הדרכה בהוראת מתמטיקה יסודית

הדרכה בהוראת מתמטיקה יסודית

שלום רב, אשמח לקבל מכם הדרכה כיצד לקדם את הנושאים הבאים: 1. הדרכת הגננות בגני החובה ביישוב בו אני גר בהוראת מתמטיקה יסודית (מה נדרש מהן, מה נדרש מהמועצה, מה אני יכול כהורה לעשות כדי לעזור, איך הורים נוספים יכולים לעזור וכו') במטרה להכניס את השיטה לשנת הלימודים הבאה לאור התכנית החדשה להוראת מתמטיקה בחינוך הקדם יסודי. 2. כיצד להכניס את מתמטיקה יסודית כשיטת הוראת המתמטיקה בביתי הספר היסודיים ביישוב שבו אני גר? כוונתי היא שהתכנית בבתי הספר היסודיים תתחיל בשנת הלימודים בעוד שנתיים, זאת אומרת, עם עליית בוגרי גן חובה שילמדו מתמטיקה יסודית לילדי גן לכתה א'. אני מניח שמשך זמן של כשנה יכול להספיק כדי להדריך, ולתרגל גם את הנהלות בתי הספר, גם את צוות המורים וגם את ההורים שיהיו מעוניינים לקחת חלק. אני משער שהעניין לא פשוט, אבל אם הבנתי נכון אז אני כנראה לא הראשון שמתעניין ואולי יש בידכם די נסיון כדי לכוון אותי. אני מניח שהתחנה הראשונה שלי צריכה להיות מנהלות בתי הספר מחד, מחלקת החינוך וראש המועצה מאידך ואולי אפילו גם לעניין את ועדי ההורים. העניין הוא שאני לא רוצה לטעות ולהטעות ואני מעדיף להתחיל את התהליך כשאני מבין מה השלבים הבאים ומה הבעיות הצפויות כדי להערך עד כמה שניתן מראש. אודה מאד על הדרכתכם.
 
היכרות עם ספרי סינגפור

שלום לשלמה ולמתעניינים אנו עורכים מפגשיי חשיפה לצוותים בית-ספריים על ספרי סינגפור, בכל מקום שנדרש. עד היום ערכתי באופן אישי, עשרות ואולי מאות מפגשים כאלו. לצערי אני פוגש בחלק גדול מהמפגשים הללו שמרנות ("יש לי דפי עבודה מלפני 20 שנה מה לעשות איתם ?"), יותר נוח לעבוד עם ... (חיפוש אחר דפי עבודה ולא תוכן מתמטי, מה שעושה את החיים קלים), שיקולים פוליטיים, הזמנו אותך, אבל למעשה כבר החלטנו על .....וכו' וכו'. עבודת המורים עם ספרי סינגפור איננה קלה כלל ועיקר. זה מחייב שינוי בצורת ההוראה, למידת תהליכים ולא התמקדות רק בתוצאות, התקדמות לפי הבנת התלמידים ולא רק לפי תוכנית הלימודים. לפי עניות דעתי אם חומר לא הובן כראוי על ידי הילדים, אני מצדד בלמידה מחודשת, בעוד שהמורים מחוייבים לתוכנית הלימודים של משרד החינוך, מה שיוצר קונפליקט ומחייב תמיכה של הצוות הניהולי שלא תמיד ניתן. בספרי סינגפור אנו דורשים לאחר כל נושא ונושא עמידה ביעדים כיתתיים של ציון ממוצע בסביבות ה-80 ואין ילד / נושא שהציון נמוך מ- 65, מה שלצערי מכניס את המערכת ללחצים בעוד שאנו מתכווננים למדדים. אני מצדד בהכשרת ההורים על מנת שיעבדו עם ילדיהם במה שנילמד ולא במה שהם מכירים וממש עם סיום כתיבת ההודעה אני נוסע לסדנת הורים במתמטיקה בבית-ספר הר-נוף בטבריה. בקיצור אנו מנסים לעשות שינוי אמיתי ומסתבר שכל שינוי דורש חזון, אמונה בדרך והמון המון אורך רוח. חוברות הגן מותאמות לתוכנית הלימודים החדשה של משרד החינוך וההדרכה בספרים מובנת בתוך הספרים, מה שמאפשר להורים לעבוד באופן עצמאי. פרטים על מפגשים בבתי הספר ניתן לקבל במשרדי העמותה או/ו ישירות אצלי בדו"אל [email protected] בברכה משה ריין
 

3תיתי

New member
אני עדיין עומדת על דעתי

שמההורים תפתח הטובה. תנו השתלמויות להורים איכפתיים, ומהם תצא הקריאה לשינוי בבתי הספר. המנהלות והמורות תצטרכנה לעמוד בפני ידע. לא יוכלו לטעון (וזה אגב מה שעושים) ש"הם בעלי המקצוע ולכן אין זכות החלטה להורים". הורים שיעברו השתלמויות בשיטה יביאו את השינוי מלמטה!
 
