בעיות ממלכת החשמונאים לא החלו במאבקי אריסטובולוס נגד הורקנוס

  • פותח הנושא ai27
  • פורסם בתאריך

ai27

Well-known member
נכדי נכדיו של מתתיהו, אלא בתקופת שמעון התרסי: בנו האחרון של מתתיהו.
ניתן לומר - השמאלני הראשון.

שמעון התרסי קץ במלחמות. לשם כך הוא החליט לכרות ברית עם האדומים, ובראשם תלמי בן חבובו מלך חברון:
תלמי יתגייר, יחד עם בני עירו האדומים, ושמעון יתן לו את בתו לאישה. בהמשך שאר האדומים יתגיירו ומול כוחם המאוחד של יהודים ואדומים - היוונים לא יוכלו לעמוד.
התוצאה: לאחר החתונה, תלמי מזמין את החשמונאים לארוחה חגיגית, ואז רוצח את רוב משפחת חשמונאי, בנסיון להפוך למנהיג הממלכה החדשה.
בעצם אותו תרגיל שלאחר מכן עשה הורדוס.

היחיד שנותר ממשפחת חשמונאי היה יוחנן הורקנוס, נכדו של מתתיהו. שרואה איך תלמי מענה ואז רוצח את אימו ואחיו על חומות עירו.
ואז יוחנן - החליט לחייב את האדומים לקיים את הסכם השלום שחתמו עם אביו - ולהתגייר.
במצב כזה - לא ניתן היה לקיים גיור מחמיר כהלכה, אלא רק גיור מזורז.
כזה שהותיר את האדומים כיהודים סוג ב' במשך זמן רב.

במקביל - גם יוחנן הורקנוס וגם צאצאיו, נותרו מעטים. לא היה להם פנאי ללמוד תורה כמתתיהו ובניו, והם פנו לצדוקים (הרפורמים של זמנו) שראו ביהדות ובכהונה מעמד, וחיפפו בשמירת הלכה.
אלכסנדר ינאי, נינו של מתתיהו - אמנם הגדיל מאוד את הממלכה היהודית, אך גם רצח את רוב חברי הסנהדרין.
בניו כבר גדלו כשמאלנים-חילונים לכל דבר, והתקוטטו על שטויות.
 

evglev1

Well-known member
מנהל
נכדי נכדיו של מתתיהו, אלא בתקופת שמעון התרסי: בנו האחרון של מתתיהו.
ניתן לומר - השמאלני הראשון.

שמעון התרסי קץ במלחמות. לשם כך הוא החליט לכרות ברית עם האדומים, ובראשם תלמי בן חבובו מלך חברון:
תלמי יתגייר, יחד עם בני עירו האדומים, ושמעון יתן לו את בתו לאישה. בהמשך שאר האדומים יתגיירו ומול כוחם המאוחד של יהודים ואדומים - היוונים לא יוכלו לעמוד.
התוצאה: לאחר החתונה, תלמי מזמין את החשמונאים לארוחה חגיגית, ואז רוצח את רוב משפחת חשמונאי, בנסיון להפוך למנהיג הממלכה החדשה.
בעצם אותו תרגיל שלאחר מכן עשה הורדוס.

היחיד שנותר ממשפחת חשמונאי היה יוחנן הורקנוס, נכדו של מתתיהו. שרואה איך תלמי מענה ואז רוצח את אימו ואחיו על חומות עירו.
ואז יוחנן - החליט לחייב את האדומים לקיים את הסכם השלום שחתמו עם אביו - ולהתגייר.
במצב כזה - לא ניתן היה לקיים גיור מחמיר כהלכה, אלא רק גיור מזורז.
כזה שהותיר את האדומים כיהודים סוג ב' במשך זמן רב.

במקביל - גם יוחנן הורקנוס וגם צאצאיו, נותרו מעטים. לא היה להם פנאי ללמוד תורה כמתתיהו ובניו, והם פנו לצדוקים (הרפורמים של זמנו) שראו ביהדות ובכהונה מעמד, וחיפפו בשמירת הלכה.
אלכסנדר ינאי, נינו של מתתיהו - אמנם הגדיל מאוד את הממלכה היהודית, אך גם רצח את רוב חברי הסנהדרין.
בניו כבר גדלו כשמאלנים-חילונים לכל דבר, והתקוטטו על שטויות.
שמעון ויונתן לחמו את מלחמות היוונים אלה עם אלה ובניגוד למלכים האחרונים של ממלכת יהודה המקראית תמיד ידעו לעבור לצד המנצח. וגם אולי השתמשו בממלכת בית תלמאי המצרית כדי להבין לאן נושבת הרוח שהרי אף מלך סלווקי לא שרד ללא תמיכת ממלכת בית תלמאי. עד שלצערם של החשמונאים, הרומאים וממלכת בית תלמאי עלה בממלכה הסלווקית מלך חזק אנטיוכוס השביעי שדרש משמעון להחזיר ליוונים את החקרה שליד בית המקדש, את גזר ואת יפו ומכאן ידוע האמירה המפורסמת שלו "לא ארץ נוכרייה כבשנו..." מכיוון שהוא הסתבך שוב עם היוונים הוא ניסה לכרות ברית עם האדומים, אבל תלמי בחר להיות בחשאי לצידם של הסלווקים.

