האם המאמר הזה ליבוביציאני דיו?

10moshe

New member
אני חותם!

אבל לא נראה לי שליבוביץ היה מסכים לתכנית כזו.
 

י ו ר ם 7

New member
באם אנו דנים

בחינוך , לאור ההגות של המרן ,על רבדיה הענפים והבלתי מתפשרים הרי אנו פה מקבלים פרשנות נפסדת שמזכירה את חזון אחרית הימים .וכותב לנו המחנך מיכאל אוחנה בספרו המרשים 'ישעיהו ליבוביץ:מהגות לחינוך' בעמוד 79: על התנהגות שגרמה לתקלה גדולה בפרשת קיביה ועל ערכיו של האדם שהם חולין ולא קדושים.
 

u m h

Member
אתה אולי יודע,

שפתרונות מהסוג הנ"ל שרבים מייחלים אליהם הינם במידה רבה אינם ישימים משתי סיבות עקריות. א) אנו, המוני העם איננו רואים את התמונה המדינית/בטחונית המלאה שבה נתונה מדינת ישראל.אנו ניזונים מהתקשורת. רק מי שעומד בראש המדינה אמור לדעת את התמונה המלאה הזו ובעזרת יועצים לנתח את המצב ועל פי כך לפעול. לדוגמה, נניח שיש על הפרק עסקה לשחרור שבויים, האם הפעולות המוצעות לעיל עלולות לשבש את קידום העסקה ? אין זה תפקיד קל לשקלל את כל האספקטים ובנוסף לתבונה רבה צריך כאן גם מזל ( ראה הפצצת הכור העירקי בימי בגין, ומה היה אילו היתה הפעולה נכשלת ). ב) בסופו של יום מי שבאמת מנהל את המדינה הוא בוש, ואם הוא לא יתן הסכמה - קשה להאמין שישראל תבצע פעולה צבאית מתוכננת מראש על כל פרטיה ודיקדוקיה. כבר עדיף לדעתי לפעול "כאילו" מהבטן ובעוצמה רבה ( כמוצע ) ונכון הוא שאם רק אפשר - יש להכות מיד. ובכל האמור לעיל לא באתי ללמד סניגוריה על ראש הממשלה אולמרט שמעורר בי דחיה, שמיוחסים לו מעשי שחיתות והנחשב לגרוע מכל קודמיו.
 

י ו ר ם 7

New member
אני לא אחד מהעם.

אני שליח ואני לא מחפש כבוד אלא מנסה לחנך.בהומור אני שליח של המרן אבל למעשה אני שליח של עצמי והאמצעים שיש ברשותי דלים מאד. הטענה שלי שאפשר בלי מכה ומשום מה אני כמעט תמיד רואה את המכות שאותם מקבלי ההחלטות הרביצו בעבר לחלש.החכמה היא לתת מכה לחזק ואלה ששם מאד חלשים. בהקשר לבוש מוחו לא משחק תפקיד רציני במקבץ השטויות של המנהיגים הדלים.
 

u m h

Member
א) מה זאת אומרת שאינך אחד מהעם ?

ב) ממשלות ישראל נוקטות מדיניות של איפוק רב ( לעתים, על גבי סיבלם של האזרחים ) ושיטה מתונה זו לא הוכיחה את עצמה 60 שנה. ג) אין מכים לא את החלש ולא את החזק. יש לעתים להכות את הרע וכל זאת כדי למגר אותו. ג) אם אתה בעד חינוך, אז וודאי ידוע לך שיש במסגרת חינוכית גם מקום למכה כנאמר במקורותינו " חוסך שבטו שונא בנו " . אשר להכאת האוייב, אין כמובן להבין מכאן שכל הכאה לגיטימית. מדובר במקרה של הגנה מפני איום בנפש או כפעולת תגמול או הרתעה בעקבות פגיעה או איום בנפש.
 

י ו ר ם 7

New member
אין נתון אובייקטיבי לדיפרנציאציה הלאומית.

תודעת הסובייקט שלך לא מבינה מה ??? ובהקשר "חוסך שבטו שונא בנו" ראה בבקשה הראי"ה קוק בחזונו על "מורים חמושים בגבורה רוחנית,שאינם צריכים למקל חובלים" ובהקשר לממשלות ישראל ושבט המכה או שבט המוסר הרי לשנינו ,לי הלא אחד מהעם ולך האחד מהעם ולשנינו דור ה-x לשואה ,שמשהו בהתנהגות המנהיגים לא טוב.
 

