בעיות עם מטפלים

זכותו של המטופל להחליט באיזה טיפול

הוא מעוניין
ובאיזה טיפול הוא מאמין
וגם לצפות שאם פנה לקבלת טיפול מסוג מסויים -
שיקבל אותו.
לקרוא ספרי עזרה עצמית ולהיות המטפל של עצמך -
במקרים רבים לא עובד.
 

מ י w ה י

New member
בעיות עם מטפלים

לפי מה שקראתי פה אני לא היחידה: יש משהו שאני מנסה להבין לגבי קשר עם מטפלים, במיוחד ספציפית במקרים של פוסט טראומה:
השאיפה שלי לפחות כשאני פונה לטיפול, הוא שמצבי ישתפר ושאני לא אזדק לטיפול ממושך ובשורה התחתונה - שאני אסיים את התקשורת עם המטפל כמה שיותר מהר. בעבר זה לא כל כך הצליח לי, וכשסיימתי קשרים עם מטפלות שהייתי אצלן זה כי לא הרגשתי שהן באמת נותנות לי טיפול, כי מה שהיה זה בעיקר שיחות שאו שהזכירו לי שיחות עם חברות (ובשביל זה אני לא צריכה לשלם לאיש מקצוע, אני יכולה לנהל את השיחות האלו עם חברות שלי), או שיחות מעגליות על הטראומות שעברתי שרק גרמו לי להרגיש הרבה יותר רע, כי זה בעצם היה לחוות את הטראומות מחדש. ממה שקראתי וניסיתי לברר, זה למעשה לא נחשב טיפול של ממש אלא זו הגישה של הטיפול הדינמי שכוללת שיחות עם המטפל ("פסיכוטרפתיה"), שזה משהו שהבהרתי כל פעם מחדש שאני לא מעוניינת בו אלא אני מעוניינת בטיפול ממוקד שיעזור לי לשפר את המצב שלי.

במקרה אחד כשהעזתי להתעמת עם המטפלת ואמרתי לה שהיא לא מעניקה לי טיפול היא אמרה שהיא מעניקה לי תמיכה ו"זה חלק מזה", וכשאמרתי לה שלא פניתי אליה בשביל לקבל תמיכה לא היה הסבר מעבר. מטפלת אחרת ניסתה לשכנע אותי שהיא בסך הכל מנסה לעזור ולהכיר אותי, וגם היא לא נתנה הסברים כשהזכרתי לה שאפילו תשובה לשאלה אם היא מתמחה בטיפול CBT לא קיבלתי (היא פשוט התעלמה מהשאלה שלי). מהמטפלת האחרונה היו לי ציפיות, זו מטפלת שאמורה להיות מומחית בשיטת EMDR ופניתי אליה בשביל לקבל טיפול כזה, אבל גם איתה מצאתי את עצמי במצב בו התקיימו שיחות מעגליות בלבד עם תוספת של נסיונות ליצור אצלי מחשבות חיוביות בצורה שרק חרפנה אותי (ניסיון לחפש יחד איתי דברים טובים בחיים שלי ולשכנע אותי שיש לי נקודות אור בחיים. מה זה רלוונטי בזמן שהטראומה משתקת אותי?!). כשאמרתי לה שאני מבקשת שנבצע את הטיפול היא אמרה שזה הטיפול ושכנראה שאני לא יודעת מה זה EMDR. אחרי ויכוח בו הסברתי לה מה "אני חושבת" שזה EMDR והיא הסכימה איתי שהבנתי נכון ושאלה מה אני רוצה שנעשה, הבנתי שאין סיכוי לטיפול כזה כי אני לא אמורה להגיד לה מה לעשות - היא המטפלת, היא זו שלמדה את המקצוע, אני אמורה לסמוך עליה ולא להכתיב לה מה לעשות כדי שאחר כך תגיד שהכל הלך כמו שביקשתי אז איך זה שיש לי טענות.

אני כנראה נאיבית, כי אני לא מצליחה להבין את זה. חשבתי שמי שבוחר מרצונו ללמוד מקצוע טיפולי ולעבוד במקצוע כזה רוצה לעזור לאנשים במצוקה ולשפר את המצב שלהם, לא להחמיר אותו ולהעשיר את חשבון הבנק שלו על חשבון ההחמרה. אני לא מבינה את זה גם מהסיבה שתמיד יהיו מי שיזדקקו לאנשי המקצוע האלו, ככה שגם אם יסייעו למישהו אחד, לי למשל, ויובילו למצב בו אני לא אזדקק לטיפול יותר, תמיד יהיו מי שיפרנסו אותם ואפילו יותר - כי אני אוכל להמליץ עליהם.

