בוקר קסום לכל בית ישראל

סיטרא

New member
בשפה הארמית

סיטרא (בכתיב חסר) = צד. אם תוסיפי לשמי את המילה "אחרא" הוא יקבל משמעות שונה לחלוטין. אבל אני סתם סיטרא, סימפטי ולא מזיק לאיכות הסביבה.
 

מתנדב

New member
סיטרא, את האמת לא הבנתי כל כך

את שאלתך, ואני אשמח מאוד אם תוכל להבהיר לו זאת שוב... אבל אסביר לך כמה דברים, (יתכן שזה כבר יהיה כלול בשאלתך התשובה שאתן). מלבד האירועים שציינת כגון: מירון שמחת בית השואבה וכו' וכו', שאז כולנו נפגשים יחד, כל הזרמים, אינני רואה שיש עוד איזה שהוא אירוע שקיים אצל החרדים ולא משתפים את החילונים, בכל האירועים שהוזכרו לעיל, כולם משתתפים יחד, האם הנך מכיר עוד אירועים מלבד שהוזכרו ולא כולם משתתפים יחד? עוד הערה קטנה, יש לפעמים שמחות בין בני המשפחה, שצד אחד של המשפחה היא מביית חילוני, וכשעושים שמחה כגון חתונה, אני יודע שישנם כאלו מהציבור החרדי שלא מגיעים לשמחות של בני משפחותיהם, כשמדובר בחתונה מעורבת (גברים ונשים יחד), אני אישית הולך גם לשמחות כאלו כשיש אצלי במשפחה אצל הבני דודים או קרובים, אבל ישנם ציבור גדול שלא הולכים ברגע שהצד השני לא מוכן להתפשר ורוצים לעשות חתונה מעורבת גברים ונשים יחד...
 

סיטרא

New member
אנסה להסביר את עצמי.

כל האירועים בהם מתקיימת הדברות בין חילונים לדתיים, הינם אירועים בעלי אופי דתי, כמו שהזכרנו לעיל (שמחת בית השואבה, מירון וכו'.) אך לעומת זאת, אירועים בעלי אופי חילוני מובהק, וכאן אין צורך להביא דוגמאות, מדירים את רגלי הדתיים משם. וכאן אני שואל: למה ? למה כשהדתיים עורכים אירוע ובאים חילונים, האירוע הופך למעין הדברות, אבל כשחילונים עורכים אירוע - הדתיים אפילו לא טורחים להגיע. למה? האם רק אירועים בעלי אופי דתי יכולים להפוך להדברות ? מקווה שהובנתי הפעם.
 

mayakol

New member
אני לא שמעתי על אירוע הידברות

חילוני! אם היה כזה הייתי שמחה להגיע! ואם אתה מתכוון לאירועים חילוניים בכלל- אז יש המון דתיים שהולכים לפסטיבלים, לתיאטרון, להצגות....
 

סיטרא

New member
לא שמעת כי.....

אין !!! וחבל.... הדתיים שהולכים לקולנוע, הצגות ופסטיבלים - הם בדר"כ מיעוט שבמיעוט. ולא יתפתח שום דיון על הדברות כי אותם דתיים ינסו כמה שיותר להטמע בקהל הרחב. לעומת זאת, קבוצה חילונית שתקלע למירון תפנה לעצמה את אור הזרקורים, אחרי זה יגידו - "איזו הדברות! כולם יחד עם כולם! איזה מחזה, חילונים לצד דתיים בצוותא!" ודיבורים מהסוג הזה. הבנת ?
 

מתנדב

New member
נו ואז....

כאילו לאן אתה שואף להגיע? ההפך אני מתגאה באותם חילונים שמגיעים והם איתנו בצוותא, כל הכבוד להם...
 

סיטרא

New member
היית מתגאה

באותם דתיים שמגיעים לאירועים חילוניים (כפי שהזכרנו כבר ) ונמצאים איתם בצוותא ?
 

מתנדב

New member
כן בהחלט שהייתי מתגאה....

אם היה אירועים שהייתם עושים הייתי מתגאה בזה וכי למה לא? מה אתם שונים מאיתנו? אבל אני מבין ממך שאתה מצפה שנגיע יחד אתכם לקולנוע או לפסטיבלים, או לסתם חינגות, אני לא רואה בזה אירוע מיוחד כלשהו, כשאתה הולך בלילה לרקוד יחד עם חברים וחברות, זה בגלל שאתה הולך קצת להתפרק אחרי יום עבודה, או סתם כך לצאת מהבית ולהתפרק, או שאתה הולך לאיזה סרט טוב וחדש שיצא בקולנוע, אבל שוב זה לא נקרא אירוע...
 
