גילוי מקורות

י.ש.

New member
גילוי מקורות

בית משפט פדרלי בסן חוסה, קליפורניה, קבע ביום חמישי, באופן ראשוני ולא סופי, כי לאפל יש רשות להכריח בלוגרים לחשוף את מקורות המידע שלהם. אם פסיקתו הסופית תהיה דומה היא יכולה לזעזע את עולם הבלוגים העיתונאיים, בכך שתיצור תקדים שיפריד בין עיתונאי הרשת החובבים לבין גופי התקשורת המסורתיים. קפטן אינטרנט, הארץ ברשת: http://www.haaretz.co.il/captain/pages/ShArtCaptain.jhtml?contrassID=11&subContrassID=0&itemNo=548599 האם לדעתכם בלוגרים זכאים לחיסיון מקורות המידע שלהם? האם ההחלטה לחייב פרסום מקורות המידע יפגע בשטף האינפורמציה ברשת?
 

e-magine

New member
מה שאגיד לא יהיה פופולרי

לדעתי הפסיקה נכונה. הכלל הוא שלאדם אין חיסיון, החיסיון הוא החריג. כל סוגי ההחיסיון הם חריגים די מצומצמים. חיסיון עו"ד - לקוח, חיסיון רופא - חולה, פסחכולוג - מטופל, כהן דת - מאמין וגם עיתונאי - מקור. אני אגיד את זה בשפת הבלוגרים: אי אפשר לתת חיסיון כללי לכל פקצה שפותחת בלוג. אם מישהו מנהל בלוג חדשות ורוצה חיסיון, שיתכבד ויהיה לעיתונאי, רוצה את הזכויות והחסיונות, יתכבד ויכפיף את עצמו גם לכללי האתיקה. במישור המעשי, זה צו זמני ותתכנה עוד הפתעות, חוץ מזה אנחנו מדברים על ארה"ב, אין להתפלא אם בלוגר יעדיף ללכת לכלא ולא לחשוף. אחרי זה יהיה לחץ ציבורי וימים יגידו מה יתפתח. לדעתי, זה מרתק.
 

י.ש.

New member
מדובר במקרה מיוחד

של דליפת או של הדלפת סודות.
 

e-magine

New member
ברור לי שאלו לא "בלוגי פקצות"

אלא בלוגים רציניים, אך רציניים ככל שיהיו, ברור שבלוגר שאינו גם עיתונאי אינו כפוף לשום כללי אתיקה מקצועית.
 

melancholy man

New member
מסכים לגמרי

האמינות שאנחנו מיחסים לעיתונאים לא באה בקלות או בחינם, אלפי עיתונאים בקחבי העולם, לאורך השנים עבדו קשה, לפעמים תוך סיכון עצמם, על ניסוח כללי האתיקה העיתונאית, שמירת מקורות ונאמנות לאמת (אני יודע שהיום בארץ זה לא נראה כך, אבל יש דבר כזה). אם כל אחד שפותח בלוג נחשב ל"עיתונאי" וזוכה לחסינות המובטח לעיתונאים, בסופו של דבר, תרד האמינות של הבלוגים (מה שקורה וימשיך לקרות ככל שיעבור הזמן) ואם הציבור והמימסד יתחס לבלוגרים כאל עיתונאים, אז גם האמינות של העיתונאים האמתיים תרד ודמוקרטיה או ביקורת על הממשל לא יכולה להתקיים ללא מוסד חוץ ממלכתי שיכול לבקר את הממשל באמינות. הבעיה של השנים האחרונות היא שהעיתונאים עצמם נגררים אחרי פופלריות זולה (לעיתים בעקבות הרשת אגב) ומבזבזים את האמינות של המקצוע שלהם, לא צריך להוסיף לזה באמצעות הוספת מאות אלפי אנשים שאינם מחויבים לכללי האתיקה או אפילו לצורך בעורך.
 

י.ש.

New member
ללא ספק, בלוגר איננו עיתונאי

בגלל הכתיבה שלו בבלוג ואיננו מחוייב לכללים של עיתונאים.
 

melancholy man

New member
אז למה שיזכה להגנה של עיתונאי?

או לאיזושהי הגנה מעבר לזו שמקבל כל אדם שמדבר ברחוב עם אחרים?
 

ailag

New member
אבל למה שיוכל לפרסם

בחופשיות כמו של עיתונאי אם הוא לא מחויב לשום בסיס אתי?
 

