בוקר טוב אליהו..

eitangn

New member
אין דבר כזה עוני אבסולוטי.

עוני תמיד יחסי למקום ולזמן. מה שנחשב עוני בישראל, יחשב עושר בבנגלדש, ומה שנחשב עוני בישראל כיום היה נחשב עושר לפני חמישים שנה. כך שאותו סל מוצרים ושרותים המהוה מינימום לסף עוני, הינו יחסי למקום ולזמן. לא צורת חישוב שונה תפתור את הבעיות.
 

snift

New member
הסל בהחלט יכול להיות יחסי.

אתה צודק, טעיתי בהגדרת הסל. תוכן הסל ישתנה רק לעיתים נדירות כאשר יהיה צורך אמיתי בכך, השווי שלו יכול להשתנות לא מעט. ברור שעוני הינו עניין יחסי, השאלה היא "יחסי למה?". לא נראה לי שהכנסה יחסית לממוצע במשק זו הצורה הטובה ביותר למדוד עוני. צורת חישוב חדשה לא תפתור את בעיית העוני, אבל היא כן יכולה לעזור לא מעט ולו רק בסינון כל מיני כאלו שאינם באמת עניים, אך מוגדרים ככאלו עקב שימוש בקריטריון לא רלוונטי לכלום.
 

baudrate

New member
אז תציע בבקשה דרך אחרת.

אני פתוח לשמוע דברים חדשים.
 

snift

New member
לא. אתה לא!

אתה מנסה להוציא בכח משהו שלא תסכים איתו כדי שתוכל לנגח.
 

baudrate

New member
בכוח? מה פתאום!

אני מנסה פשוט ללבן דברים , להבהיר עמדות. אני לא חייב להסכים, זה נכון, אבל זה לא נקרא ניגוח.
 

eitangn

New member
"יחסי למה?".

תשובה ברורה - יחסית לרמת החיים הממוצעת. אפשר למדוד כך או אחרת, זה לא ישנה את התמונה. הבעייה עם שיטת "סל מצרכים ושרותים" היא העדכון, ע"ע סל תרופות... יקרה מה שאיתי מטיף לו - קביעת סל מינימלי ללא התעדכנותו כשרמת החיים האוכלוסייה עולה. אם מקבלים את העובדה שעוני זה יחסית לרמת החיים הממוצעת, הרי שסל שלא מתעדכן זה העמקת העוני והגדלת הפערים החברתיים, תהליך לא רצוי שסופו נראה בברזיל.
 

baudrate

New member
מגדירים ביחס להכנסה החציונית

אני אוסיף הערה קצרה לטובת המשתתפים האחרים בדיון , רמת ההכנסה של שרי אריסון לא מזיזה לרמת ההכנסה החציונית באגורה אחת גם אם תרוויח כל שנה עוד מיליארד שקל. לעומת זאת ברור שהכנסה הממוצעת תעלה בכמאתים שקלים בשנה. כלומר רמת החיים של העשירונים העליונים לא נכנסת כלל ועיקר להגדרת קו העוני, מה שלא ברור כל כך לכמה מהמתדיינים כאן.
 

vinney

Well-known member
הא?

אתה כנראה לא יודע מה זה "חציוני". חציוני זה לא ממוצע. חציוני זה השכר שמקבל הבן אדם שיושב בדיוק באמצע של העשירון החמישי. עכשיו, לדוגמא, יוסי הוא האיש הזה, ששכרו בחציון, ומקבל 10000 שקל. אני מקבל 9999 שקל, ונמצא בדיוק מתחת ליוסי ברשימה, דני מקבל 10002 שקל ונמצא בדיוק מעל יוסי ברשימה. העלו לי שכר ב2 שקל, אני מקבל 10001 שקל, והופך להיות האיש בחציון. בזה שהעלו לי את השכר ב2 שקל, עלה קו העוני בכווווווווווווווווווווול המדינה בשקל. איך אחד קשור לשני בעינייך?
 

baudrate

New member
נו?

