האדם נולד עם טבע רע. או טוב...?

תקוניסט

New member
האדם נולד עם טבע רע. או טוב...?

האם האדם נולד עם טבע מסויים והוא משתנה לפי החברה/המשפחה ? או שהוא נולד עם טבע טוב או רע ?
 

choir

New member
לכן

נקרא היצר הרע מלך זקן וכסיל כי הוא נולד 13 שנה קודם יצר הטוב.
 
פירוש הפסוק הוא אחר עי` רש"י.

לבד מזאת, הפירוש אינו דוקא על מדות האדם כי אם על טבעו החומרי המושכו לעוה"ז. ברור שיש אנשים טובים ורעים, וזה מלידה. אין להטיל ספק בכך. יש אדם בב"ב שמפורסם שהחזו"א אמר עליו שיש לו חסרון שאין לו טפת גאוה. לפי מה שאנו רואים, אותו אדם מושלם גם בשאר המדות. זוהי מעלה מלידה אך אם אדם אינו עובד על עצמו ונמשך אחר יצרו הרע-המשיכה החומרית מדותיו הטובות תתקלקלנה. לבד מזאת סביבה קלוקלת עלולה להרוס אף היא את מתנות השמים. מצד שני גם אדם שנולד עם טבע רע יכול לשנותו ע"י עבודה עצמית או בהשפעת חברה טובה.
 
אדם נולד בלי טבע

אדם נולד ללא טבע, כמו פלסטלינה שהיא לא רכה ולא קשה. מה שהוא רואה מהסביבה, זה מה שהוא קולט וככה הוא נהיה.
 
לא בידיוק

יש דברים שהם תורשה. בעיקרון אדם פרא יולד ואפשר לנסות להראות לו את הדרך כשהוא קטן
 

כישרוני

New member
כתוב אלוקים ברא את האדם ישר והמה

חישבו חשבונות רבים. וכתוב ברמב"ם שטבעו של האדם שנמשך אחרי דעת הבריות.
 

רחלה7878

New member
מהפסיכולוגיה...

כתוב בספרי הפסיכולוגיה וכן, במכתב אליהו של הרב דסלר(אם זכור לי) ששלושה דברים הם אילו שנתנו, הדביקו לאדם את אופיו והאופן איך הוא חי והם: א. טבע- תורשה, גנים. עם מה שהאדם נולד.... ב. חברה- הסביבה בה הוא נמצא כגון: משפחה, חברים בין שליליים ובין חיוביים. ג. רצון- מה שהאדם מחליט, רצונותיו האישיים. מה הגורם לטבע האדם, טבע, חברה או רצון?! אז התשובה היא "הרצון" האדם יכול להחליט מרצונו לאיזה חברה להשתייך לחיובית או לשלילית. האדם יכול לעבוד על מידותיו ואפילו אם הם מידות רעות להופכן לטובות (וכך כתוב בשערי תשובה בפרק ג' שער הבושה)והרצון זה הקובע. אז מה אתם החלטתם?!
 
יש בNRG יהדות, כתבה בנושא..

על שיטת הגר"א בנושא יצר טוב-ויצר הרע, מאת הרב יעקב עדס...
 
אני נותנת המון אמון בבני האדם!

לדעתי רובם ככולם נולדים עם טובים ונשארים טובים. הם פוגעים באחרים ועושים שטויות מתוך חוסר מחשבה וידע. אבל יש עם מי לדבר! יחד עם זאת יש רעים אבל הם ממש יחידים אני מכירה רק 1 כזה מתוך...
 

גלית99

New member
דעתי הקטנה:

האדם מורכב מהרבה תכונות אופי. זה לא הולך רע או טוב שחור או לבן! תכונות האופי נשפעות מהמזל ומכוכבי הלכת בשעת לידתו. אין כזה דבר רע. כל תכונה יכולה להיות מנותבת לטוב. (ואורחות צדיקים מדגים בהרחבה ובצורה נפלאה את המדידה הנכונה שצריכה להיות לכל מידה) חוץ מזה, האדם כמו כל בעל חי מושפע מסביבתו ממקום מגוריו ומהאנשים הסובבים אותו. וגם כאן יש אלו היותר מושפעים ויש שפחות. (מה שבטוח שיש מושג כזה של אדם שנולד עם טבע אגואיסט שדואג רק לעצמו ולאדם כזה יהיה קשה מאד לתת לסובבים אותו (אם לזה אתה קורא טוב) ויש את האלטרואיסט שנולד כדי לעזור לזולת. זה איש מלא אמפתיה ורצון כנה לעזור וממילא אדם שנולד כזה קל יהיה לו הרבה יותר "להיות טוב" כהגדרתך, מאשר לאגואיסט.)
 
הערותי...

1. עמ"י אינו מושפע מהמזלות אלא ישירות ע"י הקב"ה, מה שאין כן שאר אומות העולם שהם כמו שכתבת. 2. בעלי חיים לא מושפעים מסביבתם אלא פועלים עפ"י אנסטיקטים המוטבעים בהם. הם צפויים לחלוטין וזהו מותר האדם: 3. לאדם יכולת לבחור מה לעשות עם תכונותיו ולכן התכונה עצמה אינה טובה או רעה. כמו אגואיסטיות וגם כעס, יש להן גם שימוש חיובי!
 

