גרמניה: בנייני מגורים הוחרמו כדי לשכן מהגרים

ערפל10

New member
בגיל הרלוונטי להגירה חשבתי שעיקר זה קריירה

ולא האזרחות. ואם הקריירה תצליח - לא משנה מה המדינה ומה האזרחות. עבדתי גם בדרמניה, אומנם ללא האפשרות לקבל תושבות בטווח הקצר. ולבסוף כשהקריירה הצליחה והשגתי את כל מה שרציתי - קביעות, מעמד מכובד בעבודה, משכורות יפה, בכל זאת מצאתי את עצמי עם שוקת שבורה בדירה קטנה ללא אפשרות ממשית לשידרוג, רועד על כל שקל, במעמד נמוך בהרבה מאלו שלא עבדו ולא הצליחו עשירית ממני, רק בגלל השתייכות לעדה מכובדת משלי. כמובן שלקראת גיל 50 לא אעזוב את הקביעות, ולא אהגר למדינה אחרת. אולי אחרי פרישה לפנסייה, אבל זה כבר סיפור אחר. יש לי תושבות קנדית. אבל בשיקול רציונאלי זה מאוחר מדי לעבור לשם. הייתי צריך לעשות את זה לפחות לפני 10 שנים. כרגע לא בא לי להתחיל שם בגילי המופלג ממקום הנמוך ביותר בעבודה, רק בגלל התיסכול מהמצב כאן.
 

SupermanZW

Well-known member
אתה נוהג בתבוסתנות וזה כבר מזיק לך

לפי הכרטיס שלך אתה בן 37, גיל 37 זה אמצע הקריירה וכל ההזדמנויות פתוחות בפניך בגילך, במיוחד במדינה מפותחת כמו קנדה, אני מספר לך ממקור ראשון כי אני חי בקנדה ואני בגילך, עברתי לקנדה רק לפני שנה ותתפלא לשמוע אבל גם אנשים בני למעלה מ40 מהגרים לקנדה ומצליחים. הגירה היא תמיד ירידה (ברמת החיים) לצורך עליה וכמישהו חדש תמיד תתחיל מעמדת נחיתות לעומת אלה שהיו שם לפניך, אבל עם הזמן והניסיון תוכל להדביק את הפער ואף לעבור אותם וזה תלוי אך ורק בך ובעיקר בעד כמה אתה "רעב" להצלחה, ככל שאתה "רעב" יותר סיכוייך להצליח להגשים את מטרותיך מוקדם יותר גבוהים יותר אבל בכל מקרה מדובר בתהליך של שנים וצריך הרבה סבלנות.

לא ברור לי איך בהיותך בגרמניה עם קביעות, מעמד מכובד בעבודה ומשכורת יפה מצאת את עצמך בדירה קטנה ללא אפשרות ממשית לשדרוג ורועד על כל שקל (איך שקל? בגרמניה המטבע הוא אירו) זה לגמרי לא הגיוני, זה נשמע כאילו אתה מספר לעצמך סיפור שקרי כדי לתרץ את כשלונותיך. יותר מכך, אם השגת תושבות קנדית זה אומר שעמדת בקריטריונים הנוקשים של קנדה כדי להגר אליה ולכן מלכתחילה אתה שייך לקבוצה אליטיסטית ואין דבר שיכול למנוע ממך להצליח, עצם העובדה שויתרת על הזדמנות שעבדת קשה כדי להשיג מוכיחה שאתה תבוסתן ופחדן. לא חבל על כל הזמן והכסף שהשקעת כדי להשיג את זה? לא פלא שאתה מתבכיין בפורום על כך שהמדינה לא נותנת לך או לאנשים בכלל הזדמנות הוגנת, כל הלוזרים מדברים כך כי הם לא מבינים עובדה פשוטה. אין זה מתפקיד המדינה לייצר הזדמנויות ואין זה מתפקיד המדינה לדאוג שיהיה לך או לכל אחד קל בחיים. המדינה צריכה רק לאפשר לך את התנאים להצליח בכוחות עצמך וזה אומר להתערב כמה שפחות במשק ולתת לשוק החופשי לייצר הזדמנויות, דבר שהמדינה הורסת בכל התערבות במשק ודווקא כך גורמת למצבך ולמצב כל מי שאינו משתייך לקבוצות הלחץ על הממשלה.

