הארי היקר

zoozoo7

New member
הארי היקר

אין לך שום חוש לדראמה. השארת את כל הויכוח ביני ובין אינקה ודווקא את השיא ורגעי הפיוס החלטת למחוק. עכשיו בקשר לביקורת על בפרט מ"ט ועל טכניקות אחרות בכלל. אם אתה נשוי עם אשה שבעינך היא מדהימה וחיי הנישואים שלכם הם גן של שושנים, אבל באים אנשים ואומרים לך " לאשתך יש אף ארוך". אם אתה אוהב אותה מספיק, אין לאף הארוך הרבה משמעות ובטח שחלקו במכלול הגדול של חיי שיתוף עם אשה הוא אפסי אם בכלל. לכן לביקורת אין כאן משמעות לגביך. זאת סתם תרעלה. לעיתים , כדי לתת לגיטימציה לתרעלה, אפשר לפתח את ביקורת האף הארוך. זה לא סתם פגם אסתטי. אפשר לעשות מזה סיכון לאחרים ולהגיד שבגלל האף הארוך, היא צורכת יותר אוויר ומי שעומד לידה עלול לקבל כאב ראש מחוסר חמצן. פשוט עושים תרגיל בפסיכולוגיה של ההמונים ולוקחים שתי עובדות נכונות , זה גורם לאמינות (אף ארוך וחוסר חמצן שגורם לכאבי ראש) ואז מחברים את העובדות למסקנה שאין לה קשר עם המציאות. לעיתים מתוך אינטרס ולעיתים סתם מתוך בורות. מה מוסר ההשכל? תתיחס לעצמי שלך ולא יותר מידי לסביבה. התיחסות לעצמי הולכת בכמה רמות. קודם כל, לא להשוות את עצמך לאחרים אלא את עצמך לעצמך כך גם עם הטכניקה שאתה משתמש. מ"ט לא מושוות לטכניקות אחרות אלא לעצמה בלבד. ודבר שני "העצמי" במובן Self ההוויה הטהורה. שההחלטות והחשיבה והעשיה יצאו בהתיחסות להוויה הטהורה, לעצמי, להאטמן. ג´י גורו דב
 

אינקה

New member
../images/Emo20.gif זוזו יקר

אהבתי מאוד את מה שכתבת. רק שאלה אחת: האם המ"ט אכן מכוונת למציאותו (במובן מציאות ובמובן חיפוש) של האטמאן, העצמי העילאי? לצערי ההתמקדות במחקרים הסיטה את את ההתיחסות למ"ט אל מקומות אחרים על חשבון הבנתה כשיטה רוחנית. אולי הגיע הזמן שתספר קצת על השאיפה הרוחנית של שוחרי המ"ט, וכיצד המ"ט מסייעת בהתפתחותם? כיצד בנוייה השיטה? מהי ההתקדמות בין מ"ט לסידהיס? מה משמעותה? אני בטוח כי רבים ישמחו לשמוע ולהכיר יותר את המ"ט מזוית זו, ומאחר ואין מדובר במידע השוואתי, הרי שאין כאן מקום לתחרות וויכוח אלא לשיחה, דיון והעשרה הדדית. אגב, מה זה "ג´י"? ג גו גור גורו דב? ;)
 

