הנמקות לוגיות (כביכול) ליהדות ששמעתי לאחרונה

ItsikH

Member
אם הוא כל יכול אז אין לך בחירה הוא זה שקובע מי אתה, הספקנות שלך ושלילתו - אינם ענין לבחירה. כשהוא יוצר אותך כך שתהיה ספקן, ומונע ממך עדויות לקיומו, ואף מציג לך עדויות סותרות, איך יוכל לבוא אליך בטענות? כמובן התשובה שהוא יוכל - כי הוא כל יכול, אבל זה פולני לגמרי.

החותנת נותנת לחתנה שתי חולצות במתנה, בכדי שתמיד תוכל לומר כשילבש אחת מהן "למה, את השניה לא אהבת?"
 
אתם מפספסים נקודה חשובה

אם האמונה תתברר כנכונה, האל לא קטנוני או רשע,
זאת השקפת עולם אתאיסטית וביקורתית לראות אותו באור כזה,
כמעט לכל דבר יש "הסבר" "הגיוני" לשיטתם
תחשבו מה דתי היה אומר על הטענות שלכם, ואז דמיינו שזה נכון...
ככה תבינו שבעצם זה טוב להאמין בו, ולא בגלל שהוא חזק, אלא בגלל שזה "באמת" "לטובתך" (או כל חירטוט חיובי אחר שדתיים אומרים)
 

ItsikH

Member
זה יכול להיות תקף בנצרות שם כל מה שנדרש הוא להאמין - ואז בעצם אפשר גם להאמין באל "כלשהו" ללא צורך בציון דת מסוימת, לפי שיטת פסקל (תאמין כי זה כדאי, ללא שום צורך בשום פעולה מיוחדת).

ברגע שאתה נדרש לבצע פעולות מחייבות מסוימות, זה כבר סיפור אחר - בפרט כשיש דתות סותרות ממש.
 

Raspiuin

New member
תתפלא אני מסכים איתך

אני משער לעצמי שאם הבלתי סביר בעליל יקרה ויתברר שלא רק שקיים בורא לעולם אלא שהוא גם אל מתערב, ועוד בנוסף לכך האל הספציפי של היהדות של המאה ה-21, ודאי הייתי מרכין את ראשי וומקבל זאת בהכנעה, לא לפני שהייתי מכה את עצמי על כך שלא השתתפתי בכל הגרלות הלוטו והטוטו של אותו שבוע התגלות, והרי סיכויי לזכות בכל ההגרלות בו זמנית הם לפחות שווים לסיכוי הזה. אני חי במדינה שבא מכהן ראש ממשלה שאני חושב שהוא קטנוני (במקרה הטוב). זה לא גורם לי להחליט שאני "מורד בממלכה", קרוב לודאי שלא אמרוד גם באל הסיכויים הבלתי אפשריים
 

ItsikH

Member
ההשוואה לא נכונה כוחו של משטר מגיע מאמון הציבור בו - להבדיל משלטון ספציפי. יכול להיות שאין לך אמון במי שכרגע נמצא בשלטון, אבל אתה מזדהה עם המדינה וכפועל יוצא עם מי שעומד בראשה כרגע כמייצג שלך, למרות כל ההסתייגויות הוא עדיין ראש הממשלה שלך ושל המדינה שלך - לכן למשל, גם מי שהתנגד בחריפות לרבין ולאוסלו נפגע מהרצח, כי הנרצח היה ראש הממשלה שלו למרות הכל.

אבל זה לא מתחייב המציאות - יתכן בהחלט שאתה לא תכיר במשטר, או שהתנגדותך לשלטון הנוכחי - מכל סיבה שהיא - תהיה חריפה עד כדי כך שתחליט שאינך מוכן לקבל את המרות של השלטון הזה, ותפעל כנגדו. במקרה כזה אתה צריך להיות מוכן לשאת בתוצאות.

במקרה האל - לא משנה כמה חזק הוא, אם אינך יכול לקבל את הציוויים שלו, אתה תהיה חייב להתנגד לו, המחיר לא משנה - אתה תשלם אותו גם אם תכנע.