זה פרדוקס שאני לא מצליחה להבין, מצד אחד הגישה שלי נשמעת לי מאוד הגיונית, אבל המציאות מוכיחה לי כל פעם מחדש אחרת.
 
טיפול ממוקד וקצר

ל מ י w ה י שלום רב,
את מעלה כמה נושאים ואנסה להתייחס אליהם אחד לאחד.
*
את כותבת :
"השאיפה שלי לפחות כשאני פונה לטיפול, הוא שמצבי ישתפר ושאני לא אזדק לטיפול ממושך
ובשורה התחתונה - שאני אסיים את התקשורת עם המטפל כמה שיותר מהר".
יש כאן שני נושאים.
התקווה שמצבך ישתפר - בגדול זה מובן מאליו, אבל לעתים בשלבים מסוימים של הטיפול תיתכן החמרה מסוימת, שאמורה להיות זמנית.
יש המשוים את הטיפול בטראומה לטיפול ב"פרונקל" (מוגלה שמצטברת מתחת לעור).
כדי לטפל במוגלה כזו יש לפתוח את המקום, לחטא ולחבוש. ובשלב מסויים זה כואב, אבל נחוץ.
גם כשמנתחים מישהו, יש כאבים בזמן הניתוח ובשלב ההחלמה, אבל הכוונה היא שבסופו של דבר האדם יתרפא .
הנושא של טיפול קצר - הטיפול הממוקד בטראומה לא אמור להיות ארוך.
ב PE למשל מדובר על 8 עד 15 מפגשים כפולים (של שעה וחצי).
בארה"ב כשעושים 2 מפגשים כאלה בשבוע, מדברים על 5 שבועות של טיפול (ל 10 מפגשים).
ב CPT מדברים על 12 מפגשים.
יחד עם זאת, בטיפול בטראומה מורכבת, לעתים יש צורך בטיפול יותר ארוך.
לא הבנתי מדבריך אם מדובר אצלך בטראומה מורכבת, מצטברת, שמקורה בילדות,
(כתבת שמדובר בטראומה חוזרת, נרחבת)
וייתכן שיש צורך בטיפול פחות קצר.
*
לגבי הציפיות לטיפול ממוקד, ואי קבלת מידע מהמטפלים אודות מומחיותם -
אלה נושאים שלדעתי יש לברר בשיחה מקדימה בטלפון.
מי שלא עונה אם הוא מתמחה או מומחה ב CBT -
אין צורך לפנות אליו.
מי שמומחה ב EMDR יודע שהוא כזה, וגם יגיד זאת.
עם זאת, יש מטפלים שאמנם למדו שיטה מסוימת, אבל לא ממשיכים לטפל בה.
יש שלמדו אבל לא קיבלו הדרכה מסודרת, ויש שהגיעו למסקנה שהשיטה איננה מתאימה להם.
את כותבת על "מטפלת שאמורה להיות מומחית בשיטת EMDR ".
אני למשל מומחה ומדריך ב PE,
אבל אעשה PE רק למי אני חושב שמתאים לטיפול (אחרי 2 מפגשי אינטייק),
ולאחר שהסברתי לו במה מדובר וקיבלתי את הסכמתו.
אז אפשר היה לשאול את המטפלת אם היא אכן עושה EMDR
והאם זה מה שתקבלי אצלה.
ייתכן שהיתה אומרת שעושה בתחילה אינטייק להערכה,
ושבסיום האינטייק היא תגיד אם הולכים על EMDR או לא.
*
בסה"כ אני מסכים שעבודה מקצועית, מועילה ויעילה -
נותנת מוניטין טוב למטפל.
 

מ י w ה י

New member
נראה לי שלא כל כך הבנת אותי...