סיטרא, אני חושבת שכחרדי לשעבר

אתה בודאי יודע שישנם הלכות מסוימות שאנחנו הציבור, שקיבל על עצמו לשמור תורה ומצוות, חייב ללכת על פיהם. לדוגמא: בהתאם להלכות האלה אנחנו לא יכולים ללכת לאירוע שאין הפרדה בין נשים וגברים. אז מה הפתרון שאתה מציע לי כדי להתגבר על זה? להכריח אותך בפסטיגל (לדוגמא) להפריד בין הנשים לגברים? ממש לא! הפתרון הוא לא ללכת לאירועים כאלה.
 

סיטרא

New member
נכון,

"חרדי הייתי וגם התפכחתי" ( סתאאאם! ) ואף ההלכות נהירות לי כשבילי שמיא על פי שמואל (מסכת מגילה, אם אני לא טועה ). אבל קיים פה אי צדק, למה שהחילוני יפקדו בהמוניהם אירועים דתיים, אם הדתיים עצמם לא פוקדים אף אירוע, וגם כשמתככנים לפקוד, צוותי לוגיסטיקה עומלים שעות על הפרדה, הכשר, וכו' צודק או לא ? ? ואני מכיר הרבה חילונים מלידה וגם אלה שלא, שלא מוכנים ללכת לאירועים דתיים מעיקרון. צודק או לא ?
 
סיטרא על איזה אי צדק אתה מדבר?

א) מי מכריח את הלא דתיים להגיע לאירועים בעלי ציביון דתי? ב) אתה יודע טוב מאוד שבנושא ההלכות שאני כחוזרת בתשובה קיבלתי על עצמי לקיים אין עניין של אי צדק אלא קיום הלכות גרידא. אני נוהגת להשוות את זה לחברה שלי הצמחונית שהיא במקרה גם לא דתייה ואישה בעלת לב זהב מעין כמוה. חובבי בשר יכולים ללכת ללא שום בעיות לאירוע של צמחוניים. הם אפילו יאהבו את האוכל. אבל, צמחוניים לא יכולים ללכת למסעדה שהיא על טהרת הבשר מכיוון שהם צמחוניים והם קיבלו על עצמם לא לאכול בשר. אז האם גם עליהם תצעק שזה לא הוגן, זה לא פיר, למה חובבי הבשר יכולים ללכת למסעדה צמחונית והצמחוניים לא יכולים ללכת למסעדה שהיא על טהרת הבשר נטו? זה ממש לא צודק! גם במקרה הזה תצעק את זה? מבטיחה לך שממש לא. להיפך, אתה תצדיק אותם. אז תגיד לי, למה במקרה הזה אתה תבין את הצמחוניים ובמקרה שלנו שומרי התורה ומצוות אתה צועק שיש אי צדק?
 

סיטרא

New member
התשובה שלי -

לגבי צימחוניים - את צודקת בהחלט. לגבי דתיים חילונים, תשובתך לוקה בחסר. איך שני מחנות, כל כך מנוגדים זה לזה יקיימו הדברות? החרדים והדתיים מצידם לא הולכים לאירועים חילוניים, והחילונים גם בדרך כלל לא משתתפים באירועים דתיים. אבל כשמישהו בא ממירון ואומר: איזה יופי היה, רוקדים ממש בצוותא, אווירה של פיוס, ועוד קלישאות, - אני שומע ומשהו צורם לי בכל זה. החילוני כדי לעשות הדברות צריך להתאמץ, לחזר על פתחי הדתיים כדי לדבר על פיוס, ועמיתו הדתי יישאר בתוך חומותיו הדתיות ולא יטרח להגיע למקום של חילונים, זה בהחלט צורם לי. האם החילוני הוא זה שצריך לעשות את המאמץ כדי לגשר על הפערים ??? לא נראה לי בכל אופן... אגב, לא צעקתי, אני משתדל ככל יכולתי לשמור על שפה נקיה וסובלנית, לא כדרכי בפורום יוצאים בשאלה ( אם את קוראת שם מדי פעם...)
 
