החוק אצל הערבו-איסלאמים: קודם רוצחים, אח"כ שודדים

החוק אצל הערבו-איסלאמים: קודם רוצחים, אח"כ שודדים

חוק חדש בסוריה מאיים להלאים את בתיהם של 10 מיליון אזרחים שברחו בגלל המלחמה

מרטין צ'ולוב, גרדיאן
28/04/2018 | 11:00

חוק הרכוש החדש, שנחקק החודש, קובע שאזרחים המדינה צריכים להציג הוכחות לבעלות על רכושם עד השבוע הבא. מומחים טוענים: זה צעד ענישה כלפי מתנגדי אסד ומי שברח מהמדינה, לחזור זו משימת התאבדות

למעלה מעשרה מיליון אזרחי סוריה שברחו מבתיהם במהלך מלחמת האזרחים המתחוללת במדינה עלולים לאבד את הבתים והרכוש שהשאירו מאחור, כך לפי חוק רכוש חדש שהוכרז החודש. לפי החוק, אזרחי סוריה שעזבו את המדינה - או נמצאים עדיין בתוך המדינה אך ברחו מאזור הלחימה - צריכים להוכיח בעלות על בתיהם עד תחילת מאי, בשבוע הבא. מומחים וסורים שחיים כיום מחוץ לסוריה חוששים שהחוק ישמש כאמתלה על מנת לקחת את רכושם של מתנגדי אסד ולהעבירו לתומכיו או למדינה.

החוק הסורי מאפשר למחוקקים מקומיים לשנות את הבעלות על שטח ורכוש בתוך האזור עליו הם אחראים. מומחים משפטיים מסוריה טוענים כי החוק תקף לאזורים שהושפעו על ידי המלחמה, דוגמת אזור הבירה דמשק, ואינו כולל את האזורים המרוחקים יותר, אך אחרים טוענים שמאחוריו עומדת אג'נדה פוליטית ברורה שהשלכותיה יורגשו רחוק מאזור המלחמה.

"עבור מיליוני האזרחים שנעקרו מבתיהם ונמצאים כעת רחוק מבתיהם, בין אם בתוך סוריה ובין אם במדינות אחרות, הוכחת הבעלות על רכושם ושטחם היא כמעט משימה בלתי אפשרית", אמר מהא יאהיא, מנהל מכון מחקר מביירות, "רבים עזבו בלי המסמכים הדרושים, אחרים גרו בלי המסמכים הרשמיים מלכתחילה. עבור רובם, בעיקר אלו שברחו מחוץ לסוריה, השיבה למדינה כדי להסדיר את הנושא היא פשוט התאבדות".

השפעות החוק הסורי נידונו בכנס תורמים של האו"ם והאיחוד האירופי שנערך בתחילת השבוע בבריסל. בשולי הוועידה, הסכימו גורמים אירופים ואחרים כי ככל הנראה, הפליטים הסורים שהגיעו לאירופה לא ישובו לסוריה. "החוק הוא המסמר האחרון בארון הקבורה עבורם", אמר בכיר באיחוד האירופי, "זה צעד ענישה. הגיוני לחוקק חוק כזה אחרי אסון גדול, כמו רעידת אדמה, אבל לא כעת, ולא באופן הזה. המלחמה עדיין מתרחשת, היא לא קרובה לסיומה".

https://www.haaretz.co.il/news/world/middle-east/.premium-1.6033016
 
למעלה