שתי דוגמאות מרכבה של אשתי
באוקטביה האחרונה של אשתי 2015, הייתי צריך לרכוש 1 ק"ג שמן כדי למלא בין
הטיפולים (הרכב כידוע אוכל שמן) ושמתי לב שלא מוכרים לי במוסך סקודה עצמו
את השמן המקורי הנדרש על ידי יצרן הרכב והוא castrol בסווג VW 507 ,
אלא מוכרים איזה שמן No name אחר שלמעולם לא ראיתי כמותו וממותג בלתי
מוכר בעליל.
אז נגשתי לרכוש את השמן המקורי מספק שמנים מסודר בנושא זה.
מכך הבנתי שגם בטיפול הם שמים שמן לא מקורי של VW אלא משהו שאמור
להיות תואם. עבורי לא תודה, לא בבית ספרי, בטח לא עבור מנוע כזה רגיש
שמודגש חזור והדגש על ידי יצרן הרכב לא להשתמש בשום אופן במשהו שונה
מהשמן שהם מציינים.
אז גם את השמן לטיפול השנתי רכשתי והבאתי עימי. הם שאלו כמה שלמתי,
לא היתה לי בעיה לספר ולהראות להם שזה 40% פחות מהמחיר של השמן
"שקר" כלשהו שהם שמים. תעודת עניות לצ'מפיון ? תחליטו אתם.
בשתי הקורולות הקודמות של אשתי, שנתוני 11 ו- 13, השמן המקורי של טויוטה
בכלל אמור להיות שמן מיוחד סינטטי מלא בצמיגות 0-20 כדי לשפר תצרוכת דלק.
ומה שמים במוסכי היבואן טויוטה בארץ ? שמן חצי סינטטי של דלקול 15-40.
הוא אכן שמן שמותר לפי הוראות היצרן להשתמש בו אך לא מומלץ למעט שימוש
במקרי חירום שאין בנמצא שמן אחר.
אז גם פה, הבאתי עימי את השמן פרימיום המתאים. לצערי בישראל לא מייבאים
את ה- 0-20 המקורי של טויוטה או מקבילה לו מיצרנים אחרים, אז הבאתי עימי
שמן 0-30 סינטטי מלא בסווג הכי איכותי וגבוה שיש, שכמותו מציינים בהוראות
שבסדר לשים גם במקום ה 0-20.
גם פה לא היה לי קשה להראות לאנשי טויוטה ששאלו כמה שלמתי, שזה הרבה
פחות ממה שהם גובים במוסך על שמן באיכות ירודה (באופן יחסי).
תעודת עניות ליוניון מוטורוס ? תחליטו אתם.
אני כבר מזמן למדתי שרשתות מוסכי היבואנים בארץ משולים (כמעט) לעולם
שלישי, מנסים לעשות עוד כמה גרושים רווח, על חשבון אספקת רכיבים לא
מקוריים לרכבים וכשזה נוגע לשמן, זה הכי חמור!
ולכן וודאי ברור מדוע אני מביא תמיד עימי את השמן הכי איכותי שיכול להשיג,
כאשר העלות הטיפוסית ברכישה עצמית היא סביבות 40-50 ש"ח כולל מע"מ
לליטר שמן, בשעה שבמוסך גובים סכום דומה על חצי-סינטטי עלוב, או 80 ש"ח
לערך על סינטטי מלא, אך כזה שעדיין לא עומד שווה מול שווה אל מול מה שאני
מביא עימי ביד.
לשאלתך - הם רושמים בטופס טיפול ברכב, שהלקוח הביא עימו את השמן
ומציינים את הדגם. לשאלתך החוקתית - זה אינו פוטר אותם מאחריות יצרן היה
וילך מנוע לפח. אלא אם הוכיחו (וההוכחה מוטלת עליהם) שהשמן פגום או לא
עומד בדרישות היצרן. אף אחד מהם לא העז להעלות טענה שכזו בפני או ניסה
חלילה להפחיד, ואמר שכדאי שארכוש מהם למשל.
היום הרגולציה והחוק מאד ברורים בנושא והיבואנים נזהרים. אגב אני יכול להביא
עימי למוסך את כל החלקים בעצמי (אם אתעקש) עד האחרון שבהם, וגם לא חייב
חלק מקורי אלא מספיק שזה יהיה חלק תואם, ולשלם להם רק על עבודה. ועדיין
האחריות יצרן בתוקף עד קוצה האחרון. זה החוק ויפה העבודה שנעשתה בנושא
זה בתחום הרגולציה בעשור האחרון.
ואגב, אני יכול גם לטפל ברכב בכל מוסך מורשה משרד התחבורה שאינו קשור
ליבואן המותג, ועדיין אחריות היצרן בתוקף, על אפם וחמתם של היבואנים.
**הם מוזמנים כמובן להביא שמני מקור (או תחליפיים) איכותיים במחיר סביר,
ואז נקנה מהם.