האדם נולד עם טבע רע. או טוב...?

לגבי המזל טוב

כשחז"ל משתמשים במילה מזל הם אינם מתכוונים במובן בו אנו משתמשים. לא למפת המזלות הם מתכונים. בהזמנות לחתונה כותבים עב"ג שפירושו בת גילו, הסבירו כי מקור הביטוי בגמרא שם משמעותו מוסברת כ"בת מזלו" איני מבינה את הדברים לעומקם אך למדתי מיזה שלחז"ל משמעות אחרת למזל.
 

choir

New member
סיכום

האדם נולד אם תכונות, לא טובות ולא רעות (תכונה היא לא טוב או רע). האדם צריך להפנות את התכונות לצד הטוב. האדם נולד אם יצר רע, בלי יצר טוב, ולכן זה מה שמוביל אותו. רע זה לא תכונה. תכונה יכולה להיות רעה.
 

izzyr

New member
בהגות של מדעי המדינה...

תומס הובס (בספרו הלוויתן) טוען כי האדם רע מטבעו. ג'ון לוק טוען כי האדם טוב מטבעו, אך ישנם בודדים אשר הם רעים. ז'אן ז'אק רוסו טוען, כי האדם טוב מטבעו אך בגלל חוסר באמצעי מחיה הוא הופך לרע על מנת לשרוד. על כן תומס הובס היה מלוכני ומאין בשלטון חזק מאוד, הרי השלטון נוצר כי אנו רעים וחייבים לשלוט אלינו חזק. ג'ון לוק הוא אחד מאבי הליברליזם המודרני, על פי גרסתו המדינה נוצרה רק על מנת לשלוט על אותם בודדים אשר הם רעים. על כן לא צריך שלטון חזק המצערבב בחיי האוכלוסיה. רוסו הוא אחד מאבי השיטה הסוציליסטי, הרי לטענתו אם לכולם יהיה בסיס של ביטחון כלכלי, אזי הם לא יהיו רעים. אני אישית ליברל כך שאני חושב שאנו טובים מטבענו, אך יש ביננו גם אנשים רעים.
 
עדין לא ראיתי תינוק עם כונות זדון..

בנפש האדם יש מכלול מידות, שכולם ניבראו להיטיב עם הסובב.. אבל כיון שאלהים רצה שהיה חופש בחירה ביד אדם, אז הוא נתן בו את האפשרות לסור מדרך הטוב,וללכת בדרך... וכיון שכך, הרוב הולך אחרי החינוך שאדם גדל בו... שאז הוא מנוט את עצמו לטוב או למוטב... ובכלל, גם לסביבה שאדם גדל, וגם לתכונות אופיו ישנה השפעה על היתנהגותו... בהצלחה.
 
למעלה