דת וAll Else Being Equal
יש עקרון נחמד בפילוסופיה של המדע שאלה מכם שחובבי מדע אולי יכירו שנקרא Ceteris Paribus (מלטינית : "All else being equal" ומאנגלית : "כל עוד כל שאר האלמנטים אינם משתנים". לאחרונה ידידנו החביב sshender לינקק אותי לוועידה שנערכה מבכון סאלק בארה"ב שכללה כמה מהמדענים המכובדים ביותר בכל העולם (סאם האריס, סטיבן ויינברג, אן דרוין -אשתו של קארל סאגאן המנוח, ריצ'רד דוקינס, סקוט אטראן, סיר הארולד קרוטו (זוכה פרס נובל לכימיה) ועוד רבים וטובים) בנוגע לדת, מדע, אמונה, השרדות וכן הלאה. אינני בטוח אם היה כבר שרשור בנושא, אבל מה שרציתי להעלות בדיון בפורום זה בעיקר שאלה לאתאיסטים (עדיף עבורי חובבי מדע, אבל הפורום הזה לא שייך לי, אז אני יכול לשבת בשקט) השאלה היא כזו (ואני גם אסביר את מהותה של ההקדמה שהבאתי לפוסט): אנתרופולוגים וביולוגים בוועידה היו חלוקים בדעתם בנוגע להשפעתה הממשית של הדת על הרוע בעולם. מדענים (אנתרופולוגיה) כמו אטראן גרסו שהמדע אינו יכול לעשות הרבה כדי לכוון את האנושות למוסר (אני אישית לא מסכים עם הדעה הזו ומוצא אותה למופרכת לחלוטין, אבל דברים מופרכים זה לא הדבר היחידי שאטראן הפיק בוועידה) . כמו כן, הוא טען שה"רוע" שקיים, נגיד, באיסלאם פאנדמנטליסטי נובע מהיות התרבות הערבית תרבות שמקדמת את הערכים החברתיים שגורמים לנטיות "עוינות למערב" כמו שיש באיסלאם. הוא טוען שלמרות שאין ספק שאין שום הגיון רציונלי מאחורי אמונות דתיות, אין שום סיבה להאמין שבעולם ללא דת יהיה יותר טוב עבור בני-האדם ואפילו במעט. ביולוגים (דוקינז) , פילוסופים (דנט) ומדענים קוגנטיביים (סאם האריס, סטיבן פינקר, שלא היה בוועידה, אבל שייך ל"מחנה" הזה) חושבים אחרת. הם חושבים שהצעד הראשון לאנושות "חכמה" יותר ויותר פרודוקטיבית היא להכיר בדוגמטיזם שקיים בדת ולהגביר את המודעות לה, כדי לאפשר לפחות את התחלתו של שיח בין-תרבותי. ללא מתרסים כמו "אינני יכול לשאת ולתת איתך, משום שאתה השד שהאלוהים שלי ציווה עליי להשמיד" . אני אישית יותר הולך בגישה הביולוגית, אבל אני רחוק מלהיות בטוח בה. אני בהחלט מצפה לעוד מחקר מדעי שייעשה בנושא לפני שהדעה שאני יותר נוטה כלפיה תפייס אותי. ייתכן שאם העם הערבי יהיה נטול איסלאם לגמרי, הסיבה שהוא לא יסכים לשאת ולתת עם עמים אחרים תהיה פסיכולוגית - אנחנו לא רוצים לחלוק כי הדרך שבא אנחנו רוצים לשגשג זה ע"י לגזול מאחרים את המשאבים שלהם. זה כבר משהו אחר. זה כבר פוליטיקה. מצד שני, למרות שאין המדע אומר מה מוסרי ומה לא, הוא כן אומר מה *נכון* ומה לא (כמובן, לא אומר את זה בצורה דוגמטית אלא יוצר אפרוקסימציה מירבית לכך) . וכדי שדברים לא יהיו סתם באוויר, קחו לדוגמה את ההצעה לשימוש בהבנה מעמיקה של תורת המשחקים (קרי שימוש במדע) כקרש קפיצה לשיתוף פעולה בין תרבויות ועמים. (לפי התיאוריה) אנשים משגשגים הרבה יותר אם הם עובדים ביחד עבור מטרות משותפות (בהם כל אחד מרוויח יותר מאשר שהוא היה מרוויח אם הוא היה עובד לבד או רק גוזל את זה מחברו) ואחרי ההקדמה המטורפת הזו: אז השאלה היא, האם עולם אתאיסטי," ceteris paribus", תיתכן אנושות יותר "נעלה" או יותר "מוסרית"? פחות הרג חסר-טעם? פחות מההרג שנעשה בשם הדת, שאולי יוחלף במשהו לא-רציונאלי אחר?
