דת .

PoisonSnowFlake

New member
דת .

אני רוצה לפתוח סוגיה חדשה, שהיא לדעתי אם כל הסוגיות . העניין של דת בכלל והתנ"ך בפרט . אני אישית לא מאמינה בזה, הכל נראה לי מופרך. קודם כל - כל ההשערות והעננים סביב התנ"ך עצמו - מי כתב אותו ? למה יש כל כך הרבה פערים שהרבנים מנסים להסביר בהסברים כל כך לא הגיוניים ? ולמה, למה לעזאזל אני צריכה לבסס את החיים שלי עליו? שלא תבינו אותי לא נכון, אני בהחלט מאמינה שיש שם משהו למעלה, אלוהים או מה שלא יהיה, אבל אני אמורה להאמין שהוא ברא את העולם ב7 ימים ע"י אמירה? לא יותר הגיוני להאמין למפץ ולדברים מדעיים שאשכרה make sense ? למה אני צריכה לחיות ע"פ התנך, כשעל כל פסוק מסכן יש מאות רבנים שמפרשים אותו לדברים שהוא ממש לא . איך מהפסוק של מנוחת השבת יצא שאסור להשתמש בחשמל או לנסוע במעלית ? אם אני אמורה לנוח ולהנות מהשבת כיום מנוחה, למה אני צריכה "לכפות" על עצמי לעשות דברים בצורה שונה ובהחלט קשה יותר ? כל פירוש של רב לפערי זמן בתנ"ך או למשהו שלא מסתדר טוב שם (ויש הרבה כאלה) נשמע לי כמו תירוץ עלוב כדי להשקיט את העם ולא לגרום לנטישת הדת. זה מרגיש לי כמו הונאה אחת גדולה, ובאמת שאני לא מבינה איך כל כך הרבה אנשים נמצאים סביב הדת בצורה אדוקה כל כך הרבה זמן. אז מה דעתכם ?
 

morobo

New member
דעתי

אני אתאיסט שאוהב את התורה, אני יכול לראות את החכמה שתמונה בתוכה רבל נראה לי שההסתייגות שלי ממנה נובעת גם מכמה דברים שאני לא מסכים איתם בתנ"ך והרבה פירושים של רבנים חכמים (כמו הקטע של שבת מנוחה... מנוחה זה יחסי לא? אני נח בטיול בגולן!) התורה היא תרי"ג מצוות שהם קווים מנחים לחיים טובים ואם נעשה השוואה קצת טיפשית אפשר להגיד שהתנ"ך זה כמו תוכנית של אודטה- אוסף של טיפים להפיכת החיים לטובים יותר וכמו שם גם כאן יש דברים טפשיים שספק בכלל אם הם הגיוניים בתור אטאיסט אני רואה הרבה קווי דמיון בין מצוות שכתובות בתנ"ך (לדוגמא- "לא תעמוד על דם רעיך ולא תלך רכיל בעמך" ויקרא, י"ט, ט"ז) לבין מה שאני מאמין בו... כי אני רואה את ההגיון שמאחורי זה. אבל גם בתנ"ך יש המון דברים לא אמינים לדוגמא- בריאת העולם, מגדל בבל, וכו' וכו'...אך הסיפורים האלו הם לא אלו שגורמים לי לא להאמין, אני חושב שהסיפורים האלו לא נועדו לספר רק על העבר אלא יש בהם גם מסר מסויים אני לא מתחבר למסר של כולם וגם לא לכתיבה של כולם (למשל פילגש בגבעה). אני חושב שהחוסר הגיוניות שיש בחלק מהתנ"ך הוא לא מה שצריך להוות מכשול לאמונה.
 

Terpsichore

New member
אבל יש כאלה שלא רואים שום היגיון

בכלל בתנ"ך ולא רק כמה דברים כמוך, ואין לי בעיה לתת את עצמי לדוגמה. התנ"ך בשבילי הוא פשוט סיפור שלומדים בבי"ס כי צריך, ואני לא יכולה לומר שסיפור לא מעניין- יש בו את הדברים שלו- אבל אני לא מסוגלת להאמין שזה מה שקרה באמת ושככה נוצר העולם בשבעה ימים. מצטערת. התנ"ך לא מראה שום נקודת היגיון ואני מעדיפה את המדע שהוא הרבה יותר מבוסס ומוכח ולא סיפורי אלף לילה ולילה. כי בתכלס, כשמסכתלים על התנ"ך, יש מלא, אבל מלא דברים לא מוסברים ולא הגיוניים שמסבירים אותם בדרכים צולעות שרק גורמות לך לתהות עוד יותר אם זה יכול להיות. ושום דבר כאן לא בא לפגוע בך ובאמונה שלך אז בבקשה אל תראה את זה לא נכון.
 

morobo

New member
את לא חושבת שאין הגיון ב

לא תרצח? לא תגנוב?
 

