החוק האמריקני מחייב את ביידן להגן על ישראל מפני ה-ICC

סטילהוק1

Well-known member

השגריר לשעבר בוושינגטון: החוק האמריקני מחייב את ביידן להגן על ישראל מפני ה-ICC​

https://www.israelhayom.co.il/news/geopolitics/article/15786243

ד"ר מייקל אורן אומר כי תגובת הממשל לצווי המעצר משקפת את עמדת הנשיא • הוא קורא לממשל להחיל את ״החוק להגנת חברי השירות האמריקני״ על ישראל, ובכך להגן על נתניהו, גלנט וצה״ל מבית הדין הפלילי • בין האופציות שעומדות לרשות ארה"ב: הטלת סנקנציות נגד מדינות שוציאו צווי מעצר נגד בכירים בישראל, וסנקציות נגד בכירי בית הדין בהאג

ההודעה האמריקנית בתגובה להחלטת בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג (ICC) משקפת היטב את עמדת ממשל ביידן, המתייצב ללא היסוס לצד ישראל, כך אומר הבוקר (שלישי) ד״ר מייקל אורן, לשעבר שגריר ישראל בארה״ב, ח״כ וסגן שר לענייני דיפלומטיה במשרד ראש הממשלה.
על פי ההודעה שפורסמה אתמול ארה״ב מתחייבת לעמוד כתף אל כתף יחד עם ישראל ללא כל תנאי נגד החלטת התובע בהאג להוציא צווי מעצר נגד נתניהו וגלנט ומגנה את ההחלטה השערורייתית בעיני הממשל.

אורן מברך על כך שהממשל האמריקני עומד באופן מובהק לצדה של מדינת ישראל וזכותה להגן על עצמה נגד טרור חמאס בעזה, ומחזק את עמדת הממשל הסוברת כי בקשת התובע בהאג, כרים קאן, להוציא צווי מעצר לנתניהו וגלנט, בכפיפה אחת יחד עם סינוואר, הנייה ודף היא מבישה ובלתי מתקבלת על הדעת.

בד בבד, אורן קורא בנחרצות לממשל האמריקאי להחיל את ״החוק להגנת חברי השירות האמריקני״ משנת 2001 (S.1610 - American Servicemembers' Protection Act of 2001) על מדינת ישראל, ובכך להגן נתניהו, גלנט וחיילי צה״ל מבית הדין הפלילי בהאג. במסגרת חוק זה, ארה״ב מתחייבת להגן על כל אדם בעל ברית של אמריקה, אשר יוצאים נגדו צווים של בית הדין הפלילי הבינלאומי. פירושו של דבר, במידה וישנו ניסיון לפגוע במנהיגים ישראליים, צבאיים ופוליטיים כאחד, ארה״ב מחויבת על-פי חוק לנקוט בכל האמצעים שברשותה על מנת למנוע פגיעה שכזו, הכוללת עצירה או כליאה בעקבות כתבי אישום או צווים כאלו ואחרים.

בין הצעדים האפשריים: סיוע משפטי כולל לישראל לרבות לרה״מ לשר הביטחון ולחיילי צה״ל שיעמדו לדין בהאג, ⁠הטלת סנקציות כלכליות על מדינות שיצטרפו למהלך ויוציאו צווי מעצר נגד בכירים בישראל, ⁠הטלת סנקציות נגד בכירי בית הדין בהאג כולל הקפאת נכסים, ⁠שימוש בחברות אמריקניות ובנקים כדי להטיל סנקציות על בכירי האג או ממשלות שיודיעו שיעצרו את בכירי הממשל הישראלי.

בסעיף 8 (a) בחוק נאמר כי ״הנשיא מוסמך להשתמש בכל האמצעים הדרושים והראויים כדי להביא לשחרורו של: אנשים אמריקניים מכוסים, בעלי ברית מכוסים, אנשים שנעצרו או נכלאו בשל פעולות רשמיות שנעשו בזמן שהאדם היה אדם מכוסה בארצות הברית או בעל ברית מכוסה, ובמקרה של בעל ברית מכוסה, על פי בקשת ממשלה שכזו".

סעיף 15 (3) בחוק מוסיף כי, ״המונח ׳אנשים בעלי ברית מכוסים פירושו אנשי צבא, אנשים נבחרים או פקידים ממונים, ואנשים אחרים המועסקים או עובדים מטעמם של ממשלה של מדינה חברה בנאט"ו, מדינה בעלת ברית שאינה בנאט"ו (כולל אוסטרליה, מצרים, ישראל, יפן, ירדן, ארגנטינה, קוריאה וניו זילנד), או טייוואן, כל עוד הממשלה הזו אינה צד בבית הדין הפלילי הבינלאומי״.

בנוסף, אורן מזהה את ההצהרה של אתמול כ"הזדמנות נדירה להנהגה הישראלית לפתוח דף חדש מול האמריקנים. אני קורא לממשלה הישראלית להיכנס לדו-שיח אמיתי, אינטימי וכנה סביב נושא ״היום שאחרי״ המלחמה, כולל האפשרות של נתיב למדינה פלסטינית (ללא כל התחייבות בפועל). אורן מדגיש כי מדינת ישראל חייבת לנצל את ההזדמנות הזו הכוללת תמיכה אדירה מצד ממשל ביידן, ולא לוותר על תחילתו של משא ומתן חשוב שכזה".
 
למעלה