גם ואו - לוגיקה - עזרה

sharkill

New member
גם ואו - לוגיקה - עזרה

לדוגמא: כל הילדים שמנים או מכוערים כל השמנים יפים למה אי אפשר להסיק מסקנה שכל הילדים יפים? ולמה במשפט וגם כן אפשר להסיק. לפי מה שאני זוכר מהתיכון משפט או מצריך רק דבר אחד חיובי. ווגם מצריך 2 חיובים. וכאן זה בדיוק הפוך. עזרה!
 

Kirshenboim

New member
מכיוון שייתכן שיש ילדים מכוערים

ילדים מכוערים הם לא בהכרח שמנים ולכן גם לא בהכרח יפים.
 

sharkill

New member
??

כל הילדים שמנים או מכוערים. אני יכול לחלק את זה ל- כל הילדים שמנים או כל הילדים מכוערים ול"כל הילדים שמנים" אני מוסיף הפסוק הבא.. למה זה לא אפשרי?
 
אתה לא יכול לחלק את זה ככה

כי המשפט המקורי אומר שכל ילד חייב לקיים לפחות את אחד התנאים (שמן או מכוער) והמשפט שכתבת פה אומר שאם יש ילד אחד מכוער אז כל הילדים מכוערים (וכנ"ל עם שמנים) כל הילדים השמנים הם יפים, אבל יכול להיות ילד מכוער (שהוא לא חייב להיות יפה)
 

21פלפלת

New member
תראה

אתה אומר שמשפט "או" מצריך רק דבר אחד ואתה צודק. אם כתוב על משהו שהוא a או b אז המשהו הזה חייב להיות או a או b, לא שניהם. אם כתוב על כל הילדים שהם שמנים או מכוערים זאת אומרת שכל ילד בעולם חייב להיות או שמן או מכוער, לא שניהם כלומר: יכול להיות ילד שהוא מכוער ולא שמן ואז גם לא בטוח שהוא יפה.
 

Sliced

New member
תיקון

"או" = או A או B או שניהם. דוגמה: אם לא יורד גשם וגם לא קר בחוץ - אני לא חולה בשפעת. שקול ההיפוך והשלילה ("וגם" הופך ל"או"): אם אני חולה בשפעת - יורד גשם או קר בחוץ (או שניהם !!!)
ההסברים שניתנו פה עדיין נכונים כיוון ששתי התוצאות (שמנים, מכוערים) לא חייבות (!) להתקיים בו זמנית ואם ה"מכוערים" מתקיימת לבד, המסקנה שגויה.
 

21פלפלת

New member
אופס

הניסוח שלי היה קצת לקוי. התכוונתי: או A או B זה אומר שהחובה היא שאחד משניהם יתקיים, לא שניהם אבל זה לא פוסל את האפשרות ששניהם יתקיימו. אני צודקת, sliced?
 

Sliced

New member
תשובה

"או A או B זה אומר שהחובה היא שאחד משניהם יתקיים, (לא שניהם) אבל זה לא פוסל את האפשרות ששניהם יתקיימו." צודקת - חוץ ממה שכתוב בסוגריים. מכיוון שאין חובה ששניהם יתקיימו בוודאות (אלא רק יכולים להתקיים בוודאות), לא ניתן להסיק את המסקנה המדוברת.
 

Sliced

New member
הדגשה

זה מה שקורה כשמנסים להדגיש 2 דקות לאחר ההתעוררות... התכוונתי להדגיש את: "(לא שניהם)" - אז את יכולה להתעלם מהשאר...
 
למעלה