ובכל מקרה, כפי שאמרתי כבר קודם, אם הוא באמת כל יכול, זה פרדוקסלי כי לא תוכל למרוד בו בכלל - אם אתה יכול אז הוא לא. מה שאתה חווה כמרד הוא גם בחירה שלו ולא שלך, ולכן גם אין משמעות לעונש שתקבל על מה שהוא גרם לך לעשות.
 

Raspiuin

New member
העיניין הוא בדיוק הכח שאתה מציין

רוב האנשים (וכנראה שאני בינהם) מתכופפים בפני כח.אתה לא צריך אמונה מלאה בדמוקרטיה פרלמנטרית הבוחרת ממשלה ופרלמנט במקביל, ואשר הבחירות בה הן יחסיות בכדי לא למרוד במדינת ישראל. אתה צריך שלא יהיה לך ממש רע. זה לרוב מספיק למניעת מרידה. אני משער לעצמי שהאופי שלי לא ממש ישתנה באם יחליפו את שיטת המשטר לסוציאל דמוקרטיה, למונרכיה, או למדינת הלכה עם אל קיים ומעניש
 

ItsikH

Member
בפועל כן, ובכל זאת כשאתה חי במשטר שמדכא אותך אישית, תאלץ להתקומם. המודל הקיצוני הידוע ביותר הוא מרד גטו וורשה - כששאלת סיכויי הצלחה חדלה להיות מעניינת, כך או כך תמות, נותרה רק האפשרות להתקומם בכל מחיר. ההבדל בין האנשים הוא בנקודה בה יבחרו להתקומם, עד כמה יסכימו להתפשר.

הנקודה שאתה מעלה הרבה יותר מעניינת ורלוונטית כשהדיכוי הוא לא שלך, שאתה אישית לא נפגע ממנו, אבל מישהו אחר כן.
 

Raspiuin

New member
מסכים, ובכל זאת

השאלה היתה האם תיכנע לשלטונו של האל, לכשזה יתגלה. אם השאלה היתה האם תמרוד בו אם הוא יהיה בלתי נסבל, אולי התשובה שלי היתה אחרת. יתכן גם שלא, היות ובמצב ה(מאוד) היפוטתי הזה אין אלטרנטיבה מחוץ לגבולות המחנה, כפי שהיתה בגטו ורשה
 

ItsikH

Member
לא היתה אלא לבודדים ואפשר להניח מצב קיצוני עוד יותר לצורך ההמחשה: כך או כך תסבול (במקרה המרד - תמות), אז - מה זה משנה? ד"א יש כאלו שאת "מה זה משנה" יקחו לכוון האפתיה דווקא. כך או כך, לא "תקבל" אותו בשני המקרים.
 

dckur

New member
יצא לי לשכנע לא מעט פעמים

ובסוף זה מסתכם ב:
הבעיה לא בספר הבעיה בקורא = אמונה עיוורת, לא נתונה לביקורת...
 

backbencher

New member
הלוח העברי אינו מדוייק, מסיבה פשוטה:

אין התאמה בין משך הקפת הארץ את השמש לבין משך הקפת הירח את הארץ.
19 שנות לבנה, מהן שבע מעוברות (תוספת אדר בן 30 יום, לפני אדר הרגיל בן 29 הימים) - ארוכות בשעתיים וכארבע וחצי דקות מ- 19 שנות חמה!
זה גורם לכך שהפסח נודד בעקביות לעבר הקיץ בשיעור ממוצע של יממה כל כ- 216 שנים, וכבר נדד כ- 16 ימים מאז "מתן תורה".
אמנם נצטווינו לחוג את הפסח בתקופת האביב, ותקופת האביב (עונת האביב) נמשכת כ- 90 ימים, ועדיין הפסח לא חרג ממנה, אולם, בסופו של דבר - יחרוג.
לו היה קיים אלהים - היה בורא את העצמים השמימיים כך שמסלוליהם יהיו מתואמים בדייקנות, ולא בערך.
השווה זאת עם האלגוריתם הפשוט לקביעת הפסחא - פסחא יחול ביום א' הראשון שלאחר ירח מלא, לא לפני 21 במארס.
אלגוריתם פשוט זה מבטיח שפסחא לעולם לא ינדוד ויתרחק מיום השנה ההיסטורי של תחיית ישו בשיעור העולה על אורך חודש ירחי אחד