עדיין לא מאוחר לתקן.
 

ערפל10

New member
לא מלאתי פרטים בצורה מקפידה כי זה לא רלוונטי

אני לקראת גיל 50 וגר בישראל. בגרמניה עבדתי במשך כחצי שנה לפני 17 שנה. בקנדה עבדתי לפני עשור במשך שנתיים ואז גם הוצאתי תושבות. בהמשך קיבלתי הצעה טובה בישראל וחזרתי הנה. האמת אינני בטוח שהתושבות הקנדית שלי עדיין בתוקף אחרי כ"כ הרבה שנים שלא שילמתי מיסים ולא ביקשתי החזר מס. לא ביררתי. אגב, גם בקנדה ישנה בעיה של מחירי דיור.

ולגבי ישראל - פשוט איחרתי את הרכבת. כל עוד לא היה קביעות התלבטתי האים אני נשאר ולא קניתי, וכשקיבלתי קביעות כבר היה מאוחר מדי. בסוף קניתי ב-2012 4 חדרים במחיר של 5.5 חדרים ב-2008. מאז המחירים עלו בעוד כ-30-40%, כך שלהשתדרג לדופלקס זה סיפור של עוד מיליון ש"ח כאשר על הדירה הנוכחית יש לי חוב של כחצי מיליון ש"ח. ואיך רועדים על כל שקל? כאשר מחזירים חוב של 800 אלף תוך 4.5 שנים (מתוך כ-1.3 מקוריים) - אין דרך אחרת.
 

SupermanZW

Well-known member
יש לי חדשות בשבילך, היום בכל העולם יש בעיה של מחירי דיור

הריבית היום נמוכה כמעט בכל העולם ואיפה שלא יש אינפלאציה גבוהה מאוד ואנשים בקושי חיים, לכן יש מצוקת מחירי דירות כלל עולמית. איך שלא יהיה, המשפט שכתבת שאומר שלמרות הצלחתך לא היה לך סיכוי להעלות את רמת חייך הוא לא הגיוני ובלתי אפשרי, בנוסף לכך בגרמניה רוב האוכלוסיה בוחרת מרצון לשכור כל החיים ולא בגלל אי יכולת לקנות, ככה זה ממתי שהסתיימה מלחמת העולם השנייה, הסיבות ידועות לי ואם תרצה אחלוק אותן איתך, אני לא יודע אם זה יעניין את שאר הקוראים בפורום.

לגבי קנדה באופן ספציפי, טורונטו וונקובר יקרות יותר מתל אביב אבל ערים אחרות זולות מהן משמעותית, אני גר בהליפקס ואפשר למצוא כאן בתים (לא דירות אלא בתים צמודי קרקע) בC$200K ואני יכול לקנות כאן בית במזומן אבל בכל זאת שוכר דירה פשוט כי אני מעדיף את הכסף שלי בשוק ההון ולשלם שכירות מדיבידנדים מאשר להשקיע עכשיו בבית ולגלות תוך שנים ספורות שהוא שווה חצי ממה שעלה לי כשרכשתי אותו. בונקובר המחירים כבר התחילו לרדת וצופים שירידות המחירים יגיעו גם לשאר קנדה, כולל לערים הזולות יחסית, כמו למשל הליפקס, מה גם שלרכוש בית עם סכום שקרוב לכל הכסף שיש לי במקום לתת לכסף הזה להיות מושקע לצרכי פרישה זו שטות מפגרת שתבטיח שאחיה בעוני מהיום בו אפרוש פשוט כי הCPP תלוי בהכנסה בקנדה ב40 השנים שלפני גיל 65 ומכיוון שהגעתי בגיל 37 חסר לי שליש מלכתחילה. בקנדה בניגוד לישראל רוב המעסיקים אינם משתתפים בחיסכון הפנסיוני של העובדים ואך ורק העובד אחראי לחסוך לפרישה, מצד שני בקנדה העובד יכול לנהל את כספי הפרישה שלו כרצונו ואינו חייב לתת לחברת ניהול לנהל את כספיו בקרן כלשהי ואפילו אם הוא בוחר לנהל את כספיו באמצעות חברה יש לו שליטה מלאה על ניירות הערך שיהיו בRRSP ובTFSA שלו וזה יתרון משמעותי לעומת ישראל שבה אם אינך מסכים עם מדיניות ההשקעה של קרן הפנסיה שלך אתה יכול לדבר ללמפה.