10moshe

New member
עקב אכילס של תכניתו של המחבר היא

פגיעה אפשרית בילדים ונשים. אילו יכולנו לפגוע במטרות מבלי לערב הרג המוני של ילדים ונשים (אולי מודיעין וביצוע מדויקים), אני בהחלט חושב שהתכנית היא ברת ביצוע והצלחה. והסוד טמון ב-4 העקרונות שהוצגו, ובדגש על עקרון המיידיות והנוקשות. כל פעולה שביצענו באופן מיידי כתגובה על ירי מרגמות לשטחנו, כל עוד לא היו מעורבים בה הרג המוני של ילדים ונשים, לא נתקלה בשום התנגדות רצינית ומהותית מצד אומות העולם, ובכללם הקאובוי בוש.
 

אילן 777

New member
אכן כך

עקרון הפומביות בו המטרה ידועה מראש עלולה להביא לידי כך שהנבלות מעזה ידאגו למקם בה אזרחים תמימים חפים מפשע, ואז בהתעלמותנו מאפשרות זו , נהפוך לשותפים לעבירה מוסרית , ונגרום נזק רב ללא תועלת בצידו . על המטרות ומועד הפגיעה בהן להשאר חשאיים . מעבר לכך, יש מקום לתוכנית כזו שהדגש על נחישות, וודאות, מיידיות ונוקשות.
 

u m h

Member
יש יותר מעקב אכילס אחד.

למשל : נניח שלאויב היתה תוכנית כזו נגדנו ואתה הוא ( חלילה, כמובן ) המסומן הבא בתור. האם היית יושב בביתך וצופה בנולד לרקוד בשלווה ? האם היית מצפה אולי שמשגרי הקסאמים האימפרוביזטורים ירימו לך טלפון לפני הירי כדי לעדכן אותך ולהזהירך ? ועוד : בעל המאמר דבר על פומביות ובתגובה שלך לא לקחת בחשבון שהקאובוי בוש ויתר העולם שידע ויכיר את תוכנית הפעולה הישראלית מן הסתם לא יסכימו לאפשר קיום תוכנית מראש, מה שהיה גורר ביטול התוכנית וזה כמובן לא יתרום למאצ'ואיזם הישראלי שלנו. ועוד : לא רק פגיעה בנשים וילדים נוראה. גם פגיעה בזקנים וסתם עוברי אורח מזדמנים שבכל הגילאים ומכל המינים - חאראם גם עליהם , לא ? ואיך אפשר למנוע זאת ? ואל תשכח שבעל המאמר דיבר בכלל על פגיעה ברכוש, מוסדות ובתים ( בתנאי שלא מפספסים כמובן ) ויש להניח, כפי שציינת, שלא קל לשמור על "טוהר התגובה" כנדרש. ועוד : כמוך גם אני סבור שיש להגיב מיד ובנוקשות ( יחסית ). אבל שוב אני חוזר ומציג בפניך תסריט שבו תגובה מידית יכולה שלא להיות נכונה בסיטואציה פוליטית ו/או בטחונית מסוימת. או אז צריך יהיה להשתהות - אז מה עשינו בזה שהכרזנו קבל עם ועדה על תוכנית מראש ? ואולי ידאג הצד השני שכל הזמן תהיה איזו סיטואציה פוליטית/בטחונית שכזו on line ? גם ליבוביץ לא יכול היה לתת מענה פוזיטיבי כנגד פעולות גרילה טרוריסטיות רנדומאליות כאלה. הוא תמיד דבר על מה יש שלא לעשות : לא לשלוט על עם אחר, לא להשאר בשטחים, לא להתגייס לצבא הכיבוש - אז מה כן ?? לא אחת טענו נגדו שמעולם לא ישב על כס הרשות המבצעת ומכורסת הסלון קל לתת עצות. הוא אשר אמרתי. המשימה קשה ביותר. ולנו - הניזונים מהתקשורת ואיננו רואים את תמונת המצב הכוללת לא נותר אלא לבחור את מי שבעיננו הוא הטוב ביותר למלא את התפקיד בשמנו ובעבורנו.
 

