בי"ס דתיים וRPG?

maore

New member
בי"ס דתיים וRPG?

תהיתי אם בבי"ס דתיים-ממלכתיים גם ישנם מפגשים של משחקי תפקידים, ואם הורים דתיים-מסורתיים שולחים/מאפשרים לילדיהם להצטרף לחוגים אלו.... הכוונה היא עם כל הכישופים, קסמים וכוחות מופלאים שמקורם אינו באלוהים. אנא אל תתנפלו עלי, אני לא חושבת שיש איזו בעיה או התנגשות דתית במשחקי תפקידים. לפחות לא יותר ממה שיש בכדורגל (מצד שני, הוא משוחק בשבת, אז אולי הוא מתנגש יותר
)
רק תהיתי אם אתם יודעים/מכירים, שה"מים בבי"ס או באזורים מסורתיים...
 

tzimisce

New member
נסיון לענות

אני כבר מזמן עברתי את גיל הבי"ס וגם לא למדתי בממ"ד . אני אמנם מכירה שחקנים שהם דתיים אולם הם רובם ככללם ממוצא אנגלוסקסי (שכידוע שם ישנה שם יותר מודעות למשחקי תפקידים ויותר פתיחות לנושא ) . אני חושבת שבגילאי בית הספר הורי ילדים יתיחסו אל משחקי תפקידים עם הסטיגמה שמקובעת עליהם ולא יתארגנו לספק להם קבוצה . איני פוסקת אם אפשר לשחק או אי אפשר לשחק בשבת אולם יכולם להתעורר בעיות אולי של עובדין דחול או של כתיבה או מחיקה . ראיתי שו"ת (אינני זוכרת של איזה רב שאסר על משחקים חיים (LIVE ACTION) ואילו התיר עם דפים וקוביות (TABLE TOP ) . אולם מצאתי את תשובתו של הרב שרלו שאומנם אינה חד משמעית אבל נוטה לכיוון מסוים (וזאת למרות שהוא ידוע כדי ליבראלי ) . נ.ב. סליחה על המונחים באנגלית , זו השפה שאני מורגלית אליה במשחקי תפקידים . תשובתו של הרב שרלו באתר מורשת : http://www.moreshet.co.il/web/shut/shut2.asp?id=11290
 

snift

New member
אין שום בעיה עם דת ושחקני משחקי

תפקידים למיניהם. הבעיות בנושא קיימות כמו בכל נושא אחר. אני מכיר הרבה מאוד שחקני תפקידים דתיים שהחלו לשחק בבתי הספר.
 

panters

New member
זה לא ממש נכון

הדת היהודית (לפחות במגזר החרדי) מנסה להרחיק אותך מכל רעיון שאינו יהודי או כל רעיון השייך לדת אחרת ומאחר והכהונה במשחק מו"ד מזוהה עם הדת הנוצרית בדכ (ברור שזה שייך לעולם המערכה והמנחה יכול לעשות עם הרעיון כאוות נפשו אבל בגדול הקונספט המועבר הוא של כניסה נוצרית) ולכן לדעתי אם הורים יהיו מודעים לזה (שוב במגזר החרדי) הם ימנעו מילדיהם לשחק בזה ואף סביר שרב חרדי עשוי להוציא פסק הלכה....
 

snift

New member
שים לב למה שכתבתי.

ל"דת" היהודית אין בעיה עם משחקי תפקידים. כמובן שיש דתיים מסויימים שיש להם בעיה עם זה בדיוק כפי שיש להם בעיות עם הרבה סוגים אחרים של חומר. יש גם הרבה חילוניים שיש להם בעיה עם משחקי תפקידים מסיבותיהם שלהם.
 

panters

New member
"הדת" היא לא רק רעיון

כל מי שמתייחס לדת כאל רעיון ותו-לא טועה חוץ מזה ברגע שרב כלשהו יחליט לפסוק הלכה כנגד המשחק אז לדת יש בעיה עם אותו המשחק (וכל מי שאומר שהיהדות היא תנך בלבד לא ממש יודע או מכיר יהדות...)
 

Ferenheit

New member
אל תזלזל בבקשה

יודעים מה זה יהדות, ולמרות זאת לא כל מה שאיזה רב פוסק הוא הלכה קאנונית בעיני כולם. גם זה עיקרון ביהדות.
 

JuffoWup

New member
לא, אבל היא יוצרת תקדים

של כדרבנן, אף אחד לא טוען שבתורה כתוב משהו שכנגד משחקי תפקידים באופן ישיר, אבל הדבר יכול להשתמע ממשהו אחר (אתה יודע, לחלוב איזו דעה של איזה אמורא מלפני 2000 שנה) וליצור הלכה גורפת.
 