תוקפה של תושבות קבע בקנדה פגה לאחר 5 שנים אם שהית בקנדה פחות משנתיים מתוך החמש האחרונות אך אינה פגה לעולם כל עוד אתה נמצא בקנדה לפחות שנתיים מתוך כל 5 שנים שנספרות, לכן למעשה כבר אינך תושב קנדה, פספסת.

דבר נוסף שאולי לא ידעת, בקנדה רוב הפנסיונרים מוכרים את הבתים שלהם ועוברים לגור בדירות בשכירות שהם מממנים בדרך כלל מהתשואות על הכסף שקיבלו ממכירת הבית (הם משקיעים את הכסף), ה"שיטה" היא למכור בית גדול יחסית (בדרך כלל בית שעולה לפחות חצי מיליון דולר) ולעבור לשכור דירה ב800 דולר לחודש בקירוב, ככה זה לפחות בהליפקס ואם תעשה חשבון תגלה שכלכלית משתלם יותר לשכור כל החיים בתנאי שאתה חוסך את ההפרש בין תשלום משכנתא פלוס מס רכוש (מס רכוש בהליפקס הוא מהגבוהים בקנדה) לבין עלות השכירות, אם אין לך הרגלי חיסכון קפדניים אז באמת עדיף לקנות בית (כי אם תבזבז את ההפרש תפרוש עני ואפילו לשכירות הכסף לא יספיק, במיוחד אם אתה מתכוון לשכור בית ולא דירה).

לאנשים בעלי שליטה עצמית נמוכה ישראל עדיפה על קנדה, כי בישראל יש חיסכון כפוי לפרישה, הן על העובד והן על המעסיק עבור העובדים ולכן מי שעובד באופן קבוע לא יפרוש עני בישראל, לעומת זאת בקנדה המעסיקים אינם חייבים להפריש לחיסכון פנסיוני עבור עובדיהם והעובדים אינם חייבים לחסוך ובאמת יש אנשים בקנדה שלא חוסכים לפרישה ונאלצים לחיות מסכום זעום של CPP (רלוונטי רק למי שעובדים, מי שלא עובדים לא מקבלים אפילו את זה) שמספיק רק לרכישת מזון ותשלום חשבונות אבל לא נשאר כלום לשכירות או החזקת רכב או תרופות אם צריך ואז הם בצרות ותלויים בילדיהם (אם יש להם) שיעזרו להם (יש בקנדה די הרבה זוגות ללא ילדים שמעולם לא היו להם ילדים) ולעומת זאת לאנשים בעלי שליטה עצמית גבוהה קנדה היא מדינה מעולה לחיות בה כי בקנדה מי שדואג לעצמו לעולם לא יחסר לו דבר ויש לו את החופש לבחור כיצד לעשות כמעט כל צעד בחיים כי המדינה מתערבת בחיי הפרט הרבה פחות מישראל.