ואגב, ארך החודש הירחי הממוצע, המוצג כפלא מדעי שהקדים את זמנו (מסכת ראש השנה כה א) - הוא למעשה פרי תצפיות אסטרונומים בבליים לאורך מאות שנים והלוח העברי מבוסס על מה שקרוי Metonic Cycle

צופן תנ"כי?
אין שום צופן בתורה (חמשת חומשי תורה, לא תנ"כ)

הוכחות לקיום אלהים?
סביר כי אין אתה מכיר את משמעות המלה "הוכחה".
אין "הוכחה" בעניני טבע. יש רק "הפרכה".
"הוכחה" זה משהו הקיים רק בענפי מתמטיקה

ולענין הטענה כאילו דברי ר' גמליאל במסכת ראש השנה, לאמור, "כך מקובלני מבית אבי אבא" - פרושם שסוד העיבור ניתן למשה במעמד הר סיני, וממנו לחכמים במסורה לאורך דורות, עד ר' גמליאל - הנה הפרכה יפה של ידען שכינויו micklary אשר היה פעיל בפורומי Hydepark (ההדגשות, כבמקור, מפי אומרם):
א'. רש"י אכן מפרש שם כדבריך. אבל אם תעיין בתוספות שם, תראה שהוא מביא תחילה את דברי רש"י, ובד"ה הבא אחריו הוא מביא פירוש אחר כדעתי, ש"מבית אבי אבא" הכוונה היא לרבן גמליאל הזקן, ומקורו מסוגייתנו של קידוש החודש: "ושמא מבית רבן גמליאל היתה מקובלת שהיה אבי המשפחה ולאו אדוד קאמר כדאשכחן נמי (ר"ה ד' כה.) דאמר רבן גמליאל מקובלני מבית אבי אבא שפעמים בא בארוכה כו'". כלומר תוספות העדיפו לפרש את הביטוי באופן מילולי היכן שמסתדר, כמובן שהיכן שלא מסתדר צריך לומר שהכוונה היא אולי על דורות קודם. בכל מקרה גם מרש"י משמע שאין הביטוי יכול להתפרש כ"מדורי דורות" באופו כללי, אלא למישהו מסוים סב ממש או סב קדום. ולכן רש"י בודאי מודה שכוונת רבן גמליאל כאן אינה לומר שכך מקובלני מדורי דורות ממשה בסיני, אלא כך מקובלני מאחד מסביי הקדומים.
ב'. גם לגבי טענת מסורה מצינו שחלקו או עכ"פ לא ראו בזה סיבה שלא לחלוק בפרטי המסורה. ראה תוספות (יומא עט, ב ד"ה לומר לך) "תימה לי אמאי לא קאמר דבהלכה למשה מסיני פליגי דקיימא לן שיעורין הלכה למשה מסיני מר סבר הכי גמירי שאור בכזית וחמץ בככותבת ומר סבר דהכי גמירי זה וזה בכזית והשתא לא תיקשי ליה ליתני כביצה ויש לומר דבפרק קמא דביצה (דף ז:) מוכחי דבקראי פליגי ...". תוס' שאלו למה התלמוד לא אומר שחלקו חכמים בפרטי המסורה, ולא תירצו שלא ניתן לחלוק במסורה אלא תירצו תירוץ אחר.
דוגמה אחרת - הגמרא אומרת (מגליה יט, ב) "א''ר יוחנן שיור התפר הלכה למשה מסיני ומחו לה אמוחא ולא אמרו אלא כדי שלא יקרע" - ופירש רש"י: "ומחו לה אמוחא - לאחר שאמרה הכה על מוחה כלומר חזר וסתר ואמר לאו הלכה למשה מסיני הוא אלא חכמים אמרו". כלומר ר' יוחנן טען על הלכה מסוימת שהיא "מסורת" - "הלכה למשה מסיני", והחכם השני הכהו על קדקדו וחלק עליו שאין הלכה זו "מסורת מסיני" אלא תקנת חכמים.
ג'. רבן גמליאל לא הבין את מה שנמסר לו מסבו, שהרי אומר "כך מקובלני מבית אבי אבא אין חדושה של לבנה פחותה מעשרים ותשעה יום ומחצה ושני שלישי שעה וע''ג חלקים". כלומר רבן גמליאל סבר שהנתון שלפניו הוא האורך ה"מינימלי" של החודש. הרמב"ם שידע שזו טעות אכן משנה בספרו (פ"ו מהלכות קידוש החודש ה"ג) וכותב שהנתון שהזכיר ר"ג הוא האורך ה"ממוצע" של החודש - "משיתקבץ הירח והחמה לפי חשבון זה, עד שיתקבצו פעם שנייה במהלכם האמצעי תשעה ועשרים יום ושתים עשרה שעות מיום שלושים מתחילת לילו, ושבע מאות שלושה ותשעים חלקים משעת שלוש עשרה; וזה הוא הזמן שבין כל מולד ומולד, וזה הוא חודשה של לבנה"
 

