונה מידי יום. אלא מאי, בימי שישי יש עם זה בעיה. זאת מהטעם הפשוט שגם השעה המוקדמת ביותר בה ניתן לספור, חלה רק לאחר כניסת השבת וממילא איני יכול לתזכר בזמן אמת. הפתרון הוא זה שקיים מימים ימימה כאמור מעלה, קרי לציין פשוט מה הייתה הספירה ביום הקודם. כך למשל אם היום יום שישי ואני רוצה לתזכר את הספירה של הלילה אשר הינה 19 ימים, במקום לומר 'היום נספור 19', אציין 'אתמול היה 18 ועל כך יש להוסיף יום אחד'. פשוט להחריד וברוך ה' נדמה ש100% מהמתעניינים בתזכורות הללו, כמו גם 100% מאלו שלא סופרים בעצמם אבל נתקלים, מבינים בדיוק את הנאמר.
כמובן שאותו דבר בדיוק נעשה לגבי השבועות. אלא שכאן יש השנה משהו 'מיוחד' והוא שמספר השבועות משתנה כל ליל שבת. לכן כאן לא נוכל להשתמש בדוגמת ה19, אלא נניח שהיום יום שישי והספירה של הערב (קרי של ליל שבת) היא 21. המשמעות בפשטות היא שגם ספרת השבועות משתנה הערב (ליל שבת כזכור) ועל כן גם לה יש להוסיף מספר אחד. במקרה כזה, אתזכר ש'אתמול היה 20 יום ומספר השבועות היה 2, כאשר צריך להוסיף לכל אחד מהמספרים הנ"ל 1'. כך מי שיקרא את הדברים (מתוך רצון להבינם ולא רצון לנגח), יוסיף 1 קודם כל למספר 20 וכך יגיע ל21, ולאחר מכן יוסיף 1 למספר 2 וכך יגיע ל3. התוצאה הבלתי נמנעת היא, שהוא יספור 'היום 21 ימים שהם 3 שבועות', קרי בדיוק הספירה הנכונה והמדויקת.
כמובן שבכל יום אחר, בו מספר השבועות לא משתנה, לא שייך לכתוב כך . הניסוח הזה נכון אך ורק ליום בו (גם) מספר השבועות משתנה. על כן אין כל תמה שבתזכורת של יום ראשון לא אכתוב כך ובניגוד למה שנכתב/הוצע אתמול על-ידי אחת התוקפות הדווקניות, אין בזה שום תיקון טעות או החלטה לשנות מהניסוח ה'מוטעה' כביכול הקודם. זה פשוט ההבדל (השנה) בין ספירה של ימי חול לזו של ליל שבת.
זהו. אני מרשה לעצמי להניח שהדברים כתובים מספיק ברור כדי שכל מי שרוצה להבינם, אכן יכול להבינם. אם יש שאלות, בכיף. אם יש התקפות, בכיף לא פחות. אולם אציע לכולן לעבור לשלב ההתבגרות וההתגברות, להבין שהן שגו כאשר ציינו שיש טעות אריתמטית מדומיינת כלשהי, להמשיך הלאה בחיים ולהשאיר את השרשור הזה ללא תגובות מיוחדות (זולת כאמור, אם מדובר בשאלות אמיתיות ו/או דיון ענייני ולא כזה שכל מטרתו הוא להראות עד כמה השני לא בסדר).
אגב גם אם תהיה טעות ביום מן הימים, מה שאני מקווה ופועל שלא יקרה מן הסתם, גם לעצמי וגם כדי לא להטעות אחרים, כמובן שאין שום בעיה להודות בכך. כולנו טועים מעת לעת ודיון שלם (ככל שדיון זאת ההגדרה הנכונה לטיפשות הדווקנית שם) ורק כסיל לא יודה בכך או יפחד להודות בכך.
על כן ולאחר שממילא באותם שרשורים כבר הופיעו הסברים, גם מפי וגם מאחרים, אולם חלקיים יחסית, להלן הסבר קצר על העניין. ברור שהוא לא ירצה את התוקפות הפבלוביות וברור גם שאף אחת מהן לא תצהיר שהיא (עדיין) לא הבינה ועל כן עדיין סבורה שהייתה שם טעות. אבל בכל זאת, נראה לי שכך עדיף ומכובד יותר.
אז ככה...
ספירת העומר דינה להיספר לכתחילה לאחר צאת הכוכבים. בימינו זה אומר בסביבות 20:00 בערב ולעתים מעט מאוחר יותר (למעשה שעת צאת השבת וכדו'. אמנם זה לא לגמרי מדויק, אבל לצורך העניין).
מטעמי נוחות וחשש לשכוח, אני מפרסם כאן את התזכורת מעט מוקדם יותר בדרך כלל, לאחר שקיעת החמה. עקרונית מותר כבר לספור בשעה זו (אחרת לא הייתי מפרסם את התזכורת כמובן), אך כי כאמור, עדיף להמתין לצאת הכוכבים.
