אי תאימות בתורה

Flash_os

New member
אי תאימות בתורה

בראשית פרק טו יג: ויאמר לאברם, ידע תדע כי-גר יהיה זרעך בארץ לא להם, ועבדום, וענו אתם--ארבע מאות, שנה. שמות פרק יב מ: ומושב בני ישראל, אשר ישבו במצרים--שלשים שנה, וארבע מאות שנה. יוצא שרק 30 שנה היה עם ישראל בעבדום ו- 400 שנה פרעה ענה אותם. הרי ידוע שכל חיי יוסף במצרים את עם ישראל לא פרעה לא ענה. יוסף התחיל בעבדום אצל פרעה בגיל 30 ומת בגיל 110, כלומר היה סה"כ בעבדום במצרים 90 שנה. ולא 30 שנה עם עושים חישוב 430 פחות 400.
 

masorti

New member
על פי המסורת...

בני ישראל היו במצרים 210 שנים, מתוכם 70 שנות עבדות. במקור היו צריכים להיות כפול, אבל בגלל ששמרו על דתם ותרבותם הם זכו לקיצור העונש. החישוב הזה נובע ממה שנקרא "חשבון הדורות". ידוע שבני יעקב כולל לוי ירדו למצרים. ידוע שמשה, שהיה דור רביעי ללוי, יצא ממצרים. יש פירוט בתורה על שנות חייהם של אבותיו של משה, ולא מגיעים בשום צורה ל- 400 שנה בין לוי למשה.
 

Lakedaimon

New member
מה? ../images/Emo93.gif../images/Emo70.gif לא יכול להיות!

אני באמת מתפלא על כך שבמקרא יש טעויות מתמטיות... מצד שני, אם החישוב לאחור של זמן בריאת העולם הוא שגוי, מה יגידו אזובי הקיר?
 
אפרוקסימייט

בהתחלה נתנו מספר עגול, בערך, אחר-כך דייקו, לי זה מסתדר.
 
הסבר

על פי חכמי היהדות 400 שנה זה מההבטחה שנתנה לאברהם ו-430 שנה זה מימי נדודיו, לפי מה שאני יודע. אבל אם אתה שואל אותי, מניין 210 הוא לא נכון, כי הוא סותר את פשט הכתובים. ולשאלה איך יכול להיות ששושלת לוי-קהת-עמרם-משה נכנסת בזמן כה ארוך התשובה פשוטה: ידוע הכלל שבתנ"ך 'בני בנים כבנים', כך שעמרם לא חייב להיות הבן הישיר של קהת, למשל, אלא הוא יכול להיות גם בן-בן-בנו.
 