מי טל 88

New member
פיקוח נפש1 יקר

האם אתה באמת חושב שאפשר למצוא את אלוהים דרך הלוגיקה או הרציונאל?
האם אתה חושב שאלוהים ייתן שיגלו אותו דרך מיקרוסקופ, טלסקופ, ראיות לוגיות או מחקר מדעי זה או אחר?
האם אתה חושב שתוכל למצוא את אלוהים בחוץ? מחוצה לך?

האם אתה יכול לרגע להדמים את כל מחשבותיך, דעותייך, ידיעותייך, רגשותייך להיות בכזה שקט שבו תוכל לשמוע רק את הדממה שקיימת ללא העטיפות שהלבשנו עליה?
האם אתה מסוגל?
יכול להיות שאם תנסה לעשות כך ותצליח, תוכל לדעת איפשהו בתוכך האם יש אלוהים ומהו בכלל.
 
מי טל..

לא.
לא.
לא.
כן.
כן !!!!! מצאתי !! גיליתי !! הצלחתי !!
יש אלוהים והוא נמצא אך ורק בתוך הראש של כל אחד שמאמין בו !
עכשיו נשארת השאלה, האם את הבנת את זה ?
 

מי טל 88

New member
יפה יקירי,

והאם מלבד ההכרה הזו יכולת גם לחוש את העניין או שמא עשית רק תרגיל אינטלקטואלי חפיף שישאיר אותך מקובע תמיד באותה עמדה?
לעולם לא תוכל לדעת אם יש אלוהים או אין אלוהים אם לא תיגע באמת בעצמך פנימה.
וכל יתר הדיבורים, הויכוחים, הדיונים, הדעות כולם בולשיט אחד גדול.
כתוב: מבשרי אחזה אלוה
אדם יכול לדעת אלוהים רק בנגיעה אישית ופרטית שלו,
וכל אלה שנגעו בזה באו ובישרו זאת לעולם,
אחרים לקחו את המידע ועיוותו אותו לדתות ולפרשנויות
וככל שהמידע הלך והתרחק מהמקור כך הוא תפס צורות מעוותות שבינן לבין האמת אין כמעט כלום
 

GoghVV

New member
מה זה "לגעת בעצמי פנימה"?

אני יודע מה זה לנגוע בעצמי מבחוץ. את זה יצא לי לעשות הרבה. אבל איך נוגעים פנימה בעצמי? עם ניתוח?

אשמח לקבל הדרכה מפורטת ושלבי ביצוע.
 

Godless Heretic

New member
חחחחחחחחחחחח


אין מילים.
 
אולי צריך להכניס את האצבע לתחת ואז מרגישים

את אלוהים ?
אוי וי איזה שנון זה..
כאילו צריך אבל להכניס עמוק, להגיע לחרא..
 
למעלה