שרי אריסון אינה בעלת הכנסה חציונית, וכך גם כל ארבעת העשירונים העליונים. על כן הטענה כאילו מנסים להצמיד את קו העוני לשרי אריסון או לעשירים מופרכת מעיקרה. לגבי האיש בחציון , יש עוד הרבה אנשים עם הכנסה דומה לו, אם תעלה את ההכנסה שלו בכמה שקלים הוא כבר לא יהיה האיש בחציון
 

vinney

Well-known member
לא שרי אריסון. ישראל ישראלי.

סתם אדם, כל אדם, לא משנה איזה אדם. זאת בדיוק הבעיה. אין לך מושג למי הצמדת את הקו הזה. על סמך מה הטענה שיש עוד הרבה אנשים עם ההכנסה של האיש בחציון? הוא בחציון, זה לא אומר שיש עוד הרבה כמוהו, זה אומר רק שפחות ממנו יותר ממנו יש את אותה כמות האנשים.
 

baudrate

New member
יש הרבה אנשים בסביבות החציון

זה על סמך הכרה של התפלגות ההכנסות בישראל. בשוליים יש מעט אנשים ובאמצע יש הרבה. יכול להיות שאדם א' יקבל שני שקלים יותר מאדם ב' אבל זה לא רלוונטי כאן. אז תזיז את קו העוני בעשר אגורות, בשני שקלים, או אפילו בעשרה שקלים, זה ממש לא משנה את התמונה , אפילו לא ברזולוציה של אחוז אחד.
 

vinney

Well-known member
טוב, אתה כנרא עובד בלשכה המרכזית

לסטטיסטיקה. עכשיו, תסביר לי מה העקרון המנחה בקביעת הרף המסוים הספציפי שנקבע, ולמה בעינייך הוא הכי צודק.
 

baudrate

New member
קו העוני הוא אינדיקטור כלכלי

למצב החברה בכלל ולמצבן של השכבות החלשות הפרט. נאמר שיש 1.6 מיליון עניים (מתחת לקו העוני), מתוך אוכלוסיה של 7 מיליון כלומר כ 20% עניים. עכשיו ניתן למדוד על ידי האינדיקטור הזה תוצאות של מדיניות כלכלית של הממשלה, האם מספרם של העניים עלה יחסית או אבסולוטית? כיצד צעד כזה או אחר משפיע עליהם? למשל היתה כתבה ב YNET שמדד המחירים לצרכן אמנם ירד ב 0.1 אחוז אבל עבור העניים המדד עלה ב 0.3 אחוז (בשקלול סל הקניות שלהם). כלומר יש ל'קזז את זה מההכנסות שלהם על מנת לבדוק האם מצבם השתנה.
 

vinney

Well-known member
אינדיקטור כלכלי למצב השכבות החלשות?

מי קבע איזו שכבה חלשה? מה המדד לחולשה הזאת? זה אינדיקטור חברתי-פוליטי שמבוסס על נתונים כלכליים. כמו שאמרו לך, אתה יכול להיות עני בארץ, כשבבורמה עם אותו כסף אתה בעשירונים עליוניים, או עשיר בארץ, כשבקטר אתה בקושי תגרד את המעמד ביניים מלמטה. אז אם אתה מחליט לקבוע ש20% הם עניים, ואז להתאים מדד עוני שיתאים לזה, כמובן שזה אפשרי, אבל אז למה אתה בא אלינו בטענות כאילו אנחנו מנסים קודם לתקוע חץ, ואז לצייר את המטרה, כשאתה עושה את זה בעצמך? הנה, הבאת לנו את סל הקניות של העניים. איך הוא נקבע? לפי איזו מתודולוגיה? מי החליט עליו ומה הוא כולל?
 

baudrate

New member
כמובן, העוני הוא המצאה של תועמלנים

קןמוניסטיים אין דבר כזה עניים. מרוצה? זה בסדר, זאת תפישת עולמך. זה מגוחך בעיני, אני אוסף, אבל זה וויני וזאת היא מפלגת שינוי. ובתשובה לשאלתך המדד של העוני בישראל לא נקבע מאתמול, ומשתמשים בו גם בארצות אחרות. לא אני קבעתי אותו, ולא היה שום כיוונון ל20%.
 

