מי דיבר על תווים?
שוב, אתה לא קורא את ההודעה שלי לעומק לפני שאתה מגיב, וזה די מזלזל מצדך להחליט שאני טועה בלי בכלל להתעמק במה שיש לי לומר. מה שאני מנסה להגיד הוא שבלוז מוגדר במבנה אקורדים מסויים, את זה כל אחד יכול לעשות, גם סטיבי, ולמעשה - הוא עושה את זה בכל שיר ושיר שלו. אף אחד לא אמר שאפשר לנגן בלוז מתווים, או שבלוז זאת מוסיקה שדורשת ידע עצום בתיאוריה, רק שאת כל הגיוונים והוריאציות שאתה שומע אצל גדולי הבלוז אתה יכול להכניס למבנים של12באר ו8באר ב90% מהמקרים. זאת לא דיעה, אלא עובדה. אני גיטריסט, לא רק גיטריסט, אני בלוזיסט, אני לא מנגן שום ז'אנר חוץ מבלוז כי זה מה שאני אוהב. למדתי במשך הרבה שנים תיאוריה ויש לי ידע לעשות דברים הרבה יותר "מתוחכמים", אבל בתור גיטריסט שכל מה שהוא אוהב זה לשבת ולנגן בג'אמים ועם חברים, בלוז זה אידאלי. זה סגנון שדורש המון רגש, יכולות אלתור גבוהות ואוזן הרבה יותר משהוא דורש ידע מוסיקלי, אבל את הידע הבסיסי הוא דורש. אז סטיבי לא ידע תווים, אבל הוא ידע לא לצאת מהסולם, הוא ידע לעבור בין סולמות פנטטוניים לפי האקורדים כשבא לו, ולהשאר על אותו הסולם לאורך כל השיר כשבא לו, הוא ידע לפרק אקורדים וליצור ארפג'ים. זה שהוא למד את זה משמיעה ואני מלמד את התלמידים שלי לעשות את זה גם על הנייר לא מוריד מערכי או מערכם, כי הנשמה של הבלוז לא תלויה באיך למדת את הדברים, אלא איך אתה מבצע אותם. אז בבקשה, שים לב למה שאני אומר, כי בחיים לא אמרתי שאפשר לנגן בלוז מתווים, בחיים לא אמרתי שבלוז זה ז'אנר שדורש ידע תיאורטי עמוק ונרחב. אבל בשביל ליצור מוסיקה כלשהי צריך בסיס, ותהיה בטוח שגם לסטיבי, וגם לביבי קינג, וגם לכל שאר החבר'ה היה את הבסיס, וכשאמרו להם לאלתר על סולם, הם ידעו בדיוק איזה סולם זה יהיה, וכשהם רצו לכתוב קטע על בסיס 12באר, הם ידעו בדיוק איך לעשות את זה. כל מה שאמרתי, וזאת עובדה שאתה לא יכול להתווכח איתה, הוא שההבדל העיקרי בין הבלוז לג'אז הוא שבלוז נכנס לתוך תבניות של אקורדים (שזה לא דבר רע!!!), וג'אז פורץ מוסכמות עם האקורדיקה והפרוגרסיות שלו. אז בבקשה, די להכניס לי מילים לפה.