מסכימה איתך. אדרבא תארגני קבוצה ואנו נלמד

ההתארגנות והיוזמה צריכים להגיע מההורים. אין לי ספק שלאור המצב (ראי החדשות על התוצאות) רק ההורים יובילו את השינוי. אתם תארגנו, אנחנו ננחה אתכם. בהצלחה
 
האם יש לכם "נייר עמדה" או טקסט שאפשר לעשות

בו שימוש כדי להציג את הבעיה, את הפתרון שלכם ועוד מידע מועיל שיקל על ההבנה? אני מעדיף לעשות שימוש בטקסט כזה כדי לפנות אל ההורים. אני לא רוצה לטעות ולהטעות בהסברים שלי את הבעיה ואת הפתרון המוצע, וסבור ששימוש בניסוחים שלכם, שוודאי כבר משופשפים ומהוקצעים וניגשים לעניין באופן ברור ומאיר עיניים, יסייעו מאד בקבלת תשומת לב ההורים והרתמות שלהם ללמוד, להשתלם וללחוץ על המערכת לעבור תהליך דומה. תודה.
 
האתר שלנו מצביע על הפתרון

כל הורה משכיל שיקרא את המאמרים ויעיין בעקרונות ובהדגמות מהספרים יראה את הפתרון המוצע.
 

shira shira

New member
ניי עמדה באתר - בקרוב

בנוסף, אנחנו מעדכנים כעת נייר עמדה תמציתי ונעלה אותו בקרוב מאוד לאתר, כך שתוכלו להוריד ולהפיץ.
 
תודה רבה זה יהיה מועיל ביותר

אין כמעט הורים שישקיעו מזמנם לקרוא בעיון את המאמרים הטובים שלכם. לעומת זאת, נייר עמדה אחד -- יש לו ערך רב! תודה רבה.
 
אני מסכים. השתלמויות הורים תגרורנה לחץ יעיל

על הנהלות בתי הספר. יש בורות או שמרנות או פחדנות מצד הנהלות בתי הספר. לועדי הורים בבתי ספר יש כח רב (תשלומי הורים פחות או יותר מחזיקים את בתי הספר בד"כ וכרגיל, בעל המאה הוא בעל הדעה). הבעיה היא שהורים רבים מידי, ולפעמים כלל ההורים בועדים הללו לא מודעים לנושאים שאתם מעלים כאן, לא מודעים לחלופות ולא מודעים ליתרונות. קלף חזק, לטעמי, הוא שהכנסת השיטה לא גוררת הוצאות נוספות (לא חוגים, לא עזרי לימוד יקרים...). לחץ הורים, שמגובים בידע מסודר מהשתלמויות, ובנוסף אפשרות להציע בתור ועד הורים להנהלות בתי הספר השתלמויות מסודרות וליווי מסודר יכולים לסייע מאד לתהליך, להבנתי.
 
סוף כל סוף משהו טוב קרה לגיל הרך. מזל טוב

לאחר שנים רבות של הזנחה הכינו במשרד החינוך תכנית ליבה בעברית ובחשבון, כמו בארצות ובתכניות נאורות. ברור שעכשיו יש להכשיר את הגננות. יש 4 חוברות של מתימטיקה יסודית לגיל הרך של שיטת סינגפור. אם תעבור על החוברות תראה שהן מתוות דרך חינוכית כללית: לא דפי עבודה, אלא שילוב נושאים מתמטיים בחיי הגן והבית. חוץ מההקדמה החשובה, החוברות מחולקות ל"שיעורים" אלה אינם שיעורים אלא יחידות של נושאים. לדוגמה: כיצד משווים? כיצד אוספים נתונים? בעמוד יש ציור. בתחתיתו יש הנחייה למחנך. יש שאלות כמו: מה יש בציור? איפה יש דולפין. איפה יש עוד דולפין? מה ההבדל ביניהם (אחד פונה ימינה, השני פונה שמאלה. הכיוון שלהם שונה) הילד לומד מושג כמו :עוד, כיוון, ימין, שמאל. החוברות הן לפתיחת דיון (גירוי), לסיכום (לאחר פעילות בגן), רק כתיבת הספרות בצורה הנכונה נעשית בתוך החוברות. אין לי ספק שהמבנה של החוברות יסייע לך להדריך את הגננות. הגננות הטובות תוכלנה לעבוד לפי החוברות ללא עזרה. לגבי הכנסת השיטה לבית הספר. שיטת סינגפור היא בבחינת מהפכה בחינוך המתימטי (לכן הבאנו אותה) והיא מצריכה פתיחות ונכונות להשקיע מצד המורים . לא תמיד זה קל. רק לחץ של הורים רבים יכול להביא לשינוי אמיתי. הבעיה האמיתית היא המנהלים, שלרוב חסרה להם השכלה מתמטית מינימלית והם תלויים במרכזי המקצוע שמרביתם למדו ושיננו שנים את הגישות שהובילו אותנו לכישלון. ייתכן שעכשיו, לאחר פרסום התוצאות שלנו במתמטיקה אפשר יהיה לרכז את וועדי ההורים , להציג להם את הבעייה. צריך להשתדל להביא לשיתוף פעולה של ההורים והמורים. בקשת לדעת מה הקשיים. אל תחכה. אם תצליח לארגן קבוצת הורים גדולה שמוכנה ללמוד את השיטה, יש סיכוי שהם יובלו את המהלך. בהצלחה, למען העתיד של כולנו.
 
