דת .

ניסיון להציג כיוון מחשבה אחר.

אי אפשר לומר שאני מאמינה גדולה, בטח שלא דתייה, אבל בפילוסופיה כמו בפילוסופיה - צריך לדעת להציג גם את הצד השני. למה, בדיוק, המדע נראה לך יותר הגיוני? אני מניחה שגדלת בבית חילוני ובסביבה חילונית, כשהחיבור הישיר היחיד שלך לדת היו שיעורי התנ"ך בבית הספר. (אם ההנחה לא נכונה, סליחה) לכן אני מבקשת ממך לנקות את ראשך לחלוטין מכל מה שלמדת ותחשבי מה ההיגיון במפץ הגדול? לפני מאות מיליוני שנים כל היקום וכל הקיום היה כדור מיקרוסקופי של אנרגיה טהורה וצפופה מאוד ששטה בתוך שום דבר שיום אחד התפוצץ ויצר הכל. או לחלופין, שישנה ישות כלשהי שאחראית על הבריאה. תאמרי שלמפץ יש יותר הוכחות, אבל האם את, כאדם, ראית פעם את ההוכחות האלה? לא. את קראת עליהם בספרים והסבירו לך עליהם בטלוויזיה ובשיעורים בבית הספר, חינכו אותך מנקודת הנחה שהם נכונים כי "כל המדענים החשובים אומרים ככה". תחליפי את המילה מדענים ברבנים, בבקשה. לגבי הלכפות על עצמך חוקים - זאת לא כפיה, זאת אמונה. בשביל אדם דתי, החוקים האלו הם אמת בדיוק כמו שבשבילנו כוח המשיכה הוא אמת. את כופה על עצמך שלא לקפוץ מצוקים? (הקצנה, כמובן)
 
טעות בדבריך

אני לא חושב שצריך לעשות הקבלה כי נכון שבמידה מסויימת לא הוכח נכונותו של המפץ הגדול אבל לא מדובר פה על אם זה יכול להיות נכון אז אולי גם זה יכול להיות נכון , אלא על האם דווקא הסיפור הדתי הוא הנכון בלי הקבלות לתאוריות אחרות.
 
איך אפשר להחליט שמשהו הוא נכון,

בלי לבדוק את האפשוריות האחרות? הבאתי את המפץ הגדול כדוגמה, באותה המידה יכולתי לדבר על האטומים, החיידקים, או כל דבר אחר שאנחנו לא יכולים לדעת את נוכחותו בלי עצת המדענים.
 
ההוכחה שלך בנויה

מ"שלילת" הנכונות של תאוריות אחרות אך השלילה שלהן לא מקנה לתאוריה הדתית נכונות .
 
כוונתי לא הייתי להוכיח את נכונות הדת,

אלא להוכיח את היגיון המחשבה הדתית הנפוצה (מה שאומר - לא הרבנים, אלא המאמינים ה"רגילים") על ידי השוואתו להיגיון המחשבה המדעית של האדם החילוני הממוצע.
 
הבעיה היא

שהמדע מספק תשובות הרבה יותר מנומקות וראיות מוצקות להרבה משאלות הבריאה וכו' בגלל שאני מאמין שאינך דוקטור לפיזיקה לא תוכלי לבטל את משמעות גלי הרדיו שהתגלו כמקור לאנרגיה ראשונית וכו' . הדת מציעה אמונה אשר הבסיס שלה הוא לא עובדתי נקודה . המדע לעומת זאת לעולם לא "אמר" שהוא צודק בכל (כאשר ישנה אסכולות אשר מנוגדות בתאוריות ובהוכחות ) לעומת זאת , אין אפילו הוכחה או ראיה אחת מוצקה אלא הנתמכת באומונה האלוהית עצמה .
 
נכון ולא נכון

עד כמה שזה לא משנה לי נכונות המפץ הגדול אני מבטיח לך שהבדיקה של הנכונות שלו היתה הרבה יותר קפדנית מהבדיקה של ההנחה הדתית . היו הרבה תגליות ומויקיפדיה -האישוש , הוכחות מוצקות תורמות . אני מבטיח לך שלא משנה מה יתגלה נכון בסופו של דבר (לפי הוכחות וראיות) הדת שאני בטוח שניסו להוכיח אותה בדרך רציונלית נמצאו הרבה פרדוקסים וכו'.
 

asmati

New member
אני מסכים איתך שהמפץ הוא הגיוני פי אלף

אבל כשמה כן היא, תיאוריית המפץ הגדל היא בסך הכל תיאוריה. רעיון שחשבו עליו וע"פ מצאו תופעות פזיקליות שמאששות את הרעיון. בשנות ה70 סטיבן הוקינג חשב על תאוריה מסויימת(משהו שקשור לחורים שחורים). ומצא לה הוכחות שמאששות את התיאוריה. בשנות ה-90 הוא עצמו מצא דרך להפריך אותה. ובנוסף העלה תיאוריה נוספת לגבי זה.
 

yaelhr

New member
זה כל היופי :)

אדם אחד ישמע למדענים, בעוד שאדם אחד ישמע לרבנים. אז לא, אי אפשר לדעת, ופה בדיוק נכנסת האמונה.
 