תקוניסט

New member
הערה לגבי סעיף 1

זה לא שלעם ישראל אין מזלות. אלא שהם יכולים לשנות המזל...
 

גלית99

New member
"מזל טוב" יצא לך להשתמש בצמד הזה?

אם עמ"י אינו מושפע מהמזלות אז בעצם שתי המילים הללו מיותרות לחלוטין! אלא שבא המעשה עם ר אלעזר בן פדת (נדמה לי שהיה זה הוא) בקיצור היה עני מרוד והלך לעשות הקזת דם והיה חייב לאכול משהו כדי להתחזק והדבר היחיד שהיה לו זה שן של שום. אכל אותה והתעלף. ראו אותו תלמידיו כשהוא בוכה ולאחריו צוחק וניצוץ במצחו. אח"כ שאלוהו לפשר הבכי והצחוק וענה להם שעלה לעולם הבא וביקש מהקב"ה שיוציא אותו מהעוני הכבד. ענה לו הבורא שבשביל כזה דבר צריך הוא להפוך את העולם לתוהו ובוהו כדי שאולי בפעם הבאה הוא יוולד במזל של עשירות וגם זה לא בטוח. יש סודות עמוקים במעשה הזה וודאי שאין להרהר אחר מעשיו הקב"ה חלילה. אבל הפשט שבדברים מוכיח לנו כי מזל יש. וכמובן שע"י תפילה ניתן לשנותו ויתכן כי אם היה מתחנן ר אלעזר, היה מצליח לשנות את הגזרה. אבל אנחנו לא מתיימרים להבין עומק מחשבות גדולים. אגב אם התורה הזכירה איצטגננים משמע שיש דברים בעלמא דשמיא וכוכביא. לגבי החיות בהמשך
 

גלית99

New member
ולגבי החיות,

צודקת. החיות מולכות עפ"י אינסטיקטים. אך אם כן איך את מסבירה את המשפט "קוף אחרי בן אדם"? לא תגידי שגם זה אינסטיקט נכון? ולגבי ג. צודקת. הוא שאמרתי. אין תכונה רעה או טובה. רק שיש כאלה שיצטרכו לפעמים ללכת נגד טבעם היות והוא נוגד את עצם פעולה חיובית מסוימת. (דוגמא הכי קטנה: עקשן שחייב לוותר) אז אמרתי שמטבע הדברים יהיה אחד שיהיה לו קשה ויהיה אחד שיהיה לו קל. (להפוך כל מידה לחיובית) אבל מה שבטוח שעם קצת כח ורצון כל אחד יוכל! והדבר המדהים והמזכך ביותר או להצליח לעבוד על המידות! מי יתן ונזכה...
 
המשמעות של קוף אחרי בן אדם זה כמו

המשמעות של לב שבור. את זוכרת יותר טוב ממני, איך קראו לזה? מטפאורה, השאלה... הרי הלב לא נשבר.... גם הקוף לא מחקה, הוא סה"כ חיה קצת יותר חכמה עם שכל טיפה יותר מפותח...
 

גלית99

New member
חיה חכמה+ אינסטיקטים בלבד?

אם כן במה הועילה לה החכמה? אגב דווקא כאן אין השאלה. זה ממש לא משפט מטפוארי. משא"כ הלב השבור,,,
 
את מבינה שכשאומרים

על חיה חכמה אין הכונה לחוכמה אנושית, קוף "עושה אחרי בן אדם" רק בספרים ובסרטים!!! כנ"ל תוכי מדבר- אין זו אותה יכולת הדיבור של ב"א המשלבת יכולת פיזית להפקת קולות ויכולת שיכלית לשלב ולשכלל אלא יכולת פיזית בלבד קצת יותר משוכללת משל שאר בעה"ח. רוצה הסבר מדעי יותר לגבי מותר האדם מהבהמה?
 
ודאי שיש כוכבים ומזלות ואיצטגנינים

והקב"ה מנהל את העולם דרכם, ראיתי ברש"י ואיני זוכרת בדיוק את המקור זה מדברים שהכוכבים והמזלות נבראו כדי להטעות בהם את הגויים ולתת אפשרות למי שרוצה לטעות לעשות זאת ולראות בהם את מושלי העולם. הגויים מונהגים ישירות ע"י כוכבים ומזלות ולכן כל המפות לידה, התחזיות, וכו` אוחזים בהם אך עמ"י שהוא מעל המזלות ומונהג ישירות ע"י הקב"ה ולא ע"י שליח אין בזה כלום לגביו או יותר נכון- יש בזה אך זה ניתן לשינוי כל הזמן, כמו בדם שראו אצטגנני מצרים במזל של מ"ר. באמת היה דם כמו שהם אמרו אך הוא שינה זאת למילה.
 
למעלה