את החוברות רכשתי ואני עושה בהן שימוש

עם ביתי בת הארבע. אני לא רואה איך אני כהורה אחד ויחיד יכול להשפיע על גננת עם ותק של עשרות שנים ולהדריך אותה. גם בנושאים אחרים הנכונות של גננות או בכלל מורים להפתח לדרך אחרת או לשיטה אחרת, בפרט אם מדובר באנשים עם ותק, היא מועטה או לא קיימת. זאת התרשמותי. לעומת זאת, אם השינוי, ההדרכה והשיטה יבואו מצד המועצה שמשלמת את המשכורות ומעסיקת את הגננות והמורים/המנהלת -- או אז יש תחושה שזה "רשמי" ולכן יהיה שיתוף פעולה. לארגן קבוצת הורים קשה לי בתור יחיד. אני לא סמכות בהוראה ובטח לא בהוראת השיטה שלכם. פה יסייע אם אפשר יהיה לקבל מכם הדרכה וסיוע. אם אני אארגן מקום וקבוצת הורים, האם אתם יכולים להציע הדרכה? אם כן, מה הנהלים? מה העלויות? מה התנאים? תודה רבה.
 

3תיתי

New member
אני בספק אם אצליח לארגן קבוצה,

אם כי אנסה. בענייני ועד הורים, לפחות בבית הספר של ילדתי, הועד הוא שלוחה של ההנהלה, לא יותר, ומתפקד בהתאם. בכוחניות, בזלזול ובחוסר נכונות לשינוי כלשהו חס וחלילה. אצלינו, לא ממנו תבוא הישועה. אנא, תנו לנו איזה ניר עמדה, שאפשר יהיה לשלוח להורי הכיתה. שלא יחשבו חלילה, שיש לנו אינטרס כלכלי. אלי נצליח ליצור אקלים מתמטי טוב לילדים, דרך ההורים. כמובן חייבים לדעת עלויות וכו'. אני מוכנה לארח קבוצה בביתי כתרומה.
 
לתיתי ולשלמה יונה שלחו לי את המייל

אם יהיה בידי המייל שלכם אוכל לשלוח לכם את ה"אני מאמין" של העמותה. האם זה נייר העמדה שאתם מעוניינים בו? יש לי אי שם במחשבי כתובת של שלמה יונה, אבל אם זה לא קשה לך, אנא, שלח אותה בשנית.
 
לגבי הגננות. תכנית הליבה של משרד החינוך.

וותיקות או לא, תכנית הליבה של משרד החינוך מחייבת את הגננות. חוברות סינגפור עונות בדיוק על התכנית. החוברות ידידותיות ויש בהן הנחיות מפורטות. לגבי ההורים. אינני יכולה לומר הרבה, כי אינני מכירה את התנאים בכל יישוב.
 
אני צריך עזרה בהכוונה איך לגשת לעניין

אני לא מנוסה בביצוע מהפכות חינוכיות. אשמח לקבל כל עצה והכוונה שניתן. אני מרגיש שאין לי הרבה מרווח לטעות -- כל טעות שלי תגרור התנגדויות לדורות. גם ככה אני חש שתהיה התנגדות רבה לשנות סדרי עולם. הסוד יהיה בהגשה נכונה של הרעיון ובשכנוע יעיל.
 

3תיתי

New member
דוקא עם גננות טובות

אין בעיה. הגננת של שני בני, היתה פתוחה מאד לרעיונות ואין לי ספק, שאם הייתי מביאה אליה את החוברות, היתה מקבלת מהם רעיונות לפעולה. לגבי גננות לא טובות (וגם אחת כזו חוינו), הדבר היחיד שעושים, זה ללמד את הילדים בבית ולמהר לברוח.
 

shira shira

New member
הכוונה

כמו שמשה ריין כתב, נשמח לבוא ליישוב ולהסביר על התכנית. דווקא עכשיו, עם פרסום תוצאות ה-TIMSS, המיצ"ב והתכנית לגנים - יש פתח הזדמנויות. תיצור איתנו קשר (מהאתר) וננסה לעזור. המטרה שלנו, כמו שם העמותה הארוך משהו, היא באמת קידום החינוך המתמטי לכל! עכשיו זה הזמן. מניסיוננו, כדאי להלהיב את ההורים (ויש ממה להתלהב) וגם את ההנהלה. בגנים, כדאי להציג את החוברות - הן יכולות לתת מענה מיידי ואיכותי לגננות בהטמעת התכנית החדשה.
 
למעלה