zoozoo7

New member
קודם כל

ג´י גורו דב משמעותו משהו כמו long live guru dev . גורו דב (ד´ בסגול וב´ רפויה) היה המורה של מהרישי. לפי הסיפורים, הוא היה נזיר מתבודד שהיה יוצא מידי פעם ממקומות ההתבודדות שלו ללמד. לקראת סוף ימיו, הוא נבחר לשנקראצ´ריה של צפון הודו. משהו מעין הסמכות הרוחנית של צפון הודו. ממנו באה למהרישי המדיטציה הטרנסנדנטלית. בכל ההרצאות והפרויקטים של מהרישי, מהרישי תמיד אומר all glory to guru dev זאת אומרת, כל הקרדיט מגיע לגורו דב. מהרישי אומר שמ"ט זאת המתנה של גורו דב לעולם. כשאדם לומד מ"ט, המורה עורך מעין טכס הודיה למסורת המורים שהעבירו את הידע העתיק הזה ממורה לתלמיד כשהמורה האחרון בשרשרת הוא גורו דב. למעשה, הוא פורש את חסותו על התלמיד ברגע שהתלמיד עובר את הטכס. זה לא נאמר בשום מקום אבל זאת מעין הרגשה אישית שלי. זה לגדבי גורו דב ומ"ט. כשאני אומר ידע עתיק, מדובר על הידע הוודי. תמצית הידע הוודי היא החיבור עם ההאטמן (בצורת ההסתכלות האישית) או הברהאמן (בצורת ההסתכלות הכללית) מכאן שכל טכניקה שתביא לחיבור הזה, טובה. (לכן הויכוח שלך איתי היה מיותר) מ"ט , לפי מהרישי ולפי ההתנסות שלי, היא טכניקה שעושה את החיבור הזה בצורה קלה נעימה פשוטה וטבעית. כשהחיבור עם ההאטמן או המוחלט או הוויה טהורה או העצמי או איך שלא תקרא לזה, קיים במשך 24 שעות ביום באופן קבוע, או אז מגשים האדם את תחילת הדרך כאדם "נורמלי". המ"ט עושה זאת משלוש זוויות עיקריות. 1. על ידי יצירת מגע ישיר עם אותו מוחלט תוך כדי תרגול. 2. התרגול גורם לסילוק מחסומים מין המערכת של המתרגל ומאפשר ליותר ויותר מאיכויות המוחלט להשתקף באדם. 3. כאשר יותר מין ההאטמן משתקף דרכנו, אנו עושים את הדברים יותר בתאום איתו וכך עושים פחות טעויות. פחות טעויות= יצירת פחות מחסומים=דרך יותר נקיה אל ההאטמן. על השיטה והתרגול בהזדמנות אחרת. אני חייב לזוז
 

zoozoo7

New member
המדיטציה הטרנסנדנטלית, מצבי תודעה ו

מהרישי הביא את המ"ט למערב כטכניקה להתפתחות רוחנית. זה היה בסוף שנות החמישים. לקראת תחילת שנות השישים החלו סטודנטים ואנשי אקדמיה לחקור את הקורה בזמן תרגול המ"ט ואת הקורה למתרגלים בזמן הפעילות היומיומית שלהם. זאת עקב בקשתו של מהרישי. מהרישי טען שאנחנו נמצאים בעידן מדעי ויש כלים משוכללים למחקר הזה, ולכן כדאי להבין יותר טוב את הקורה בעקבות תרגול מ"ט, ולאפשר להבנה הזאת לבוא לידי ביטוי, בשפה מדעית. מהרישי אומר שהכרנו 3 סוגים של מצבי תודעה: שינה , חלימה וערנות. המדענים באופן כללי מסכימים עם זה. מה הכוונה? אם ניקח אדם ונחבר אותו למכשירים שונים שמודדים פרמטרים שונים (כמו קצב לב, קצב נשימה, יחסי חמצן – דו תחמוצת הפחמן בדם, הורמונים שונים בדם, מצב זרימת הדם למוח, בדיקת הגלים החשמליים של המוח ועוד ), גם אם האדם יהיה מאחורי קיר והמדענים לא יוכלו לראות אותו, עדיין לפי הקריאות במכשירים השונים, הם יוכלו לראות אם האדם ישן, חולם או ער. כאשר אדם מתרגל מ"ט נוצר מצב חדש. מצד אחד המכשירים קוראים מנוחה עמוקה מאוד, הרבה יותר עמוקה משינה ומצד שני (לפי קריאת גלי המוח וזרימת הדם למוח,) המכשירים קוראים ערנות בהכרה עם עליה בקוהרנטיות (תאום) בין חלקי המוח. המדענים שחקרו את התופעה כינו אותה: "ערנות נינוחה". המצב התודעתי הזה הזכיר תיאורים של חוקרים שהיו בהודו בתחילת המאה הקודמת וחקרו פאקירים ויוגיסטים ששלטו על קצה הנשימה והלב שלהם ונכנסו למצב של מנוחה מאוד עמוקה. בשפה המדעית קוראים לזה היום הורדת המטבוליזם. כשהמצב הזה נמצא בצורתו המקסימלית, אנו מדברים על תודעה טרנסנדנטלית, כלומר, תודעה שמתנסה באותה הוויה טהורה .זהו מצב תודעה שונה משינה, ערנות וחלימה. זהו מצב תודעה חדש. היפה במ"ט שהיא יכולה להביא כל אדם למצב הזה בצורה קלה (אין צורך להתרכז. אין צורך במאמץ לשבת בצורה מיוחדת או בתנוחות גוף מסוימות) בצורה פשוטה (אין צורך לשנות מאומה בהרגלי החיים אלא רק להוסיף 20 דקות בבוקר ובערב לתרגול) ובצורה טבעית (מ"ט משתמשת בעיקרון מאוד פשוט שרוכב על הנטייה הטבעית של המחשבות). אם יש עוד שאלות , אשמח לענות.
 

