הכפלת מסילת ב"ש - סקירה שנתית.
סקירת פרויקט הכפלת מסילת לוד-ב"ש סוגרת עונה רביעית בפורום. להבדיל משנים קודמות, התאפיינה שנה זו בפריצת דרך משמעותית בקידום הפרויקט. מכשולים, שעד לא מזמן נראו כבלתי עבירים, הוסרו. ביניהם: אדמות המחלוקת ואמת המים מנען, מציאת קברים מדרום לקריית גת וביציץ, הבתים הבלתי חוקיים בתחנת רמלה, הפקעת קרקעות אל עזי ועוד מכשולים רבים. את ההתקדמות הרבה בפרויקט יש לזקוף בראש ובראשונה למנכ"ל הרכבת שהעמיד (בצדק רב, לטעמי) את הקו לב"ש בראש סדרי העדיפויות של הרכבת. התערבותו של המנכ"ל בפרויקט רבה מאוד, והנו מעורב אישית בתהליכי העבודה וההשבתות המתחייבות בקו מעת לעת. במקביל, שופרו תהליכי העבודה, הוקצו משאבים נוספים, שודרג הגוף המטפל בהפקעת קרקעות בר"י, ואת הפרויקט מנהל במסירות ובאמונה (תרתי משמע) מנהל הקו, אייל פיטוסי הנמרץ. למי שמפקפק במידת השפעתו של הגורם האנושי, אני מציע להביט שנתיים אחורה ולהיזכר כיצד נראה הפרויקט אז. הסקירה: כמיטב המסורת, גם הפעם הצטרף אליי רמי ואתו מצלמתו המשובחת. מרבית התמונות שתוצגנה להלן צולמו במצלמתו. כאשר תופיע לעתים תמונה "איכותית", תהיה זו העבודה שליברצוני להודות לרמי היקר על הצטרפותו לסיור, לערן (fireman)השריף מב"ש, שעמו סעדנו צהריים ואשר התיר לנו לצלם בעירו, ותודה מיוחדת למנהל הקו על הליווי הטלפוני הצמוד לאורך כל הסקירה וההסברים המפורטים לכל שאלותינו. אפתח במספר תמונות מלפני כ-10 ימים שצולמו על ידי בנען. בתמונה הראשונה: עבודות הנחת תקשורת.
לנוחותכם, אני מגיש סיכום סטטוס העבודות בקטע האמור. לטעמי, אלה שאינם מתמצאים במקטעים השונים והרבים של הקו יוכלו להפיק תועלת מסיכום זה. למעשה, סיכום זה יהווה סיכום הפרויקט כולו. קטע מצליח-נען-מפגש 244 סוקר בשרשור זה באריכות ובליווי תמונות, כך שלטעמי ניתן להשמיט אותו מהסיכום. פרויקט הכפלת הקו לב"ש מתפרש על פני קילומטרים רבים. ע"מ לצלם ולסקר את כל המקטעים בהם מבוצעת פעילות, יידרש יותר מיום צילומים. הדברים נכונים במיוחד בימי החורף הקצרים. אי לכך, אעלה להלן תמצית של המקטעים שהוזכרו בשרשור זה וקטעים נוספים עליהם דילגנו בסיור. בהמשך אעלה מספר תמונות נוספות מתוככי ב"ש, אך זה יתבצע כנראה רק מחר. או קיי, מתחילים! מק"מ 4 (מפגש 244 כביש 411) ועד לק"מ 17 פלוס קיימת מסילה כפולה. חלקו של התוואי הוכן לפני מס' שנים עם הקמת כביש 6. בקטע זה מסילה אחת בלבד פעילה. עם סיום העבודות על גשר נחל שורק (ק"מ 7.6) נקבל קטע כפול ופעיל. מק"מ 18 ועד לק"מ 21 - אדמות אל עזי. הקטע נמצא כעת בעבודות המפורטות בשרשור זה. בקצרה: העבודות כוללות הסטת התוואי, בניית גשר מעל נחל האלה והוספת חצי גשר בק"מ ה-18. מק"מ 21 ועד לק"מ 24 קיימות שתי מסילות כשרק אחת מהן פעילה. מק"מ 24 ועד לק"מ 31 (קריית גת) קיימת מסילה חדשה בתוואי חדש. בצמוד אליה ישנה תשתית מוכנה למסילה הנוספת. עד לסוף השנה הנוכחית יונח רבד על כל קטע זה. בתוך הקטע הנ"ל קיימות שתי הפרדות מפלסיות שביצוען התעכב.251 + 252 שמועד סיומן נקבע לאפריל 2010. בתחנת קריית גת הונחו בפברואר השנה מסילות חדשות ונבנה מעבר תת-קרקעי. בתחנה נותר עוד להעביר את התנועה מרציף 4 ל-3, אז תתאפשר הארכת הרציף החדש שבתחנה. מהיציאה מתחנת קריית גת דרומה ועד לפנייה למסילת חלץ לא בוצעו עבודות עקב המצאותו של מבנה ששימש את הקבלן שביצע את ההפרדה המפלסית הסמוכה. הפרדה זו, אגב, הסתיימה לא מכבר. בחודש הבא תחלנה עבודות על קטע זה. מהפנייה למסילת חלץ ועד לדבירה קיימות שתי מסילות עפ"י הפירוט הבא: ק.גת- אחוזם= קטע כפול ופעיל. אחוזם- תל נגילה= קטע כפול ואו-טו-טו פעיל. ינואר 2010 הוא המועד שנקבע להפעלתו. מתל נגילה ועד לדבירה קיים קטע כפול בעל מסילה אחת פעילה. שתי המסילות תיכנסנה לפעולה באפריל 2010. יש לציין שעם פתיחתה של הפרדה מפלסית 262 שבדבירה כל קטע קריית גת-ב"ש מופרד לחלוטין ממפגשים עם הכביש. קטע דבירה ב"ש ימתין לשנת 2010, אז יועתק המאמץ אל קטע זה. ייתכן שאתייחס לכך בהמשך. עד כאן לערב זה. בתמונה: ערב בדבירה.