לא התקפה ולא עיצה
ההתלבטות והפחד שאתה מתאר הם מאד מובנים. אני יכולה רק לדמיין עד כמה זה יכול להיות קשה עבורך להזרק פתאום לעולם החילוני, שהוא אכן מנוכר ובהחלט לא מובן גם למי שהיה "רק" דתי קל וחומר למי שבא מ"גטו", שלא מבין ולא מצליח ובצדק להתחבר לדברים רבים שקיימים בעולם החילוני. אני מנסה להכנס לנעליים שלך ואולי אחטא לרגשותיך ולמה שאתה עובר באמת, אבל קבל את זה כנסיון אמיתי וכנה להבין, ואולי אף לעזור במשהו ולו הקטן ביותר. (למרות שכמו רבים כאן, גם אני חושבת שקשה מאד לעזור ואלו תהליכים שכל אחד בסופו של דבר צריך לעבור אותם ולהתמודד איתם בכוחות עצמו.) לעזוב את הבית, את הילדים - לשבת לבד בבית ולהקרע מגעגועים - זה נורא, זה לגמרי לא קל, וזה להזכירך, דבר שלאו דווקא קשור ליציאה בשאלה, זה דבר שעובר על כל גבר שעוזב את הבית, רואה את ילדיו בימים ובשעות קצובות ומרגיש בעיקר כמו כספומט. הרבה אנשים משאירים מאחור בית שקנו בזיעת אפם, בעבודה קשה - והולכים אל הלא נודע, חיים בדוחק, כביכול יורדים ברמת החיים שלהם. אבל מעדיפים את זה על פני חיים בזוגיות ובמסגרת שעושה להם רע. קשיי הפרנסה גם הם מעיקים. אני לא יודעת אם אתה עובד, אם אתה יודע בכלל לפרנס את עצמך או שחיית עד עכשיו מקצבה לאברכים ומקצבת ילדים כמו חרדים רבים, אבל אני מתארת לי שגם אם לא, עדין קשה למצוא עבודה מכניסה, להתקיים, זה קשה לכולם. מבחינתי, זה עדיין אפשרי ועדין שווה. אני יכולה להתחבר בעצמי, לתחושות של חוסר אונים, מה אני הולך לעשות עכשיו, למי אני פונה, איך אני בכלל מציג את עצמי, לאן, איפה וכמה. אני לא אנסה למרות שקצת התחלתי, לעבור אחד לאחד על הדברים שנראו לך מפחידים, אני רואה שזה פשוט לא הולך לי. זה יוצא, עלוב. אי אפשר להבין במלואם את תחושות המועקה והלבד של הזולת. זה נסיון יומרני מדי... אני יכולה לספר לך על עצמי ולומר לך שלמרות השנים הרבות שעברו מאז שיצאתי בשאלה, ולמרות שלא גדלתי בבית חרדי, ולמרות שהייתי מחוברת בצורות שונות לתרבות החילונית, אם זה מוסיקה, סרטים, ספרים וכו´, עדיין, אני אומרת :"החילוניים", עדיין אני לא מתחברת להרבה דברים. וגם לדברים שאני כן מתחברת אליהם כיום, לקח לי הרבה שנים להבין אותם. עברו עלי הרבה שנים של חיפוש ושל גיבוש עולמי הפנימי והחברתי עד שהגעתי עם הלום. גם היום החיים שלי לא מושלמים, הקרע הזה, הוא מרכיב בסיסי בחיים שלי ולא משנה כמה חברים יש לי, כמה אני מבלה וכמה כסף אני מרוויחה. ולי עוד היה הרבה יותר קל. יצאתי בגיל צעיר יחסית, אין לי ילדים, יש לי הורים שתומכים כספית פה ושם עוד, ועוד. ולמרות הכל, ולמרות שאני בטוחה שגם אם אנסה שבועות וחודשים להבין, לא אצליח לעזור לך ולהרגיע אותך. אני לא מכירה אותך, אבל אני מרגישה שמה שעובר עליך נוגע גם לי. לא יכולה להתעלם, מה לעשות אני מרגישה הזדהות עם מה שכתבת ומצרה על כך שחוץ מלכתוב את כל גיבוב המילים המבולבל הזה, אני לא יודעת איך אפשר באמת לעודד אותך. בכל אופן, מבחינתי, למרות כל הקשיים שעברתי, ותאמין לי שגם אם ברובם הם לא דמו לאלו שאתה עובר, או חושש לעבור זה עדיין היה קשה, אין לי שום ספק שזהו מחיר שהיה שווה לשלם. אני אומרת את זה כמובן בפרספקטיבה של זמן שלך עדין חסרה. עם הזמן למדתי את הקודים החברתיים השונים, אספתי חברים מכל מיני מסגרות, למדתי להנות מדברים חדשים, למדתי מה טוב לי ומה לא, גבשתי את העולם שלי - ואין, אין שום דבר שיחזיר אותי בחזרה. ולא מוותרת על אף קושי, על אף יום של בדידות. הכל היה שווה. כי להשאר שם מבחינתי - היה מוות. מבחינתי, להיות מת חי - זה הדבר הכי גרוע שיכול להיות ואם כבר בבדידות עסקינן - גם להיות בודד בתוך זוגיות, בתוך המשפחה, בתוך קהילה - עבורי, אין דבר יותר גרוע מזה.