hary_i

New member
הודעה יפה

אשמח אם תכתוב מאמר על מצבי תודעה, את המאמר נעלה למדור המאמרים בפורום. כדאי להרחיב קצת יותר גם על המצבים הבאים אחרי המצב הטרנסנדנטלי. תודעה קוסמית, והאחרות.
 

c o o l m a n

New member
אחלה פרסומת

הסבר נמק ופרש טוב אם לא באמת תכננת במזיד לעשות אחלה פרסומת למהרישיא ז ok אבל מה חידשת לנו שלו ידענו והאם אתה חושב שבמדיטציות אחרות לא מגיעים לאותו מצבשל מנוחה? ראשית באמת אינני מנסה להקניט או לנסות למשוך בצורה איוולת את תשומת ליבך ההפך הוא הנכון ארצה ואולי נרצה לדעת כולנו אם תוכל לומר לנו עוד דברים שלא ידענו
 

zoozoo7

New member
טוב

אין לי שום כוונה לעשות פרסומת. פשוט עניתי לדברים ספציפיים שאינקה ביקש ממני לענות עליהם. יכול להיות שבמדיטציות אחרות מגיעים למצבים האלו. היוגיסטים והפקירים שהדגימו מצבים כאלו לא עשו מ"ט, אלא טכניקות שונות ותמיד אני אומר שאם אתה מגיע למצבים האלו ממדיטציה שהיא לא מ"ט, לבריאות ועל הכיפק. הסברתי את מה שהסברתי בעיקר מהזווית של מחקר מדעי שנערך על מ"ט ומצבי תודעה. יכול להיות שבכל מדיטציה אחרת הדברים קורים אבל הם לא נחקרו באותה צורה ולכן אי אפשר לדעת את עומק המנוחה אליה אפשר להגיע מטכניקות אחרות (מלבד ההתרשמות הסובייקטיבית של המתנסה) בנוסף, אני בא מרקע מדעי עם הבנה מסוימת בפיזיולוגיה וזה נראה לי חשוב ויפה שאפשר לחקור את הקורה בפיזיולוגיה בזמן מדיטציה. כל מדיטציה שתחקר ככה תעניין אותי ותשמח אותי. העניין של כולנו הוא פיתוח התודעה וכל אחד צריך לבחור את הדרך שנראת לו. מה אתה מתכוון דברים שלא ידענו? אני לא יודע מה ידוע ומה לא לאנשים אז אני כותב מה שנראה לי חשוב כתשובות לשאלות ספציפיות. coolman אם יש לך שאלות, אשמח לענות.
 

hary_i

New member
ההודעה הייתה על מצבי תודעה

ולא על מנוחה. כל מדיטציה מביאה למנוחה זה לא ממש חשוב איזו מדיטציה. ההודעה של zoozoo7 דיברה על מצב התודעה הטרנסנדנטלי שהוא בהחלט מצב מיוחד השונה משלושת המצבים שאנחנו מכירים (עירנות שינה וחלימה) המצב הזה נקרא כך מכיוון שהוא מעבר לשלושת המצבים האחרים.
 

אינקה

New member
../images/Emo20.gif אני לא מבין את מה שאמרת

מצב התודעה הטרנסצנדנטלי שאתם מדברים עליו הוא מצב מדיטציה. כיצד הגעת למסקנה כי "כל מדיטציה מביאה למנוחה" ולאו דווקא למצב זה? אז על מה כולנו מדברים כאן לדעתך? על טכניקות שונות למנוחה? אם רוצים לנוח קונים מזרן אורטופדי וחסל. לא צריך מדיטציה ולא צריך פורום :) המנוחה אליה מגיעים המדיטציה היא פועל יוצא של המצב התודעתי בו השניות אינה מתקיימת. כאשר ההכרה שוקטת - מתקיימת גם מנוחה. המ"ט משיגה זאת בדרך אחת, טכניקות אחרות בדרך אחרת. זה הכל.
 

