בס"ד על ניירת רשמית - כן או לא?

masorti

New member
גם פורז הוא פקיד ממשלתי...

וכאשר אני רואה שפקיד זוטר במשרדו חובש כיה אך נמנע מלכתוב בס"ד, אני יודע מהי אמונתו של הפקיד הבכיר פורז. וזה כמובן אינו מענייני. אני גם לא רוצה לחיות בספק האם החלטות הפקיד הזוטר הושפעו מאיומיו של הפקיד הבכיר הממונה עליו (ואיומים אלה הם כמובן תוצאה של אמונתו). חייבת להיות הפרדה מוחלטת בין אמונתו האישית של פקיד בכיר (למשל שר הפנים), לבין תיפקודם של הפקידים הזוטרים הכפופים לו.
 

eitangn

New member
נכון

"וכאשר אני רואה שפקיד זוטר במשרדו חובש כיה אך נמנע מלכתוב בס"ד, אני יודע מהי אמונתו של הפקיד הבכיר פורז. וזה כמובן אינו מענייני. אני גם לא רוצה לחיות בספק האם החלטות הפקיד הזוטר הושפעו מאיומיו של הפקיד הבכיר הממונה עליו (ואיומים אלה הם כמובן תוצאה של אמונתו). חייבת להיות הפרדה מוחלטת בין אמונתו האישית של פקיד בכיר (למשל שר הפנים), לבין תיפקודם של הפקידים הזוטרים הכפופים לו." >>> נכון. פעילות משרד ממשלתי צריכה להיות נטולת כל סממן אמונה של כל פקיד בכל רמה שהיא. "איומים"??? נסחפת. זכותו של שר להגדיר את מדיניות המשרד, בכפוף לחוק. פקיד זוטר ממלא הוראות בכירים ואין זה איום אלא מנהל תקין.
 

masorti

New member
יפה...

"נכון. פעילות משרד ממשלתי צריכה להיות נטולת כל סממן אמונה של כל פקיד בכל רמה שהיא." כלומר, אסור שאמונתו האתיאיסטית של פורז תשפיע על פעילות משרדו. לא באיסור כתיבת בס"ד ולא בהנחיות מהותיות לפקידי המשרד בענייני מדיניות.
 

vizini

New member
לא נכון. שר הוא נבחר ציבור.

בניגוד לפקיד, שר מוסמך לקבוע מדיניות למשרד שבראשותו, ולנושאים שבתחום סמכותו. מדיניות זו בהחלט נקבעת לפי השקפת עולמו של השר.
 

eitangn

New member
לא

שר הנו פקיד. ח"כ הנו נבחר ציבור. לרוב יש חפיפה והשרים הם גם ח"כים. ישנם שרים שאינם ח"כים - נדמה לי שמופז כזה.
 

vizini

New member
לא קשור.

שר אינו פקיד. הוא אינו כפוף לתקנון עובדי המדינה, ולנציב שירות המדינה. הוא שואב את סמכותו מחוק יסוד הממשלה, ובסמכותו לקבוע כל דבר שאינו מוגדר בחוק בתחומי משרדו. שר צריך לקבל את אישור הכנסת כדי להתמנות, ולכן הוא נבחר ציבור בעקיפין (כמו נשיא המדינה).
 

eitangn

New member
לא

כראש המערכת עליו לוודא כי פעילות המשרד הנה נטולת כל סממן אמונה אישית. אין לזה כל קשר לאמונתו, תהיה אשר תהיה.
 
כמו שאמרת:

"בכפוף לחוק" אני אמנם לא מתמצא בחוק אבל אתה רוצה להגיד לי שאם אני מנהל של חברה אני יכול לחייב את העובדים שלי לבוא עם כיפה וציצית? (או במילךים אחרות: אני לא ארשה שעובד יכנס בלא כיפה וציצית)
 

vizini

New member
כן. בדיוק כמו שברשת "מקדונלד"

כל העובדים הולכים עם חולצה וכובע מצחיה עליהם סמל החברה, וב"הום סנטר" כל העובדים הולכים עם סרבל אדום, כך אתה יכול להחליט כי ה"מדים" בחברה שלך יכללו כיפה וציצית.
 

vizini

New member
מה הקשר? אם זו חברה פרטית,

זכותו של בעל החברה להחליט על מדי העובדים. הבעיה היא אחרת - מה קורה בחברות ממשלתיות או באירגונים ממשלתיים? האם זה בסדר שכל עובדי הרבנות חייבים לחבוש כיפה?
 

TJSBZ

New member
אוניברסיטת בר אילן

שהיא לא מוסד פרטי ולא שייכת לאדם אחד, אלא מוסד המקבל תמיכה ממשלתית, בכל זאת מחייבת את כל העובדים לבוא עם כיפה. העובדות במשרדים מסויימים גם חייבות לבוא בחצאית או בשמלה. רק במשרדים מסויימים, כמובן. אז הנה התשובה לשאלתך: לא רק במוסד פרטי, אלא אפילו במוסד המקבל תמיכה ממשלתית, אפשר לחייב עובדים לבוא עם כיפה.
 

eitangn

New member
האם יהיה זה המנון?

"לבעיית ההמנון יש פתרון תיאורטי. פשוט להחליף את ההמנון לכזה שיהיה נייטרלי מבחינה דתית/לאומית." >>> האם יהיה זה המנון? המנון מבטא משהו, ומדינת ישראל אכן מוגדרת כיהודית. יש בה מיעוטים שההמנון לא מדבר אליהם? יש כאלה בכל מדינה. איני בטוח שכל המוסלמים שהתאזרחו בצרפת מאוהבים במארסלייז...
 
עדיף שלא, כי....

אין סיבה לכתוב דברים שכבר ידוע היום שהם לא נכונים. כידוע בס"ד ראשי תיבות של בסיעתא דישמיא דהיינו "בסיוע של השמים". פעם חשבו שאלהים שוכן בשמים, ושם מעל 7 הרקיעים יושב מלך מלכי המלכים, ושם נמצא הכיסא הכבוד. עם השנים השתנה התפיסה בעיקר ע"י הרמב"ם, שקבע שאין אלהים דבר גשום, והתקבל הדעה של "מלוא כל הארץ כבודו", ואין לו כל קשר ספציפי לשמים. דעה זו מתחזק בימינו שאנו יודעים שאין שום דבר מיוחד למעלה מה שאין כאן למטה, וכן לאחר שהוכח שחז"ל טעו בחשבם שהרקיע הנו דבר גשמי, ויש שבעה רקיעים, ושמירקיע לרקיע יש מרחק של 500 פרסה. לכן הביטוי של "בסיוע של השמים" דומה לעבודת אלילים אין להשתמש בו.
 

saar7650

New member
אתה ממשיך לטעות ולהטעות

בסיעתא דשמיא זה לאו דווקא סיוע של השמים... אלא סיוע מהקב"ה מ-ה'.
 
לא אמרתי

שסיעתא דשמיא זה סיוע של השמים. אמרתי שהפירוש "המילולי" הנו סיוע של השמים, ושהמקור לביטוי זה בא כי סברו שהשמים היא מכון שבתו של אלהים. ברור שהכוונה של בס"ד הנו סיוע של אלהים.
 

saar7650

New member
אם כך

דבריך (כי כתיבת ה'בס"ד' בראשי הדפים זו עבודה זרה) בטלים ומבוטלים!
 
יש לך בעיה עם הבנת הנקרא

לא אמרתי שבס"ד זו עבודה זרה. אמרתי שהביטוי בס"ד דומה לעבודה זרה ואין להשתמש בו.
 
למעלה