כך שהכי קל היה לשמעון אם היה שמלאני לקבל את הדרישות של אנטיוכוס השביעי או להתחיל להתמקח בטענה שהחקרה היא חלק מירושלים, אבל את יפו ואת גזר אני מוכן להחזיר. אבל הוא חיפש דרך לשמור על השטחים ששיחרר.
 

ai27

Well-known member
שמעון ויונתן לחמו את מלחמות היוונים אלה עם אלה ובניגוד למלכים האחרונים של ממלכת יהודה המקראית תמיד ידעו לעבור לצד המנצח. וגם אולי השתמשו בממלכת בית תלמאי המצרית כדי להבין לאן נושבת הרוח שהרי אף מלך סלווקי לא שרד ללא תמיכת ממלכת בית תלמאי. עד שלצערם של החשמונאים, הרומאים וממלכת בית תלמאי עלה בממלכה הסלווקית מלך חזק אנטיוכוס השביעי שדרש משמעון להחזיר ליוונים את החקרה שליד בית המקדש, את גזר ואת יפו ומכאן ידוע האמירה המפורסמת שלו "לא ארץ נוכרייה כבשנו..." מכיוון שהוא הסתבך שוב עם היוונים הוא ניסה לכרות ברית עם האדומים, אבל תלמי בחר להיות בחשאי לצידם של הסלווקים.
בתקופת יונתן היו הרבה קרבות, כאשר יונתן מיצב עצמו כחלק מהם: לא עצמאי אלא בן-ברית של הדיאדוכים, וכמובן שהעדיף את סיוע בית תלמי, שתמיד נתנו ליהודים חופש-דת ולא הבינו את השגעון של הסלווקים להתעמת על שטויות.
עד שלבסוף נרצח ע"י שר הצבא של אנטיוכוס השישי שהעניק לו מעמד רשמי לראשונה, לאחר שקיבל כופר שדרש תמורת שחרורו.

שמעון כבש את ערי המתייוונים גזר ויפו - ולכן היה סביר לשחררם אם אין כח צבאי לשמור עליהם, אבל היה כזה.
הוא גם הצליח במצור על החקרא, צבא יווני צמוד לירושלים. ובמלחמה שאנטיוכוס השביעי התחיל הוא ניצח,
עד שקיבל מעמד רשמי כמנהיג עצמאי.
כל זאת - כי היה לו צבא חזק והוא ידע זאת, ללא סיבה לוותר על טריטוריה חיונית.

הבעיות שגרמו לנפילתו - לא היו מלחמה חיצונית אלא היו פנימיות.
במקום להסתפק באותה צמיחה הדרגתית - הוא שאף לסיימה: לגייר את האדומים באופן מפוקפק.
נתן למלך אדומי את הבת שלו, והחל במסע גיורים המוני - מוסכם.
זה נגמר מאוד רע - בחיסול מה שנותר משושלת המלוכה.רק יוחנן הורקנוס שהיה באמצע קרב וללא יכל להגיע - ניצל.

גם המשך הגיור המזורז ע"י צאצאיו נגמר רע - בהפיכה של אותם אדומים שגויירו לשושלת המלוכה.
החל מהורדוס ועד עד צאצא שלקח חלק במצור על ירושלים וחורבנה וצאצאית שהפכה למאהבת של מחריב המקדש
 

evglev1

Well-known member
מנהל
בתקופת יונתן היו הרבה קרבות, כאשר יונתן מיצב עצמו כחלק מהם: לא עצמאי אלא בן-ברית של הדיאדוכים, וכמובן שהעדיף את סיוע בית תלמי, שתמיד נתנו ליהודים חופש-דת ולא הבינו את השגעון של הסלווקים להתעמת על שטויות.
עד שלבסוף נרצח ע"י שר הצבא של אנטיוכוס השישי שהעניק לו מעמד רשמי לראשונה, לאחר שקיבל כופר שדרש תמורת שחרורו.