בקיצור, החופש הוא טוב לאנשים אחראים ורע לאנשים חסרי שליטה עצמית, כל השאר קשקוש, לכן ברור שכל אלה שתומכים בחירות הפרט הם בעלי שליטה עצמית גבוהה וכל אלה שמבקשים שהמדינה תדאג להם על חשבון אלה שדואגים לעצמם הם אנשים לא אחראים חסרי שליטה עצמית שמאשימים אחרים בכשלונותיהם.
 

ערפל10

New member
אני יודע את כל זאת לא פחות ממך

קנדה היא מדינה מצויינת להתחיל חיים. למראות מזג האוויר. ואומנם לא הייתי רוצה לגור בהליפקס, אפילו בבית פרטי. בית פרטי גדול ב-200K$ אפשר לקנות גם בישראל, למשל בקצרין, וזה קרוב יותר לת"א מאשר הליפקס למונרטריאל, טורונטו או ניו-יורק. תתפלא, אבל גם בישראל אפשר לנהל פנסייה בשיטת IRA. יש כמה קופות גמל כאלה. אומנם רשמית הן פתוחות לעצמאיים והמעסיקים אינם מעבירים לשם כספים, אך החוסך יכול בעצמו להעביר לשם מקרן הפנסייה או ביטוח מנהלים שלו. אני בינתיים מנהל כך את קרן ההשתלמות שלי וחושב להעביר לשם את החיסכון בביטוח מנהלים, כאשר המשך הצבירה תישאר היכן שהייתה. הבעייה היא שאני יודע רק להשקיע המדדים, כך שבסה"כ אינני מרוויח יותר מקופות רגילות. סתם תחושה טובה שלפחות מקרן ההשתלמות אינני משלם דמי ניהול משמעותיים לטייקונים.
 

SupermanZW

Well-known member
המרחק של הליפקס ממונטריאול, טורונטו או ניו יורק אינו רלוונטי

כי אף אחד לא יכול לגור בהליפקס ולעבוד במונטריאול, טורונטו או ניו יורק, זה פשוט רחוק מדי ואף אחד לא יטוס פעמיים ביום כל יום עבודה, לעומת זאת אפשר לגור בקצרין ולנסוע לתל אביב כל יום, אמנם זה די מגוחך אבל זה אפשרי.

מה שחסר במידע שנתת על קצרין הוא שקצרין היא חור כמעט ללא מקומות עבודה והליפקס היא עיר גדולה עם כמעט חצי מיליון תושבים והמון מקומות עבודה, כמו כן דיברתי על דולרים קנדיים ולא דולרים אמריקאים, לא תמצא בית גדול בC$200K בקצרין ולעומת זאת תמצא בקלות בית גדול בC$200K בTimberlea (שייכת לHRM ולכן נחשבת לחלק מהליפקס). בקנדה אתה בכלל לא צריך שום סוג של קרן כדי לנהל את כספי הפרישה שלך ויכול לנהל את כספי הפרישה שלך בלי לשלם דמי ניהול כלל, אתה יכול לפתוח חשבונות TFSA וRRSP בסניף הבנק שלך ולהיות פטור מדמי ניהול לחלוטין במידה ואתה מחזיק לפחות C$3500 בChecking Account שלך (המקביל לChecking Account בישראל הוא חשבון עו"ש), לקרן IRA אתה עדיין משלם דמי ניהול. ישראל היא Nanny State הרבה יותר מקנדה ובקנדה המגמה היא לתת יותר חופש לתושב ופחות שליטה לממשלה ולעומת זאת בישראל המגמה היא לשלול חירויות מהאזרח ולתת לממשלה להשתלט על יותר תחומים בחיי הפרט.

אני מאוד שמח שלא יותר מדי אנשים רוצים לעבור להליפקס (כמו לטורונטו למשל), אם זה היה המצב גם הליפקס הייתה יקרה להחריד כמו טורונטו (ואז לא הייתי בוחר לחיות דווקא בה), מי שהולך עם העדר מפסיד.
 

