בגין והאצ"ל מההכרזה על תום המנדט ובמלחמת השחר

onlytrue

New member
בגין והאצ"ל מההכרזה על תום המנדט ובמלחמת השחר

השיחרור. כדי להכיר מומלץ להכיר ולבקר את מוזאון 'האצ"ל בתש"ח' - ראו תמונה מצורפת
 

onlytrue

New member
לפני החלטת ה-כ"ט בנובמבר,כינס בגין מפקד האצ"ל

דיון במפקדת הארגון שהיה גורלי מבחינת ארגונו ויעדיו של הארגון. מפקד האצ"ל, מנחם בגין, סקר באותו דיון את המציאות המדינית ולפיה נקבעו כמה הנחות-יסוד, והעיקרית שבהן: עם עזיבת הבריטים תיפתח מלחמה כוללת בין הישוב היהודי לבין הערבים בארץ ישראל, שתוצאותיה יוכרעו בעיקר בכוח הנשק. העצמאות תעלה בדם רב, והאצ"ל מצווה למאמץ עליון על מנת להכין ולהכשיר את הארגון למאבק גורלי זה.
 

onlytrue

New member
לאצ"ל הייתה מפקדה עליונה שבראשותה עמד בגין

עם פרוץ מלחמת העצמאות ובהדרגה עם העלייה מהמחתרת בהתאמה לפינוי הבריטי עבר האצ"ל לפעול בגדודים ת"פ המחוזות אשר מורכבים היו מפלוגות, גונדות (מחלקות) וכיתות. ב-כ"ט בנובמבר 1947 (ט"ז כסלו תש"ח) נסתיים בפתח-תקווה קורס מפקדי כיתות שנבדל מקורסים קודמים בכך שהוחל בלימוד תורת הלחימה בשדה ובכך התחילו להבדיל בין תורת הלחימה המחתרתית לבין לחימה גלויה בשטח פתוח. במקום חוליות קטנות, אופייניות ללוחמה-זעירה, הוחל בהרכבתן של כיתות. האצ"ל חולק לגדודים שהיו כפופים למפקדת המחוז ובמקביל הוחל בגיוס אנשים נוספים ובאימוני מפקדים למבצעי הגנה בפני ערביי ארץ ישראל
 

onlytrue

New member
פשיטות על הבריטים, החלפת נשק ותחמושת עם ההגנה

רכישות מערבים ובריטים, ורכישות בחו"ל היו דרכי ההצטיידות
ממקורות ערביים ביפו נקנו גם חמרי-נפץ. וכן קיבלו מן ה'הגנה' כמויות גדולות של תחמושת 9 מ"מ לסטנים, לפי הסדר של חילופים בכלל היה אז הקשר עם ה'הגנה' יותר אמיץ, גם בענייני יצור, כדי ללמוד אחד מן השני פרטים טכניים.
 

onlytrue

New member
באותה תקופה קיבל בן גוריון את החלוקה

שבה ירושלים כולה לא תהיה בידינו יפו תהיה ערבית וגם חצי מחיפה
 

onlytrue

New member
אי הסכמת הערבים איפשרה לכוחות המגן ולאצל

להרחיב ולאחר מכן לקרוע את חגורת החנק
 

onlytrue

New member
האצ"ל:"ביתורה של המולדת הוא בלתי חוקי" ../images/Emo70.gif

בהודעה האחת, המופנית אל בני הישוב העברי, הוכרז בין השאר: "ביתורה של המולדת הוא בלתי חוקי. הוא לא יוכר לעולם. חתימת מוסדות ויחידים על חוזה הביתור משוללת כל תוקף, היא לא תחייב את עם ישראל. ירושלים הייתה ותהיה לעולמים בירתנו. ארץ-ישראל תוחזר לעם ישראל."
 

onlytrue

New member
זו תהיה מלחמת השמד וטבח בל-תשכח../images/Emo70.gif../images/Emo70.gif

בסירובם הנחוש לקבל את המדינה המוצעת להם במסגרת ההחלטה, המותירה חלק כלשהו מאדמת הארץ ליהודים, חידשו הערבים - זו פעם ראשונה לאחר מאורעות תרצ"ו-תרצ"ט - פעילותן של כנופיות מאורגנות שמטרתן לסכל את הקמת המדינה העברית על-ידי השמדת הישוב, האוכלוסים וכל אשר להם "זו תהיה," הבטיח עזאם ביי עבד-אל-רחמן, מזכירה הכללי של הליגה הערבית, מיד לאחר החלטת החלוקה, "מלחמת-השמד וטבח בל-תשכח, ושידובר בה כמו על מעשי-הטבח של המונגולים נגד מסעי הצלב".
 

onlytrue

New member
גם אז כמו בימינו דגלו מנהיגי היישוב באיפוק

אל מול מעשי הטבח של הערבים באזורי הארץ השונים: "
 

onlytrue

New member
ב-30 בנובמבר (י"ז כסלו) נפלו החללים הראשונים

. ליד לוד הותקף אוטובוס יהודי שהיה בדרכו מנתניה לירושלים וחמישה מנוסעיו נהרגו. יהודי נוסף נרצח בגבולות תל-אביב-יפו. למחרת היום הכריז הוועד הערבי העליון על שלושה ימי שביתה כללית והפגנות כפתיחה למאבק בהחלטת האו"ם. באותו יום נמשכו ההתנפלויות. בגבולות תל-אביב-יפו נפצעו שני יהודים ובירושלים נרגמו באבנים מכוניות יהודיות. קו האוטובוסים שבין ירושלים החדשה והרובע היהודי בעיר העתיקה בוטל מחמת הסכנה.
 

