הבוקר בעיתון מקור ראשון:

יעלקר

Well-known member
מנהל

מבצע הצלה: 30 קרנפים לבנים הוטסו לרואנדה




הקרנפים ברואנדה, צילום: איי.אף.פי



שלושים קרנפים לבנים הובאו בשבוע שעבר לרואנדה שבאפריקה במטוס בואינג 747. פעילי שימור הטבע טוענים כי היה זה מבצע העברת הקרנפים הגדול ביותר אי פעם. בעלי החיים הגדולים הללו, שיכולים לשקול עד שתי טונות, עברו דרך של כ־3,400 קילומטרים משמורת הציד הפרטית פינדה שבדרום אפריקה.
הקרנף הלבן, שהיה נפוץ ברחבי אפריקה שמדרום לסהרה, סבל תחילה מציד בידי קולוניאליסטים אירופים, ובהמשך ממגפת ציד ללא רישיון שחיסלה את רובו. הקרנף הלבן הדרומי, אחד משני תתי־המין של הקרנף הלבן, נתון בסכנת הכחדה לפי הקרן העולמית לשימור חיות הבר. האיגוד הבינלאומי לשימור הטבע מסווג אותו כמין שנתון "כמעט בסכנת הכחדה". ברחבי העולם חיים היום רק כ־20 אלף פריטים של הקרנף הלבן הדרומי.
לפי "אפריקן פארקס" – ארגון צדקה בראשות הנסיך הארי הבריטי, המעורב בפעילות – נדרשו חודשים של הכנות לקראת מסע הקרנפים בן ארבעים השעות לביתם החדש בשמורת הטבע אקגרה שבמזרח רואנדה. "היינו צריכים להרגיע אותם כדי להפחית את הלחץ שנכנסו אליו, שהוא עצמו מסוכן, ולנטר אותם", אומר מנכ"ל הארגון, פיטר פירנהד. לדבריו, בשנת 2018, ארבעה מכל שישה קרנפים שחורים שהועברו לצ'אד מתו כמה חודשים לאחר שהגיעו.

החיות הוטסו בבואינג 747 חכור, ועם הגעתן לשמורה שוכנו בשני מתחמי מדשאה, כל אחד בגודל אצטדיון כדורגל. לפי הרשויות, בהמשך הם יורשו לשוטט בשמורה רחבת הידיים. "המהלך הזה יספק להם הזדמנות לגדול בסביבה בטוחה יותר מדרום אפריקה, שציידים הורגים בה שלושה קרנפים לבנים מדי יום", אומר המנהל האזורי של השמורה, ג'ס גרונר.
הקרנף הלבן הצפוני, המין השני של הקרנף הלבן, עומד על סף היכחדות מוחלטת. רק שתי נקבות עודן בחיים, ומדענים מנסים להציל את המין מהכחדה סופית באמצעות קצירת ביציות מהצעירה מבין השתיים, פאטו, ושימוש בזרעם של שני זכרים שמתו כדי ליצור עוברים בתוכנית רבייה פונדקאית חסרת תקדים, שהיא הסיכוי האחרון להחיות מחדש את המין.

רואנדה, שממצבת את עצמה בתור אחד מיעדי הספארי המובילים בעולם, קיבלה חמישה קרנפים שחורים מזרחיים מצ'כיה ב־2019 ו־17 מדרום אפריקה ב־2017. אף אחד מהקרנפים הללו לא מת בשמורת אקגרה מאז שהגיעו אליו, אומר גרונר. לקרנפים נשקפת סכנה מועטה בלבד מטורפים בטבע בשל גודלם, אך ציידים רודפים אותם בגלל קרנם: השנהב שלה נחשב לשימושי ברפואה הסינית המסורתית.
לפי האיגוד הבינלאומי לשימור הטבע, כ־5,000 קרנפים שחורים חיים כיום בטבע, לעומת יותר ממיליון באמצע המאה ה־19.

מקבץ קטן של ספרים שבכותרתם מופיעה המילה ''קרנפים''. את תמצית הספרים ניתן למצוא במרשתת

1638771511573.png 1638771521372.png 1638771531245.png 1638771543815.png 1638771554839.png
 

יעלקר

Well-known member
מנהל
ספר שאני אוהבת במיוחד העוסק בנושא הקרנפים בעולם הוא:

1632323430421.png



קלמן הקרנף בלי קרן על האף-בלינדה בן-עטר-קוטלר/איור:איגור קוביאר/הוצאה:אוריון/2020/קטגוריה:ראשית קריאה, ילדים ונוער, ילדי גן​

תקציר​

לקלמן, קרנף צעיר, יש משהו שהוא הגאווה הכי גדולה שלו וגם הבעיה הכי קשה שלו – הקרן שעל אפו. היא כל כך מרשימה ויפה, שהציידים רוצים אותה ומוכנים לעשות הכול כדי להשיג אותה. מפגש מקרי עם זלדה הזיקית מוביל לפתרון יצירתי, שבזכותו יכול קלמן להמשיך בחייו בלי פחד.
דרך הסיפור נפגש הקורא הצעיר עם סוגיה מורכבת ומאתגרת – כיצד להישאר מי שאנחנו ולעשות את מה שאוהבים, תוך מציאת דרכים יצירתיות להתגבר על אבני נגף ומכשולים בחיים.

קלמן הקרנף בלי קרן על האף הוא ספרה הרביעי של בלינדה בן-עטר-קוטלר, מורה לחינוך מיוחד, יועצת חינוכית ועובדת בתחום טיפול בעזרת בעלי חיים.
בלינדה פועלת למען זכויות בעלי חיים שהיא מאוד אוהבת, ומקדישה משאבים רבים מחייה למען חינוך והגברת המודעות לאיכות הסביבה, ולשמירה על כדור הארץ.

כל רווחי הספר מיועדים לארגונים הפועלים להצלתם של הקרנפים.
 
למעלה