Terpsichore

New member
לא אמרתי שאין בכלל,

אמרתי שהרוב פשוט לא נשמע הגיוני בגרוש.
 

morobo

New member
למדת יהדות לעמוק שאת יכולה להגיד

שהרוב לא נשמע הגיוני בגרוש? חלק לא נשמע הגיוני, אני אפילו לא יודע כמה החלק הזה גדול.
 

Terpsichore

New member
אני מדברת על מה שאני יודעת,

לא על מה שלא. אני בחיים לא אדבר או אתווכח או שום דבר על דברים שאני לא יודעת עליהם ולא מבינה בהם.
 

Winter Sun

New member
אני מצטערת להתפרץ לדיון,אבל,

לא תרצח ותגנוב נשמעים מאוד הגיוניים - אבל מי אמר שהתנ"ך הוא זה שהמציא אותם ואלוהים הוא זה שעלה על הרעיון הזה? העובדה שרצח וגניבה הם דברים שליילים קיים הרבה שנים בכל המקומות והדתות.
 

morobo

New member
היהדות מעגנת את זה כחוק

אני מתיחס לתנ"ך עכשיו לא כאל אוסף סיפורים אלא כספר חוקים- יש בו המון הגיוניים שאני לא טוען שהם לא היו קיימים בעבר (גם כבד את אביך ואת אמך נשמע לנו נורא טריוויאלי) אבל נראה לי שבכך שזה מעוגן בתנ"ך זה נכנס לתודעה שלנו שזה באמת משהו אסור.
 

Winter Sun

New member
סליחה,יש לי מחשב בעייתי.

אני לא חושבת שהתנ"ך הכניס את זה לתודעה שלנו,עובדה שגם אנשים שחיים אורח חיים חילוני לחלוטין יודעים שזה אסור וזה עמוק בתוך התודעה שלך. אבל תחשוב על חוקים אחרים בתנ"ך - יש הרבה חוקים שאני לא רואה בהם שום הגיון והם מאוד מגבילים. בגלל זה זו טעות להתייחס אל התנ"ך כספר חוקים.
 

morobo

New member
במשך כל חיי האדם על כדור הארץ

(לפחות מהספירה הנוצרית) חיינו הושפעו מאנשי דת, בין אם זה בכפייה ובין אם סתם כמו עכשיו... אני חילוני שלא מאמין בתנ"ך אבל אוהב לחקור אותו. במשך כל התקופה שהיינו מוקפים בדת הטיפו לאונושות על חוקי האל בין אם את מסכימה או לא ככה שאחד הגורמים שהפכו את לא תרצח לטאבו בין אם תסכימי או לא זה ספר התנ"ך. בתנ"ך יש הרבה חוקים מגבילים ואידיוטים אני מסכים אך יש הרבה יותר חוקים שנשמעים הגיוניים.
 