zoozoo7

New member
שוב

"כיצד הגעת למסקנה כי "כל מדיטציה מביאה למנוחה" ולאו דווקא למצב זה? " זה מה שאתה שואל? אני לא זוכר שכתבתי שכל מדיטציה מביאה למצב של מנוחה. העניין הוא איפה אתה מסתכל. אם אתה בודק (אובייקטיבית) מה קורה במצב של "מדיטציה" בפיזיולוגיה (כשהאדם יושב בעיניים עצומות) אז יש מנוחה עמוקה. אם אתה שואל אותו "מה קורה לך?" אז יכול להיות שעוצמת החוויה של ה"מדיטציה" תביא אותו לתאר חוויות אחרות כי חווית המנוחה חלשה בעוצמתה מהחוויה הכללית של ה"מדיטציה". ככה ששני הדברים קורים ביחד. כמו שאתה אוכל גם להיות להגיע לתחושה של שובע וגם לקבל אנרגיה. אז אדם אחד יגיד לך שהוא אוכל למען ההנאה ושלא נבלבל לו את המוח עם תהליך העיכול והאנרגיה שהגוף מקבל ממנו. אדם אחר יסביר על החשיבות של האנרגיה מהמזון עבור הקיום הפיזי ותהליך פרוק האוכל במערכת העיכול. שניהם ידברו על אותו דבר , רק מזוויות מבט שונות. כך גם עם המדיטציה. אפשר לראות אותה דרך ההתנסות בתחושת ה"מדיטציה" עצמה. זאת זווית ראיה אחת. זווית אחרת היא ניתוח הקורה בפיזיולוגיה בזמן זה. אתה יכול להתעלם מזה אם נוח לך. זה בסדר. זה לא אומר שזה לא קיים. אם זה חשוב או לא, אז לא. זה לא חשוב.אבל אותי זה מעניין. אגב, מצב של "מדיטציה" יכול להיות גם בפעילות.
 

c o o l m a n

New member
שלום תגובה

מאחר שכתבת יפה אודות מצבי תודעה דרך התשובות קצת התבלבתי וחזרתי וקראתי את הודעתך הראשונה בשנית אני מסכים אתך לחלוטין כי מדיטציה יוצרת מצב חדש השונה משלושת המצבים שהזכרת אך אין הדבר מיוחס למדיטציה טרנסנדנטלית שכן למרות שאולי אלו הן ידיעותייך חלקיות הן תבין אין לי דבר ואפילו הקטן שבקטנים נגד השיטה עצמה עקרונית אבל נערכו מחקרים הבדקו מספר אנשים בשיטות שונות ולאו דווקא מדיטציות אשר מגיעים למצב זה אינני רוצה להחיפז ולציין את השיטות מאחר וקצת שכחתי את אותם השיטות שצויינו גם שיטות מדיטציה וכן שיטות אחרות המאמר הינו מחקר מדעי רפואי שפורסם ברשת ה-bbc שהוא ירחון בעל שם עולמי לצערי אבד לי המאמר אשתדל להשיגו בימים הקרובים ולפרסמו הוא מציג דברים מדהימים על אילו איזורים פועלים במוח בזמן שינה,חלימה,מדיטציה ונכנס לפרטי פרטים בכול הרבדים האפשריים באמת מעניין אשמח להעלותו בימים הקרובים
 

zoozoo7

New member
אם תשים לב אז תראה

שאני כתבתי שגם פאקירים ויוגיסטים הראו סימנים של תודעה טרנסנדנטלית (או "מדיטציה" או הוויה טהורה או תודעה טהורה שמות שונים לאותה תופעה) והם לא תרגלו מ"ט. יש המון דרכים להגיע לזה. הדרך שלי היא מ"ט. בסופו של דבר, אף פעם אנחנו לא יכולים לדעת אם חווינו באמת תודעה טהורה ואם באמת מה שמדדו במכשירים זה אינדיקציה למצב של תודעה טהורה. פשוט כי אין לנו עם מה להשוות את זה. אבל כבר זה דיון אחר.
 