יש עקרון נחמד בפילוסופיה של המדע שאלה מכם שחובבי מדע אולי יכירו שנקרא Ceteris Paribus (מלטינית : "All else being equal" ומאנגלית : "כל עוד כל שאר האלמנטים אינם משתנים". לאחרונה ידידנו החביב sshender לינקק אותי לוועידה שנערכה מבכון סאלק בארה"ב שכללה כמה מהמדענים המכובדים ביותר בכל העולם (סאם האריס, סטיבן ויינברג, אן דרוין -אשתו של קארל סאגאן המנוח, ריצ'רד דוקינס, סקוט אטראן, סיר הארולד קרוטו (זוכה פרס נובל לכימיה) ועוד רבים וטובים) בנוגע לדת, מדע, אמונה, השרדות וכן הלאה. אינני בטוח אם היה כבר שרשור בנושא, אבל מה שרציתי להעלות בדיון בפורום זה בעיקר שאלה לאתאיסטים (עדיף עבורי חובבי מדע, אבל הפורום הזה לא שייך לי, אז אני יכול לשבת בשקט) השאלה היא כזו (ואני גם אסביר את מהותה של ההקדמה שהבאתי לפוסט): אנתרופולוגים וביולוגים בוועידה היו חלוקים בדעתם בנוגע להשפעתה הממשית של הדת על הרוע בעולם. מדענים (אנתרופולוגיה) כמו אטראן גרסו שהמדע אינו יכול לעשות הרבה כדי לכוון את האנושות למוסר (אני אישית לא מסכים עם הדעה הזו ומוצא אותה למופרכת לחלוטין, אבל דברים מופרכים זה לא הדבר היחידי שאטראן הפיק בוועידה) . כמו כן, הוא טען שה"רוע" שקיים, נגיד, באיסלאם פאנדמנטליסטי נובע מהיות התרבות הערבית תרבות שמקדמת את הערכים החברתיים שגורמים לנטיות "עוינות למערב" כמו שיש באיסלאם. הוא טוען שלמרות שאין ספק שאין שום הגיון רציונלי מאחורי אמונות דתיות, אין שום סיבה להאמין שבעולם ללא דת יהיה יותר טוב עבור בני-האדם ואפילו במעט. ביולוגים (דוקינז) , פילוסופים (דנט) ומדענים קוגנטיביים (סאם האריס, סטיבן פינקר, שלא היה בוועידה, אבל שייך ל"מחנה" הזה) חושבים אחרת. הם חושבים שהצעד הראשון לאנושות "חכמה" יותר ויותר פרודוקטיבית היא להכיר בדוגמטיזם שקיים בדת ולהגביר את המודעות לה, כדי לאפשר לפחות את התחלתו של שיח בין-תרבותי. ללא מתרסים כמו "אינני יכול לשאת ולתת איתך, משום שאתה השד שהאלוהים שלי ציווה עליי להשמיד" . אני אישית יותר הולך בגישה הביולוגית, אבל אני רחוק מלהיות בטוח בה. אני בהחלט מצפה לעוד מחקר מדעי שייעשה בנושא לפני שהדעה שאני יותר נוטה כלפיה תפייס אותי. ייתכן שאם העם הערבי יהיה נטול איסלאם לגמרי, הסיבה שהוא לא יסכים לשאת ולתת עם עמים אחרים תהיה פסיכולוגית - אנחנו לא רוצים לחלוק כי הדרך שבא אנחנו רוצים לשגשג זה ע"י לגזול מאחרים את המשאבים שלהם. זה כבר משהו אחר. זה כבר פוליטיקה. מצד שני, למרות שאין המדע אומר מה מוסרי ומה לא, הוא כן אומר מה *נכון* ומה לא (כמובן, לא אומר את זה בצורה דוגמטית אלא יוצר אפרוקסימציה מירבית לכך) . וכדי שדברים לא יהיו סתם באוויר, קחו לדוגמה את ההצעה לשימוש בהבנה מעמיקה של תורת המשחקים (קרי שימוש במדע) כקרש קפיצה לשיתוף פעולה בין תרבויות ועמים. (לפי התיאוריה) אנשים משגשגים הרבה יותר אם הם עובדים ביחד עבור מטרות משותפות (בהם כל אחד מרוויח יותר מאשר שהוא היה מרוויח אם הוא היה עובד לבד או רק גוזל את זה מחברו) ואחרי ההקדמה המטורפת הזו: אז השאלה היא, האם עולם אתאיסטי," ceteris paribus", תיתכן אנושות יותר "נעלה" או יותר "מוסרית"? פחות הרג חסר-טעם? פחות מההרג שנעשה בשם הדת, שאולי יוחלף במשהו לא-רציונאלי אחר?