לא כתבתי שיהיו אחראיות בלעדיות
יש בעיה קלה
נכון ששוויון הוא ערך שכנראה לא ניתן להגיע אליו, אבל אם העיריות יהיו האחראיות הבלעדיות על תח"צ, באום אל פחם או בבית שאן תהיה פחות יכולת לבנות תח"צ הולם מאשר בכפר סבא או בחולון.
לא כתבתי שיהיו אחראיות בלעדיות
ברור שעיריות לא יכולות להיות אחראיות על קווי תח"צ בינעירוניים.
אבל המונופול של משרד התחבורה על תכנון ובקרת התח"צ הוא רע.
האחריות צריכה להיות מבוזרת והיררכית.
גם כיום באום אל פחם ובבית שאן התחבורה צהיבורית הרבה פחות הולמת מאשר בכפר סבא ובחולון כך שהטיעון הזה להמשך הצדקת מונופול משרד התחבורה נופל.
אם לעיריות בגוש-דן למשל הייתה סמכות ואחריות בקשר למערכת המתע"ן בגוש-דן ייתכן מאוד שמערכת כזו כבר הייתה קיימת כיום - כי זה היה אינטרס של העיריות לדחוף מערכת כזו ולא לתקוע מקלות בגלגלי הקמתה.
למה בחיפה כבר פועלת מערכת המטרונית? כי העיריה הייתה שותפה מלאה בפרויקט והייתה הגורם המניע מאחורי הקמתה.
אם העיריות בגוש-דן היו שותפות בתכנון הרפורמה של שנת 2011 אולי חלק מהבעיות שהיו בה היו נמנעות.
לא תמיד מעורבות העיריות מועילה, אבל אם יהיה תהליך שיתוף אמיתי וכבר משלב התכנון הראשוני, לעיריות יהיה אינטרס חזק למלא תפקיד פרודוקטיבי.
הרשויות המקומיות הן הגורם העובד ביומיום עם הציבור והם הגורם המקשר בין התושבים לבין מגדל השן של השלטון המרכזי שלא חי את השטח - כך בחינוך וכך גם בתחבורה.