גילוי מקורות

הרצאה בנושא "בלוגים מול עיתונות"

הרצאה במסגרת מפגשים שעורך המרכז לחקר חברת המידע - אוניברסיטת חיפה: בלוגים מול עיתונות ועתיד העתונות הממסדית מרצה: גל מור, עורך ערוץ המחשבים ב - Ynet בלוגים ו-RSS - האמנם קץ העיתונות הממסדית? העיתונות המקוונת - מאפיינים עיתונות מקוונת מול בלוגים - יתרונות וחסרונות הבלוגרים - כלבי השמירה של כלב השמירה האם הבלוגים תורמים לפלורליזם תקשורתי או מעודדים שמרנות? האם תוכחד העיתונות עד 2014? האם כל גולש יהפוך לעיתונאי? המפגש יתקיים ביום רביעי, ה- 16.03.05, באוניברסיטת חיפה, בבניין ג'ייקובס, חדר D24/506, בשעה 12:00
 

י.ש.

New member
גם עיתוני הרשת בעולם

גם עיתוני הרשת בעולם וסוכנויות הידיעות משתמשים בפטנט הזה שנקרא שידור RSS כדי להגיע לקוראים רבים ככל האפשר. העיתונים בארץ קצת מפגרים משום מה. ה-RSS איננו מאפיין הכרחי של הבלוגים אלא צורך להתגבר על שטף המידע בכלל ועל ריבוי מקורות המידע ברשת. אני לא ממש רואה את חשיבות הויכוח - עיתונים מול בלוגים. העיתונים הופכים לדיגיטליים ורוב הקוראים שלהם עושים את זה ברשת. רובנו אינו מסתפק בקריאת עיתון אחד, בוודאי לא קריאה מן ההתחלה עד הסוף של איזה שהוא עיתון, אלא דברים מענינים שתופסים את עינינו. אפילו מוספי סוף השבוע המודפסים, כבר לא ממלאים את זמני. המספר הרב של הבלוגים ושל הבלוגרים שיש להם גישה קלה לרשת מצד אחד וגישה למידע ואפילו מקרי או רגעי מצד שני כבר מזמן הכריעו את הכף: הבלוגים הם מקור מידע חשוב, הם התנחלו עמוק עמוק ברשת ובתודעה של הגולשים. לא חסרות דוגמאות, למשל - הבבחירות לנשיאות בארצות הברית, המלחמה בעירק ואסון הצונאמי בדרום מזרח אסיה. לא האתיקה עיתונאית מפריעה לתפוצת העיתונים ברשת אלא המסגרת, קצב העידכון, הזמן שלוקח לידיעה חשובה או מענינת להתפרסם, הצגת הצד האישי וכדומה. מה שלא יעשה העיתון או יעשו העיתונאים הם לא ישפיעו הרבה על הפופולריות והתפוצה של הבלוגים. העיתונים כבר הראו יכולת השרדות לאורך תקופות ושינויים טכנולוגיים ואינני רואה סיבה שלא ימשיכו להתקיים.
 

e-magine

New member
לגבי יכולת ההשרדות של העיתונים

אני מתנצל שאני לא זוכר איפה ראיתי את זה, אך ראיתי בזווית העין ידיעה שאומרת שהעיתונים הם העסק הכי טוב, יותר טוב מזכייני ערוץ 2. אם אתקל בזה אצרף את הידיעה לכאן.
 

e-magine

New member
כנראה שלא אבל זו רשומה מצויינת

לנושא. אני סורק לפעמים את העיתונים עם מנוע חיפוש וקורא רק כותרות, כך שאני חושב שמה שזכרתי זו היתה כותרת של עיתון עברי יומי.
 

e-magine

New member
../images/Emo32.gif ל xslf

יש שיפור גדול בתמיכה בפיירפוקס, אפילו הצלחתי לבצע שרשורים בלי ללכת לאקספלורר.
 