אינקה

New member
../images/Emo20.gif השאלה הייתה להארי

שכן זה מה שהוא כתב בתגובה לדבריך. אישית מה שכתבת נראה לי סביר לחלוטין. תפקידה של המנטרה הוא אכן לקשור את השונות בהכרה ודרך זו להתגבר על הגורמים המפריעים היוצרים בלבול. אז העצמי העילאי זוהר באופן ספונטאני, למרות שאין לי נסיון עם המנטרה של המ"ט ואיני יכול לשפוט אם זה אכן מה שקורה אצלכם, אלא לפי עדותך. לפיכך המנטרה אכן אכן מביאה גם למנוחה וגם למצב מדיטטיבי, במיוחד אם יש בה גם התבוננות וחקירה פנימית. אם המנטרה מתוכננת מראש כך שהיא תרגיע את מערכת העצבים וכו´, היא תהיה גם יעילה מאוד להרפייה ומנוחה, שהרי ידוע כי להברות שונות יש השפעות אחרות על התודעה. מצד שני למנטרה יש גם חיסרון - בגלל השפעתה רבה יש רבים המאבדים דווקא מסיבה זו את החוט הדק של החיפוש הרוחני. אין זו ממש ביקורת, אבל עוצמת השימוש במנטרה אכן יכולה לתת למתרגל תחושה שהוא כבר הגיע למחוז חפצו, ולא כך היא. גם בטכניקות אחרות יש "סכנות" אחות ל"התברברות" במסלול החיפוש הרוחני, כך שאל לך להרגיש שזוהי ביקורת מיוחדת כלפי המ"ט. החיסרון הוא באופן בו האגו מגיב לטכניקה ולא תמיד בטכניקה עצמה. ועכשיו שאלה: באיזה אופן גורודב משפיע על ההכרה בהאטמאן? האין סכנה להתבלבל בין נוכחותו העדינה כפי שתיארת פעם, לבין ההבחנה במהות העליונה? אבג, האם מדובר בסוואמי שיווננדה גורודב?
 

zoozoo7

New member
תשובות

לגבי גורו דב. גורו דב זה כינוי. יש הרבה מורים שנקראים גורו דב. משמעות השם "המורה האהוב או הנאצל " . לא. זה לא סוואמי שיוואננדה. לו יש אירגון משלו. לגבי המנטרה, כל עוד יש מנטרה, לא הגעת למחוז חפצך. כל עוד יש מנטרה, זה אומר שאתה עדיין חושב את המנטרה. כל עוד יש לך מחשבות, אתה לא בהוויה הטהורה. בתודעה טהורה אין מחשבות, יש רק תודעה. אני לא יודע איך גורו דב משפיע על ההכרה בהאטמן. זה גדול עלי.
 

אינקה

New member
../images/Emo20.gif הצליל השקט של המנטרה

הוא בעצם "תחושת הצליל" כאשר הצליל כבר נגמר. גם זה עדיין אינו מחוז חפץ, אך מוביל אליו. ומה עם חקירה?
 

zoozoo7

New member
תחושת הצליל נמצאת

ברבדים המעודנים מאוד של החשיבה. זאת עדיין חשיבה, אם אני מבין נכון את מה שאתה מתאר. בהוויה הטהורה אין גם תחושה של צליל. יש רק מודעות טהורה. אם יש תחושות כלשהן, זה קורה או קרוב להתנסות במודעות הטהורה או ביציאה משם. על איזו חקירה אתה מדבר?
 

אינקה

New member
../images/Emo20.gif חקירה

היא חיפוש עצמי. חיפוש כזה עולה באופ ספונטאני כאשר ההכרה מבחינה באפשרויות חלופיות לאופן הרגיל בו האדם מזהה את עצמו. בשלב מסויים נשארת רק נוכחות עדינה. האם הנוכחות הזו היא "אני"? מיהו "אני"? "מי איני"? וכו´ במצב זה כל אלו אינן בהכרח שאלות מילוליות אלא "תחושות של שאלות" המתקראות גם "התבוננות" או "חקירה". כאשר הצליל השקט קיים, עדיין קיימים יחסי נושא-מושא. החקירה היא זו שמטהרת אותם, שכן המנטרה (וכל טכניקה אחרת) אינה יכולה לעבור מעבר למפתן זה.
 

zoozoo7

New member
נכון. המנטרה לא יכולה לעבור מעבר

למפתן זה. מה שגורם למעבר לדעתי, בסופו של דבר, זה אם יש לך מזל ועברת או לא. יש עוד גורם וזה הצורך הטבעי של המינד ללכת למקומות בהם יש יותר קסם והנאה וזאת אולי המשיכה שתכניס אותנו להוויה הטהורה. לגבי החקירה שתארת: לדעתי (ויכול להיות שאני טועה. לא עשיתי זאת מעולם) כאשר אתה מכניס מחשבה, מעודנת וקלושה ככל שתהיה, אתה כבר "עולה" לרמות פחות מעודנות של חשיבה. זה נובע מעצם העובדה שעשית פעולה כלשהי. פעילות יוצרת פחות נינוחות במינד ולכן יכולה אף להרחיק אותך מהמודעות טהורה לכיוון הפחות עדין.
 