י.ש.

New member
כי אין במחויבות של העיתונאים

שום דבר שמצדיק לתת להם חוק מיוחד. לפני מספר שנים לא היו בלוגים ולא יכלו להתיחס לתופעה הזו. מה באתיקה של העיתונאים מצדיק לתת להם איזושהי עדיפות? שהם הסכימו למסור חומר לאישור הצנזורה? שבעל העיתון או העורך יכול לדרוש שהכתבה תהיה לפי דעתו?
 

ailag

New member
הצנזורה

מה אם בלוגר יפרסם חומר מודיעיני סודי ביותר שחבר שלו ממודיעין גילה לו, וגם ע"פ חוק מותר לו להסתיר את זהות החבר?
 

סרפד

New member
אז אם את נותנת לבלוגר זכויות

דומות לשל עיתונאי, את יכולה גם לחוקק הגבלות בדומה לאלה שיש על עיתונאים.
 

ailag

New member
איך תאכוף אותן?

מה ימנע מבלוגר לפרסם חומר צבאי מסווג, למשל? הוא אנונימי..
 

סרפד

New member
איזה אנונימי?

גם בשביל לאלץ אותו לחשוף את מקורותיו את צריכה לדעת את זהותו, אחרת לא היינו מדברים בשום פסק דין שנוגע לבלוגר ספציפי. אם יש הגבלה בחוק שמחייבת הגשת חומרים מסוגים מסוימים לאישור הצנזורה, או הגבלה על פרסום חומרים מסווגים, אז ברגע שהבלוגר מפר את החוק למשטרה יש עילה לדרוש מחברת האירוח לחשוף את זהותו, במידה שהוא שילם בכרטיס אשראי (שאז יש את פרטיו האישיים), או את ה- IP שלו במידה שאין ברשות החברה את פרטי זהותו. ואז יש להם עילה לדרוש מספק האינטרנט שלו לחשוף את זהותו של בעל ה- IP הזה. זה נכון גם אם הוא פרסם את זה בפורום או בתגובה בבלוג של מישהו אחר. איך תובעות חברות המוסיקה אנשים שמפיצים קבצים בתוכנות שיתוף? באותה דרך בדיוק. האנונימיות באינטרנט מאד מוגבלת. זה יכול להיות קצת יותר בעייתי אם הבלוג שלו על שרת בחו"ל שלא מחויב לחוקים של המדינה שלך או אם הוא חי בחו"ל וספק האינטרנט שלו לא ישראלי. אבל זה נכון גם לעיתונאים (ע"ע פרסום המידע של וענונו ע"י עיתונאים זרים). ובמקרה הזה את גם לא יכולה לאלץ אותו לחשוף את מקורותיו. בכל מקרה, את ה- IP קל להשיג גם אם הוא על שרת בחו"ל.
 

סרפד

New member
איזו אמינות?