xslf

New member
אני תמיד עם השועל

או עם ספארי- אני לא הולכת לאקספלורר כי אין כאן אקספלורר שתומך בעברית (כן, יש גרסאות אקספלורר ללא תמיכה עברית). עניין הפתילים סודר כמה ימים אחרי הבלגן (והרבה תודות לבלגן, אני חושדת). לא כתבתי על כך כי הנחתי שהעובדה שאני כותבת כאן בכלל מראה שהעניין סודר לפחות חלקית. פשוט בגלל העובדה שאם משהו מחייב אקספלורר, ומכיוון שאין לי כאן אקספלורר, לא הייתם רואים אותי עושה את הדבר ההוא.
 

ailag

New member
עניין התגובה הסתדר באותו היום../images/Emo13.gif

וגם הכרטיסישי עכשיו עובד. רק שיסדרו כבר את צביעת השרשורים ואת החיפוש, ואז אוכל לעזוב את הדבר המיקרוסופטי הזה שאין בו טאבים ואין בו את התוספים שלי.. אני מוצאת את עצמי לוחצת שעה על דברים עם קליק אמצעי ב IE, ותוהה למה זה לא עובד
 

סרפד

New member
תודה על הטיפ

אני משתמשת חדשה בפיירפוקס ואני לא הטיפוס שקורא את "מדריך השימוש", אז לא הייתי לא מודעת בכלל לקליק האמצעי. עוד דברים שכדאי לי להכיר? אגב, מהמעט שניסיתי, התרשמתי שאופרה הכי טוב בהצגת צבעים. כמובן, זה לא מחפה על החסרונות האחרים שלו (בעיקר הפרסומות), אבל מגיע לו קרדיט על זה. כשאת פותחת תוכנת גרפיקה ומשתמשת בתמונה שלך בגוון קצת "משונה", ואח"כ מכניסה אותו קוד הקסדצימלי של הצבע בדף HTML, כך שזה אמור לתת את אותו גוון בדף הרשת כמו בתמונה, אז באקספלורר, נטסקייפ ופיירפוקס זה עלול לצאת גוון שונה במקצת מאשר בתמונה ואז נוצר מין כתם כזה איפה שהתמונה והרקע היו אמורים להתמזג באופן חלק. אבל ממעט הגוונים ה"משונים" שניסיתי אופרה הציגה את אותו הצבע במדויק כמו בתוכנת הגרפיקה.
 

ailag

New member
תוספים, תוספים, תוספים :)

להשתמש באלו שנוחים לך. זה ממש נחמד. חוץ מזה.. ctrl+n נותן חלון חדש, ctrl+t נותן טאב חדש. ctrl+shift עובר בין טאבים (כמו שalt+shift עובר בין חלונות). נוח להתקין תוסף ששכחתי כרגע את שמו, שאיתו כשעוברים בין טאבים או סוגרים אותם אז חוזרים לטאב האחרון שביקרת בו. הוא נמצא באתר התוספים של מוזילה. יש tweak שגורם לפיירפוקס להיות יותר מהיר, אבל שכחתי מה הוא
מישהו זוכר? עוד משהו נוח זה מילות המפתח. אני שמתי אתרים עם מילות מפתח בספריה מיוחדת בסימניות. כשעושים פרופרטיז על סימניה אפשר להכניס keyword.. למשל אני עשיתי סימניה לפורום שלי ונתתי לה את מילת המפתח comics . עכשיו כשאני כותבת comics בשורת הכתובת אני מקבלת את הפורום. בחלק מהסימניות שבאו עם ה FF כבר יש מילות מפתח, כך למשל אפשר להקליד בשורת הכתובת google something והוא יחפש בגוגל את המונח something. לא ממש שמתי לב להבדלים בצבעים.. נ.ב. גם אני לא קוראת מדריכים. על הקליק הימני ידעתי כי בעכבר שלי אין גלגלת רגילה, צריך ללחוץ על כפתור הגלגלת ולהזיז את העכבר למעלה או למטה. אז כשניסיתי לגלגל עמודים בנט כל הזמן נפתחו לי טאבים חדשים
 

e-magine

New member
אני לא יכול לעזוב את אקספלורר

יש אתרים שאני צריך לעבודה, חלקם ממשלתיים שלא עובדים בכלל בפיירפוקס. יש כאלה שסתם עולים ולא עובדים, אך נתקלתי באחד שכאשר מנסים לפתוח אותו בפיירפוקס, עולה מסך שאומר שאפשר לראות את האתר באקספלורר ונותן לינק להתקנתו.
 