ל נ צ ח

New member
על האדם וחוה,על המשיח מבשרהחיים המוות והישועה

על האדם וחווה, על המשיח מבשר החיים המוות והישועה מאת: ל נ צ ח תאריך ההודעה: 05/10/06 00:09 אין האדם הראשון, אין דבר כזה. זה המצאה של אחיינו הדתיים. גם הרב הגאון מורדכי נויגרשל אומר זאת: א) שאין אדם הראשון, יש את האדם. האדם מסמל כלל האנושות. ב) נחש גן עדן מסמל העורמה החיובית של המשיח כָּל עָרוּם יַעֲשֶׂה בְדָעַת וּכְסִיל יִפְרֹשׂ אִוֶּלֶת (משלי) הנחש ( נחש גן-עדן ) מסמל את המשיח ( נחש בגימטריה = משיח ) ג) עולם המוות = עולם האמת = הגיהינום לשם נגורש מכאן = מגן-עדן. ד) אנחנו חווים את החיים בגן עדן = בעולמנו הוא עולם-החיים. בגיהינום בעולם המוות, שם נפשנו (כל הנשמה) תתייסר ובייסורים ונוראיים. ה) בבשורתו לעולם, המשיח-המבשר ייבהר את הבערות בה כלל האנושות שרוייה, הבערות בקשר לשאלות הקרדינליות שהן מאיין באנו, למה אנחנו והכל ומאיין ולאן כולם נלך מכאן ומה באמת מהותנו תחווה שם ( דרך בשורתו, יבהיר המשיח לכולם מסודי-הסודות של חידת החיים והמוות, על הלמה אנחנו הסבל והכל, על האיך, על מה לפני (מקדם) היה ומה איתנו עם כולם יהיה אחרי אלה החיים. ישעיה מה (ג) וְנָתַתִּי לְךָ אוֹצְרוֹת חֹשֶךְ וּמַטְמֻנֵי מִסְתָּרִים לְמַעַן תֵּדַע כִּי אֲנִי יְהֹוָה הַקּוֹרֵא בְשִמְךָ אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל: (ד) לְמַעַן עַבְדִּי יַעֲקֹב וְיִשְׂרָאֵל בְּחִירִי וָאֶקְרָא לְךָ בִּשְמֶךָ אֲכַנְּךָ וְלֹא יְדַעְתָּנִי: לְמַעַן עַבְדִּי יַעֲקֹב = למען משיח-אלוהים, למען ישראל בחירי = למען יעקב = ישראל שהוא בחיר עבד ה` , (ולמען נצח עם ישראל ) ו) ערומים הייתם בהבנתכם את האלוהים = הבערות בה הייתם שרויים לפני שהתפכחתם לאור-האמת מבשורתו של המשיח-המבשר בקשור באמת האחת, אמת האלוהים לאדם, האמת שהברכה והקללה הם מצב שכפוי עלינו ועל כולם לנצח עולמי-עולמים. ז) חווה מסמלת את חוויתו של האדם. עליה חוויתו שלו האדם (עליהן החוויות שבחייו) יש עליהן מחיר, המחיר נורא יקר וחובה על האדם לשלם אותו. באחרית הימים ``הנחש`` מבשר לאדם את הבשורה על החיים ועל המוות. האדם שלא רעב רק ללחם, אלה גם לדעת, מתנסה בחווית הפיתוי שמהנחש (מהמשיח) וכך בתאוותו לידע הוא אוכל מפרי עץ-הדעת טוב ורע (בשורתו של המשיח-המבשר) (וכך לאדם דרכה חוויתו שלו ידע את האמת וממנה חוויתו שיחווה מפרי עץ-הדעת (דעת משיח) יתפכח האדם ואז יבין שעד שלא נגלתה לו בשורת-האמת על האמת מהנחוש בדעתו בלגלות אותה,(מהמשיח) ערומים היו האדם ומה חווה על האמת עד שאכל מהפרי האסור למאכל הוא בשורתו בעולם של המשיח המבשר את האחת האמת-האלוהים לאדם. אז האדם (כל אדם)ברורות ידע שממנו האלוהים האמת והחיים לאדם, האמת שממנה החיים שהם הברכה וממנה האמת גם הקללה לנפש האדם וכאשר נשמתו תחווה את האיום והנורא במציאות אכזרית שבעת הנוראות, היא מציאות שאול-תחתיות הגיהינום שבעולם המוות. אלוהים בעתה את כל הנשמה ישחרר מהעבדות במיצרים שבעולם-המוות (בגיהינום) לחרות במרחבי-החיים. ישעיה ט, סה (כ) לֹא יָבוֹא עוֹד שִמְשֵךְ וִירֵחֵךְ לֹא יֵאָסֵף כִּי יְהֹוָה יִהְיֶה לָּךְ לְאוֹר עוֹלָם וְשָלְמוּ יְמֵי אֶבְלֵךְ: (כא) וְעַמֵּךְ כֻּלָּם צַדִּיקִים לְעוֹלָם יִירְשוּ אָרֶץ נֵצֶר מַטָּעַו מַעֲשֵׂה יָדַי לְהִתְפָּאֵר: (כב) הַקָּטֹן יִהְיֶה לָאֶלֶף וְהַצָּעִיר לְגוֹי עָצוּם אֲנִי יְהֹוָה בְּעִתָּהּ אֲחִישֶנָּה (טז) אֲשֶר הַמִּתְבָּרֵךְ בָּאָרֶץ יִתְבָּרֵךְ בֵּאלֹהֵי אָמֵן וְהַנִּשְבָּע בָּאָרֶץ יִשָּבַע בֵּאלֹהֵי אָמֵן כִּי נִשְכְּחוּ הַצָּרוֹת הָרִאשֹנוֹת וְכִי נִסְתְּרוּ מֵעֵינָי: (יז) כִּי הִנְנִי בוֹרֵא שָמַיִם חֲדָשִים וָאָרֶץ חֲדָשָה וְלֹא תִזָּכַרְנָה הָרִאשֹנוֹת וְלֹא תַעֲלֶינָה עַל לֵב:
ל נ צ ח
http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/forumpage.asp?forum=69 http://communa.tapuz.co.il/llanetsaj blog.tapuz.co.il/llanetsaj http://forums.nana10.co.il/Forum/?ForumID=20
 

