אפשר הסבר?

אדםbar

New member
אפשר הסבר?

היי לכולם אפשר לקבל הסבר ל- מכניקת הקוונטים? חיפשתי הסבר ברשת והכל כתוב כל כך מסובך ואני לא מוצאת הסבר פשוט. אפשר עזרה קטנה? תודה רבה
 

bambipoop

New member
בבקשה:

דרך אגב ויקיפדיה עברית נותנים הסבר פשוט יחסית ואני ממליץ להשתמש בהם גם כאן: http://he.wikipedia.org/wiki/מכניקת_הקוונטים מכניקת קוונטית היא תורה פיזיקאלית שמתמקדת בקנה מידה מיקרוסקופי, שזה בגדול מרכיבי הפרוטון, האלקטרון וכו' תורה זו התפתחה בשביל להסביר תופעות שקורות בקנה מידה זה שלא היה להן הסבר לפי הפיזיקה הניוטונית, התורה המקובלת על חפצים גדולים (כדור, קפיץ וכו') דוגמאות לאחת מהתופעות: דואליות: תופעה לפיה דברים מסוימים (כמו חלקיקי אור, פוטונים, או אלקטרונים) מתנהגים לפעמים כמו חלקיק ולפעמים כמו גל, סרטון מעניין: http://www.youtube.com/watch?v=DfPeprQ7oGc מקור השם מכניקת קוונטים: מכניקה היא תורה פיזיקאלית, כמו מכניקה קלאסית או מכניקת נוזלים. קוונט הוא יחידה בודדת שלא אור, כבר ציינו שאור לעיתים מתנהג כחלקיק ולעיתים כגל, שמו החלקיקי של האור הוא קוונט. זהו בגדול, אגב יש ספרי מדע פופולארי נהדרים שלא צריך ידע קודם בשביל לקרוא אותם ומסבירים נושאים מעניינים בלי להיכנס לנוסחאות ומשוואות. הייתי ממליץ לנסות :)
 

maverick88

New member
רק חידוד קטן במושגים

עד כמה שזכור לי: קוונטום הוא חלקיק, לאו דווקא של אור. חלקיק של אור הוא פוטון. גם אלקטרון הוא קוונטום.
 

Plank constant

New member
...

חלקיק האור הוא פוטון, לא קוונט. עיקרון נוסף של מכניקת הקוואנטים הוא אי הודאות: לא ניתן למדוד את התנע והמיקום של חלקיק ברגע מסוים, כיוון שכדי לראות, צריך "לירות" פוטונים שמשפיעים על תנועת האלקטרון. כל מה שאפשר הוא למדוד את אחד הגדלים, ברגע שמודדים את אחד מהם, לא ניתן למדוד את השני. כמו כן ישנן משוואות שרדינגר, שהן המשוואות המתארות את החלקיקים כגלים, כאשר גל הוא ההסתברות למצוא את החלקיק ברגע מסוים.
 
עוד תיקון

זה לא שלא ניתן לדעת גם את המיקום וגם את התנע, אלא שהם לא קיימים/ מוגדרים. הבעיה היא לא טכנית, של מדידה שמפריעה מכנית לגודל הנמדד, אלא אינהרנטית.
 

MrGreenman

New member
~~>

כמו שאני מבין את הדברים, המיקום והתנע של החלקיק ( אם אנחנו מתעלמים לרגע מפרשנות קופנהגן) הם חד משמעיים בכל רגע נתון, העניין הוא שהדרך היחידה למדוד את אחד מהגורמים הללו היא בעצם למדוד את ההשפעה שלו על הסביבה וכמו שהסביר לנו ניוטון (למרות שבטח לא לזה הוא התכוון) ההשפעה היא הדדית - תמדוד מהירות בדיוק גבוהה אתה תשנה באופן ניכר את המיקום, אם תמדוד באופן מדוייק את המיקום, אתה תשנה את התנע. העניין הוא שמתחת לקנה מידה הזה אין לדיוק כל משמעות הרי אם זה לא משפיע על הסביבה מספיק כדי למדוד אותו הוא לא משפיע על הסביבה בשום אופן אחר (ישיר או עקיף) שניתן להרגיש.
 
לא לא

בתורת הקוונטים חוסר הוודאות הוא לא חוסר ידיעה. ברגע שיורדים למעבדה, בלי קשר לתורת הקוונטים, יש "אי וודאות". בדיוק מהסיבות שתארת. נניח שהשקעת ביליוני דולרים כדי להביא אלקטרון למקום המדוייק X במהירות המדוייקת V ואתה רוצה למדוד אם ההשקעה השתלמה. כבר בתאוריות ה"רגילות" יסתבר לך שאתה לא יכול לבדוק את זה כי יש השפעות של המדידה, ודיוק של המכשירים וכו'. בתורת הקוונטים אתה בכלל לא יכול לתאר חלקיק עם מהירות ומיקום מסויימים. אתה לא יכול לכתוב אותו מתמטית.
 

MrGreenman

New member
~~>

תראה, אני לא מומחה גדול בתורת הקוונטים, אבל בדבר אחד אני בטוח: אם היו לי בליוני דולרים, היו לי דברים יותר טובים לעשות איתם...
 
<~~

תראה, אני לא מומחה גדול בכלכלה, אבל בדבר אחד אני בטוח: אתה צודק לגבי ההשקעה של ביליוני הדולרים.
 
בעצם-

עד מיליון זה אולי משתלם כי תקבל פרס נובל. אבל שוב, אני לא כלכלן, אז לא להסתמך עליי.
 
הפוטון הוא הקונט של האור

קונט == גודל הבא ביחידות בדידות, שם של יחידה בדידה של הגודל. איינשטין בתיאוריה שלו על האפקט של האפקט הפוטו אלקטרי לא דיבר על פוטונים אלא על קונטים של אור (המושג פוטון נטבע ב-1956) http://he.wikipedia.org/wiki/פוטון
 

אדםbar

New member
תודה רבה רבה על ההסברים. יש לי עוד שאלה

אם אפשר המלצה לספר. איך שאתם יכולים לדעת אין לי את הבסיס ואשמח לספר שיעזור לי. אם מישהו יכול לעזור, זה יהיה טוב
תודה רבה!
 

נברא

New member
מה שמפריע לי אצל בן-דב

זה שהוא נוטה לערב מיסטיקה בפיזיקה. זה קצת מרתיע אותי.
 

נברא

New member
../images/Emo243.gif צריך לדעת על מה להתבדח

כמעט גרמת לי התקף לב
 

bambipoop

New member
קראתי הרבה

שני שמות שאני זוכר הם "קיצור תולדות הזמן" ו"המפץ הגדול" אני מנחש שחיפוש קטן בסטימצקי יהיה מועיל אבל....
 

Plank constant

New member
לא

הוקינג מדבר בספרים האלה על המדע והתפתחותו, ועל התחומים שנחקרים כיום. הוא ביקש ספרים ספציפיים על פיסיקה קוואנטית...
 
למעלה