onlytrue

New member
בירושלים שודד ערבים 40 חנויות בסיוע בריטי

למחרת היום (2.12 - י"ט כסלו) הוכתה ירושלים היהודית מכה גדולה ראשונה כשהמון פורעים ערבי שדד והעלה באש ארבעים חנויות יהודיות במרכז המסחרי החדש של העיר, דרומית משער יפו. נסיון של יחידה מן ה"הגנה" לחוש למקום לעזרה הושם לאל על-ידי שוטרים בריטיים, שהחלו רודפים אחריהם להניסם, ולפי ידיעה שהגיעה לשירות הידיעות של ה"הגנה" ב-7 בחודש (כ"ד כסלו) אף הוגשה עזרה בריטית פעילה לפורעים. זו באה מצדו של קצין המשטרה הבריטי האחראי במקום, שהורה לשוטרים הכפופים לו לתת יד להצתת החנויות היהודיות.
 

onlytrue

New member
אזלת ידה של ההגנה בירושלים שנמנעה ממאבק בבריט

אנשי ה"הגנה" נאלצו לוותר על ההיחלצות לעזרת האזור המותקף, מתוך נאמנות לקו ארגונם שלא להיכנס לעימות מזוין עם הבריטים . כך הוצא מידי ירושלים היהודית, תוך שעות ספורות וללא התנגדות, אזור-גבול חשוב, ולא זו בלבד אלא שאזלת ידו של הארגון בירושלים לפעול עשתה רושם קשה בארץ כולה וסייעה להתפשטות המהומות בשאר ערי הארץ ובדרכיה).
 

onlytrue

New member
כל יום פורסמו שמותיהם של חללי התקפות-דמים

המהומות התפשטו במהירות רבה. שוב, כמו בימי מאורעות תרצ"ו-תרצ"ט, התנוססו בכותרות העיתונים יום-יום שמותיהם של חללי התקפות-דמים בדרכי התחבורה ובשכונות-ספר - אוכלוסים חסרי-מגן ואנשי-מגן כאחד. במחצית הראשונה של דצמבר ספגו כוחות-המגן היהודיים שלוש מכות, שהשרו רוח נכאה על הישוב כולו.
 

onlytrue

New member
השיא היה בטבח 40 יהודים במפעלי הזיקוק../images/Emo70.gif

לשיאם בטבח אכזרי שנערך בפועלים ובפקידים היהודיים במפעלי-הזיקוק בחיפה (30.12 - י"ז טבת). למעלה מארבעים יהודים נרצחו בנשק קר בידי פועלים ערבים וחמישים נפצעו, גם כאן לא נקטו כוחות-הביטחון הבריטיים צעדים כלשהם להפסקת הטבח. לאחר המעשה הוסעו הפורעים הערבים לבתיהם באוטובוסים שבהם הובאו למקום מבלי שיעשה קודם לכן כל נסיון מצד המשטרה או הצבא לניפוי, זיהוי או בדיקה לשם גילוי המשתתפים הפעילים בפרעות. לפי הודעת מפקד האצ"ל בשידור המחתרתי של הארגון מיום 4.1.48 (כ"ב טבת תש"ח) איימו פקידים בריטיים מזוינים של החברה על הפועלים היהודים בפתיחת אש אם יתקרבו אל הרובים שבמחסני החברה. וכן בבוקר נערך חיפוש מדוקדק אצל הפועלים העברים ונלקחו מהם אפילו אולרים קטנים, ואילו אצל הפועלים הערבים נערך 'חיפוש' למראית עין והשאירו בידיהם כלי משחית שונים.
 

onlytrue

New member
ישראל גלילי:חוסר התגובה מתפרש אצלם כחולשה../images/Emo70.gif

הדברים האלה כה מוכרים לנו מהעיתונות של ימינו. "ההבלגה", "האיפוק", "חיזוק היסודות המתונים", המילים הללו נשמעות לי כקללות וגידופים בעוד אחינו נרצחים יום יום בידי הערבים הצוהלים על כל טיפת דם יהודי. --------------------------- ונעבור להיסטוריה--------------------- ההנהגה המדינית הטילה בראשית ימי המערכה הגבלות חמורות על מעשי התגמול מתוך הנחה שהמהומות בארץ אינן אלא מעשי ידיהם של הקיצונים שבין הערבים, וכל עוד יש תקווה כי היסודות המתונים עשויים לשמור על שליטתם ברחוב הערבי מוטב שלא ללבות את האש במעשי תגמול. כך קובע ישראל גלילי בישיבת "ועדת הבטחון" מן ה-11 בדצמבר (כ"ח כסלו): "אם כעבור עשרה ימים מסתפקים אנו רק בהתגוננות, הם מתחילים לזקוף זאת על חשבון חולשה ."
 
התכוונתי למי שמתכוון ליישם את המילים

"ההבלגה", "האיפוק", "חיזוק היסודות המתונים". הוא פחדן עלוב.. מי שמתנהג כך הוא פחדן עלוב. אבל ישראל גלילי לפי מה שהבנתי לא טלית שכולה תכלת..
 

onlytrue

New member
אכן ישראל גלילי

היה מעורב ב"סיזון" אבל אחר כך היה איש "אחדות העבודה" ואני מניח שבימינו אם הוא היה חי הוא היה חבר יחד אם טבנקין במחנה הלאומי.
 
למעלה