יהדות לא ממש קשורה לתנ"ך

יהדות היא קודם כל גמרא והלכה. יהודי טוב לא קורא רק בתנך אלא בעיקר בגמרא - התנ"ך יצרי מידי, על גבול הפאגאניות, ויש בו כל מיני קטעים גסים ואלימים מכדי שחרדי טוב ירשה לעצמו להגות בהם יומם ולילה.
 

snift

New member
גם אם יקום רב מסויים ויאסור משחקי

תפקידים זה לא הופך את ה"דת היהודית" למתנגדת לנושא. זה רק אומר שלדעת אותו רב הדת מתנגדת לנושא.
 
"עשה לך רב והסתלק מן הספק"

וכשזה לא עובד, מסתלקים מהרב. כל גדולי הרבנים, מהסו שמתהדר בתארים בנוסח "מרן, הגאון, האדמו"ר, עושק הציבור וכו'" אסרו כבר מזמן על האינטרנט ועל הטלפון הסלולארי - אבל מסתבר שיש דבר כזה "גזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה"...
 

Engelous

New member
אין בעיה הלכתית עם העניין.

אני מכיר דתיים רבים וטובים שמשחקים משחקי תפקידים. חלקם גם מארגנים משחקים, ורובם הגדול גם נהנה ממשחקים חיים. למען האמת, בכנס ביגור 4 שהתקיים בשנה שעברה ויצא על ימי שישי ושבת בין השאר, הייתה "קומונת דתיים" - קבוצה שדאגה שיהיה אפשרי לדתיים להיות בביגור גם בשבת. נשלחו שאילתות לרבנים שונים בנוגע למשחקים בשבת (שסתם להעשרת הדעת - מותרים, כל עוד לא מחוללת שבת בצורה ברורה, או נעשה שימוש בחומר משחקי שעבודה עליו נעשתה בשבת, כמו דפי דמות וכו'), ולכן אני מניח שאם הייתה בעיה עם משחקים, היא הייתה עולה כבר אז.
 
"לויתן זה יצרת לשחק בו"

(תהילים קד:כו) אני לא חושב שיש בעיה מבחינה התפיסה היהודית-דתית בקשר למשחקי תפקידים הכוללים כשפים ועבודת אלילים. להיפך - הם שמים את התופעות האליליות במקומן, כשעשוע דמיוני ולא מזיק...
 

maore

New member
בתשובה של הרב שרלו באתר מורשת

ש tzimisce צרף, מצויין כבעייתי נושא ההזדהות/כניסה לדמות. שרלו חושב מספרות פנטסטית אינה בעייתית אם המסר בה הוא שהטובים טובים והרעים רעים, וצריך לעבוד קשה גם בעולם הקסמים (תקצור מתשובותיו בנושא פנטזיה והארי פוטר).
 
אני אמנם לא רב... אבל נראה לי שאין

שום איסור הלכתי במשחקי תפקידים. אמנם אסור לפי ההלכה לעסוק בכישוף, אבל ברור שבמשחקי תפקידים אף אחד לא באמת חושב שהוא מכשף בגלל שהדמות שלו מסוגלת להטיל קסמים, כולם (אני מקווה...) מבינים את החילוק בין דמיון למציאות כך שאין בזה שום איסור. אגב, רק לפי הרמב"ם יש איסור אפילו להאמין שהכישוף קיים, אבל רוב הפוסקים לא סוברים כך, אלא לדעתם מותר להאמין בכל הדברים האלה, רק אסור לעסוק בהם הלכה למעשה. והרי זה מן המפורסמות שרוב הציבור הדתי בהחלט מאמין בקמיעות, שדים, רוחות, באבות ושאר מרעין בישין, כך שלפני שרבנים אוסרים משחקי תפקידים הם צריכים לחשוב האם בכלל מותר לעסוק בכל שאר הדברים הללו. אני יודע שאצל הנוצרים היו פולמוסים גדולים בנושא, בעיקר בגלל ה"שדים" (DEMONS) שהיו במו"ד הישנים עד ששינו את השם שלהם ל"חיצוניים" או משהו בסגנון כזה (אני לא יודע אם "החזירו עטרה ליושנה" במו"ד 3), אבל בעיני כל זה מטופש. מדובר הרי על משחק, ומי שלא מסוגל להבדיל בין מציאות לדמיון הרי שהבעיה היא בו, ולא במשחק.
 

DDN

New member
יש לנו מספר לא קטן של חברי פורום

שהם גם דתיים וגם משחקים במשחקי תפקידים. אני לא חושב שיש בעניין בעיה.
 
למעלה