10moshe

New member
לא הייתי יושב בביתי וצופה ב"נולד לרקוד"

כי אני פשוט לא אוהב את התכנית הזו
(אני יותר בקטע של "נולד לשיר" "נולד לגריז" וכיוצא בהללו...). אני מסכים עם אילן לגבי אי פרסום המטרות. צריך להצהיר על כך בכלליות ולא לפרט נ.צ. פרסום התכנית מראש בצורה נבונה, דיפלומטית וחלקלקה (אתה יודע, כל אותן ביטויים השאובים מעולם "הפוליטיקלי קורקט" עם דגש על מירב המאמץ מצידנו שלא לפגוע בחפים מפשע (כאילו), לא תעורר תגובות כאלה שימנעו אותן מראש. לגבי אורחים מזדמנים, הרשה לי לעדכן אותך (מידיעה), שבכל פעם שאתה שומע על "סיכול ממוקד", המיקוד הוא ממש עניין יחסי. כמעט בכל פעולה כזו נהרגים בין 1 ל-2 אנשים חפים מפשע ואין לזה שום אפקט שלילי (שוב, כל עוד לא מדובר על הרג המוני של ילדים נשים וגם זקנים). אין שום סיטואציה בעולם, שבה מדינה ריבונית לא יכולה וחייבת להגיב באופן מיידי על ירי טילים לעבר עריה. אני מסכים שבעקבות התקדים החמור שיצרנו, שעד היום הגבנו במקרים בודדים בלבד, והראנו לכל העולם שאנו מסכימים לספוג מאות רקטות ולא להגיב, קשה מאד יהיה להפוך את הקערה על פיה, ואולי צריך להמתין ל"הזדמנות" כזו (אני אומר בצער רב מאד!!!! כאשר יהרגו אזרחים מהקאסמים האלה). לגבי הסיפא, אני מסכים, אבל כשאני יודע כמה פוליטיקה מתועבת מעורבת בקבלת ההחלטות...
 

davidmaur

New member
האם ליבוביציאניות היא קנה מדה לאמת?

לעניננו, לעניות דעתי אני לא חושב שהפתרון לאלימות היא עוד יותר אלימות. כל הפגזים שבעולם וכל תוכניות המגירה ובנקי מטרות למיניהן לעולם לא יפתרו את בעיית האלימות של עזה. מה שמתדלק את האלימות זה העובדה שכל יום מתווספות משפחות שנוטשות את שדרות ואת יישובי עוטף עזה. שבכל יום אנו שומעים תושבי שדרות המביעים את ייאושם לעיני המצלמות ומבטאים את אי כושר העמידה שלהם מול הקאסמים.(עיין סקר שהתפרסם בסוף השבוע שעבר בו צוין ש64 אחוז מתושבי שדרות מעונינים לנטוש את העיר) זה מה שעודד את אויבינו להמשיך בשיגור הרקטות. אמונה איתנה ינצח בסופו של דבר את חוסר אמונה ואובדן הבטחון גם עם מנה גדושה סכולים ממוקדים ופגיעות ברכוש מידיות. אני לא יודע מה היה אומר לייבוביץ' על זה, אבל אני בטוח שהוא היה מסכים אתי שאין דבר העומד בפני הרצון (במיוחד כאשר הוא מונע מאמונה חסרת פשרות)
 

davidmaur

New member
אני לא מציע פתרון אלא מציג בעיה

שכנראה לא תפתר במהרה. אמונה היא ענין של הכרעה אישית ולא פתרון מערכתי שמתקבל במשרד ראש הממשלה או בלשכת הרמטכ"ל. לגבי קנה מדה לאמת אני מעדיף כרגע לא לענות ולשמור על זכות השתיקה
 