לדעתי אתה יודע את התשובה לבד

לנו שומרי התורה והמצוות יש את ההלכות שאנחנו חייבים קודם כל לקיים. אני כבלתי את עצמי ברצון רב בכבלי ההלכה. זה בא קודם. החילוניים לא כבולים לשום כבלי הלכה. זה כל ההבדל. אז למה אנחנו כובלים את עצמנו מרצון? זאת כבר נושא אחר לחלוטין.
 

סיטרא

New member
אכן, קלעת לדעתי.

ההלכה כובלת את ידי המאמינים בה (מרצון, מרצון) ומחמת כבילה זו אין להם את הכלים להדברות, אז בבקשה דתיים יקרים, הפסיקו לנופף בדגל ההדברות וכל עוד אתם "כבולים" אנא הפסיקו גם לנסות לגשר. לא הוגן שצד אחד מגשר ואילו השני, מחכה רק שיגשרו אליו. פתרונות אין. לכן אני גם לא מאמין באותה הדברות, שמשום מה רוב התומכים בה דתיים.
 
מכיוון שאתה לא יודע מה זה הידברות

אתה לא מאמין בהידברות מכיוון שאתה לא יודע מה זה הידברות. הידברות זה לא ניסיון להכריח את הצד השני לעשות משהו בניגוד לאמונתו. הידברות זה לכבד את השוני אצל השני ומתוך כל השוני ליצור הידברות. הידברות זה לשבת על ספסל אחד דתיים וחילוניים ולדבר על הנושאים הכואבים ולא להכריח דתי ללכת לאירוע חילוני בגלל שחילוני הולך לאירוע דתי. אתה יודע מה זה הידברות? אמחיש לך מהחיים הפרטיים שלי מה זה הידברות... גרתי 34 שנים בשכונה חילונית מובהקת. הדתיים והלא דתיים הסתדרו יופי האחד עם השני. הם פשוט עזרו ודאגו האחד לשני מבלי להפריע לאורח החיים של השני. זה, בעיני, נקרא הידברות. כשחיים האחד לצד השני באין מפריע - זה נקרא הידברות. כששכונה חילונית חייה בשלום ובשלווה לצד שכונה דתית - זה בעיני נקרא הידברות. אספר לך עוד מה זה נקרא הידברות... אתה בטח כבר מכיר אותי. מישהו פעם קרא לי אולטרא חרדית. אתה יודע מי החברה הטובה שלי כבר 3 שנים ברציפות? חילונית למהדרין מצביעת מרץ שאוהדת את יוסי שריד ושמעון פרס. אנחנו מדברות כמעט כל יום גם על הבעיות האישיות שלנו. אתה יודע איך זה אפשרי? אסביר לך... מכיוון שכל אחד מכבד את אורח החיים של הצד השני ולא מנסה לשנות אותו. חברה שלי צמחונית. אני לעולם לא אנסה לכפות עליה לאכול אצלי בבית בשר. אני דתיה. כשבאתי אליה הביתה להתארח היא עשתה את הכל גלאט בכלים חד פעמיים מההתחלה ועד הסוף וכלים שהיא היתה צריכה להגעיל היא הגעילה והיא עשתה את כל זה מרצונה החופשי. אני לעולם לא אגיד לה למה את לא שומרת שבת (לדוגמא) והיא לעולם לא תגיד לי: איך את מאמינה למשהו שהוא לא קיים (לדוגמא). זה, סיטרא ידידי, נקרא הידברות ומניסיון שלי זה אפשרי.
 

yoyo10

New member
יש משהו בדבריו של סיטרא

אני הולכת לחתונות חרדיות מתלבשת צנוע יושבת מעבר למחיצה מבעלי אבל מאוד נעלבתי שאותי לא באו לכבד בחתונה שלי ואפילו הזמנתי כמה מנות בהכשר בד"צ זה פגע בי באופן אישי שאנשים אחרי החופה הלכו כי הארוע מעורב. אני כאן מדברת מהלב ולא אל ארועים כלילים זאת החתונה שלי השמחה שלי.
 

מתנדב

New member
יויו, תראי מה שכתבתי בהמשך....

הרבה מהציבור החרדי, לא נשארים לחתונה עצמה בגלל שהחתונה מעורבת....
 

מתנדב

New member
אשמח מאוד לשמוע על אירועים שיש

אצל הציבור החילוני, והדתיים לא משתייכים אליהם תן דוגמא, אם מדובר בפסטיבלים? על מה הנך מתכוון?
 
למעלה