סרפד

New member
אני קצת שמרנית בנושא הזה

אני בהחלט מכירה בחשיבות המהפכנית של הבלוגים, אבל אני לא חושבת שנספיד את העיתונות הממוסדת בעתיד הקרוב. אני גם חושבת שמה שעשוי להתפתח מזה יהיה יותר בכיוון של ממסד חדש (נוסף, לאו דווקא מחליף), גם אם שונה והרבה יותר גמיש מהקיים. טכנית, כל אחד יכול לפתוח בלוג, אבל מעשית לא כל אחד יפתח בלוג ובעיקר לא כל אחד יקיים אותו לאורך זמן. ולא כל הבלוגים שיפתחו יהיו בלוגי אקטואליה. לקיים בלוג מצליח זה בכלל לא קל - כדי להצליח הבלוג חייב להתעדכן לעיתים קרובות במידע רלוונטי ומעניין. כדי להתחרות בתוך סביבת אקטואליה הבלוג צריך להתעדכן לפחות כל יום, רצוי כמה פעמים ביום. אם הוא מנוהל ע"י אדם אחד או קבוצה קטנה זו עבודה במשרה מלאה - צריך לקרוא המון הודעות דואל ביום, צריך לעקוב אחרי המון מקורות חדשות ומידע וצריך לכתוב על הדברים בזמן אמת. בלוג קטן אפשר להחזיק על שרת חינם. לבלוג גדול עם עשרות או מאות אלפי מבקרים ביום יש הוצאות יותר גדולות על אירוח, על התאמת הסקריפטים לתנועה יותר גדולה ומהירה. כמו עיתון רשת, גם בלוג גדול מתקיים מפרסומות וגם זה דורש מידה מסוימת של עבודה. אלה לא הוצאות גדולות ממש (בניגוד לעיתון), אבל זה אומר הרבה שעות עבודה ולכן לא כל אחד יכול לעשות את זה. רק מעטים, יחסית, יכולים להרוויח מספיק מבלוג כדי להפוך את זה למשרה המלאה שלהם. זה עדיין מצב בו בעיקרון "כל אחד עיתונאי" - בגלל סוג החומר והדרך בה הבלוגים פועלים. אדם שאינו עיתונאי וגם אין לו בלוג יכול לדווח על המתרחש בסביבתו ע"י תגובה בבלוגים או ע"י משלוח דואל לבעל הבלוג. הבלוגים הגדולים גם מתייחסים לפוסטים חשובים בבלוגים הקטנים - כך שגם מי שיש לו בלוג קטן, אבל יש לו מה לומר, דבריו יגיעו לקהל הרחב דרך הפניות מהבלוגים הגדולים. אלא מאי? נוצרת פה מעין פירמידה והראש של הפירמידה זה הממסד החדש. בבסיס הפירמידה יש עשרות מיליוני בלוגים קטנים שאף אחד לא שמע עליהם, אחריהם יש שכבה של בלוגים יותר פופולריים. ובפסגה יש מספר קטן, יחסית, של בלוגים שמספר המבקרים שלהם דומה למספר המבקרים בעיתונים המקוונים. אלה האנשים שעובדים בזה במשרה מלאה כי אחרת אי אפשר לקיים בלוג מצליח לאורך זמן. וגם ככה קשה לאדם אחד להחזיק מעמד לאורך זמן. למשל, הבלוג המצליח "ליטל גרין פוטבולס" - הוא מנוהל ע"י אדם אחד שהוא גם המעצב, גם המתכנת, גם הטכנאי, גם הכתב/בעל הטורים, גם העורך, גם המשווק, גם האחראי על ההכנסות, גם מי שקורא ומגיב לפניות הציבור ועוד. הוא לא יכול לצאת לחופשה אף פעם כי בלעדיו הבלוג לא קיים, והוא עובד 7 ימים בשבוע. בבלוג שלו יש 15-20 פוסטים ליום - בשלב הזה, זה לא הכרחי כדי להצליח, אבל ככל שתגבר התחרות וככל שיטשטש הגבול בין בלוג לעיתון זה יהפוך לגורם יותר חשוב. אז אפשר להעריך שמה שנראה בעתיד זה יותר בלוגים שמנוהלים ע"י צוותים - וזה כבר דורש יותר משאבים. מה שאפילו יותר קריטי - בשביל להצליח צריך גם כשרון. לא כל אחד שפותח בלוג הופך ל"אתר אקטואליה". אנשים הולכים לבלוגים שיש להם מה לומר ויש להם דרך או סגנון משלהם לומר זאת. או שמביאים מידע "פנימי" יחודי מאיזורים חמים, כמו עירקים שכותבים על חוויות היומיום שלהם ומה הם רואים מסביבם. זה שתביא דיווחים מהשטח בזמן אמת מהשכונה שלך בנס ציונה אולי הופך אותך לכתב חובב, אבל לא בהכרח יביא לך תפוצה בקנה מידה שיש לכתב מקצועי שעובד בעיתון. אז בפסגה יהיו המוכשרים ומי שהתמזל/איתרע מזלו לחיות באיזור חם, וכאלה שמצליחים לגייס מספיק משאבים מהבלוג או ממקורות אחרים כדי להתרחב (אם הם לא יוכלו בעצמם, אז הם יירכשו או יצטרפו לבלוג/גוף אחר שכן יכול) ובד"כ "בלוגר" יהיה המקצוע שלהם ולא רק "תחביב" או עיסוק צדדי. והאליטה הזו (שכבר קיימת במידה מסוימת) תקבע את הטון - הם יחליטו מה מתפרסם ומה לא, איזה בלוגר מתחיל לקדם ואיזה לא, מי יכנס ל"ברנז'ה". רק שבמקרה הזה הרבה יותר קל להכנס ויכולה להיות יותר תנועה "בין-מעמדית" כי אתה לא צריך להיות מועסק ע"י מישהו - אתה פשוט פותח בלוג ומנסה את כוחך. זה יותר קל, אבל זה עדיין לא קל - דרוש הרבה כדי לפרסם בלוג או אתר בכלל, ומה שבעיקר דרוש זה שבלוגים אחרים, רצוי הגדולים, יתייחסו אליך. נראה יותר ריכוז של הכוח ויותר "גופים" במקום אינדיבידואלים - בלוגים של צוותי כותבים ואתרים שמאגדים בלוגים של אינדיבידואלים נבחרים תחת גג אחד, כמו גם גופים קיימים בעלי משאבים שינצלו את המדיום החדש. וגם העיתונות הממוסדת תשתמש יותר בפורמט של בלוג - במקום רק טור שבועי, הטורים של הכותב יתפרסמו גם בפורמט של בלוג אישי שלו.
 