אתה מעריך עיתונאים יותר מדי. עיתונאים לא יותר אמינים בעיני מבלוגרים. בשבילי זה מתחלק ללפני ראד'רגייט ואחרי ראד'רגייט. לפני ראד'רגייט (פרשת "60 דקות" והמסמכים המפוברקים על שירותו של בוש במשמר האווירי) גם לא יחסתי לעיתונות אמינות גבוהה, אבל חשבתי שהעיתונות, ככלל, יותר אמינה במידה משמעותית מבלוגים. אבל אחרי פרשת ראד'ר העיתונות אבדה בעיני את עדיפותה. למה? זה לא היה מקרי וזו לא היתה טעות נסלחת, זו היתה רשלנות קיצונית במקרה הטוב - המקרה הזה חושף את דרך הפעולה ואת המידה בה מופעלים באמת ה"סטנדרטים העיתונאיים" המהוללים, שכיום אני מפקפקת מאד בקיומם - אם ככה הם "בדקו" את ה"מסמכים" האלה, למה אני צריכה להאמין שהם בודקים יותר טוב במקרים אחרים? אין לי שום סיבה להאמין שזה מקרה חריג רק בגלל שבמקרה הזה הם נתפסו. וזה לא רק הכשלון של CBS, אלא הכשלון של העיתונות כולה - כי כולם סמכו על CBS ופרסמו את הדברים אחריה בלי לבדוק בעצמם. אין שום אמינות - אפשר באותה מידה להיזון משמועות. מה הבהירה לי ראד'רגייט? הרי לא היה מדובר בזיפן מומחה, היה מדובר בזיוף חובבני של שונא בוש ידוע למדי, בעל בעיות נפשיות, עם היסטוריה של פברוק "ראיות" נגד בוש ונסיון למכור אותן לעיתונות, ואפשר היה לעלות על הזיוף מהבדיקות הכי בסיסיות שיש. אז יש 2 אפשרויות - או שגוף חדשות בכיר כמו CBS פועל בעצם באופן חובבני לחלוטין, עם סטנדרטים לא יותר גבוהים מבלוגרים, או של- CBS או לעיתונאים המעורבים בפרשה יש אג'נדה פוליטית והם היו מוכנים לרמות את הציבור ביודעין כדי להשיג את מטרותיהם - אני לא יודעת איזו אפשרות יותר גרועה, אבל בכל מקרה האמינות מתה. אז ככה בודק גוף עיתונאי בכיר את המידע שהוא בוחר לפרסם - הדברים הכי בסיסיים שעיתונאים אמורים לעשות וכל כיוון בדיקה היה מעלה מיד שמדובר בפיברוקים: בדיקת העובדות - בדיקה פשוטה של העובדות ב"מסמכים" היתה מגלה שהקצין הבכיר שלכאורה לחץ לייפות את תיקיו של בוש השתחרר מהצבא שנה וחצי לפני התאריך המצוין ב"מסמכים". זו שגיאה עובדתית קריטית! אבל היו גם איזו שגיאה או שתיים קטנות יותר (הכתובת של בוש על המסמכים לא היתה הכתובת שלו באותו זמן). פניה לקבלת תגובה מן המעורבים בפרשה. אם CBS היתה פונה לקבלת תגובה מאותו קצין בכיר, היא היתה מגלה מיד שהוא כבר לא שרת באותו זמן והכל היה נמנע. הגיבור האחר בפרשה היה מפקדו הישיר של בוש, שמת בינתיים, - אם CBS היתה פונה למשפחתו או למזכירתו לקבלת תגובה היא היתה מגלה שלא יתכן, מבחינה טכנית, שהמסמכים הללו הודפסו ע"י מזכירתו או על ידו. אבל הם לא פנו לאף אחד מאלו - מכל הדמויות המרכזיות בפרשה הם פנו רק לדוברים של בוש. אימות המסמכים 1 - CBS לא קיבלו מסמכים מקוריים, אלא רק עותקים מפקס! זה כשלעצמו היה צריך להרתיע אותם מלהשתמש במסמכים מלכתחילה, אבל לא רק שזה לא מנע מהם לפרסם אותם כסקופ גדול - הם אפילו לא טרחו לדקדק יותר בבדיקת האמינות של שאר הפרטים. אימות המסמכים 2 - הדבר היחיד ש- CBS בדקה זה את האותנטיות של החתימה של המפקד של בוש על המסמכים. אבל בהתחשב בכך שה"מסמכים" יצאו מפקס זה לגמרי חסר משמעות. כל ילד