ערפל10

New member
גם בקצרין יש מקומות עבודה

יש שם מכללה שמעסיקה כמה עשרות מורים, ויש כמה מפעלים בסביבה. וזה כמובן חור. וגם הליפקס זה חור. חצי מיליון זה לא העיר עצמה אלה הסביבה בגודל של מדינת ישראל. אומנם לא הייתי בהליפקס, אבל יצא לי לעבוד חצי שנה באדמונטון, וזה חור מדכא ומתסכל, במיוחד בחורף, אינני בנוי לזה. מה שכן האנשים שם מאוד נחמדים. זה שאלה טובה אם הייתי רוצה לגור במקום כזה. כמובן שהייתי גר בכייף במונטריול. אבל כאמור מאור מדי. בתקווה הילדים שלי יעבורו לאחר המקומות כמו מונטריאול.
 

SupermanZW

Well-known member
בהליפקס העיר (לא הHRM) חיים 380000 איש

ואם הליפקס זה חור אז חיפה זה חור וגם תל אביב זה חור. בחייך. אתה צריך לבקר בהליפקס בשביל להבין.

גם הHRM הוא לא בשטח של מדינת ישראל, הHRM כולו בשטח של בערך 5400 קמ"ר, פחות מרבע ממדינת ישראל בגבולות הקו הירוק, שטח העיר הליפקס הוא רק 234 קמ"ר, זה לא גדול בכלל.

החורף בהליפקס הוא מהקלים ביותר בקנדה, רק בונקובר החורף קל יותר ונובה סקושה היא הפרובינציה עם מזג האוויר הנעים ביותר בקנדה. אי אפשר להשוות את מזג האוויר של אדמונטון למזג האוויר של הליפקס, זה לא דומה בכלל.

במונטריאול החורף הרבה יותר קשה מבהליפקס אז איך זה שהיית מעדיף את מונטריאול?
 

ערפל10

New member
שוב, לא הייתי בהליפקס וכנראה גם לא אהיה

כי זה לא המקום שאליו אני רוצה לפרוש בפנסייה. בגיל הזה אני חושב לחזור לרוסיה. תלוי מה יהיה מצב הבריאות. טוב שהחורף בהליפקס פושר ושכיף לך שם
 

SupermanZW

Well-known member
להחזיר 800000 ש"ח ב4.5 שנים צריך להחזיר 15000 ש"ח כל חודש

בשביל להחזיר כזה סכום אתה צריך משכורת של 45000 ש"ח לחודש, לאור הכנסתך הגבוהה מצבך מוזר מאוד, לפי זה היית אמור להיות מיליונר מזמן.
 

ערפל10

New member
לא, אני מרוויח הרבה פחות

אחרי המיסים כ-18,000 ומשלם מזונות של 2000 ש"ח, ואישתי מרוויחה כ-10.000. ויש שני ילדים קטנים והגנים והצהרונים מוצצי הדם, בעבר הלא הרחוק גם החיתולים ושאר הדברים. ואיך מחזירים סכומים כאלה ממשכורת כזאת? נוסעים ברכב בן 10 שנים ומתפללים שלא יתקלקל, מבשלים אורז, קונים מהסטוקים ומנהלים אורך חיים של קלושרים. וכל זאת בדרגה בכירה למדי. בה העמיתים בחו"ל, אפילו עם משכורות נמוכות יותר (לעיתים נמוכות משמעותית) גרים בבתים יפים, נוסעים ברכבים חדשים ואוכלים במסעדות. אני מקווה שעכשיו קל להבין את התיסכול.
 

SupermanZW

Well-known member
פשוט קנית דירה במקום לשכור בעוד חבריך הגרמנים שוכרים

גם בקנדה לא חסר אנשים שקונים בתים שהם לא אמורים לקנות ונראים כלפי חוץ מנקרי עיניים כאשר הם למעשה חיים בעוני אבל לא רוצים שאף אחד ידע, אני מכיר כמה דבילים כאלה, יש כאלה בכל מדינה.