vinney

Well-known member
זאת בדיוק הבעיה. לא קבעו אותו אתמול

אלא לפני שנים ושנים, בתקופה שבא סוציאליזם היה באופנה, ואלה שהיה להם יותר מאחרים, היו צריכים לסחוב על גבם את האחרים. אתה זה שדרשת שנגדיר לך מה זה עוני, אבל על ההגדרה שנתנו לך פה אתה מגחך כלא רצינית, אבל בעצמך לעומת זאת משתמש בהגדרה שאין לך שמץ של מושג אפילו מה הרציונל שעומד מאחוריה. כל מה שיש לך להגיד להגנתך זה שלא קבעו את זה מאתמול, ומשתמשים בה בעוד מדינות. תרשה לי לחדש לך משהו, היו מדינות בעולם שלא היה בהן עוני (מי שהיה עני - ירו בו), שלא היה בהן סקס (וקונדומים, מה שלא הפריע לכלוא אנשים שחלו במחלות מין), שלא היה בהן עשירים (כי גם בהם ירו), ושלא היה בהן מובטלים (כי זה היה מנוגד לחוק להיות מובטל). אתה יודע מה קרה למדינות האלה? עברו מהעולם, אינן עוד. אז אל תדבר איתי על מדינות אחרות, ובטח שאל תכסה את חוסר האונים שלך בזה.
 

baudrate

New member
למה זה בעיה?

כאשר אתה רוצה הגדרה כללית אינך בונה סל מוצרים מסוים ומעדכן אותו לפי רצונך, כי זה משתנה ממדינה למדינה, מחברה לחברה ולאורך זמן. על כן הגדירו את העוני בצורה יחסית על מנת שיותאם לנסיבות. על כן גם אם הגדירו אותו מזמן ההגדרה עדיין עובדת משום שהיא כללית מספיק. אגב, גם איתי פורמן הודה שהמספרים המתקבלים לפי החישוב היחסי הם מספרים מתקבלים על דעתו, למרות שהוא היה עושה חישוב אחר. בקשר למדינות הקומוניסטיות, אני אגיד לך מה שאמרתי בזמנו לאושרת, הקומוניזם מת וטוב שכך. אני מסתכל על ישראל 2007.
 

vinney

Well-known member
אנחנו מדינה אחת, חברה אחת

מה צריך להשתנות? אני לא מבין. היוגורטים בחיפה שונים מאלו באילת? אם אני אגיד לך שסל אבסולוטי שאני מציע יביא אותך למספרים הרבה יותר גבוהים ממה שהם עכשיו, מה תגיד על זה? נכון שפתאום תחליט שזה רעיון מהמם וצריך לאמץ אותו, כי זה יביא למספר הרבה יותר גדול של עניים? אני עדיין לא מבין, לאיזה נסיבות צריך להתאים העוני ה"יחסי". אם אף אחד לא יוכל לקנות יוגורט, אז אף אחד לא יהיה עני? כי גם החציון לא יכול לקנות יוגורט?
 

baudrate

New member
בודאי שהחברה משתנה

ישראל של שנות החמישים אינה ישראל של שנות השמונים וזאת אינה ישראל של 2007. ואני מניח שעוד שלושים שנה המצב יהיה שונה, ואפילו עוד עשר. ההגדרה של העוני היא הגררה מסוימת, לא משנים אותה כל שני וחמישי, לא בשביל להקטין ולא בשביל להגדיל את מספר העניים ואת חלקם באוכלוסיה.
 

vinney

Well-known member
אז אני שואל אותך

אם ישראל משתנה כל כך, מגיע איזה שר אוצר איום ונורא כמו ביבי, לדוגמא, מוכר את כל המדינה לתאגידים, שלמשל מורידים שכר לכל האוכלוסיה שכר ללדוגמא 1000 שקל במונחים של עכשיו. יווצר מצב ש60% מהאוכלוסיה מקבלים 1000 שקל. כמה עניים יהיו, להגדרתך?
 
למעלה