ההתנתקות: ``שלב לקראת סיום הכיבוש``

ההתנתקות: ``שלב לקראת סיום הכיבוש``

ההתנתקות: ``שלב לקראת סיום הכיבוש``

ישראל מנסה להגדיר מחדש המעמד המשפטי של השטחים שיפונו, במטרה לצמצם האחריות הישראלית לרצועה. בינתיים, בירושלים מעלים רעיונות

לאחרונה מנהלת ישראל מגעים דיפלומטים עם הממשל האמריקני והאו"ם להגדרת מעמדם המשפטי של השטחים שיפונו במסגרת תכנית ההתנתקות. כך דיווח היום (שני) "הארץ". בישראל מעוניינים שההגדרה החדשה תכיר בצמצום האחריות הישראלית לרצועת עזה לאחר הנסיגה.

בין השאר, נבחנות הצעות להגדיר את ההתנתקות כ"שלב לקראת סיום הכיבוש". הצעה נוספת, שיש לה מתנגדים בין הגורמים המקצועיים בירושלים, היא להצהיר כי ההתנתקות היא נסיגה מהשטחים בהתאם ל"פעימות" שנקבעו בהכם אוסלו. משמעות ההצעה היא הכרזה כי הסכמי אוסלו עודם בתוקף.

ישראל מעוניינת להשיג לגיטימציה בינלאומית לטענה שעם יישום ההתנתקות יסתיים הכיבוש ברצועת עזה. אולם טענה זו מתנגשת עם המשפט הבינלאומי, המתייחס רק לשני מצבים - כיבוש או היעדר כיבוש - ללא מצבי ביניים. מאחר שישראל מעוניינת לשמור את השליטה בציר פילדלפי, מעברי הגבול, והמרחב האווירי והימי של רצועת עזה גם לאחר ההתנתקות, היא תישא בעיני המשפט הבינלאומי בחלק מהאחריות.

בעיה נוספת היא שהגדה המערבית ורצועת עזה נחשבות ל"יחידה טריטוריאלית אחת" בעיני החוק הבינלאומי, וישראל קיבלה הכרה זו כאשר חתמה על הסכמי אוסלו. הנסיגה הישראלית מרצועת עזה בלבד לא תוכל להחשב לסיום הכיבוש.

שליח האו"ם למזרח התיכון, טריה לארסן, הציע כי ההתנתקות הישראלית תאושר בהחלטה של מועצת הביטחון. הגורמים המקצועיים בירושלים ובוושינגטון אינם משוכנעים כי הצעה זו רצויה לישראל. הגורמים חוששים כי מועצת הביטחון תנסח את החלטתה באופן לא נוח לישראל, והיא יכולה, למשל, לקרוא לנסיגה דומה גם בגדה. בקהילה הבינלאומית קיימת הסכמה רחבה כי על ישראל לסגת מכל השטחים, ובישראל מאמינים כי יהיה קשה להשיג תמיכה במועצת הביטחון לנסיגה חלקית בלבד.

במשרד החוץ האמריקני בחנו חלופות שונות להעברת ההחלטה למועצת הביטחון. בוושינגטון שוקלים, בין השאר, להכריז על ההתנתקות כ"מילוי של התחייבויות ישראל לפי החלטה 242", הקוראת לנסיגה משטחים שנכבשו ב-1967 לגבולות מוכרים.

בתוך כך, שר החוץ האמריקני, קולין פאוול, נחת אתמול בערב בישראל. הוא יערוך ביקור בין יומיים בישראל, הרשות הפלסטינית ושארם א-שיח. היום אמור פאוול להפגש עם ראש הממשלה, אריאל שרון, ושר החוץ, סילבן שלום.

(צילום-רויטרס)
 
למעלה