מגוחך?נפש חיה כלומר נפש שיש בה חיות
<<<<< נפש חיה כלומר נפש שיש בה חיות >>>>> * בראשית א * (כ) ויאמר אלהים ישרצו המים שרץ נפש חיה ועוף יעופף על הארץ על פני רקיע השמים: נשמת חיים =כאשר הנשמה חייה היא הנפש החיה כי לה חיים בעולם-החיים. נפש מתה = כאשר הנשמה מתייסרת בעולם המוות <ורוח - מיוחד נאצל ונבדל להולכים בה , נפש האדם מורכבת מאלו הענינים הנפלאים> על ישעיה פרק מב פסוק ה - חלק באור הענין (ה) כה אמר האל ה' - יען שהוא ברא השמים - מאין ליש (שזה גדר פעל ברא) וגם ונוטיהם - שנטה אותם וגמר מעשיהם על תקונם. וגם הוא רוקע הארץ וצאצאיה - והנה פרשתי בספר בראשית שאחר שהשמים והארץ שהם שני חלקי הבריאה שהוציא ה' הם משונים בענינים הרבה בעינינו. השמים קיימים באיש והארץ בלתי קיימת רק במין וכדומה, ומחכמת האומן העושה שני מיני כלים משני מיני אומניות מתחלפות, לעשות כלי אחד מורכב משני מיני המלאכות המובדלות ולהניח חותמו עליו, למען על ידו יכירו כי שני מיני הפעולות המתחלפות שניהם יוצר אחד בראם, וע"כ יצר את האדם בסוף המעשה, מורכב מתולדות השמים ע"י נפשו ושכלו ומתולדות הארץ ע"י גופו, ובזה הניח חותמו על כלל הבריאה שיכירו שיוצר אחד ברא הכל, וז"ש במה שהוא בורא השמים, וגם רוקע הארץ, הניח החותם ג"כ במה שנותן נשמה לעם עליה,שהוא נשמת חיים החיוני, ורוח - מיוחד נאצל ונבדל להולכים בה בדרך ה', ואחר שנפש האדם מורכבת מאלו הענינים הנפלאים ויקים באחרית הימים מושיע הנפשות להאירם באור החיים, הכתב והקבלה על בראשית פרק א פסוק כ (ב) נפש חיה. לדעת המפרשים חיה שם תואר לנפש, וענינו נפש שהיא חיה ואין נפש סמוכה אל חיה כי לעולם לא יסמוך המתואר לתואר, אמנם לרש"י חיה שם המקרה כמו חיות ונפש סמוכה אליו, ופירושו נפש שיש בה חיות וכן נראה דעת אונקלוס והדין עמהם, ויגיד עליו רעו, ואת כל נפש החיה בה"א הידיעה שבזה ודאי תיבת נפש סמוכה אל החיה (רוו"ה): * ספר גור אריה על בראשית פרק א פסוק כ * [מח] נפש שיהא בה חיות. שהרי לא בחיות מדבר הכתוב, אלא "נפש חיה" רוצה לומר נפש שיש בה חיות: רבינו בחיי על בראשית פרק א פסוק כ (כ) ישרצו המים - אחר שהשלים צורת השמים שנעשו חומר לדברים שבשמים וצורת הארץ שהיא חומר לדברים שבארץ, גזר עתה על המים שיעשו חומר לקצת בעלי נפש התנועה, ואמר נפש חיה כלומר נפש שיש בה חיות אלו דגים שבים גם העופות שנבראו מן המים ומעפר, מן המים הוא שהוזכר כאן ישרצו המים שרץ נפש חיה ועוף יעופף על הארץ, מן העפר הוא שכתוב ויצר ה' אלהים מן האדמה כל חית השדה ואת כל עוף השמים, וזהו שדרשו רז"ל עופות מן הרקק נבראו פירוש רקק מים ועפר, ולפי שיש נפש שאין בה חיות כלל והיא הנפש הצומחת לכך הזכיר בכאן בבעלי נפש התנועה נפש חיה נפש שיש בה חיות כי הנפש הצומחת אין בה חיות, אבל נקראת נפש כי כשם שבעלי נפש התנועה אינם מתנועעים רק בנפש כך הצומח אינו מגדל רק בנפש, או יש לפרש שאינה נקראת נפש כלל אבל נקראת הכח המגדל ומזה לא תמצא ביום שלישי זכרון נפש כלל, לא נפש חיה ואפילו נפש סתם: ודע כי תנועות כל בעלי נפש התנועה ה' תנועות הן, תנועה עולה, תנועה בינונית, תנועה תחתונה, תנועה משברת, תנועה מתפשטת, תנועה עולה היא עוף שתנועתה לעלות, תנועה בינונית היא תנועת השט בין השמים ובין הארץ ובין מים למים, תנועה תחתונה הוא הממשש, תנועה משברת הוא ההולך על שתים, תנועה מתפשטת הוא ההולך על גחון, לסיכום: <<<<< נפש חיה כלומר נפש שיש בה חיות >>>>> נפש חיה = זו שבחיים ! נפש מתה = זו שבמוות, והיא 31/10/1999 8:51 לנצח ----------------------- דואלית כמו כל דבר אחר "זה לעומת זה ברא האלהים!" - - - - - - - - - - - - - - - - - - ובשעשוע חילוף האותית: כשהיא בחיים היא כ ב "נ-ש-ף" ובמוות היא מפוחדת כ ב "ש-פ-ן"
. _____________ לנצח ______________