יכול לפתוח פוטושופ ולהדביק תמונה של חתימה של מישהו על כל מסמך בלי להשאיר עקבות. החתימה של המפקד של בוש היתה נגישה לציבור הרחב כי המטה של בוש פרסם מסמכים מתקופת שירותו עם החתימה עליהם. כל זה הוא מידע נפוץ. הכותרת של ה"מזכרים"-לכאורה היתה CYA ("כיסוי תחת"), אבל נראה שזה בדיוק מה ש- CBS עשתה כששכרה מומחה חתימות ל"אימות" חתימה על פקס - כך הם יכלו להציג מראית עין של סטנדרט עיתונאי מינימלי. אימות המסמכים 3 - כל השוואה שטחית בעין בלתי מקצועית בין ה"מסמכים" המפוברקים לבין מסמכים סטנדרטיים שהודפסו במשמר הלאומי האווירי בתקופה הנדונה (שנות ה- 70) היתה מגלה אי סדירויות בולטות. שום דבר לא היה במקום - החתימה היתה בצד הלא נכון, התאריך היה בפורמט שונה, הדרגה היתה בפורמט שונה, במסמכים מקוריים השתמשו לזיהוי במספר הביטוח הלאומי ובמפוברקים במספר האישי ועוד. לא היה צריך אפילו יותר מדי מאמץ כדי להשוות את ה"מסמכים" למסמכים סטנדרטיים כי, כאמור, מסמכים מקוריים מן המשמר הלאומי האווירי פורסמו - ע"י המטה של בוש - והיו ברשות הציבור. אני מאמינה שרוב הבלוגרים הבכירים היו בודקים לפחות את זה. אימות המסמכים 4 - בנוסף, התברר שנעשה במסמכים שימוש בז'רגון שלא היה מקובל במשמר האווירי הלאומי באותו זמן - אם הם היו פונים למספיק אנשים משם לקבלת תגובות הם היו מגלים את זה. אימות המסמכים 5 - מבחינה טכנית, הסבירות שהמסמכים הללו הודפסו על מכונת כתיבה משנות ה- 70 שואפת ל- 0, אם לא 0. ואין ספק שבמשמר האווירי הלאומי לא היתה מכונת כתיבה שיכלה להפיק אפילו תוצאה מקורבת. כל אדם שעבד בהדפסה בשנות ה- 70 יכול היה לגלות ל- CBS את הסוד. ואם הם היו טורחים לפנות למזכירה לשעבר של המפקד של בוש (שלו יוחסו המסמכים) הם היו מגלים את זה מיד. כפי שאפשר לראות, כל אחד מכיווני הבדיקה הללו היה מספיק בפני עצמו כדי לעלות על הזיוף החובבני, ובנוסף המקור של המסמכים היה בלתי אמין לחלוטין. אבל למרות הכל, CBS החליטה לפרסם אותם בלי לפשפש בציציות, או אפילו לראות מה שמזדקר לעין. מה שאפילו יותר חמור: אחרי הפרסום ב- CBS פרסמו כל העיתונים והרשתות הגדולים את הסיפור. עיתונאי אחד מספר שקר ומיד כל האחרים חוזרים עליו - בדיוק כמו שעובדת חרושת השמועות באינטרנט! רק שלעיתונאים יש מוניטין של אמינות מסוימת - בבלוגים אתה לפחות יודע עם מה יש לך עסק, אתה הרבה יותר ספקן, אבל כשכל העיתונים חוזרים על אותו שקר הוא הופך ל"עובדה". תאר לעצמך שעיתון אמריקאי בכיר בשנות ה- 40 היה מפרסם את ה"פרוטוקולים של זקני ציון" - אם מספיק שאחד יפרסם כדי שכל השאר יפרסמו בלי לבדוק, אז האמריקאים היו ממשיכים מאיפה שהנאצים הופסקו. ול- CBS יש חסיון עיתונאי. כל עוד לא נודע שזה זיוף לא חלה עליהם שום חובה לחשוף את ה"מקור העיתונאי" שלהם - אם הם היו חושפים את המקור שלהם מלכתחילה, אף אחד לא היה לוקח את הסיפור ברצינות כי ה"מקור" הזה ידוע לשמצה. במקרה הטוב, CBS לא טובה יותר מהבלוג ש"חשף" את ה"תוכנית" של ישראל לכבוש את הנילוס, או מהבלוג ש"חשף" את התוכנית האמריקאית לספח את עירק לירדן. במקרה הרע, CBS לא טובה יותר מפראבדה.
 