אילן 777

New member
זכותך במקומה עומדת, ואני מכבדה

אני מחכה בקוצר רוח לרגע שתחליט לשתף אותנו באשר לסוגיה שאתה כרגע מעדיף לא לעסוק בה. דרך אגב , הציטוט שהבאת "אין דבר העומד בפני הרצון" יש ליחסו לכל אדם באשר הוא ( כולל העזתים) , ולטעמי,הוא תנאי הכרחי אך לא מספיק לפתרון. ואם תאמר לנו יש אמונה , אז יש ליחס גם זאת לאויבנו , גם כאן זהו תנאי הכרחי אך לא מספיק לפתרון. זה לא חדש שמדובר בסכסוך מורכב מאוד לא רק מנקודת המבט ישראלית פלשתינית אלא בעיקר בגלל רבוי המדינות והאינטרסים הכלל עולמיים המעורבים באזורנו. גם אם נצליח בהקזת דמנו להנמיך את הלהבות, תמיד יקום מישהו או גורם כלשהו ש"ידאג" להחזירן למצבן ה"טבעי" . לטעמי, הכדור מזמן לא בידיים שלנו ולא של הערבים, ואני בספק אם הוא בידיו של "שאר העולם" . הגרוע מכל, שאנו ממשיכים לשחק ב"כאילו" , מעין רמייה עצמית, ואני מפחד מהרגע ( אולי הוא כבר כאן) , שבאמת ובתמים נאמין שאנו שולטים במצב . אם תגיע לכאן "הפצצה האירנית" אף וועדה לא תקים אותנו מהקרשים. למען כולנו, אני כל כך מקווה שאני טועה..............
 

davidmaur

New member
אמונה היא הנשק המרתיע ביותר

אני לא אמרתי שלכולנו יש אמונה כולל העזתים. טענתי היא שלהם יש אמונה ולנו יש פחד כמו שמסתבר מדבריך האחרונים.מי שיש לו אמונה אינו חושש לא מהקסאמים ולא מהפצצה האירנית אלא מוכן למסור את נפשו. מסירות הנפש שכל כך אפיינה את העם היהודי במשך אלפיים שנות גלות וכל כך חסרה לנו כאשר יש לנו מדינה וצבא מהחזקים בעולם. לא אמרתי שהאמונה היא פתרון לסכסוך אלא היא מעמידה אותנו על פני המים הסוערים והיא הנשק המרתיע ביותר את האויב.
 

u m h

Member
אבל לצערנו הרב לאמונה לבדה אין שִנַים...

ואמונתם התמימה של מליונ י יהודים במלחמת העולם השניה לא הצילה את הנצולים מהגרדום אלמלא כוחות בנות הברית ה"אלימים".
 

davidmaur

New member
אני לא חושב שמליוני יהודים מתו מתוך אמונה

תמימה. אף אחד לא שאל אותם אם הם מוכנים למסור את נפשם על קידוש ה'. הם הובלו כצאן לטבח מבלי שנדרשו לוותר על אמונתם. לקום מהקרשים אחרי השואה ולהקים מדינת יהודים , צריך אני חושב הרבה אמונה. לגבי אמצעים אלימים, אף אחד לא טען שאנו חייבים להיות מורמונים כדי להיאבק למען אמונה. צריך פה ושם מדה כזו של אלימות (עיין ערך ג'האד אסלאמי או עיין ערך מערכות כוחות בני הברית נגד גרמניה הנאצית)
 

אילן 777

New member
אני מכיר

אנשים שמסרו נפשם לאו דווקא כפונקציה של אמונתם הדתית . אמונה לכשעצמה היא אידיפרנטית , בדיוק כמו ערכים . לעיתים אמונה חזקה מדי יכולה לטשטש את התבונה ( ראה ערך מחדל מלחמת יום הכיפורים 1973 ) . מן הראוי שלאמונה תתלווה באופן קבוע עירנות, זהירות ו"ראיית הנולד" . מסירת הנפש ( להבדיל ממסירות נפש) , אינה דבר שכיח , והיא שם נרדף לאצילות עילאית , הקרבה וגבורה לכן היא הופכת למיתוס . אתה אומר שלעזתים יש אמונה ולנו יש פחד, וכן אתה אומר שהאמונה היא הנשק המרתיע ביותר , אני אומר שגם אם לנו תהיה אמונה עדיין ההרתעה תהייה דו צדדית , ובמקרה הטוב לא יהיה שלום , אך גם לא תהיה מלחמה כוללת . האפשרות הקרובה ביותר למצב כזה היא, שהקזת הדם בלחימה בגבולותינו תמשך בבחינת "מלחמת התשה" , והאפשרות הרחוקה עד מאוד היא, שיוכשרו תנאים לשלום כולל . אגב , מה דעתך על "מוסר נפשו באוהלה של תורה" כנגד, או שלא כנגד מוסר נפשו על הגנת המדינה ואזרחיה ?
 
למעלה