שמעון כבש את ערי המתייוונים גזר ויפו - ולכן היה סביר לשחררם אם אין כח צבאי לשמור עליהם, אבל היה כזה.
הוא גם הצליח במצור על החקרא, צבא יווני צמוד לירושלים. ובמלחמה שאנטיוכוס השביעי התחיל הוא ניצח,
עד שקיבל מעמד רשמי כמנהיג עצמאי.
כל זאת - כי היה לו צבא חזק והוא ידע זאת, ללא סיבה לוותר על טריטוריה חיונית.

הבעיות שגרמו לנפילתו - לא היו מלחמה חיצונית אלא היו פנימיות.
במקום להסתפק באותה צמיחה הדרגתית - הוא שאף לסיימה: לגייר את האדומים באופן מפוקפק.
נתן למלך אדומי את הבת שלו, והחל במסע גיורים המוני - מוסכם.
זה נגמר מאוד רע - בחיסול מה שנותר משושלת המלוכה.רק יוחנן הורקנוס שהיה באמצע קרב וללא יכל להגיע - ניצל.

גם המשך הגיור המזורז ע"י צאצאיו נגמר רע - בהפיכה של אותם אדומים שגויירו לשושלת המלוכה.
החל מהורדוס ועד עד צאצא שלקח חלק במצור על ירושלים וחורבנה וצאצאית שהפכה למאהבת של מחריב המקדש
הורדוס לא היה משושלת המלוכה ולכן היה חשוב לו להתחתן עם מרים נכדתו של יוחנן הורקנוס השני כדי להיכנס למשפחת המלוכה מצד אחד ומצד שני להכין תוכנית מגירה של להמליך את גיסו הצעיר והלא מנוסה שיהיה מלך בובה שלו מצד שני. שכן לאחר הניצחון על הפרתים הורדוס לא ידע בוודאות אם מרקוס אנטוניוס יסכים להמליך אותו או ירצה להמליך מלך חסות שהוא צאצא ישיר למשפחת המלוכה.
 

ai27

Well-known member
הורדוס לא היה משושלת המלוכה ולכן היה חשוב לו להתחתן עם מרים נכדתו של יוחנן הורקנוס השני כדי להיכנס למשפחת המלוכה מצד אחד ומצד שני להכין תוכנית מגירה של להמליך את גיסו הצעיר והלא מנוסה שיהיה מלך בובה שלו מצד שני. שכן לאחר הניצחון על הפרתים הורדוס לא ידע בוודאות אם מרקוס אנטוניוס יסכים להמליך אותו או ירצה להמליך מלך חסות שהוא צאצא ישיר למשפחת המלוכה.
נכון - אבל אתה שם לב שיש קו ישיר בין הפשרה המבישה של שמעון - שנגמרה בטבח משפחת המלוכה, אך בכישלון כי הצאצא הנותר עלה לשלטון
להורדוס שעשה בדיוק אותו דבר - רק בהצלחה.
 

סתוונית333

Well-known member
שמעון ויונתן לחמו את מלחמות היוונים אלה עם אלה ובניגוד למלכים האחרונים של ממלכת יהודה המקראית תמיד ידעו לעבור לצד המנצח. וגם אולי השתמשו בממלכת בית תלמאי המצרית כדי להבין לאן נושבת הרוח שהרי אף מלך סלווקי לא שרד ללא תמיכת ממלכת בית תלמאי. עד שלצערם של החשמונאים, הרומאים וממלכת בית תלמאי עלה בממלכה הסלווקית מלך חזק אנטיוכוס השביעי שדרש משמעון להחזיר ליוונים את החקרה שליד בית המקדש, את גזר ואת יפו ומכאן ידוע האמירה המפורסמת שלו "לא ארץ נוכרייה כבשנו..." מכיוון שהוא הסתבך שוב עם היוונים הוא ניסה לכרות ברית עם האדומים, אבל תלמי בחר להיות בחשאי לצידם של הסלווקים.

כך שהכי קל היה לשמעון אם היה שמלאני לקבל את הדרישות של אנטיוכוס השביעי או להתחיל להתמקח בטענה שהחקרה היא חלק מירושלים, אבל את יפו ואת גזר אני מוכן להחזיר. אבל הוא חיפש דרך לשמור על השטחים ששיחרר.