אולג8

New member
דת ואמונה

יש הבדל גדול בין אמונה לדת. הייתי אומר אפילו שבמקום בו מתחילה הדת - מפסיקה האמונה. את האמונה מעצם הגדרתה לא ניתן להוכיח . בגלל זה היא אמונה ולא ידיעה. לכל אחד מערכת אמונות כזאת ואחרת וממנה הוא יכול לגזור את אורח חייו. במידה וחלק ממערכת האמונות של אדם היא אמונה דתית, כלומר אמונה באלוהים כפי שהיא מפורשת ע"י אחת הדתות אז הוא מנהל את חייו בהתאם. אבל יש מן הסתירה בין אמונה טהורה (באלוהים) לבין מערכת הפירושים ,ציווים, הגבלות שקיימים בדת. מקור הסתירה הוא בזה שאמונה היא משהו בין האדם לעצמו או יותר נכון , בינו לבין אלוהים. דת היא מצד אחד ניסיון לתיווך בין אדם לאלוהים ומצד שני ניצול של אמונה לצרכים חינוכיים , מדיניים, פוליטיים ואחרים . לפעמים עם כוונה טובה ולפעמים לא.
 
דת היא אמצעי

דת היא סך הכל אמצעי לאגד קובצת אנשים ולשלוט בהם . פעם דת היתה מצרך מאוד חיוני באוכלוסיה , היא היתה מספקת פרנסה לרבים ומהצד השני , בתקופה שבה רוב האוכלוסיה לא היתה משכילה והמדע טרם התפתח היא נתנה הסברים לכל שאלות האדם . בסופו של דבר כמו שהתחלתי הדת היא אמצעי להגיד למישהו "אתה איתנו " או במילים אחרות דת היא פוליטיקה . דווקא היהודות לפני 200 300 שנה היתה הדת שעזרה הכי הרבה למאמינים בה . לפני גילוי החיידקים וכו' יהודים כבר החלו לשטוף ידיים לפני ארוחה ומעשה זה מנע מחלות רבות . בנוסף פעם היהודים כחלק מדתם היו לומדים קרוא וכתוב דבר שעזר לבסס את מעמם מאוחר יותר . כל זאת ועוד רבות נגרם בגלל אותם רבנים שהיו דווקא חכמים. הבעיה של היהדות היא המודרניות , מכיוון שהיא לא משנה את עצמה כדוגמת הנצרות בהתאם לחיי המאמינים ובגלל זה גם החילוניות הגדולה באוכלוסיה היהודית . בנפרד מזאת יש את האמונה , יכול להיות שהיא באה ממך או שזה נכפה עליך מהבית וכו' והיא הכלי שבעצם עדיין מאגד את עלילות התנך לימינו. והתנ"ך? אם זה כל כך מציק לך , אני חושב שהרמב"ם הסביר פעם שרוב סיפורי התנ"ך הם מטאפורות או משהו כזה . תבדקיאת זה אם זה ממש חשוב לך P:.
 

yaelhr

New member
דעתי. (חדשה)

דבר ראשון, זאת בעייני הסוגייה הכי מעניינת שאפשר להעלות. יש לי הרבה מה להגיד על הדברים האלה
ולענייננו.. אני אתאיסטית. אני לא מאמינה באלוהים פשוט מכיוון שמעולם לא נתנו לי סיבה מספיק טובה להאמין בו, ואני מוצאת היגיון גדול הרבה יותר בהסברים מדעיים שניתנים לדברים. האמת, חבל שזה ככה. אני חושבת שאמונה בישות כלשהי שנמצאת מעלינו ומארגנת את העולם, גורמת להכל להיות הרבה יותר קל, וזאת בדיוק הסיבה שאני חושבת שלפני מאות שנים בני האדם המציאו את הקונספט של אלוהים - כי הם חיפשו תשובות. אני לא מקפידה לשמור על חוקי התנ"ך בגלל שאני חיה בשביל עצמי, ולא בשביל אף אלוהים. אני יכולה לבחור מה לאכול, מה לעשות וכו'. את התנ"ך אני אוהבת כי הוא בעייני אוסף של סיפורים יפים שבאו להעביר לבני האדם חוקי מוסר והתנהגות, וממש לא יותר מזה.
 

אולג8

New member
ליעל

לא ניתן להוכיח אמונה . מתוקף המשמעות של המילה הזאת. אם אפשר לספק הוכחה של טענה מסויימת אז הטענה הופכת לידיעה/עובדה ואין צורך להאמין או לא להאמין. מסכימה?
 

yaelhr

New member
מסכימה.

אבל בכל זאת. אני לא אומרת שאני צריכה הוכחה חותכת שאלוהים קיים, אלא אני מדברת על סיבה מספיק טובה להאמין בו. אני לא מאמינה כיוון שאין לי צורך להאמין, ואני מסתפקת בהסברים מדעיים לדברים.
 
למעלה