עד עכשיו נתקלתי רק במטפלת אחת שלא ענתה לי על השאלה לגבי ההתמחות שלה, ומן הסתם זה הספיק בשביל להרחיק אותי ממנה. המטפלות האחרות ענו לי לגבי ההתמחות שלהן, לגבי חלקן לא היה כעיקרון צורך לשאול כי פניתי אליהן פרטנית בקשר לשיטה שהן מתמחות בה (כמו שאם אני הולכת לגניקולוג, אני לא שואלת אותו בדרך כלל אם הוא מבין ברפואת נשים). התגובה שלך למעשה רק מחזקת את העובדה שיש כאן קטע לא ברור, כי אם אני הולכת למטפלת שההתמחות שלה היא CBT או EMDR ואני מסבירה לה שפניתי אליה בשביל לקבל את הטיפול הזה וכל פגישה שואלת אותה מה קורה ומתי נתחיל עם הטיפול, כנראה שלא הגעתי בטעות למקום הלא נכון או שציפיתי שתקרא את המחשבות שלי.
&nbsp
בהודעה שכתבתי סיפרתי אפילו על התעמתות עם מטפלת כזאת שטענה שהעניקה לי תמיכה וזה היה אמור להספיק - וזה אחרי שהבהרתי לה לאורך כל הדרך שפניתי אליה בשביל CBT (והיא למדה את השיטה הזאת ונחשבת למטפלת שמתמחה בה, בוודאות). הייתי "מטופלת" אצלה במשך 4 חודשים, 16 שבועות - ולא התחלנו שום דבר, זה מאוד סותר את מה שכתבת על כמות המפגשים.
&nbsp
עברתי ממש לאחרונה התעמתות נוספת עם מטפלת EMDR שגם לא ביצעה את הטיפול, ואליה לא חזרתי אחרי הפגישה השנייה בה הבנתי שאני לא אקבל את הטיפול ואני משלמת וסובלת סתם.
&nbsp
היות שנראה ממש לא הבנת את מה שכתבתי, אני אנסה לבטא את זה בדרך אחרת: נניח שיגיע אליך מטופל עם טראומה שיגיד שהוא מעוניין בטיפול PE - ואתה תחליט מסיבותיך שאתה לא חושב שהטיפול מתאים/שלא בא לך לעשות אותו: לא תגיד לו את זה? תיקח ממנו כסף על כל פגישה שלא תכלול שום טיפול אלא שיחות שלא קשורות לשום דבר? או שתעמיד פנים שמה שאתה עושה זה טיפול PE ובעצם לא תעשה כלום? (כשהכוונה היא שתדבר איתו על מזג האוויר למשל ותטען שזה טיפול PE).
&nbsp
כי את כל זה עברתי. ובאמת שלא ברור לי למה.
&nbsp
&nbsp
 

Elaa56

New member
את צודקתתת.

צריך להיות מאוד חזקים לא ליפול לידיי אוכלי חינם ואדם אלה. ליפול לתוך מלכודת שתיקח ממך כוחות, זמן וכסף יקרים , ולעוגמת נפש - להתגלגל עם המצב עוד ועוד מבלי לראות את הסוף, פרט מלהעשיר את חשבון הבנק של הזונות האלה ולהגביר את תאבון הסקרנות שלהם מהתגלגלות ה'''טיפול'''' עצמו.
אנשים צריכים להפסיק את זה.
 

נתלי7

New member
מבינה אותך

וקרה לי משהו דומה.
הלכתי למטפלת כשחיפשתי מישהי שמבינה ב- EMDR. היא אמרה לי בפגישה הראשונה שהיא יודעת לעשות את הטיפול הזה אבל מעולם לא עשהת לי את הטיפול הזה. והרגשתי בפגישות שאלו שיחות כמו שאני מדברת עם חברה, שלא פותרות לי שום בעיה מהשורש.
אחרי כמה זמן (לא קצר), הפסקתי את הטיפול הזה בטענה שאני לא מתחברת אליה. היא ניסתה לשכנע אותי עוד לבוא, אבל לא הסכמתי.
לאחר מכן פניתי למרכז הישראלי ל- EMDR, והם הפנו אותי למטפלת בשיטה זו שמקבלת בעיר שלי. אבל זה היה בקצה השני של העיר (רחוק לי מהבית), ומה שבעיקר הפריע זה שבשיחה הראשונה הרגשתי שאין לה סבלנות בכלל. חשבתי לעצמי שאם בטלפון אין לה סבלנות זה לא סימן טוב, אמרתי שאחזור אליה, התקשרתי למרכז ל- EMDR שוב, ובקשתי שיפנו אותי למישהי אחרת.
הפנו אותי למישהי שחוץ מאשר בפגישה הראשונה, כמעט כל טיפול משתמשת ב- EMDR, ויש לי חיבור טוב איתה.
מסקנות שלי- את הסינון הראשוני אפשר כבר בטלפון לעשות וגם כן, מי שאין לך חיבור איתה ו/או לא נותנת לך את הטיפול שאת רוצה, כנראה לא טובה לך (אותו דבר לגבי מטפלים גברים).
 
למעלה