PoisonSnowFlake

New member
טעות בידייך -

אני דווקא גדלתי בבית מסורתי מאוד, עם הורים שמכבדים את התנ"ך וחינכו אותנו לעשות בדיוק אותו הדבר. כשגדלתי כבר הבנתי שזה לא בשבילי, ושאני לא יכולה לבסס את כל החיים שלי על דברים שמישהו כתב לפני 5000 שנה . מבחינתי, התנ"ך היה ותמיד יהיה המקור לשאלות שבני האדם עוד אל מצאו תשובה עליהם. מרגע שהם כן מוצאים תשובה, הכתוב בתורה הופך להיות מופרך לחלוטין ואנשים פוקחים את עיניהם. עובדה שדווקא במאה ה19 הייתה התרחקות כללית מהדת בגלל התפתחות המדע. אנשים התחילו לחשוב ולהבין שיש משהו מעבר לאמונה, שיש תשובות אחרות לעולם הזה ולמה שבתוכו, ולכן הפסיקו להאמין . ועכשיו - מה נראה לך יותר הגיוני ? להאמין שאיזו ישות לא מוגדרת בראה את כל העולם, לכל חלקיקיו (ואני מתכוונת לכל המערכות בגוף שלנו, שפועלות בהרמוניה מושלמת, ולכל החיידקים והבע"ח המגוונים) בשבעה ימים, או להאמין בתיאוריית המפץ, שלה, בניגוד לתיאוריית התורה, טורחים גם להסביר למה היא ההגיונית יותר . אז כן, המדענים משכנעים אותי יותר מהרבנים, כי בניגוד לרבנים, הם גם עושים מחקר ומביאים הוכחות ותיאוריות שניתן להתקשר אליהם, בעוד שהרבנים מתרצים כל טיים לופ בתירוץ אחר חסר בסיס .
 

Snow fairy

New member
דעתי

הדת התחילה כפיתרון קל לאנשים להבין דברים שלא מובנים להם, עם השנים התחיל להתפתח המדע ואנשים התחילו לפקפק בקיום האלוהים ולאחר מכן גם הוכחו דברים כמו המפץ הגדול, והאנשים שעדיין מאמינים באלוהים עושים את זה מתוך בורות וסירוב להתקדם הלאה ולהבין את ההסברים ההגיוניים לדברים... אני לא מאמינה באלוהים אפילו לא טיפה, אבל בכל זאת אני לא מחשיבה את עצמי ממש אתאיסטית, כי אני מאמינה שמה שמשייך אותך לדת היא המסורת, וגם אם כבר לא מאמינים באלוהים או בסיפורים של החגים, זה רק מקרב את המשפחה ומשמח ולא פוגע בשום אופן לחגוג את החגים. אפילו הדלקת נרות זה מרגש ונחמד לפעמים. אבל אני בחיים לא אחשוב על ללכת לא צנוע בגלל אלוהים או לא להשתמש בחשמל בשבת חס וחלילה וגם אני אוכלת בשר וחלב בכיף שלי, פשוט כי זה נראה לי טמטום טהור לבזבז את החיים שלך בלחשוב יותר מדי ולהיות מוגבל בחוקים חסרי בסיס כשאתה חי רק פעם אחת וגם ככה החיים עוברים יותר מדי מהר...
 

kaenar

New member
אני חושבת

שכדי לדעת אם הדת היהודית היא נכונה, את צריכה לשאול את עצמך: האם אני מאושרת? אנשים רבים שאלו את זה מתישהו בחייהם והגיעו למסקנה שלא, שהם חיים בריקנות, והרגישו שמשהו חסר. הרי הם מבלים, נהנים, ובכל זאת- לא מאושרים. אנשים רבים חזרו בתשובה בעקבות עניין זה, חלק טסו להודו למצוא את מקומם, לחפש משמעות וליצוק תוכן לחייהם. רוב האנשים שחזרו מהודו חזרו גם בתשובה, הם נסעו כל כך רחוק כדי למלא חלל ריק, ובעצם כאן, בישראל, היה להם כל מה שנחוץ להם כדי למצוא את האמת. ואת זה לא אני אמרתי, אמר זאת הדלאי למה הידוע, שהוא בכלל לא יהודי. הגיעו אליו יהודים רבים, והוא שלח אותם בחזרה לישראל, ואמר להם שיש להם מזל שהם יהודים. את יכולה לשאול את עצמך שאלה זו, ולנסות למצוא את האושר. הרי האם אדם הוא רק גוש בשר מהלך, או שהוא מימד גבוה יותר? אני מאמינה ש-ה' ברא את העולם, לא סתם חזרתי בתשובה. "צירוף מקרים היא הדרך של א-לוקים להישאר אנונימי" (אלברט איינשטיין)
 
לצערך אלוהי אינשטיין לא היה האלוהים שאליו את

מתייחסת. ועד כמה שהאושר לא מוכיח את קיום האלוהים , למי איכפת אם הוא קיים או לא כל עוד האדם מלא עם עצמו והוא מאושר? (כל זאת בהנחה שלא ינסה לכפות את "האושר שלו" על אחרים)
 

kaenar

New member
איינשטיין דיבר על א-לוקים

ולא על אלילים, זה שהוא לא יהודי לא אומר שאין לו א-לוקים. אני לא מזלזלת בדתות אחרות. יש א-לוקים אחד, זה שכל אחד מאמין בו בצורה אחרת, זה משהו אחר. המשפט היה קשור לעניין. אם האדם מרגיש שהוא מאושר, אז אין לי מה להגיד לו. רק שיחשוב על זה לעומק.. לחיות בלי אמונה, במשהו בכלל, זה נורא.. אם אתה לא מאמין ב-אלוקים, אז למה אתה קם בבוקר? ברצינות, יש לך למה לחיות?
 
למעלה