מאיפה לקחת את הבלבלה שכתבת?
יש רק שני מקורות מהימנים למרד ביוונים :
1. ספר המקבים שמספק תמונה מקיפה על אודות המרד – ושם, כמובן, לא מדובר על ניסים, לא על נפלאות ולא על לביבות ולא על סופגניות.
2. יוסף בן מתתיהו היסטוריון יהודי שחי 150 שנה אחרי המרד.

כל מקור אחר כמו זה המסופר בתלמוד הבבלי שקבע את המסורת הנהוגה היום הוא שקר ואין לו שום אחיזה במציאות.
ובתנ"ך אין אזכור כלל למלחמת החשמונאים.
 

evglev1

Well-known member
מנהל
מאיפה לקחת את הבלבלה שכתבת?
יש רק שני מקורות מהימנים למרד ביוונים :
1. ספר המקבים שמספק תמונה מקיפה על אודות המרד – ושם, כמובן, לא מדובר על ניסים, לא על נפלאות ולא על לביבות ולא על סופגניות.
2. יוסף בן מתתיהו היסטוריון יהודי שחי 150 שנה אחרי המרד.

כל מקור אחר כמו זה המסופר בתלמוד הבבלי שקבע את המסורת הנהוגה היום הוא שקר ואין לו שום אחיזה במציאות.
ובתנ"ך אין אזכור כלל למלחמת החשמונאים.
התנ"ך היה רק לשם השוואה ליהויקום וצדקיהו שהימרו על הסוס הלא נכון. בניגוד אליהם יונתן ושמעון תמיד ידעו ליד בצד המנצח במאבקים הפנימיים בממלכה הסלווקית.
 

סתוונית333

Well-known member
התנ"ך היה רק לשם השוואה ליהויקום וצדקיהו שהימרו על הסוס הלא נכון. בניגוד אליהם יונתן ושמעון תמיד ידעו ליד בצד המנצח במאבקים הפנימיים בממלכה הסלווקית.

שלושה דברים עיקריים בקשר לפרוץ המרד :
1. המרד פרץ בתקופה שבה האימפריה שעליה שלט אנטיוכוס הייתה בשלבי גסיסה.
2, הגזרות שניתנו היו בתקופה שבה עברו משפחות הכוהנים מבית צדוק תהליך התייוונות ותפקידם כראשי המקדש נקנה בשוחד.
3. מי ששדד את אוצרות בית המקדש היו הכוהנים עצמם ולא היוונים.
 
נערך לאחרונה ב:

The Real Big Joe

Well-known member
נכדי נכדיו של מתתיהו, אלא בתקופת שמעון התרסי: בנו האחרון של מתתיהו.
ניתן לומר - השמאלני הראשון.

שמעון התרסי קץ במלחמות. לשם כך הוא החליט לכרות ברית עם האדומים, ובראשם תלמי בן חבובו מלך חברון:
תלמי יתגייר, יחד עם בני עירו האדומים, ושמעון יתן לו את בתו לאישה. בהמשך שאר האדומים יתגיירו ומול כוחם המאוחד של יהודים ואדומים - היוונים לא יוכלו לעמוד.
התוצאה: לאחר החתונה, תלמי מזמין את החשמונאים לארוחה חגיגית, ואז רוצח את רוב משפחת חשמונאי, בנסיון להפוך למנהיג הממלכה החדשה.
בעצם אותו תרגיל שלאחר מכן עשה הורדוס.

היחיד שנותר ממשפחת חשמונאי היה יוחנן הורקנוס, נכדו של מתתיהו. שרואה איך תלמי מענה ואז רוצח את אימו ואחיו על חומות עירו.
ואז יוחנן - החליט לחייב את האדומים לקיים את הסכם השלום שחתמו עם אביו - ולהתגייר.
במצב כזה - לא ניתן היה לקיים גיור מחמיר כהלכה, אלא רק גיור מזורז.
כזה שהותיר את האדומים כיהודים סוג ב' במשך זמן רב.

במקביל - גם יוחנן הורקנוס וגם צאצאיו, נותרו מעטים. לא היה להם פנאי ללמוד תורה כמתתיהו ובניו, והם פנו לצדוקים (הרפורמים של זמנו) שראו ביהדות ובכהונה מעמד, וחיפפו בשמירת הלכה.
אלכסנדר ינאי, נינו של מתתיהו - אמנם הגדיל מאוד את הממלכה היהודית, אך גם רצח את רוב חברי הסנהדרין.
בניו כבר גדלו כשמאלנים-חילונים לכל דבר, והתקוטטו על שטויות.
לדבר על שמאלנות לפני אלפיים שנה היא עדות מובהקת על תוהו ובוהו במוחו של הכותב.
 
למעלה