סרפד

New member
המשך...

העיתונות היא אכן "מוסד חוץ ממלכתי שיכול לבקר את הממשל באמינות" - דגש על "יכול". זה לא בהכרח מה שקורה בפועל. בפועל העיתונות היא גוף בעל עוצמה אדירה שיכול להמליך ולהדיח מלכים ולעיתים קרובות זה מה שהוא מנסה לעשות. וזה לא שונה בחו"ל מאשר בארץ. ובניגוד לממשלה, אין "כלבי שמירה" שיכולים לשמור עלינו מפני העיתונות. בתיאוריה, התחרות היתה אמורה לעשות את זה - כי אנשים הרי יקנו את העיתון הכי אמין ולכן יש לעיתונים אינטרס גם לשמור על אמינותם וגם לבדוק ולהטיל ספק באמינות של מתחריהם, וגם לעיתונאים יש אינטרס כי הם מתחרים על משרות והעיתונאי הטוב ביותר יזכה במשרה הטובה. אבל זה לא מה שקורה בפועל. דווקא בבלוגים עקרון התחרות עובד יותר בהצלחה - כנראה בגלל שיש מידה סבירה של איזון בין ימין ושמאל, בעוד שבעיתונות המערבית יש רוב מאסיבי לצד אחד. כנראה שהמניע הפוליטי הוא יותר חזק - אם בלוג שמאלני מפרסם סקופ שאינו מחמיא לימין, הבלוגים הימניים ירדו לפרטיו בנסיון למצוא פרצות שיזימו אותו, ולהיפך. גם ההשתתפות הפעילה המסיבית של המגיבים מפעילה מערך די יעיל של ביקורת ובדיקת העובדות. קשה למכור לאורך זמן מסמכים מפוברקים ברשת. נכון שעיתונאים מסכנים את חייהם ואף נפצעים ונהרגים, בעיקר באזורי מלחמה. אבל, מצד שני, הם מוכנים למכור את היושרה שלהם כדי להביא "סיפורים" מדיקטטורות וראיונות עם דיקטטורים. כשאחד כמו דן ראד'ר זוכה לראיון עם סדאם הוא משלם תמורת זה בהבטחה שהראיון יהיה אוהד ובלי שאלות קשות. כנ"ל כשערוץ 2 מקבל ראיון בלעדי עם ערפאת. רוב הדיווחים ממדינות דיקטטוריות לא אמינים - לא בגלל שהם שקריים, אלא בגלל מה שלא מספרים לנו. אם הם יחשפו יותר מדי סיפורים שפוגעים בתדמית המדינה הם יגורשו ולא יוכלו יותר להביא "סיפורים" משם. ולדעתי, זה יותר טוב - עדיף שלא יספרו כלום מאשר שישמשו כעלה תאנה, אבל הם מעדיפים לכסות תמורת הזכות "לכסות". זו עיתונאות? זו נאמנות לאמת? אז אין לי תשובה ברורה לשאלה מי זכאי ומי לא לחסיון עיתונאי. CBS ניצלה אותו לרעה כמו שכל בלוגר מן השורה יוכל אם תנתן לו האפשרות. ולאורך כל הדרך, כולל אחרי גילוי הזיוף, הם לא הפגינו שום מחויבות לכללי האתיקה. אחת הסיבות שהציבור מתייחס לבלוגרים כאל עיתונאים היא שהוא לא יכול להתייחס לעיתונאים כאל עיתונאים, במובן הקלאסי של המילה. יותר משמדובר בשדרוג מעמדו של הבלוגר לעיתונאי, מדובר בהדרדרות של העיתונאי לרמה של בלוגר.
 

e-magine

New member
אמינות עיתונאית היא דבר נזיל

כמו
...דר שפיגל אונליין "נתפס" מעתיק טקסטים מוויקיפדיה ולא נותן קרדיט.אגב, הסערה קצת מוגזמת לטעמי, היות והוויקיפדיה בסופו של דבר, הינה פרוייקט שיתופי והתוכן שלה חפשי להעתקה וגם לעריכה.כלומר, אם דר שפיגל היה מציין שהכתבה נערכה על במך מאמרים מוויקיפדיה, היה די בכך.הדיווח של נענע.
 

סרפד

New member
למה הוא לא נתן קרדיט?

אולי בגלל שזו פדיחה לעיתון להשען על מידע מוויקיפדיה מלכתחילה, אז הם לא רצו להודות במקור המידע שלהם. גם כשעיתונים מעתיקים מפורומים הם לא תמיד נותנים קרדיט למקור. באופן כללי, גרסאות הרשת פחות אמינות מהגרסאות הכתובות כי שם המשחק הוא מהירות - עיתון מתפרסם רק אחת ליום, עיתון הרשת מתעדכן כל הזמן והקופי-פייסט קורץ בקצות האצבעות.
 
מסכים עם אימייג'ין

לא חשבתי על זה לעומק קודם. עכשיו אני חושב שחיסיון זה דבר בעייתי. בסה"כ במה מדובר? כשמפרסמים ידיעה שעשויה להשפיע על גורל של אנשים. על קיום של חברות. על מצב כלכלי או פוליטי. אין שום סיבה לתת חיסיון גורף למקורות מידע של הכלל. ובלוגים הם הכלל. הם "עמך". האמת, שיש בעיה גדולה גם בחיסיון לעיתונאים אבל אני לא מספיק מתמצא כדי להביע דיעה בעניין.
 
למעלה