אינקה

New member
../images/Emo20.gif מעבר המפתן

זה לא רק עניין של מזל, כי אין שם אפילו מזל... מה שגורם לעבור את המפתן זו האינרצייה של התהליך. כאשר האדם שקוע כולו בהתבוננות הכוח המשתחרר זורק אותו מעבר לכך. זה מה שעושה החקירה (שכמובן גם היא נזנחת בתורה), אבל היא שונה מן המנטרה, שכן המנטרה שרירותית (מישהו נתן לך אותה) והחקירה היא פונקצייה טבעית של המודעות, שכן הניסיון לבירור זהות הוא החלק ההפוך והמשלים לנטייתה של המודעות להיכבל בזהות. לכן החקירה עדינה יותר מן הצליל השקט של המנטרה ו"לוקחת את המתרגל" שלב נוסף "קדימה". זאת גם הסיבה שיש הטוענים (ובצדק) כי ללא שלב החקירה לא תיתכן מדיטציה אמיתית (הארה) שכן לא מתרחש בירור זהותה של המודעות כהאטמאן. מצד שני, סביר מאוד כי "חקירה" כזו מופיעה באופן ספונטאני וטבעי כאשר ההכרה צלולה מספיק. בכל זאת ניתן לחלק טכניקות מדיטציה לכאלו המכילות חקירה כחלק מובנה (ויפאסנה למשל), ולאלו אשר משאירות זאת לנטייה האישית של המתרגל.
 

dharmax

New member
סאמטה וויפאסנה

חלוקה בודהיסטית קלאסית של כל טכניקות המדיטציה, היא לסאמטה וויפאסנה. משפחת הטכניקות הראשונה, כוללת את הטכניקות המיועדות להשגת שלווה, צלילות, שליטה על המחשב ועל הגוף. מספר הטכניקות האלה לא ימנה מרוב, וזה כולל ג´אפה (=מ"ט), קונדליני יוגה, לאיה יוגה, נדה יוגה, דמיון מודרך על ריבוא צורותיו ועוד ועוד ועוד; המשפחה השניה היא משפחת הטכניקות של ההתבוננות האינטרוספקטיבית. גם שם ישנן טכניקות רבות, אולם הרבה פחות מאשר אצל הקודמת. היעד של משפחת טכניקות אלו הוא הארה. ישנן טכניקות שיש בהן את שני המוטיבים, כמו למשל ההתבוננות הפאסיבית בנשימה הטבעית (אנאפנה) שבשלב מסוים הופכת מסאמטה לויפאסנה (ע"ע למשל אננדה סוטרה, בו מספר בודהא לאננדה על כך, כתשובה לחידה שהציב לו זה) וישנן טכניקות סאמטה שעליהן להיות מושלכות, פחות או יותר, בשלב מסוים, משום שיש להן תופעות לואי שאינן מתאימות להתבוננות. אחת הטכניקות הללו, אליבא דמורים בודהיסטים מסוימים, היא הג´אפה. במאמר מוסגר אוסיף כי בנוסף לנ"ל, אגב, ישנן טכניקות/גישות/אורחות חיים/תנאים-מקדימים שהן הכרחיות, או שמאוד תורמות לתרגול גופו, כמו למשל גורו-יוגה, בהקטי-יוגה, האטה יוגה, תרגולים טנטאריים (על פי הצורך!!)וכמובן - אורח חיים מוסרי ונאות. ומה הבעיה בג´אפה, לפי אותם מורים? הבעיה היא, שחזרה על מנטרה, יוצרת ויברציות חזקות, שמושכות את מוקד הריכוז *אליהן*, במקום לתבניות, הסמסקרות, הוסנות, הדהרמות, "המציאות כפי שהיא", שאמורות להיות מושא ההתבוננות בויפאסנה. כלומר - נוצרת קהות שהיא קריטית. גם ביוגה סוטרה נאמר במפורש, שסילוקה של "אי-הידיעה" הוא על ידי התבוננות. יחד עם זאת, מדי פעם, כדי להשיג במהירות גבוהה יעדים ארציים, כשההכרה סוערת מדי, או כשרוצים להשפיע על הגוף/נפש בצורה מסוימת, שימוש מושכל בג´אפה (כמו גם בטכניקות אקטיביות אחרות) יכול להיות בהחלט במקום. ברכות אום
 
למעלה