הבעיה היא שיהודי שעדיין לא ספר בעצמו, אינו רשאי לאזכר את הספירה של אותו הערב. אם למשל היום בערב (דוגמה בלבד) הספירה היא 19 יום, מזמן השקיעה (למעשה מעט מוקדם יותר, אך לצורך העניין) אסור לו לומר 'הערב 19', אלא אם כבר ספר את הספירה המלאה בעצמו. כאשר יהודי שטרם ספר נשאל מה הספירה באותו יום, בדרך כלל הוא ישיב 'אתמול היה 18' (לדוגמא). כך הוא גם נותן מענה הולם לשואל וגם לא פוסל את ספירתו שלו עצמו.
בימים כתיקונם אין עם זה שום בעיה. אני יכול לספור לפני התזכורת וכך אכן אני נוהג. בצורה כזאת, אין לי שום בעיה לכתוב את הספירה הנכונה מידי יום. אלא מאי, בימי שישי יש עם זה בעיה. זאת מהטעם הפשוט שגם השעה המוקדמת ביותר בה ניתן לספור, חלה רק לאחר כניסת השבת וממילא איני יכול לתזכר בזמן אמת. הפתרון הוא זה שקיים מימים ימימה כאמור מעלה, קרי לציין פשוט מה הייתה הספירה ביום הקודם. כך למשל אם היום יום שישי ואני רוצה לתזכר את הספירה של הלילה אשר הינה 19 ימים, במקום לומר 'היום נספור 19', אציין 'אתמול היה 18 ועל כך יש להוסיף יום אחד'. פשוט להחריד וברוך ה' נדמה ש100% מהמתעניינים בתזכורות הללו, כמו גם 100% מאלו שלא סופרים בעצמם אבל נתקלים, מבינים בדיוק את הנאמר.
כמובן שאותו דבר בדיוק נעשה לגבי השבועות. אלא שכאן יש השנה משהו 'מיוחד' והוא שמספר השבועות משתנה כל ליל שבת. לכן כאן לא נוכל להשתמש בדוגמת ה19, אלא נניח שהיום יום שישי והספירה של הערב (קרי של ליל שבת) היא 21. המשמעות בפשטות היא שגם ספרת השבועות משתנה הערב (ליל שבת כזכור) ועל כן גם לה יש להוסיף מספר אחד. במקרה כזה, אתזכר ש'אתמול היה 20 יום ומספר השבועות היה 2, כאשר צריך להוסיף לכל אחד מהמספרים הנ"ל 1'. כך מי שיקרא את הדברים (מתוך רצון להבינם ולא רצון לנגח), יוסיף 1 קודם כל למספר 20 וכך יגיע ל21, ולאחר מכן יוסיף 1 למספר 2 וכך יגיע ל3. התוצאה הבלתי נמנעת היא, שהוא יספור 'היום 21 ימים שהם 3 שבועות', קרי בדיוק הספירה הנכונה והמדויקת.
כמובן שבכל יום אחר, בו מספר השבועות לא משתנה, לא שייך לכתוב כך . הניסוח הזה נכון אך ורק ליום בו (גם) מספר השבועות משתנה. על כן אין כל תמה שבתזכורת של יום ראשון לא אכתוב כך ובניגוד למה שנכתב/הוצע אתמול על-ידי אחת התוקפות הדווקניות, אין בזה שום תיקון טעות או החלטה לשנות מהניסוח ה'מוטעה' כביכול הקודם. זה פשוט ההבדל (השנה) בין ספירה של ימי חול לזו של ליל שבת.
זהו. אני מרשה לעצמי להניח שהדברים כתובים מספיק ברור כדי שכל מי שרוצה להבינם, אכן יכול להבינם. אם יש שאלות, בכיף. אם יש התקפות, בכיף לא פחות. אולם אציע לכולן לעבור לשלב ההתבגרות וההתגברות, להבין שהן שגו כאשר ציינו שיש טעות אריתמטית מדומיינת כלשהי, להמשיך הלאה בחיים ולהשאיר את השרשור הזה ללא תגובות מיוחדות (זולת כאמור, אם מדובר בשאלות אמיתיות ו/או דיון ענייני ולא כזה שכל מטרתו הוא להראות עד כמה השני לא בסדר).
אגב גם אם תהיה טעות ביום מן הימים, מה שאני מקווה ופועל שלא יקרה מן הסתם, גם לעצמי וגם כדי לא להטעות אחרים, כמובן שאין שום בעיה להודות בכך. כולנו טועים מעת לעת ודיון שלם (ככל שדיון זאת ההגדרה הנכונה לטיפשות הדווקנית שם) ורק כסיל לא יודה בכך או יפחד להודות בכך.