ועמנואל הלפרין ואריק על << הנפש >>
* ספר בראשית פרק א * (כ) ויאמר אלהים ישרצו המים שרץ נפש חיה ועוף יעופף על הארץ על פני רקיע השמים: עמנואל, כאשר הנפשות מתקיימות במונאדות אחרות 11/11/2000 7:13 קרל מאי ----------------------- הן לא מקיימות את אותה נפש בדיוק שנעלמה עם הגוף הייחודי, שבא לידי ביטוי במימד הזמן. לפיכך אין בסיס לדעותיהם של הפילוסופים שהובאו כאן, שגוף מתאיין והנפש נשארת לעולם, בגופים אחרים. כי לכל גוף הנפש הייחודית שלו. ----------------------- אריק, הבעייה שהעלה קרל מעניינת 11/11/2000 8:24 עמנואל הלפרין
[email protected] ----------------------- אם אמנם נפש היא ייחודית לגוף, הרי שיש לקבל את הטענה שאותה נפש נעלמת עם הגוף, ובזרם החיים לא תיכון שנית נפש שכמותה. אולם, עובדה היא שנפשות מתקיימות כל הזמן, וחסרונה של אחת, כתוצאה ממות, לא משפיע, כשם שחסרונן של מיליוני נפשות לא משפיע על קיומן בגופים אחרים. שפינוזה במקרה זה הגיע למין דבקות תיאולוגית, לא אופיינית לו, בטענה שאותה נפש שנפרדת מן הגוף במותו, אינה מתה. יש שמפרשים את כוונתו בכך שהנפש חוזרת ל"מחסן" הנפשות, עד שהיא מתממשת שנית בזמן, בהיצמדה לגוף חדש שנולד. מכל מקום בפסיכולוגיה ואך בפילוסופיה נוהגים לקטלג את המין האנושי במסגרות של טיפוסי אדם. מה שברור הוא שאם נפטר טיפוס אדם המשתייך, לדוגמא, לטיפוס A הרי שברגע פטירתו מתקיימות נפשות אחרות מאותו טיפוס בגופים חיים אחרים. ----------------------- מחסן הנפשות הוא רעיון שתופס תאוצה, אריק 12/11/2000 8:31 עמנואל הלפרין
[email protected] ----------------------- בזמנו כתבתי כאן על גילגול נפשות פילוסופי, שירמיהו יובל ציין בסיפרו, "שפינוזה וכופרים אחרים." הספר אינו בידי ולפיכך לא יכולתי להענות לבקשתו של ג'ד לציין את העמוד והפרק הדנים בסוגייא זו. יובל מחזיק באותו רעיון שהיזכרת שהנפשות אינן מתות, על סמך פרשנות שפינוזה, אלא בצאתן מגוף מת הן חוזרות למאגר נשמות, וממתינות להתממש שוב בגוף חי שזה עתה נולד. אריק, אכן הבעייה היא פסיכולוגית, תשובה מלמטה 12/11/2000 12:28 עמנואל הלפרין
[email protected] ----------------------- ואגב אינך מגזים כלל. להיפך הרי אנו עוסקים בויכוח רעיוני וראוי שויכוח זה יהיה תובעני מדי פעם. הגישה למוות היא בעייה אינדבידואלית לפילוסופים. וראוי להזכיר את הנינוחות שבה שתה סוקרטס את כוס התרעלה, אחר שהגיע להשלמה עם תהליך טבעי כמוות, בהיותו כנראה פטליסט שמשלים את הגורל. מדוע לפילוסופים? כי להמונים מוכתבים פתרונות כוללניים, כדי לשעבדם למטרה תיאולוגית ובתמורה, מבטיחים להם עולם הבא, או חזיון העצמות היבשות של יחזקאל שהוא בבחינת הצהרה על תחיית המתים, או משיח כפי שהיזכרת. הכרת העולם בצורה אמיתית יותר, דרך המדע והפילוסופיה מעמעמת את טראומת המוות אצל חלק מהאנשים, אולם אצל רבים יש בתחום הדחקה או נסיונות פתטיים למנוע את הקץ באשר לאותנטיות שנקטעת עם המוות שהיזכרת, הרי שהפילוסופים האוחזים בדעה שהנפש לא מתה מתנחמים בכך שהיא ממשיכה לחיות בגופים אחרים כפי שציינתי, או להתגשם בגוף אחר תוך שמירה נצחית על אופייה(מחסן הנשמות), או הנצחת חלקים מאופייה העוברים בתורשה לדור הבא. לא טענתי שהנפש היא ניצחית לחלוטין וגם הפילוסופים שהיזכרתי אינם מתכוונים לכך. איני מצוי בהיידגר, בתחום שציטטת, לפיכך לא עניתי לך בהקשר היידגר ובודאי תרחיב בעניין בהיזדמנות הנוחה לך. -----------------------