simplex

New member
תמיהה עם שאלה

כאשר מדובר בחשד לעבירה פלילית, בהחלט יש מקום לשקול שלא יהיה חסיון לבלוגרים, אבל כאשר החשד הוא שהמידע הגיע אליהם דרך עובד שהפר הסכם, ואם אני מבין נכון, המדליפים לכל היותר הפרו הסכם עם אפל, ולא ביצעו עבירה פלילית (אולי אני טועה - תקנו אותי), זה נראה מוזר. האם יש בארה"ב חוק שמגן על סודות מסחר של חברות מסחריות? ומה קורה בארץ?
 

e-magine

New member
לכל מערכת משפט יש מספר מטרות

ואחת הנעלות שבהן היא גילוי האמת. אי לכך, עמדת המוצא היא שלרוב האנשים אין חיסיון בפני מערכת המשפט.ואולם, יש חריגים. זכות השתיקה בחקירה משתרטית נגזרת מהחיסיון מפני הפללה עצמית, אך אפילו לכך ישנם חריגים מסויימים. אדם לא יכול לטעון בבית משפט לנזק גוף בלי לחשוף את כל תיקיו ומסמכיו הרפואיים, אדם או גוף לא יכול לטעון לנזקים כלכליים מבלי לחסוף את ספרי הכנסותיו והוצאותיו וכד. לעניינים שונים, כמו לסודיות המסחרית יש הגנות שונות. ההגנות העיקריות הן בתחום דיני החוזים והנזיקין (עוולות מסחריות). אני לא יודע כיצד הושגו הסודות שם, יתכן שכן בוצעו גם עבירות פליליות (למשל חדירות למחשבים ולרשתות, חדירה למאגרי מידע).
 
למעלה