רוב הגרמנים לא לוקחים הלוואות לעולם, זה חלק מהמנטאליות שלהם, כמעט כל לוקחי ההלוואות בגרמניה הם מהגרים או בני מהגרים. גרמנים חיים רק ממה שיש והם מאוד מחושבים, לכן הם לא נוטים להסתבך.

בכל אופן, אתה ואשתך מרוויחים 28000 ש"ח לחודש ברוטו ומגדלים שני ילדים, מצבכם מעולה לעומת רוב הישראלים ואתה התעקשת לקנות דירה שלא הייתה הצדקה כלכלית לרכישתה כי התעקשת להיות חלק מהעדר. אפילו לעומת רוב הקנדים מצבך מעולה, אתה ואשתך מרוויחים C$10500 נטו לחודש (תבדוק, הדולר הקנדי חלש מאוד) אבל לגדל ילדים בקנדה יקר יותר מבישראל, רק גן עולה C$1100 לחודש (וזה בהליפקס, עיר זולה יחסית, בטורונטו עולה הרבה יותר) לילד, האוכל קצת יותר זול מבישראל אבל מס רכוש (אם היית קונה כאן בית היית משלם הרבה יותר ממה שאתה משלם ארנונה בישראל) גבוה, גם ביטוח רכב יקר בהרבה מבישראל וביטוחים למיניהם יקרים כאן באופן כללי. גם כאן יש בתים שעולים מיליון דולר ומעלה ויש אנשים שמרוויחים כמוך וקונים אותם, יש כאן גם טירות בC$2.5M, אז מה? לא עדיף לשכור דירה קטנה ולחיות ברווחה (שני ילדים קטנים יכולים להיות באותו חדר) מאשר לשלם 15000 ש"ח בחודש על חוב ולחיות כמו קבצנים עם משכורות בעשירון העליון? זה לא נראה לך מגוחך? הבוס שלי מרוויח יותר ממך ומאשתך יחד והוא גר בבית ששווה C$170K, פחות ממה שהוא מרוויח בשנה, רק כי הוא מעדיף ליהנות מכספו ולא להוציא הרבה ממנו על בית (או על מס רכוש), הוא טס לפחות 4 פעמים בשנה ואוכל במסעדות פעמיים ביום. הכל עניין של סדרי עדיפויות, לך היה חשוב "קודם כל לקנות בית שאני לא יכול להרשות לעצמי" ולחיות בעוני בבית שרכשת בכסף שהוא לא שווה ולו היה חשוב ליהנות מהכסף שלו והוא בכלל לא לקח משכנתא.

אתה מתוסכל מהבחירה הטפשית שעשית, אתה יודע שיכולת לחיות הרבה יותר טוב אלמלא התעקשת לקנות דירה.
 

ערפל10

New member
ברוטו מעל 40

כך שאנחנו בעשירון עליון. הבית לא מנקר עניים. דירה קטנה 82 מטר בטאבו, שנקנתה מתחת למחיר השוק כי הייתה במצב זוועתי. מדובר באיזור טוב, לפני עשור אחד היקרים במדינה. גם כיום הוא לא זול, למראות שלא התייקר כמו ת"א. כמובן שבסכום כזה יכולנו לקנות דופלקס בפתח תקווה ובית פרטי באזור. אבל לא מתאים לי לגדל ילדים בסביבה כזאת. משם יהיה להם סיכוי נמוך להגיע למונטריאל


ולגבי רכישה מול שכירות - בישראל מדובר במשוואה אחרת.
 

SupermanZW

Well-known member
אלה שעוברים עוברים כי הם יכולים

רוב אלה שרוצים לעבור לא יכולים ולכן לא עוברים.

המצב בגרמניה אינו נפלא אבל הוא פחות גרוע מבישראל.
 
למעלה