pembencipolisi

New member
סתירות בתנ"ך - רשימה חלקית בלבד

1 - הבריאה : 2 גרסאות , לפחות , בראשית פרק א שונה מהכתוב בבראשית פרק ב'' 2 - הרקיע / השמים נברא/ו ביום בראשון או ביום השני לפי ספר בראשית פרק א'' 3 - אלו חיות הוכנסו לתיבה : 2 ,2 ו 7 , 7 - 2 גרסאות בהפרש 6 פסוקים זה מזה 4 - בני בנימין : 4 מנינים שונים ורשימות שמות : הראשונה בספר בראשית , גם השניה ב 5 חומשי תורה ו ה 3 וה 4 בספר דברי הימים. 5 - 10 הדברים : 2 נוסחאות 6 - מיכל בת שאול : 3 ספורים שונים כולם בספר שמואל , ואפילו התלמוד דן בזה. 7 - מי הרג את גלית הפלשתי ? 3 ספורים : באחד "דוד" ובשנים אחרים "אלחנן בן יעיר" ואחד מן התאורים מקשר אותו עם הריגת לחמי אחי גלית הפלשתי. 8 - מפקד דוד : מי הסית ? השטן או חרון אף אלהים ? 2 גרסאות אחת במלכים השניה בדברי הימים. 9 - תוצאות מפקד דוד : 500000 רגלי ביהודה 800000 בישראל , לפי גרסה אחת , ובשניה 470000 ביהודה ו 1100000 בישראל... וכי לא ידע המספר האלהי את הנתונים המדויקים שעליהם ספר ? 10 - אופיו של אלהים : בספור המבול "נחמתי כי עשיתם" (עשיתים קרי) , לעומת "וגם נצח ישראל לא ישקר ולא ינחם כי לא אדם הוא להנחם" 11 -" פוקד עוון אבות על בנים" לעומת: " לא יומתו אבות על בנים איש בחטאו יומתו" וראה ספר יחזקאל פרק י"ח 12 - יום חורבן מקדש שלמה : 7 באב ? או 10 באב ? גרסה אחת בספר מלכים , ושניה בספר ירמיהו , ולא נזכר 9 באב ... 13 - מקום קבורת רחל - ותמת רחל ותקבר בדרך אפרתה היא בית לחם: ויצב יעקב מצבה על קבורתה היא מצבת קבורת רחל עד היום". (בראשית ל"ה ,פסוקים יט-כ וכיוצא בו בבראשית מ"ח , פסוק ז) לעומת: "בלכתך היום מעמדי ומצאת שני אנשים עם קבורת רחל בגבול בנימין בצלצח..." (שמואל א'' י'', ב) 14 - האם המואבים קדמו את בני ישראל בלחם ובמים ? כתוב בספר דברים פרק ב פסוקים כח אֹכֶל בַּכֶּסֶף תַּשְׁבִּרֵנִי וְאָכַלְתִּי, וּמַיִם בַּכֶּסֶף תִּתֶּן-לִי וְשָׁתִיתִי; רַק, אֶעְבְּרָה בְרַגְלָי. כט כַּאֲשֶׁר עָשׂוּ-לִי בְּנֵי עֵשָׂו, הַיֹּשְׁבִים בְּשֵׂעִיר, וְהַמּוֹאָבִים, הַיֹּשְׁבִים בְּעָר.." לעומת הכתוב בספר דברים פרק כ"ג פסוק ד'' " לֹא-יָבֹא עַמּוֹנִי וּמוֹאָבִי, בִּקְהַל יְהוָה: גַּם דּוֹר עֲשִׂירִי, לֹא-יָבֹא לָהֶם בִּקְהַל יְהוָה עַד-עוֹלָם. ה עַל-דְּבַר אֲשֶׁר לֹא-קִדְּמוּ אֶתְכֶם, בַּלֶּחֶם וּבַמַּיִם, בַּדֶּרֶךְ, בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם... ובספר נחמיה פרק יג א ביום ההוא, נקרא בספר משה באזני העם; ונמצא, כתוב בו, אשר לא-יבוא עמני ומואבי בקהל האלהים, עד-עולם. ב כי לא קדמו את-בני ישראל, בלחם ובמים 15 - כתוב : "ודבר ה' אל משה פנים אל פנים כאשר ידבר איש אל רעהו" (שמות פרק ל"ג פסוק י"א) לעומת "וַיֹּאמֶר, לֹא תוּכַל לִרְאֹת אֶת-פָּנָי: כִּי לֹא-יִרְאַנִי הָאָדָם, וָחָי. (שמות פרק ל"ג פסוק כ') 16- מי כבש את ירושלים ? האם זהו יהושע שחיליו הרגו את מלך ירושלים ? או בני בנימין ? או בני יהודה ? בספר שופטים יש פסוקים המיחסים את כבוש ירושלים לבני יהודה ופסוקים אחרים המיחסים את כבוש ירושלים לבני בנימין. האם כבש דוד המלך את ירושלים , כנזכר בספר שמואל : "כל מכה יבוסי והכה בצנור" ? האם כובשי ירושלים הראשונים נטשוה והותירו אותה פנויה ויבוסים שלטו בה עד ימי דוד ? לא ברור... ואם כך בתנ"ך , כל המחלוקות שיש במשנה ובתלמוד מלמדות אודות סתירות לאין סוף באותה "תורה מן השמים" , דוגמא קטנה "בינה יתירה נתן הקדוש ברוך הוא באשה יותר מבאיש" לעומת "ישרפו דברי תורה ואל ימסרו לנשים" "אשה פסולה לעדות" (משנה) "ישרפו דברי תורה ואל ינתנו לנשים" (רבי אליעזר בן הורקנוס) "אין חכמה לאשה אלא בפלך" (תלמוד , מסכת יומא דף ס"ו) "כל המלמד בתו תורה כאלו מלמדה תפלות" (גמרא מסכת סוטה , מדברי רבי אלעזר) כל אחד כתב באותה תורה את דעתו האישית , מי שכתב "בינה יתירה נתן הקדוש ברוך הוא באשה יותר מבאיש" מן הסתם אהב את אשתו , את אחותו ואת אמו. מי שכתבו :"ישרפו דברי תורה ואל ימסרו לנשים" "ישרפו דברי תורה ואל ינתנו לנשים" (רבי אליעזר בן הורקנוס) "אין חכמה לאשה אלא בפלך" (תלמוד , מסכת יומא דף ס"ו) ןמשפט המחץ ממסכת שבת פרק כ"ג דף קנ"ב עמוד א' : "תנא אשה חמת מלא צואה ופיה מלא דם והכל רצין אחריה". "כל המלמד בתו תורה כאלו מלמדה תפלות" (גמרא מסכת סוטה , מדברי רבי אלעזר) הכותבים הללו שנאו את אמותיהם , את אחיותיהם , והיו מן הסתם כנזירים כל חייהם... שלא נגעו באשה. גם כן "תורה מן השמים"....
 
השבת כתב על זה

מנחם בן, שהוא לא רב, בקשר לסעיף 1, שאין זו סתירה, כי בהתחלה הכתוב מביא את הכלל - "זכר ונקבה ברא אותם" ואחר-כך הוא מפרט איך בדיוק זה נעשה. ואם את הסעיף הזה אפשר לתרץ אני בטוח שאפשר גם אחרים. בדוק ותראה ואל תסתפק בתשובה קצרה זו.
 
ועוד תשובות

אמנם אני לא מומחה, אבל אשתדל לענות לך על-פי ידיעתי: 1. כלל ופרט. 2. כלל ופרט. 3. כתוב 7 טהורות ו-2 טמאות וכולם 2-2 על-פי המין, זכר ונקבה. 4. צריך מקור מדויק. 5. אלה אותם 10 דברים, הבדלים דקים בנוסחאות. 6. טעות בכתוב, היה צריך לכתוב מירב בפעם אחת. 7. בדברי הימים מתקנים ומפרטים את מי הרג אלחנן, את אחי גולית. 8. השטן הוא חרון אף אלוהים. 9. שינויי נוסח, רשימות שונות. לא על זה יקום ויפול דבר. 10. "ונח מצא חן בעיני אלוהים". 11. אפשר שמדובר בסוגי חטאים שונים או בזמנים שונים שגררו דעות שונות. 12. צריך מקור מדויק. 13. לא יודע. אולי שני המקומות קרובים זה לזה. 14. לא יודע. אולי רק המואבים היושבים בער עשו זאת ולא כולם, תמיד אפשר למצוא תירוצים. 15. דבור מטאפורי נראה לי, הרי לה' אין פנים כלל במובן הפשוט. 16. דוד כבש את ירושלים ככתוב ולא יהושע, שאולי רק הכניע את מלכה. אולי בני יהודה ובנימין עזרו לו בכך.
 

eyalnadav

New member
תשובה מלאה לחשבון הפשוט

בברית בין הבתרים שבו נאמר לאברהם על הגזירה (כמו שכתבת הפסוק ידוע תדע כי גר יהיה זרעך בארץ לא להם ) -אברהם היה בגיל 70 (ולכן 430 שנה ) , בגיל מאה בהולדת ימחק שהמשיך אחריו (עברו 30 שנה -400 שנה ) בני ישראל היו במצרים מירידת יעקב ועד לצאת ישראל ממצרים בפסח סך 210 שנה. החשבון פשוט 130 של יוכבד שנולדה בין החומות מצרים ו-80 של משה רבינו בנה - יחד 210 שנים. ברור שהזמן קצר מ-400 שנה כי חיי עמרם וקהת ולוי (שחיו למעלה מ- 110 שנה) אבותיו של משה נבלעים אחד בשני וכן שנותיו של משה בהם. השעבוד לא היה בזמן חיי יוסף ולא בזמן חיי אחיו. השעבוד עצמו היה 86 שנים בלבד כאשר נולדה מרים (וזה הסבר שמה) ועבדום ועינו אותם - יחד תקופת זמן של 400 שנה. ויש אומרים שהגזירה הייתה על או או , עבדום ללא עינוי ,או עינוי ללא עבדות , ואילו מצרים עשו גם עינוי וגם עבדות. לא רק ביום אלא גם בלילה , וגם מעבר לזה כמו ששחטו הילדים למרחץ או ששמו אותם תחת הלבנים . ובהערת אגב מסביר האר"י הקדוש הסבר בפסוק מה הכוונה ארץ לא להם ? שהיא מצרים כי בתקופת הרעב בני מצרים מכרו את אכושם ואדמתם למלך מצרים ומכאן שהארץ לא הייתה שלהם אלא של המלך . וזה הסיבה שהיה הגזרה נוספת שלא יוכלו ללבון לבנים בסוף פרשת שמות , על מנת שיוכח מכאן גם את עונש בני מצרים (ללא כורח המלך ) ולא רק למלך שמצרים הייתה שייכת לו . מקווה שעניתי על שאלותיכם - להערות נוספות אודה
 
למעלה